از روسیه حمایت کنیم یا اوکراین؟

حسین رجائی،   4001208107 ۲۷۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
از روسیه حمایت کنیم یا اوکراین؟

در زمانه ای که در کشور ما از مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی گرفته تا موضوعات سیاست خارجی، همه چیز کاملا دو قطبی شده است، میشد براحتی حدس زد که حمله روسیه به اوکراین، چه مباحث و جدل های جدیدی را بوجود می آورد.

متاسفانه آنهایی که نگاه بی‌طرفانه و عقلانی به مسائل دارند در اقلیت و آنهایی که از تعصبات و پیش فرض های همیشگی خود پیروی کنند، در اکثریت هستند. 

در تلاش برای نزدیک شدن به یک قضاوت علمی، منطقی و بی‌طرفانه در موضوع حمله روسیه به اوکراین، به نظر می‌رسد بهتر آن است که بر تاریخ تکیه کنیم. 

می‌دانیم روسیه به این بهانه به اوکراین حمله کرده است که نزدیک شدن بیش از حد ناتو به مرزهای سرزمینی خود را تهدیدی برای بقاء و امنیت کشورش می‌داند. روس ها فراموش نکرده اند که سه دهه پیش از این، آمریکایی ها در عوض موافقت گورباچف با عضویت آلمان در ناتو، تضمین دادند که ناتو  «حتی یک اینچ بیشتر» به سمت شرق پیشروی نکند. عهد و پیمانی که نه تنها هرگز به آن وفادار نبودند، بلکه کار را به جایی رسانده اند که روسیه نگران تنگ تر شدن فضای تنفسش با چنبره زدن ناتو دور تا دور مرزهایش، از فنلاند و اوکراین تا  گرجستان و آذربایجان است.

احترام به منافع حیاتی یکدیگر، نکته ای است که اندیشمندان بزرگ مکتب واقع گرایی در روابط بین الملل، همچون هانس مورگنتا، کِنِت والتز، جان مرشایمر و استفان والت، همواره بر آن تاکید داشته اند. جان مرشایمر اخیرا هم طی مقاله ای، دولت های غربی را مقصر واقعی حمله روسیه به اوکراین دانسته و بر به رسمیت شناختن فضای حیاتی روس ها تاکید کرده است.  حتی هنری کیسینجر، نظریه پرداز و وزیر خارجه مشهور آمریکا نیز با مرشایمر در حفظ بی طرفی اوکراین به عنوان منطقه حائل بین غرب و روسیه موافق بوده و عضویت اوکراین در ناتو را به ضرر همگان دانسته است. 

تا اینجا متوجه شدیم که روسیه نگرانی مشروعی در خصوص امنیت ملی و منافع حیاتی خود دارد، اما آیا این نگرانی مشروع می‌تواند مشروعیت بخش تجاوز به یک ملت دیگر تحت عنوان جنگ پیشگیرانه باشد!؟ 

ابتدا اجازه دهید ببینیم در جهان امروز، دیگر کشورها چگونه حوزه منافع خود را تعریف کرده و از آن دفاع می‌کنند. 

به نظر می‌رسد خدایگان آنچه از آن به عنوان جنگ های پیشگیرانه یا پیش‌دستانه یاد می‌شود، ایالات متحده است. 
 آمریکا در تعریف از حوزه منافع خود هم البته بسیار خوش اشتهاست. برخلاف کشورهایی مثل روسیه که فقط حلقه اول از کشورهای پیرامون خود را، جز دایره منافع حیاتی خویش تعریف می‌کنند، ایالات متحده سرتاسر کره زمین را حوزه منافع خود می‌داند! 

بر همین اساس هم، جنگ های به اصطلاح پیشگیرانه خود در آنسوی کره خاکی، از جمله در ویتنام و عراق را مشروع می داند. فی المثل، بهانه تجاوز نظامی به عراق، دستیابی این کشور به سلاح های کشتار جمعی بود. سلاح هایی که البته هرگز پیدا نشدند! حملات پهپادی آمریکا در پاکستان و افغانستان و یمن و سومالی و.... با ده ها هزار کشته و مجروح نیز دقیقا با همین منطق پیشگیرانه انجام می‌شوند. 

صدام حسین هم دقیقا با همین منطق و برای جلوگیری از صدور انقلاب اسلامی ایران، به میهن ما حمله کرد. کشورهای اروپایی و آمریکایی و اعراب خلیج فارس نیز با پذیرش این منطق از تجاوز وی حمایت کردند. تجاوز شش ساله ثروتمندترین کشور عربی (عربستان) به فقیرترین کشور عربی (یمن) نیز با همین منطق مورد حمایت اروپا و آمریکا واقع شده است. اسرائیل هم با همین منطق و به بهانه «دفاع از خود» دائما اهدافی را در خاک سوریه مورد حمله قرار می‌دهد، مردم باریکه کوچک غزه را به خاک و خون می‌کشد و دانشمندان هسته ای ما را ترور می‌کند. تازه علیرغم همه جنایت هایش، مورد دلجویی و همدردی دوستان غربی خود هم قرار می‌گیرد. 


بهرحال تشخیص اینکه کدام جنگ ها واقعا عادلانه و مشروع هستند و کدام ها نیستند، به میزان انصاف و انسانیت هر یک از ما بستگی دارد.

در این کره خاکی عده ای جنگیده اند که شر بعثی ها و داعشی ها را از سر بشریت کم کنند و عده ای بزرگترین افتخارشان، ریختن بمب بر سر مردم فلسطین و یمن است.

در خصوص حمله روسیه به اوکراین، انسانیت حکم می‌کند تا ما متجاوز را محکوم کنیم. جنگ زشت ترین پدیده انسانی است که بزرگترین دردها و رنج ها را با خود به ارمغان می آورد. اما همزمان، انصاف و عقلانیت هم حکم می‌کند موضعی نگیریم که به سود طرف هایی باشد که دهها برابر بدتر از این را در تاریخ سراسر جنایت بارشان انجام داده اند. کسانی که انبان خودشان و رفقایشان، پر از بمب های هسته ایست ولی سالهاست به بهانه پیشگیری از ساخت سلاح هسته ای، ما را تحت شدیدترین تحریم های تاریخ قرار داده اند. سلاحی که هرگز قصدی برای ساختن آن نداشته ایم. 

واقع گرایی و عقلانیت البته توصیه های دیگری هم دارد. پیشروی ناتو اگر اکنون متوقف نشود، همسایه کوچک شمالی ما هم در صف ایستاده است. علیف باکویی در همین جنگ اخیر قره باغ نشان داد که به اندازه کافی متوهم و بلندپرواز است. وای به روزی که علاوه بر ترکیه، حمایت ناتو را هم پشت سر خود ببیند.

علاوه بر این باید توجه داشت که روسیه متحد راهبردی ما در شکست داعش بوده است، آن هم درست زمانی که دولت های غربی، آشکار و پنهان به داعش کمک می‌رساندند. در مذاکرات هسته ای و در مقابله با تحریم های ظالمانه غرب هم روسیه بیشتر طرف ما را گرفته است. 

کدام عقل سلیمی می‌پذیرد ما که خودمان تحت شدیدترین خصومت ها و خباثت های طرف غربی هستیم، به دوست پشت کرده و طرف دشمن را بگیریم. حتی اگر روسیه را دوست هم حساب نکنیم، پاس گل دادن به دشمن نابخردانه است. 

