به گزارش فارس، احمد عطایی مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قدر ولایت در یادداشتی به «اهم مبانی فکری و باوری و اولویتهای کاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت مؤمن انقلابی با استفاده از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی» پرداخته است که در ادامه میخوانید:
رهبر معظم انقلاب اسلامی، در بیانات و رهنمودها و سیاستهای ابلاغی خود خطاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستگاههای متولی فرهنگ کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیدارهای عمومی، مسائل مهمی را در باب فرهنگ بهویژه فرهنگ عمومی و نیز در زمینه تهاجم فرهنگی، ماهیت و اهداف این تهاجم و چگونگی برخورد با آن مطرح فرمودهاند که قطعاً بایستی مورد توجه رئیس جمهور منتخب و تیم همراه ایشان در انتخاب ندیر فرهنگ و به تبع آن معاونان این وزارتخانه، قرار گیرد.
مؤسسه قدر ولایت به اختصار و به صورت محوری، در دو بخش این راهبردهای مهم را در حد میسور احصاء و ارائه میکند، یکی از اهم مبانی فکری و نظری و باوری است که باید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت انقلابی داشته باشد و دیگر اولویتها کاری اقدامات و ضروری است که بایستی بعضاً با فوریت در این وزارتخانه دنبال شوند. این وظایف علاوه بر آن بایستههایی است که وظایف وزارتخانه و ضوابط و مقررات هر یک از معونتها آمده است.
اهم مبانی فکری و باوری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت مؤمن انقلابی
۱- اعتقاد و باور داشتن منظومه فکری و فرهنگی امامین انقلاب، اسناد بالا دستی نظام و مسئولیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این اسناد (سیاستهای کلی نظام) خصوصاً بخش ویژگیهای جامعه ایرانی در افق چشم انداز بیست ساله، سیاستهای کلی خانواده، سیاستهای کلی جمعیت، سیاستهای کلی سلامت، نقشه مهندسی جامع فرهنگی کشور)
۲- اعتماد راسخ به سبک زندگی اسلامی ایرانی و بخش نرم تمدن اسلامی و نفی تقلید از سبک زندگی غربیها در خانواده، جامعه، کسب و کار، ورزش، خط و زبان، رفتار با دوست و دشمن و... (خطبههای نماز جمعه تهران،۱۰/۱/۱۳۶۹ و دیدار با جوانان خراسان شمالی،۲۳/۷/۱۳۹۰).
۳- اعتقاد قوی به ضرورت ساماندهی و اصلاح ظواهر، شعارها و آثار و نمای اسلامی جامعه در کنار جدی گرفتن و عمق بخشی به پایهها و محتوای اسلامی آن (دیدار با خانواده معظم شهدا و جانبازان، ۲/۳/۱۳۶۹).
۴- باور وجود و حضور شبکه نامرئی جبهه روشنفکری غیر خودی و نااهل در حوزه فرهنگ و هنر و ادب کشور و لزوم اتخاذ تدابیر مقتضی و مناسب در برخورد و مرزبندی روشن و شفاف با آنان ( دیدار با اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۵/۵/۱۳۷۱؛ دیدار با مدیران شبکه دوم، ۷/۱۱/۱۳۷۰).
۵- باور وجود جریان اندیشه ترجمهای در ادبیات و علوم انسانی و خطر بزرگ آن برای ملت و کشور و ضرورت مقابله و جلوگیری از آن ( دیدار با استادان و دانشجویان قزوین ۲۶/۹/۱۳۸۲؛ دیدار دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ۲۰/۱۲/۱۳۷۹)
۶- باور وجود جبهه بندی عظیم تهاجم فرهنگی دشمن با تمام ابزارها و جنگ تمام عیار نرم آنان علیه انقلاب و بمباران عقبه فرهنگی دینی ملت و امید جوانان و سبک زندگی اسلامی، و مقابله هوشمندانه انقلابی با شناخت صحنه رویارویی دشمنان در این حوزه (دیدار با وزیر، معاونین و رؤسای مناطق آموزش و پرورش کشور،۲۱/۵/۱۳۷۰؛ دیدار با اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،۵/۵/۱۳۷۱).
7- اعتقاد قطعی به ضرورت توأمان بودن کار سلبی و ایجابی برای ترویج فرهنگ و سبک زندگی اسلامی ایرانی و مقابله با جریان غربگرایی و تحریف و نفوذ دشمنان و مخالفان علیه باورها و فرهنگ و سبک زندگی اسلامی ملت (دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران، ۲۳/۵/۱۳۷۰).
۸- شناخت سه نوع کار فرهنگی منفی در سطح کشور « اندیشه غلطی که هیچ انگیزهای دنبال آن نیست، اندیشه غلطی که جزئی از چارچوب طرح برانداز است، کار غلط فرهنگی با اثر آنی که اصلاً قابل پاسخگویی نیست.» و اتخاذ تدابیر و برنامههای مناسب برای مقابله با هر یک از آنها (بازدید از نمایشگاه کتاب در حسینیه امام خمینی«ره»، ۲۸/۲/۱۳۷۸).
۹- باورداشتن ضرورت ایدئولوژی و مکتب اسلام در تمدن سازی و مقابله با ایدئولوژی زدایی جریانهای روشنفکری غربزده (دیدار با جوانان خراسان شمالی،۲۳/۷/۱۳۹۱).
