تحمیل یک میلیون دلار هزینه برای تاخیر در تخلیه کشتی‌ها /پرداخت هزینه از خزانه دولت

گروه اقتصادی الف،   4000902117

اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی ضمن اشاره به اینکه افزایش واردات توسط بخش دولتی به حمل و نقل داخلی فشار زیادی وارد کرده است، گفت: این حجم از واردات موجب شده تا روزانه یک میلیون دلار هزینه دموراژ به اقتصاد کشور تحمیل شود و با توجه به اینکه ۸۰ درصد این کشتی ها متعلق به شرکت‌های دولتی است هزینه دموراژ آنها نیز از خزانه دولت پرداخت می شود.

تحمیل یک میلیون دلار هزینه برای تاخیر در تخلیه کشتی‌ها /پرداخت هزینه از خزانه دولت

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران؛  به طور متوسط ۲۵ کشتی در لنگرگاه بندر امام خمینی (ره) در انتظار تخلیه بار(گندم، نهاده‌های دامی و روغن) هستند که ۸۰ درصد این کشتی‌ها متعلق به شرکت‌های دولتی است. علت اصلی انتظار کشتی‌ها برای تخلیه محموله‌ها امکانات محدود بندر امام خمینی(ره)، افزایش حجم ورودی کشتی‌ها به دلیل تشدید نیاز کشور به کالاهای اساسی با توجه به خشکسالی و عدم تخصیص به موقع ارز است.

هر چند با توجه به شرایط اقلیمی نیاز به واردات کالاهای اساسی افزایش یافته اما نکته قابل تامل این است که این حجم از واردات کالا(توسط بخش دولتی) از یک سو فشار زیادی به حمل و نقل داخلی کشور وارد کرده و در نهایت منجر به تاخیر در حمل کالا و تحویل آن به مشتریان می‌شود. از سوی دیگر موجب شده تا روزانه یک میلیون دلار هزینه دموراژ به اقتصاد کشور تحمیل شود و با توجه به اینکه ۸۰ درصد این کشتی‌ها متعلق به شرکتهای دولتی است هزینه دموراژ آنها نیز از خزانه دولت پرداخت می شود.

گفتنی است برخی از این کشتی ها که متعلق به بخش دولتی هستند بیش از ۳ ماه است که در لنگرگاه بندر امام خمینی (ره) متوقف هستند که به هر کدام از آنها تاکنون حدود ۲ میلیون دلار دموراژ تعلق گرفته است و این هزینه باید از خزانه دولت باید پرداخت شود.

دموراژهای سنگین بخش دولتی از طریق مختلف توسط دولت پرداخت می شود، اما هیچ دموراژی به بخش خصوصی پرداخت نمی‌شود در حالیکه علت این دموراژ در حیطه اختیار بخش خصوصی نیست و
با توجه به ارزبری دموراژ لازم است تا مسئولان برای حل این معضل و عبور از شرایط موجود تدابیری جدی اندیشیده و نسبت به کاهش توقف کشتی ها و پرداخت دموراژ و رسوب کالا در بنادر گام های موثری بردارند.

به نظر می رسد مدیریت در ورود کالا و نیز استفاده از بنادر دیگر مانند بنادر شمالی و دیگر بنادر جنوبی و تقسیم ورود کالاهای دولتی در ماههای مختلف راهکار موقتی برای حل این مشکل باشد اگر چه راهکار اصلی افزایش امکانات بندر امام خمینی است زیرا این امکانات متعلق به سالها پیش بوده که در حال حاضر پاسخگوی شرایط فعلی کشور نیست.

اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران همچنین برای تحقق کاهش هزینه های واردات کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های دامی و عبور از معضل تحمیل هزینه‌های ارزی دموراژ به اقتصاد کشور چهار راهکار برنامه ریزی صحیح، هماهنگی در تامین مستمر و تدریجی ارز مورد نیاز، استفاده از ظرفیت سایر مبادی ورودی به ویژه مبادی و بنادر شمالی کشور در تامین نهاده‌های دامی، بازنگری و تسهیل فرایند خروج کالا از گمرکات را پیشنهاد کرد.

در حال حاضر مسئولان توجه زیادی به موضوع کاهش رسوب کالا در بنادر دارند اما معضل و دموراژ کشتی ها قطعا خسارت بیشتری نسبت به رسوب کالا در بنادر دارد که باید برای حل آن چاره ای اندیشیده شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. چرا اسد رفت؟!

      2. ذوق زدگان وطنی در فردای سوریه !

      3. چرا ارتش سوریه نمی جنگد؟!

      4. مطالبه به حق یا فشارِ ناحق؟!

      5. مزد خوش خدمتی جولانی به اسراییل

      6. نماینده مجلس : بی حجابی ، اعتراض به عملکرد ماست / مردم ناراضی هستند، ابتدا باید مشکلات اقتصادی آنها را حل کنیم

      7. کنایه‌های شمخانی به احمدی‌نژاد و جلیلی/ اظهارات عجیب فائزه هاشمی درباره حجاب/ زنگ خطر برای امنیت‌ ملی

      8. هیولای نئولیبرالیسم «اسد» را بلعید!

      9. آغاز «نمی‌گذارند»‌های پزشکیان/ کمی هم به اقتصاد بپردازید آقای همتی!/ توصیه زیدآبادی به افرادی که از سقوط بشار اسد شاد شده‌اند

      10. اجرای قانون حجاب به تاخیر افتاد/ جزئیات تصمیم شورای امنیت ملی کشور

      11. رهبر انقلاب: وقایع سوریه محصول نقشه آمریکایی و صهیونیستی است/ یک دولت همسایه هم ایفای نقش می‌کند/ بدون شک مناطق تصرف‌شده‌ آزاد خواهد شد

      12. دردسرهای اردوغان با سوریه جدید

      13. اتهام‌افکنی‌های عجیب علیه قالیباف/ انتقاد شرق از سخنان جواد لاریجانی/ یک ادعا درباره رویگردانی بشار اسد از ایران

      14. تحلیل "نیویورک تایمز" از سقوط بشار اسد

      15. عاقبت «با دشمنان مدارا»/ یک کنایه تند به شمخانی/ نگاه عبدی به ضعف شناختی‌ ایران پیرامون وقایع سوریه

      16. بزک کردن تروریست ها !

      17. بگومگوی رسانه‌ای پزشکیان با وزیر | پزشکیان: اتاق من از نمایشگاه شما سردتره/ وزیر: مثلا آمدیم نمایشگاه هی بهم چیز می‌گید!

      18. شغل جدید بشار اسد مشخص شد!

      19. اردوغان:‌ رهبر واقعی یکی منم، یکی پوتین !

      20. جریمه‌ها در قانون حجاب بر چه اساسی تعیین شد؟

      21. راه پرپیچ و خم بنزینی به کجا ختم می‌شود؟

      22. نامه مجتبی ذوالنوری به ظریف: بدون هرگونه تعلل از سمت غیرقانونی خود کناره گیری کنید

      23. نظر «مهاجرانی» درباره اوضاع سوريه

      24. از آخر اول شدیم!؛ رکورد شکنی تهران در هوای آلوده

      25. نظام اداری در ایران؛ بی قواره و گردن کلفت!

      آخرین عناوین