در نهایت از برآیند آنچه از جمع انسانیت، انصاف و عقلانیت برمی آید، به نظر میرسد که بهترین موضع برای کشور ما، یک نوع «بی طرفی فعال» است: یعنی مخالفت با جنگ ولی حمایت از نگرانی های مشروع دولت روسیه.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۲۳۸۹۴۰۸:۳۶:۳۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
از روسیه حمایت کنیم یا اوکراین؟ اوکراین،، در قرن 21 مذاکره برای چیست
ناشناس۲۴۲۴۰۶۱۰۹:۵۴:۳۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
ایدئولوژی پوسیده کمونیسم روزهای آخر را سپری می کند.
ناشناس۲۴۲۴۰۸۷۱۰:۰۳:۳۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
کمونیسم حالا کی هست؟
ناشناس۲۴۲۴۱۱۰۱۰:۱۱:۱۰ ۱۴۰۰/۱۲/۹
دکتر پوتین
ناشناس۲۴۲۴۲۵۴۱۱:۰۷:۴۹ ۱۴۰۰/۱۲/۹
پوتین همه کار در عمر 70 ساله اش کرده! الا از بین بردن آبرو و حیثیت خودش، ارتشش و کشورش. این را هم با حمله به اوکراین انجام داد.
ناشناس۲۴۲۴۲۶۲۱۱:۱۱:۰۱ ۱۴۰۰/۱۲/۹
روسیه فعلی سکولار هست نه کمونیست
ناشناس۲۴۲۴۳۶۰۱۱:۴۹:۰۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
آژانس بین المللی انرژی اتمی: سایت دفع پس مانده های رادیو اکتیو در کیف مورد اصابت موشک قرار گرفت.
ناشناس۲۴۲۴۴۰۱۱۲:۱۱:۵۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
کمونیسم به موزه تاریخ پیوست پوتین یک جنتلمن صلح طلب واقعی است.
ناشناس۲۴۲۴۵۱۰۱۲:۵۳:۳۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اوکراین در سال 1994 تاسیسات و سلاح های هسته ای خود را در توافق با امریکا و غرب نابود کرد و قدرت نظامی خود را تضعیف کرد کشوری که فریب امریکا و غرب را بخورد سرنوشتی بجز این ندارد.
ناشناس۲۴۲۴۵۴۶۱۳:۱۴:۱۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
درود بر ولادیمیر پوتین که پوز امریکای جنایتکار و تروریست را به خاک مالید.
ناشناس۲۴۲۴۵۵۲۱۳:۲۱:۴۶ ۱۴۰۰/۱۲/۹
پوتین دولت غربگدای زلسنکی را له کرد تا درس عبرتی برای دولتهای وابسته به غرب باشد.
ناشناس۲۴۲۴۵۹۵۱۳:۴۷:۳۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
غربگدایان که در سال 88 شعار نه غزه نه لبنان می دادند حالا چرا شعار نه کی اف نه خارکیف جانم فدای ایران نمی دهند ؟!
ناشناس۲۴۲۴۶۰۵۱۳:۵۶:۲۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
استدلال اصلاح طلبان خیلی مضحک است میگن روسیه متجاوز است ! اما اسرائیل و عربستان متجاوز نیستن !!!
ناشناس۲۴۲۴۶۰۸۱۳:۵۷:۲۰ ۱۴۰۰/۱۲/۹
خخخ زلسنکی دلقک تحت فشار قرار گرفت و به مذاکره تن داد.
سوال از آقای رجایی۲۴۲۴۱۰۱۱۰:۰۸:۰۱ ۱۴۰۰/۱۲/۹
چرا ایران باید از پیشروی ناتو به شرق بترسد؟ مگر ترکیه همسایه غربی ما چند دهه نیست که عضو ناتو است؟ مگر سالهای مدیدی نیروهای آمریکا در افغانستان و عراق حضور نداشتند؟ اصولا چرا شما ایران را در تقابل با ناتو می بینید؟؟؟
ناشناس۲۴۲۴۴۵۶۱۲:۳۱:۱۷ ۱۴۰۰/۱۲/۹
چون هدف تجزیه ایران و چین و روسیه هست
ناشناس۲۴۲۴۴۵۸۱۲:۳۱:۴۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
حتی همین ترکیه هم هدف تجزیه هست خودش خبر ندارد
ناشناس۲۴۲۴۵۰۹۱۲:۵۲:۴۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
ترکیه فعلا در جایگاهی نیست که بدون هزینه شرایط حضور ناتو در کنار ایران رو بده مگه چند ماه پیش آذربایجان با کمک ترکیه برای تغییر جغرافیای سیاسی منطقه وارد عمل نشد؟ که اگه ایران تا مرحله تقابل پیش نمی رفت همچنان ادامه می داد و اگه لازم می دونست از ناتو هم استفاده می کرد. البته به شرطی که ناتو تحویلش می گرفت . اما اینو می دونه که در صورت تقابل با ایران باید با اقتصادش خداحافظی کنه
حسین رجایی۲۴۲۴۸۱۲۱۶:۳۶:۳۶ ۱۴۰۰/۱۲/۹
با سلام و احترام و تشکر از پرسش شما: 1_ اگر منظورتان از دولت ترکیه، کشوری هست که نیروهای داعش و النصره درون آن سازماندهی شده و به داخل مرزهای سوریه گسیل می‌شدند، باید عرض کنم اتفاقا روابط ترکیه و ناتو تا الان هم بسیار آسیب زا بوده است. 2_ حالا فرض کنید جمهوری باکو هم عضو ناتو شود، حتما استحضار دارید که این دو کشور در رویای تاسیس امپراتوری عثمانی (پان ترک)، همین چندی پیش به دنبال قطع کردن ارتباط مرزی ما با ارمنستان بودند. کافیست زیر عنوان ناتو اعتماد به نفس بیشتری هم پیدا کنند. 3_ از جولان صهیونیست ها در این دو کشور که نگویم. 4_ به حضور آمریکا در عراق و افغانستان اشاره بجایی داشتید، چون همه می‌دانند که ذیل عنوان «محور شرارت» جرح بوش، ایران سومین هدف اشغال آمریکا بود که البته به فضل الهی و با تدابیر سردار رشیدمان در عراق زمین‌گیر شد. 5_ چرا نباید از ناتو نگران باشیم. مگر این تحریم های طاقت فرسا بر دوش مردم ما را چه کسانی بر ما تحمیل کرده اند!؟ مگر تمام خباثت ها علیه کشور ما از کدامین سو است!؟ سپاس
ناشناس۲۴۲۴۲۱۸۱۰:۵۲:۴۹ ۱۴۰۰/۱۲/۹
کمونیست چیه؟ پوتین مگه کمونیسته؟ چی میگی یه چیزی شنیدی واسه خودت
ناشناس۲۴۲۴۲۷۱۱۱:۱۳:۳۰ ۱۴۰۰/۱۲/۹
پس کی کمونیسته؟ هنوز مجسمه لنین در مسکو است! هنوز سرود ملی روسیه همون سرود ملی اتحاد شوروی سوسیالیستی است!!
ناشناس۲۴۲۴۲۷۷۱۱:۱۶:۴۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
چرا سنگ پوتین رو به سینه می زنی؟!!
ناشناس۲۴۲۴۳۴۸۱۱:۴۰:۴۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
شما سنگ کدخدایت را بزن و حقایق را وارونه کنند برای شما