۱۰- سیاسی نکردن کار فرهنگی و قرار ندادن آن در خدمت سیاستهای خطی و جناحی که خیانت است ( دیدار با جوانان و فرهنگیان در مصلای رشت،۱۲/۲/۱۳۸۰؛ دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر، ۱/۵/۱۳۸۰).
اهم مهمترین برنامهها و اولویتهای کار وزیر و معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت مؤمن و انقلابی
۱- دایر کردن دفتر گزینش برای شناسایی و جذب استعدادهای هنری و فرهنگی در نویسندگی، شعر، فیلم سازی، موسیقی حلال و سایر رشتههای هنری و پرورش آنان و استفاده در رشتههای مربوطه و تقویت جریان خودی فرهنگی و روشنفکری با این نیروها( اظهار نارضایتی رهبری از کم توجهی مسئولان فرهنگی از جمله وزارت ارشاد به این پیشنهاد!)(دیدار با اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،۵/۵/۱۳۷۱).
۲- تقویت و حمایت جدی از جبهه فرهنگی خودی (بچه مسلمانهای جامعه فرهنگی کشور) و جلوگیری از غربت و انزوای آنان (رهبری اظهار نگرانی از تهاجم بعضی سردمداران و مسئولین رسمی فرهنگ کشور با این استعدادها و فعالان فرهنگ اسلامی) (دیدار اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،۵/۵/۱۳۷۱).
۳- با تمام قوا در حفظ موجودی انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ و هنر کشور و جلوگیری از سایش و ریزش آنها در اثر تهاجم جبهه غیر خودی روشنفکری کوشش شود. (بیانات در دیدار با دانشجویان دانشگاه تهران، ۲۲/۲/۱۳۷۷؛ دیدار با اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،۵/۵/۱۳۷۱).
۴- حرکتی جهادی در فرهنگ و انجام جهاد فرهنگی و تکیه بر عناصر خودی و انقلابی در این جهاد ( بیانات در جمع فرماندهان لشکر ۲۷ محمدرسول الله سپاه پاسداران،۲۰/۳/۱۳۷۵؛ دیدار با دزیر و معاونین و رؤسای مناطق آموزش و پرورش کشور،۲۱/۵/۱۳۷۱).
۵- توجه ویژه و جدی بر ممیزی و بررسی و مجوز اکران فیلمها چه عمومی و چه خانگی؛ ممیزی در زمینه اندیشهها و آثار هنری و نوشتاری و تصویری غلط که در چارچوب طرح براندازی قرار میگیرند یا در زمینه تحریف جنسی و شهوات و ویرانگری اخلاقی انجام میگیرند، واجب است (بازدید از نمایشگاه کتاب در حسینیه امام خمینی«ره»، ۲۸/۲/۱۳۷۸).
۶- مبارزه قاطع با مخدر فروشهای فرهنگی، با سم پراکنی فرهنگی، کسانی که ایمان به دین، ایمان به نظام، ایمان به خود و آینده و وحدت ملی را خدشهدار و زیر سئوال میبرند (دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، ۲۹/۳/۱۳۸۵).
۷- کار بیشتر روی تبلیغ اسلام، فکر انقلابی امام خمینی«ره» کتابهای استاد مطهری، دفاع مقدس و فرهنگ جهاد در قالب هنر و ابزارهای فرهنگی (دیدار با اعضای کنگره شعر حوزه، ۱۵/۷/۱۳۷۰؛ دیدار با مدیران و هنرمندان دفاع مقدس، ۶/۷/۱۳۷۹؛ دیدار با اعضای شورای عالی فرهنگی،۲۳/۹/۱۳۷۸).
۸- در تولیدات ادبی، هنری، نمایشی و تصویری وقتی مصالح و اهداف نظام مطرح است بایستی به خوشامد و بد آمد تیپهای روشنفکری توجه و اعتنا کرد. همه تولیدات هنری و فرهنگی بایستی در چارچوب و هدفگیری اصلی نظام اسلامی باشد (دیدار با مدیران شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران، ۷/۱۱/۱۳۷۰).
۹- اصلاح فرهنگ عمومی که از همه کارها مهمتر است و جهت دادن به همه رشتههای هنری و فرهنگی چون کتاب و فیلم و تئاتر و نمایش و سریالهای تلوزیونی و خانگی و تریبونها برای اصلاح فرهنگ عمومی و وقتگذاری برای آن و یافتن امور مهمتر در فرهنگ عمومی برای اصلاح خلقیات مردم (دیدار با وزیر و مسئولان وزارت ارشاد و اعضای شوراهای فرهنگ عمومی کشور، ۱۹/۴/۱۳۷۴).
۱۰- توجه ویژه به شاخه اصلی مهندسی فرهنگی دینی علوم انسانی و پرداختن به آن (دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق«ع»، ۲۹/۱/۱۳۸۴).
۱۱- سرعت عمل و اراده متناسب، استفاده حداکثری از امکانات، و استحکام شاخت داخلی برای مقابله با تهاجم فرهنگی (دیدار با شعرا، قصهنویسان، فیلمسازان، عکاسان و هنرمندان حوزه هنری، ۲۱/۸/۱۳۶۸؛ دیدار با اعضای انجمن اهل قلم، ۱۴/۱۱/۱۳۸۱).