به گزارش ایسنا، امین عارفنیا، مسوول ستاد فرهنگی کاروان اعزامی به المپیک توکیو بیان کرد: از خرداد ۹۸ با مشارکت سازمانها و بنیادهای فرهنگی و کمیته ملی المپیک و وزارتخانهها ستاد فرهنگی المپیک تشکیل شد. جلسات ستاد به صورت فصلی برگزار شد و تمام برنامهریزیها برای حضور فرهنگی ایران در المپیک انجام شد اما بخشی از فعالیتها به دلیل تعویق المپیک متوقف شد. با قطعیت برگزاری المپیک دوباره فعالیتها شروع شد.
او ادامه داد: مباحث هویتی کاروان را مد نظر قرار دادیم. تمام کشورها روی هویت ملی خود حساس هستند در همین چارچوب گروه کارشناسی زبدهای دعوت به کار شدند و بررسی روی نماد، نام، شعار و لباس کاروان انجام شد و پیشنهادات به ستاد عالی بازیها منتقل شد. نام کاروان ستارگان ایران زمین، نماد جام ارجان، شعار همه برای ایران انتخاب شدند.
عارفنیا در مورد انتخاب طرح لباس کاروان نیز گفت: ۱۲۰۰ طرح به کارگروه مد و لباس ارسال شد که در چند مرحله غربالگری انجام گرفت. در نهایت ۱۱ طرح انتخاب شدند که از سه برند معتبر طراحی لباس هستند. با نظر رییس کمیته ملی المپیک مقرر شد که لباس تیمهای ورزشی از جمله لباس کاروان برای حضور در المپیک توکیو از این ۱۱ طرح انتخاب شوند. تصمیمگیری در مورد طرح نهایی لباس کاروان در فروردین انجام میشود و رونمایی از آن نیز در مراسمی بعد از ماه رمضان در اردیبهشت انجام میشود.
او در مورد فعالیت در مورد هویت بصری کاروان تاکید کرد: تولیدات رسانهای در مورد ورزشکاران راه یافته به المپیک و سرزمین ایران در حال انجام است و با کمک سفارت ایران در ژاپن سایتی طراحی شده که هواداران ایران را سازماندهی کنیم. البته با توجه به محدودیتهایی که وجود دارد باید تمرکزمان روی ایرانیهای مقیم ژاپن باشد.
عارف نیا افزود: در تلاش بودیم یکی از شهرهای ایران را به عنوان میزبان کاروان ایران در المپیک معرفی کنیم که شیوع ویروس کرونا تمام برنامههای ما را بهم زد.
همچنین عبدالجبار کاکایی، شاعر توضیحاتی را در مورد سرود کاروان ایران برای حضور در المپیک ارائه کرد و گفت در مجموع شش قطعه سرود در نظر گرفته شده است.