ناشناس۲۴۲۴۵۴۴۱۳:۱۳:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۹
چین و روسیه در شرایط تحریم با ایران همکاری کامل دارند و مانع تحقق فشار حداکثری دشمن شدند اکثریت مردم ایران از روسیه حمایت می کنند.
علی۲۴۲۴۶۰۷۱۳:۵۷:۱۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
نه عزیز پس من کمونیست خوب افسر اطلاعاتی شوروی بوده تا زمان حیات حزب کمونیست یعنی تا سال ۱۹۹۱ عضو ثابت حزب بوده
ناشناس۲۴۲۴۰۶۸۰۹:۵۶:۵۱ ۱۴۰۰/۱۲/۹
دنیا نظاره گر شکست قدرت پوشالی ارتش روسیه در اوکراین است.
ناشناس۲۴۲۴۱۶۹۱۰:۳۴:۰۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
چه خوب شد که تسلیحات روسی نخریدیم.
ناشناس۲۴۲۴۲۳۷۱۰:۵۹:۵۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
پهپادهای آمریکایی هم که پشت سر هم دارن تو یمن هدف قرار می گیرن!!!! چه خوب شد که خودکفا هستیم!
ناشناس۲۴۲۴۳۷۹۱۲:۰۱:۰۶ ۱۴۰۰/۱۲/۹
آموزش و روحیه سربازان پوتین آن قدر پایین است که یک کشاورز اوکراینی نفربر ارتش روسیه را به غنیمت گرفته!
ناشناس۲۴۲۴۴۶۶۱۲:۳۵:۱۹ ۱۴۰۰/۱۲/۹
یعنی فکر کرده سرباز روسی همینطوری ول می کند تانک را؟!
ناشناس۲۴۲۴۴۰۳۱۲:۱۳:۳۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
دنیا شاهد شکست مفتضحانه امریکا و ناتو در مقابل روسیه است.
ناشناس۲۴۲۴۴۹۹۱۲:۴۸:۲۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اینقدر این شعار های الکی را تکرار کرده اید که اصلا برایتان مهم نیست آنها که جانشان را از دست می دهند مردمان عادی هستند. فرقی ندارد در سوریه یا غزه یا یمن یا اوکراین یا افغانستان.
ناشناس۲۴۲۴۵۰۴۱۲:۴۹:۵۹ ۱۴۰۰/۱۲/۹
بعد از شکست مفتضحانه در افغانستان شکست بزرگ دیگری در کارنامه امریکا و ناتو ثبت شد.
ناشناس۲۴۲۴۱۸۲۱۰:۳۷:۵۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
توانایی ارتش طالبان از ارتش روسیه به مراتب بالاتر است.
ناشناس۲۴۲۴۵۱۴۱۲:۵۵:۳۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
امریکا و ناتو چرا از روسیه به شدت وحشت دارند و جرئت مداخله در جنگ را ندارند ؟!
ناشناس۲۴۲۴۵۴۲۱۳:۱۰:۰۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
طالبان نیروهای امریکا و ناتو را مفتضحانه شکست داد و از افغانستان فراری داد.
ناشناس۲۴۲۴۶۱۲۱۴:۰۰:۱۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
به‌خاطر همین آمریکا فرار کرد. آمریکا از طالبان و روسیه هم ضعیف‌تر است.
مهران۲۴۲۴۲۰۲۱۰:۴۶:۱۷ ۱۴۰۰/۱۲/۹
دنیا نظاره گر شکست قدرت امریکا و انگلیس و ... در برابر ایران بود روسیه که چیزی نیست
ناشناس۲۴۲۴۷۷۸۱۶:۱۱:۵۶ ۱۴۰۰/۱۲/۹
از قیمت دلار معلومه
فرناز۲۴۲۴۳۲۲۱۱:۳۲:۱۷ ۱۴۰۰/۱۲/۹
چقدر لذت بخشه که روزی ببینیم که روسیه هم مثل شوروی سابق یا دولت عثمانی تجزیه بشه.
ناشناس۲۴۲۴۴۰۶۱۲:۱۵:۱۱ ۱۴۰۰/۱۲/۹
چین و روسیه در شرایط تحریم بیشترین همکاری را با ایران دارند ان شاءالله به زودی شاهد فروپاشی ایالات متحده (شیطان بزرگ) خواهیم بود.
ناشناس۲۴۲۴۴۵۳۱۲:۲۹:۲۱ ۱۴۰۰/۱۲/۹
فعلا آمریکا تو صف وایساده، نوبتش رو هم به کسی نمی‌ده!
ناشناس۲۴۲۴۵۰۱۱۲:۴۸:۳۶ ۱۴۰۰/۱۲/۹
دیدن فروپاشی دولت غربگدای زلسنکی که باعث فقر و بدبختی و جنگ در اوکراین شده خیلی لذت بخش است.
ناشناس۲۴۲۴۵۵۵۱۳:۲۳:۲۶ ۱۴۰۰/۱۲/۹
چین و روسیه تهدید و تحریم و ترور نمی کنند دشمن اصلی ما امریکای تروریست جنایتکار است.
ناشناس۲۴۲۴۵۷۷۱۳:۳۸:۱۹ ۱۴۰۰/۱۲/۹
امریکا هم تجزیه بشه لذت میبری؟
ناشناس۲۴۲۴۰۷۲۰۹:۵۷:۴۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
ایران باید با صراحت حمله به اوکراین را محکوم کند.
ناشناس۲۴۲۴۱۶۶۱۰:۳۳:۲۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
ای کاش اوکراین تصمیم نمی‌گرفت عضو ناتو بشه!!
ناشناس۲۴۲۴۲۱۴۱۰:۵۰:۵۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
امضا: ولادیمیر پوتین ( بعد از شکست در اوکراین)!
ناشناس۲۴۲۴۵۲۵۱۳:۰۱:۳۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
بازنده اصلی این جنگ دولت زلسنکی و مردم اوکراین خواهند بود.
ناشناس۲۴۲۴۴۰۵۱۲:۱۴:۱۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
چرا؟ کشور مستقله. مردمش تو انتخابات کاملا آزاد رئیس جمهور انتخاب کردن و دولتشون هم به پشتوانه ی انتخابات آزادش حق داره عضو هر پیمانی که دلش میخواد بشه. روسیه حرف زور میزنه که گویا زورش هم اونقدرا که بلوف میزنه نیست
ناشناس۲۴۲۴۴۶۹۱۲:۳۶:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
هر وقت دیگران در انتخابات دخالت نکردن بیا از ادای روشنفکری در بیار تا بعدا به مرحله چرایی حمله برسیم
ناشناس۲۴۲۴۴۹۴۱۲:۴۶:۴۶ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اوکراین در مرز روسیه سامانه موشکی مستقر و تهدید امنیتی برای روس ها ایجاد کرده بود روسیه حق دارد.
ناشناس۲۴۲۴۰۷۷۰۹:۵۸:۴۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
دنیا بدون «پوتینن»، دنیایی به مراتب امن تر خواهد بود.
ناشناس۲۴۲۴۱۷۴۱۰:۳۴:۴۰ ۱۴۰۰/۱۲/۹
یعنی دنیای با آمریکا خیلی امنه؟؟!!!
ناشناس۲۴۲۴۲۱۹۱۰:۵۲:۵۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
آره خیلی امن تر است
ناشناس۲۴۲۴۴۱۰۱۲:۱۶:۳۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
امریکا عامل اصلی جنگ افروزی و خشونت در منطقه و جهان است همین جنگ اوکراین هم زیر سر امریکاست.
ناشناس۲۴۲۴۵۹۲۱۳:۴۵:۰۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
بحران اوکراین نتیجه اقدامات تحریک امیز ناتو در مرزهای روسیه است.
ناشناس۲۴۲۴۳۲۹۱۱:۳۴:۰۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
آمریکا تشنه خاک نیست
ناشناس۲۴۲۴۳۴۹۱۱:۴۱:۴۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
امریکا تشنه تجزیه هست تا همگی را به راحتی اداره کند!
ناشناس۲۴۲۴۳۸۲۱۲:۰۲:۰۱ ۱۴۰۰/۱۲/۹
یک کشور را نام ببر که آمریکا تجزیه اش کرده باشد؟
ناشناس۲۴۲۴۴۱۹۱۲:۱۸:۰۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
امریکا با تاسیس داعش بدنبال تجزیه عراق و سوریه و یمن و ایران بود اما با رشادت رزمندگان مقاومت شکست سختی خورد.
ناشناس۲۴۲۴۵۱۱۱۲:۵۳:۴۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
جنگ آمریکا در خاورمیانه برای همین هست خودمختارها را نگاه کن ولی ایران جلوگیری کرده تا الان
ناشناس۲۴۲۴۵۲۰۱۲:۵۷:۳۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
خودشان می گویند خاورمیانه بزرگ یعنی تجزیه کشورها!
ناشناس۲۴۲۴۶۱۳۱۴:۰۰:۳۹ ۱۴۰۰/۱۲/۹
فعلا که هر چه از علم و تکنولوژی دارید از آمریکا دارید. روسیه هیچ خیری برای دنیا ندارد
ناشناس۲۴۲۴۶۷۸۱۴:۴۷:۵۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
دانشمندان ما را ترور یا زندانی می‌کنند و از سراسر دنیا نخبه‌ها را جذب یا تهدید می‌کنند و از خودشون هیچی ندارند و از علوم همهٔ دنیا هم استفاده می‌کنند و از هزاران کتاب و مقاله و دانشمند هر کشوری استفاده و بلکه سوءاستفاده می‌کنند. چون دلار و بمب اتمی را حاکم کرده‌اند و کسی حق اعتراض ندارد!
ناشناس۲۴۲۴۷۲۸۱۵:۲۱:۴۹ ۱۴۰۰/۱۲/۹
علوم پایه ای از خاورمیانه بوده و مغزهای دنیا را بردند انجا
مهران۲۴۲۴۱۷۵۱۰:۳۴:۵۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
دنیا بدون پوتین و بن سلمان و نتانیاهو و بایدن و ترامپ و مکرون و نتانیاهو و کلا بدون اسرائیل و عربستان و انگلیس و فرانسه و امریکا و روسیه و ... بهتر خواهد بود
ناشناس۲۴۲۴۵۱۸۱۲:۵۶:۴۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
دنیا بدون امریکا و اسرائیل امن تر و زیباتر خواهد بود.
ناشناس۲۴۲۴۱۶۸۱۰:۳۳:۴۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
وقتی مردم مظلوم یمن رو سعودیها با حمایت آمریکای جنایت کار به خاک و خون میکشن یادت نبود تجاوزگری رو محکوم کنی ؟ وقتی قبرکن بیل آخر خاک رو روی ما میریزه ، اون موقع معلوم میشه که چی درست بوده چی غلط .....
ناشناس۲۴۲۴۴۱۶۱۲:۱۷:۵۰ ۱۴۰۰/۱۲/۹
آخه این دیگه چه جور توجیهیه؟ چون عربستان به یمن حمله کرد روسیه هم باید به اوکراین حمله کنه؟ یا اینکه حالا هر کس بخواد روسیه رو محکوم کنه اول باید سند منتشر کنه که قبلا هم عربستان رو محکوم کرده؟
ناشناس۲۴۲۴۴۶۴۱۲:۳۴:۳۹ ۱۴۰۰/۱۲/۹
کسی که قبلا حمله عربستان یا اسرائیل رو محکوم نکرده اگه امروز روسیه رو محکوم کنه حرفش چندان ارزشی نداره، حداقل نمی‌تونه ادعا کنه من با تجاوزگری مخالفم احتمالا هدفش چیز دیگه‌ایه فقط پشت عنوان تجاوز منظور اصلی‌ش رو پنهان کرده! نیازی هم به سند نیست، خودش بگه عربستان و اسرائیل رو قبلا محکوم کرده ما قبول داریم.
ناشناس۲۴۲۴۵۱۳۱۲:۵۵:۲۰ ۱۴۰۰/۱۲/۹
جالب است حق میزبانی به عربستان و امارات می دهند ولی از روسیه می گیرند یا ما را محروم می کنند
ناشناس۲۴۲۴۴۷۱۱۲:۳۷:۴۶ ۱۴۰۰/۱۲/۹
تا دیروز حمله عربستان را خوب جلوه می‌دادید!! در ضمن عربستان به چه دلیلی حمله کرد؟
ناشناس۲۴۲۴۵۲۳۱۳:۰۰:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۹
یمن در مرز عربستان سامانه موشکی مستقر نکرده بود و تهدید امنیتی برای عربستان نداشت اما اوکراین سامانه موشکی در شرق ایجاد کرده و تهدید امنیتی شدید برای روسیه و کشورهای منطقه ایجاد کرده بود.
ناشناس۲۴۲۴۶۴۶۱۴:۲۵:۵۹ ۱۴۰۰/۱۲/۹
یعنی چه ؟ حمله به اکراین همان قدر محکومه که حمله به یمن .
ناشناس۲۴۲۴۲۰۴۱۰:۴۷:۲۱ ۱۴۰۰/۱۲/۹
از ناتو حمایت کنیم یا از روسیه!!؟ چرا ناتو که سازمان تأسیس شده از زمان جنگ سرد هست و در مقابل پیمان ورشو است، با فروپاشی ورشو همچنان باقی بلکه تأکید بر گسترش هم دارد!!!؟ آیا این از خوی سلطه طلبی غرب بر جهان نیست!!؟ آیا تجاوز روسیه را محکوم می کنیم و درست است باید سلطه گری غرب را حتما بپذیریم!!؟
ناشناس۲۴۲۴۳۸۵۱۲:۰۳:۳۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
ناتو باقی ماند، چون دنیا به روسیه که بدنه اصلی شوروی است اعتمادی ندارد. الان معلوم می شود که غرب کار درستی کرده که ناتو را حفظ کرد.
ناشناس۲۴۲۴۴۲۳۱۲:۱۹:۰۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
امریکا و ناتو پشت اوکراین را خالی کردند و ذات خبیث خود را نشان دادند.
ناشناس۲۴۲۴۵۳۸۱۳:۰۸:۰۹ ۱۴۰۰/۱۲/۹
درس عبرت این جنگ این بود که هرگز نباید به امریکا و اروپا اعتماد کرد.
ناشناس۲۴۲۴۴۷۷۱۲:۳۹:۴۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
بعله ناتو به بهانه حقوق بشر قلابی به کشورهای غیر همسو و بعضا آب از سر گذشته که قبلا همکاری می کردن حمله می کند و مردم را آواره!
ناشناس۲۴۲۴۵۴۸۱۳:۱۶:۰۶ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اوکراین سال 94 میلادی مذاکره کرد و سلاح های اتمی خود را تسلیم امریکا کرد و حالا بدبخت و درمانده شد نتیجه مذاکره با امریکا تضعیف کشورها و در نهایت جنگ است.
امیر۲۴۲۴۶۳۹۱۴:۲۱:۳۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
باسلام اگرکسی انسان باشه بادیدن این صحنه بیخیال ازکنارش نمیگذره اگرجلوی روسیه نگیرندباعث میشه فرداهرکشوری دوست داشته باشه به هرکشورحمله میکند
ناشناس۲۴۲۳۹۰۰۰۸:۳۹:۵۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
از مظلوم از کشوری که مورد تهاجم و حمله قرار گرفته
ناشناس۲۴۲۴۲۴۵۱۱:۰۳:۳۱ ۱۴۰۰/۱۲/۹
ما نفهمیدیم کشورهای دیگه به ما ربط داره یا نه!؟ مثلا اگه فردا اسرائیل به سوریه حمله کرد ما محکوم کنیم یا نه!؟ یا حمله اسرائیل به غزه رو محکوم کنیم یا نه!؟ یا حمله عربستان به یمن رو محکوم کنیم یا نه!؟ بعضیها اینقدر تو مخ ما خوندن که منافع ما مهمه بقیه کشورها به ما چه ربطی داره، الان کلا گیج شدیم باید چیکار کنیم !!!!
ناشناس۲۴۲۴۲۶۸۱۱:۱۲:۴۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
تهاجم ناتو و داعش و سنتکام و صهیونیست‌ها بسیار بدتر است.
ناشناس۲۴۲۴۳۵۴۱۱:۴۳:۰۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اینها با ما کاری ندارند.
ناشناس۲۴۲۴۳۷۳۱۱:۵۷:۰۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
این‌ها از هر راهی به ایران و اسلام و انسانیت ضربه می‌زنند.
ناشناس۲۴۲۴۵۷۳۱۳:۳۵:۱۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
آره با شماها کاری ندارند چون از خودشان هستید!!!!
ناشناس۲۴۲۴۳۲۱۱۱:۳۱:۵۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اوکراین دارد تاوان تصمیمات خودش را پس می‌دهد که یا زیر دست روسیه باشد یا آمریکا و چه قدر بدبخت هستند این کشورها
ناشناس۲۴۲۴۳۵۵۱۱:۴۳:۵۱ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اوکراین با شهامت و افتخار دارد از استقلال خودش دفاع می کند.
ناشناس۲۴۲۴۴۲۶۱۲:۲۰:۱۹ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اوکراین مستقل نبود بلکه وابسته به امریکا و اروپا بود و حالا با طناب پوسیده ناتو به ته چاه رفت.
ناشناس۲۴۲۴۴۸۰۱۲:۴۰:۵۶ ۱۴۰۰/۱۲/۹
از نظر کدخدا پرستان بله دفاع هست!!!
ناشناس۲۴۲۴۶۹۱۱۴:۵۵:۵۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
خیلی ماهواره می بینی
ناشناس۲۴۲۳۹۰۴۰۸:۴۲:۱۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
مردمی که من در سرکار و تاکسی و کوچه و خیابان میبینم از اوکراین حمایت میکنن
ناشناس۲۴۲۴۰۹۹۱۰:۰۷:۲۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
خوب بخاطر رسانه قدرتمند غربی هاست
ناشناس۲۴۲۴۱۵۲۱۰:۲۶:۰۶ ۱۴۰۰/۱۲/۹
دقیقا یک عده از طریق رسانه‌ های دروغین دشمن شست و شو می شوند
ناشناس۲۴۲۴۲۲۵۱۰:۵۴:۵۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
چرا مردم دنیا حرف رسانه های روسی را باور نمی کنند؟؟؟؟
ناشناس۲۴۲۴۲۶۷۱۱:۱۲:۴۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
چون نفوذ رسانه غربی را ندارند
ناشناس۲۴۲۴۴۳۰۱۲:۲۱:۴۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
90 درصد مردم دنیا حق را به روسیه می دهند زیرا اوکراین در مرزهای شرقی برای روسیه تهدید امنیتی ایجاد کرده بود.
ناشناس۲۴۲۴۲۰۵۱۰:۴۷:۲۶ ۱۴۰۰/۱۲/۹
فعلا که رسانه های دولتی روسیه دارن صحنه واقعی جنگ در اوکراین رو سانسور میکنن
ناشناس۲۴۲۴۴۳۱۱۲:۲۲:۳۱ ۱۴۰۰/۱۲/۹
به زودی کی اف سقوط می کند و کار جنگ یکسره می شود.
ناشناس۲۴۲۴۱۱۸۱۰:۱۳:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
چونکه سرشون تو ماهواره است. تصمیم قبلا تو ناخوداگاه ذهنشون ساخته شده اونها فقط بیانش می کنند.
ناشناس۲۴۲۴۲۲۶۱۰:۵۵:۳۶ ۱۴۰۰/۱۲/۹
مگر روسیه از ماهواره برنامه پخش نمی کنه؟؟؟!!!!
ناشناس۲۴۲۴۱۱۹۱۰:۱۳:۴۱ ۱۴۰۰/۱۲/۹
مردمی که من می‌بینم از اوکراین مستقل از اروپا و آمریکا حمایت می‌کنند و نه این اوکراین. اوکراین باید به آمریکا پشت می‌کرد
ناشناس۲۴۲۴۲۲۴۱۰:۵۴:۲۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اونا جمعیت خاکستری هستن افکارشون دست خودشون نیست البته قدرتی هم ندارن که افکارشون بخواد اهمیتی داشته باشه
ناشناس۲۴۲۳۹۰۶۰۸:۴۲:۵۹ ۱۴۰۰/۱۲/۹
عجب عکس درس آموزی . به فرزندانشان عشق به وطن و دفاع از آن را می آموزند
ناشناس۲۴۲۴۰۹۷۱۰:۰۶:۳۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اگر درسی بود که در کشورشان انقلاب رنگی صورت نمی گرفت
ناشناس۲۴۲۴۱۹۳۱۰:۴۱:۲۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اروپا و آمریکا برنامه های شبکه های ماهواره ای روسیه را قطع کردند!!!!!!!
ناشناس۲۴۲۴۲۰۷۱۰:۴۸:۲۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
آره عکس قشنگیه کارگردان عکس خیلی حرفه ای بوده
ناشناس۲۴۲۳۹۰۸۰۸:۴۳:۵۱ ۱۴۰۰/۱۲/۹
❤ اکراین ❤
ناشناس۲۴۲۴۱۷۹۱۰:۳۶:۵۹ ۱۴۰۰/۱۲/۹
مطمئنم اگر اکراین به ایران حمله کنه شما باز هم طرف اکراین را خواهید گرفت
ناشناس۲۴۲۳۹۰۹۰۸:۴۵:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
زلنسکی به مردم اوکراین یاد داد که برای دفاع از کشورش اول خودش و خانواده اش باید در خط مقدم باشند
حسین۲۴۲۴۱۳۲۱۰:۱۸:۱۰ ۱۴۰۰/۱۲/۹
بعضیا یاد بگیرند!!!!
ناشناس۲۴۲۴۱۴۷۱۰:۲۴:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۹
شرط می بندم کدخدا حمله می کرد آمریکا را تطهیر و ایشون را برعکس خطاب می کردین
ناشناس۲۴۲۴۱۷۳۱۰:۳۴:۳۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
منظورت از خط مقدم همون پناهگاه مخفی هست!؟
ناشناس۲۴۲۴۴۳۲۱۲:۲۴:۰۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
زلسنکی دلقک درک درستی از سیاست خارجی نداشت و مردم اوکراین را دچار جنگ و بدبختی کرد.
ناشناس۲۴۲۳۹۱۰۰۸:۴۶:۲۰ ۱۴۰۰/۱۲/۹
زلنسکی را مقایسه کنید با اشرف غنی !
مهران۲۴۲۴۰۶۰۰۹:۵۴:۰۷ ۱۴۰۰/۱۲/۹
جفتشون مثل هم هستند که فکر میکردن امریکا براشون کاری میکنه و مهمتر اینکه زلنسکی بدتر از اشرف غنی است چون امریکا افغانستان رو اشغال نظامی کرد اما زلنسکی با دست خودش میخواست پایگاه های امریکا و ناتو رو بیاره تو کشورش و همین بهانه ای شد برای نابودی کشورش
ناشناس۲۴۲۴۰۶۹۰۹:۵۶:۵۶ ۱۴۰۰/۱۲/۹
هنگامیکه طبل جنگ نواخته شود مرد از نامرد شناخته میشود
ناشناس۲۴۲۴۲۲۹۱۰:۵۶:۱۹ ۱۴۰۰/۱۲/۹
فرقی ندارن جفتشون مهره های بی چون و چرای غرب هستن به زودی اینم در میره
ناشناس۲۴۲۴۵۲۴۱۳:۰۰:۴۶ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اگر طرفدار ناسیونالیسم یا سوسیالیسم یا حتی کاپیتالیسم موجود در کشور های غربی که البته در جدول معاصر، مردمانش از بیشترین رفاه و عدالت اجتماعی در مقایسه با سایر کشور ها بهره مند هستند، مهره غرب است
ناشناس۲۴۲۴۴۳۵۱۲:۲۵:۰۱ ۱۴۰۰/۱۲/۹
زلسنکی هم به سرنوشت اشرف غنی دچار می شود عاقبت غربگدایی بجز این نیست.
ناشناس۲۴۲۳۹۱۱۰۸:۴۷:۱۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
آقایون باید برای شنیدن خبر پیروزی ملت اوکراین بر روسیه آماده باشند
ناشناس۲۴۲۴۱۰۰۱۰:۰۷:۴۹ ۱۴۰۰/۱۲/۹
ساعت خواب، اوکراین از پیوستن به ناتو صرف نظر می کند و روسیه هم عقب نشینی
ناشناس۲۴۲۴۲۶۳۱۱:۱۱:۰۱ ۱۴۰۰/۱۲/۹
مسکو به اوکراین خیلی نزدیکه، اوکراین اگه جرات داشت یه سنگ سمت مسکو پرت می‌کرد، اونوقت روسیه پوستش رو درسته می‌کند، الان اوراین فقط داره دفاع می‌کنه!!
ناشناس۲۴۲۳۹۱۲۰۸:۴۷:۴۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اوکراین تا این لحظه درخشیده
ناشناس۲۴۲۴۱۴۰۱۰:۲۱:۴۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
دیروز طالبان ؛ پوتین و روسیه رو به خویشتنداری و پرهیز از اعمال خشونت در جنگ سفارش کرد
ناشناس۲۴۲۴۱۸۷۱۰:۳۹:۵۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
زیاد رسانه های آمریکایی رو دنبال نکن
ناشناس۲۴۲۴۴۳۷۱۲:۲۶:۰۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اوکراین تا این لحظه شکست خورده و زیر ساختهایش نابود شده است.
ناشناس۲۴۲۳۹۱۳۰۸:۴۸:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
روسیه حمله غیر موجه کرده به یک کشور مستقل عضو سازمان ملل
ناشناس۲۴۲۴۱۰۵۱۰:۰۸:۴۱ ۱۴۰۰/۱۲/۹
روسیه حق دارد چون همه می‌دانند ناتو دنبال چی هست
ناشناس۲۴۲۴۱۶۵۱۰:۳۳:۱۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اگه روسیه حق داره پس اوکراین هم حق داره عضو ناتو شه . حق مسلم
ناشناس۲۴۲۴۲۷۵۱۱:۱۶:۲۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
جناب توافق کرده بودن که اوکراین این کارها نکند
ناشناس۲۴۲۴۲۹۶۱۱:۲۴:۰۱ ۱۴۰۰/۱۲/۹
روسیه در قبال این همین کار ناپخته اوکراین واکنش نشان داد
ناشناس۲۴۲۴۴۴۴۱۲:۲۷:۱۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
نه اوکراین و نه هیچ کشور دیگری حق ندارد برای همسایگانش تهدید امنیتی ایجاد کند.
ناشناس۲۴۲۴۵۲۸۱۳:۰۴:۳۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
حتی اگر چنین باشد که نیست، بهتر است مانند برلین غربی که از صفر ساخته شد و به اوج رسید باشد تا برلین شرقی که نیم قرن زندان بزرگ برای چند میلیون ساکنش بود که جز فقر و عقب افتادگی و لگد مال شدند حقوق بشر و آزادی شان، یادگار دیگری از دیکتاتوری روسیه نداشتند.
ناشناس۲۴۲۴۶۸۳۱۴:۴۹:۲۷ ۱۴۰۰/۱۲/۹
پس ما هم باید به امارات و ترکیه حمله کنیم چون روابظشون با اسرائیل برای ما تحدید امنیتیه
ناشناس۲۴۲۳۹۱۴۰۸:۴۹:۳۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
روسیه تلفات سنگینی داده تا این لحظه برای همین پوتین فرمان آماده باش حمله هسته ای داده :)
ناشناس۲۴۲۴۰۹۳۱۰:۰۴:۴۱ ۱۴۰۰/۱۲/۹
عزیزم شهرها سقوط کرده و این فرمان هم بیشتر برای ترساندن هست طرف ها هست
ناشناس۲۴۲۴۱۲۰۱۰:۱۴:۲۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
نه اوکراین افغانستانه و نه زلنسکی اشرف غنی
ناشناس۲۴۲۴۴۴۸۱۲:۲۸:۲۹ ۱۴۰۰/۱۲/۹
خخخ زلسنکی مثل اشرف غنی فراری شد.
ناشناس۲۴۲۴۱۵۱۱۰:۲۵:۴۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
جنگ بر خلاف خواسته ها و تفکرات پوتین پیش میرود .
ناشناس۲۴۲۴۲۸۱۱۱:۱۷:۵۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
دیر یا زود خواسته پوتین که سرنگونی آن دولت هست محقق می شود مگر اینکه آن دولت خواسته روسیه را براورده کند
ناشناس۲۴۲۴۴۵۱۱۲:۲۹:۱۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
جنگ به نفع روسیه و به ضرر اوکراین پیش می رود.
ناشناس۲۴۲۴۳۹۴۱۲:۰۸:۴۰ ۱۴۰۰/۱۲/۹
فرانسه همین اوایل حمله به اوکراین، قبل از روسیه، روسیه را تهدید هسته‌ای کرد. آمریکا هم قبل‌تر ایران را تهدید به بمباران اتمی کرده‌بود و قبل‌تر هم هیروشیما و ناکازاکی را زده‌بود و…
مهران۲۴۲۳۹۱۶۰۸:۵۰:۰۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
نه از روسیه حمایت میکنیم نه از اوکراین ، تکلیف روسیه مشخص هست بالاخره داره تجاوز میکنه اما در مورد اوکراین هم دولتش وقتی میخواسته پای بیگانگان و پایگاه های امریکایی و ناتو رو به خاک کشورش باز کنه دیگه نتایج اینکارشون رو باید برعهده بگیرن خودشون خواستن کشورشون محل نزاع ابرقدرت ها باشد ، دلمون فقط برای مردمش میسوزه(البته مردمی که چنین دولتی رو انتخاب نکردن نه اونهایی که انتخاب کردن)
ناشناس۲۴۲۴۷۴۵۱۵:۳۴:۲۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
احسنت ،حرف حق همینه
ناشناس۲۴۲۳۹۲۴۰۸:۵۲:۳۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
مقاومت مردم بادرایت و ارتش غیور اوکراین ستودنی است .
ناشناس۲۴۲۴۱۴۸۱۰:۲۴:۱۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
یه جوری حرف می‌زنی حس کردم داری در مورد فتح خرمشهر حرف می‌زنی!!!!
ناشناس۲۴۲۴۱۸۳۱۰:۳۸:۰۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
روسیه تا الان با مردم اوکراین مدارا کرده برعکس صدام زمانی که می بینیم بیشتر حملات روسیه علیه نظامیان و مراکز دولتی هست
ناشناس۲۴۲۴۳۴۶۱۱:۳۹:۵۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
من مطمئن هستم موقع فتح خرمشهر جنابعالی یا توی قنداق بودی و یا تو سوراخ موش.
ناشناس۲۴۲۴۵۳۹۱۳:۰۸:۱۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اول برو شناسنامه ات را چک کن، بعد شاید متوجه شوی که خرم شهر فتح نشد، خرم شهر آزاااااااد شد. بعد شاید متوجه شوی که چرا برخی از مردمان ملت اکراین را درک و تحسین می کنند!
ناشناس۲۴۲۴۸۰۶۱۶:۳۳:۰۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
برای من آزادی شهرهای یمن و سوریه و عراق و مخصوصا آزادی فلسطین از بحر تا نهر جذابتره
ناشناس۲۴۲۴۸۱۰۱۶:۳۵:۱۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
یعنی میفرمایید توی شناسنامه من درباره خرمشهر چیزی نوشته که باید چک کنم!؟
ناشناس۲۴۲۳۹۲۷۰۸:۵۴:۱۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اشغالگر اشغالگر است . اشغالگر خوب و اشغالگر بد نداریم . چه اسراییل باشد چه روسیه
ناشناس۲۴۲۴۱۲۳۱۰:۱۵:۱۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اولا روسیه در جواب به تهدیدها حمله کرد که حق هم داشت دوم هم اسرائیل کشوری جعلی هست که از غصب سرزمین‌ های دیگران درست شد و مقایسه شما از پایه ایراد دارد
ناشناس۲۴۲۴۴۵۵۱۲:۳۰:۴۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
جنگ اوکراین و روسیه به ما ربطی ندارد ما باید به فکر منافع ملی مون باشیم.
مجید۲۴۲۳۹۲۸۰۸:۵۴:۱۷ ۱۴۰۰/۱۲/۹
احسنت کاملا موافقم.نباید دشمنی آمریکا و غرب و سلطه جهانی در قدیم و حال حاضر با ملت ما و ملت های ضغیف فراموشمان شود.و قطعا معادلاتی که باعث افزایش قدرت آنها شود به ضرر ما بشریت ومستضغفین است.البته باید سعی کنیم خودمان قوی تر شویم و با جهاد تبیین موضع فرهنگی محور مقاومت را قوی تر نماییم.
ناشناس۲۴۲۳۹۲۹۰۸:۵۴:۲۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
متجاوز همیشه محکوم است سفسطه هم تاثیری نداره پوتین به خاطر منافع خودش حاکمیت یک کشور و ملت رو داره نقص میکنه !
ناشناس۲۴۲۴۱۳۶۱۰:۱۹:۵۶ ۱۴۰۰/۱۲/۹
روسیه دارد از امنیت کشورش در مواجهه با آمریکا که دنبال تجزیه آن هست دفاع می کند
ناشناس۲۴۲۴۲۲۳۱۰:۵۴:۰۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
پوتین داره کشور گشایی می کنه
ناشناس۲۴۲۴۳۱۲۱۱:۲۸:۵۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
پوتین دارد جلوی کشورهای گشایی کدخدای شما را می گیرد
ناشناس۲۴۲۴۳۴۷۱۱:۴۰:۲۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
قطعاً تو از کرملین و از دفتر پوتین نظر می دی!!!!!
ناشناس۲۴۲۴۴۵۷۱۲:۳۱:۴۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
پوتین از منافع ملی کشورش دفاع می کند.
ناشناس۲۴۲۴۴۸۸۱۲:۴۴:۴۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
ما داریم از تجربه کدخدای شما می گوییم
ناشناس۲۴۲۴۲۳۸۱۱:۰۰:۰۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
تظاهرات گسترده و پرشور ضد جنگ مردم فهیم روسیه در مسکو و دیگر شهرهای این کشور نشان میدهد که پوتین دنبال امنیت کشورش است یا چیز دیگری
ناشناس۲۴۲۴۵۲۹۱۳:۰۴:۳۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
فریب اخبار دروغ رسانه های غربی را نخورید مردم روسیه از پوتین حمایت می کنند.
ناشناس۲۴۲۴۷۰۲۱۵:۰۴:۰۶ ۱۴۰۰/۱۲/۹
مثل مردم فهیم اوکراین که هر چی داشتن دادن رفت با جیغ و دست و هورا
ناشناس۲۴۲۳۹۳۰۰۸:۵۵:۴۰ ۱۴۰۰/۱۲/۹
با دیدن این عکس اشک در چشمانم سرازیر شد . انشالله که پیروزی قاطع نزدیک است
ناشناس۲۴۲۴۱۶۰۱۰:۲۹:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
یاد اشک های تمساح افتادم
ناشناس۲۴۲۴۴۶۱۱۲:۳۲:۵۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
به زودی دولت غربگدای اوکراین سقوط می کند و مردم ایران شاد می شوند.
ناشناس۲۴۲۳۹۳۴۰۸:۵۷:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۹
احسنت تحليل خوب و جامعي بود.
ناشناس۲۴۲۳۹۳۵۰۸:۵۷:۳۹ ۱۴۰۰/۱۲/۹
بنده از اوکراین حمایت قاطع میکنم
ناشناس۲۴۲۴۱۳۸۱۰:۲۱:۰۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
آیا شما میدانی در صورت پیروزی اوکراین ناتو بیشتر و بیشتر به ایران نزدیک می شود؟ رو هوا الکی حرف نزنید
ناشناس۲۴۲۴۲۳۹۱۱:۰۰:۱۶ ۱۴۰۰/۱۲/۹
ناتو از طریق ترکیه سالها است که با همسایه است. نگران نباش!
ناشناس۲۴۲۴۳۰۲۱۱:۲۵:۳۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
وقتی بیشتر شود منظور بود، اول درست بخوان
ناشناس۲۴۲۴۴۶۳۱۲:۳۳:۵۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
ترکیه هم اگر در مرز ایران سامانه موشکی مستقر کند جنگ می شود.
ناشناس۲۴۲۴۲۵۱۱۱:۰۶:۵۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
خوب نزدیک میشود که بشود . همانقدر که به ما نزدیک میشود به عراق و افغانستان و عربستان و سوریه و بحرین و یمن و کویت و امارات و پاکستان نزدیک میشود
ناشناس۲۴۲۴۶۸۷۱۴:۵۴:۳۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
همگی برای تجزیه کشورهای بزرگ منطقه و کوچک کردن آنها هست آن وقت از کویت وبحرین حرف می زنی؟
ناشناس۲۴۲۴۳۴۱۱۱:۳۸:۲۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
آمو جان ترکیه میدونی کجاست رو نقشه نگاه کن آمو جان در قسمت آذربایجان غربی عزیز ترکیه هم مرز ایران است آموجان تا حالا نمی دونستی که ترکیه عضو ناتو است؟ آمو جان جغرافیا رد شدی
ناشناس۲۴۲۴۱۵۳۱۰:۲۶:۲۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
شما بدون اینکه خودت بدونی و فقط از سر لجبازی داری از غربیها حمایت می‌کنی!!!
ناشناس۲۴۲۴۲۳۲۱۰:۵۷:۴۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
تو چرا سنگ روسیه رو به سینه می زنی؟
ناشناس۲۴۲۴۲۷۶۱۱:۱۶:۲۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
از کجای حرف من حمایت از روسیه رو برداشت کردی!؟!؟ به نظر من دوتا دیوونه افتادن به جون هم، هرچقدر هم بیشتر به هم خسارت بزنن بهتره، فقط خط قرمز، غیر نظامیها هستن، که همیشه قربانی این اتفاقات میشن!!
ناشناس۲۴۲۴۴۶۸۱۲:۳۵:۳۰ ۱۴۰۰/۱۲/۹
روسیه کشور دوست و متحد استراتژیک ایران در جنگ با داعش بود دشمن اصلی ما امریکای تروریست جنایتکار است.
ناشناس۲۴۲۳۹۳۷۰۸:۵۸:۱۶ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اوکراین پیروز است
ناشناس۲۴۲۴۱۸۰۱۰:۳۷:۲۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اوکراین با خاک یکسان شده، تمام قدرت نظامیش از بین رفته، برگشته به عصر حجر، کدوم پیروزی!؟ البته این مدل استدلال‌هایی بود که از یه عده برای کمرنگ کردن پیروزیهای یمنیها و فلسطینیها می‌شنیدیم!
ناشناس۲۴۲۴۳۰۵۱۱:۲۷:۰۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
4 تا درگیری خیابانی یا چند درگیری نظامی را می بینند خیال می کنند خبری هست و اوکراین را پیروز!!!
ناشناس۲۴۲۳۹۴۱۰۸:۵۹:۱۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
پوتین در باتلاق اوکراین فرو رفته
ناشناس۲۴۲۳۹۴۳۰۹:۰۱:۱۹ ۱۴۰۰/۱۲/۹
پوتین درحال تحمل شکست است
ناشناس۲۴۲۴۱۳۵۱۰:۱۹:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
پوتین از طالبان مشاوره نظامی بگیرد
ناشناس۲۴۲۳۹۴۴۰۹:۰۱:۵۰ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اولا اوکراین عضو ناتو نیست، روسیه اگر با ناتو مشکل دارد، به یکی از اعضای ۲۷ گانه آن حمله کند. دوم اینکه اگر نگرانی از نزدیک شدن ناتو (بقول شما تهدید گر!) توجیح دارد، آیا مجاورت با یک قدرت تهدیدگر و متجاوز مثل روسیه ، نگرانی ندارد؟ چگونه است بقول شما روسیه با حق نگرانی ، اجازه حمله دارد، و اوکراین حتی حق نگران شدن و تقویت خودرا ندارد؟
ناشناس۲۴۲۴۴۹۵۱۲:۴۶:۵۷ ۱۴۰۰/۱۲/۹
عزیزم اوکراین قصد عضویت و آوردن نیروی ناتو در آن کشور را داشت
ناشناس۲۴۲۳۹۴۵۰۹:۰۱:۵۶ ۱۴۰۰/۱۲/۹
این بود قدرت دوم نظامی دنیا ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۲۴۲۴۱۰۳۱۰:۰۸:۱۰ ۱۴۰۰/۱۲/۹
بله قدرت دوم روی کاغد
ناشناس۲۴۲۴۱۰۶۱۰:۱۰:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۹
طالبان باید روسیه را تصرف کند
امید۲۴۲۴۱۴۶۱۰:۲۳:۵۹ ۱۴۰۰/۱۲/۹
بله،تانکهاشون گازوییل تموم کردن و متوقف شدن و اکراینی ها دارن با تراکتور اونارو میدزدن!!!
ناشناس۲۴۲۴۱۶۴۱۰:۳۲:۴۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
این جمله چقدر آشناست!؟ فکر کنم قبلا چندبار شنیده بودم موقع حمله اسرائیل به لبنان یا موقع حملات اسرائیل به غزه یا موقع فرار آمریکا از افغانستان یا موقع حمله چند کشور به یمن یا ...
جواد۲۴۲۳۹۴۶۰۹:۰۲:۱۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
شرافت و وجدان بیدار بشری در سیاست معنا ندارد اما منافع ملی الویت سیاست هر کشور نرمال و معقولی است و بهترین سیاست در برخورد با قدرتهای جهانی سیاست موازنه منفی است نه از ترس دیگری غش کردن در بغل اینوری باشد با توجه به سیاستهای روسیه پوتین و حافظه تاریخی اروپایی شرقی از روس جماعت حق با اکراین است
ناشناس۲۴۲۳۹۴۸۰۹:۰۲:۵۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
چطور میتوان به کشور و مردم اوکراین کمک کرد ؟
ناشناس۲۴۲۴۴۷۰۱۲:۳۶:۵۱ ۱۴۰۰/۱۲/۹
تنها راه کمک به مردم اوکراین سرنگونی دولت غربگدای زلسنکی است.
علی۲۴۲۳۹۴۹۰۹:۰۲:۵۷ ۱۴۰۰/۱۲/۹
کاش نگارنده عزیز نیم نگاهی هم به خطر های رویای تزاری شدن روسیه برای ایران ترکیه و گرجستان میکرد و‌همچنین دلیلی برای حمله گذشته روسیه به گرجستان و جداسازی آبخازیا و سوخومی میکرد، آیا سوخومی هم داشت عضو ناتو‌ میشد؟؟؟
ناشناس۲۴۲۳۹۵۵۰۹:۰۵:۱۷ ۱۴۰۰/۱۲/۹
توی این ۵ روز همه چیز مشخص شد . طالبان باید روسیه رو تسخیر و به خاک افغانستان ملحق کنه علی برکت الله
ناشناس۲۴۲۴۴۹۷۱۲:۴۷:۵۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
امریکا وقتی به عراقی که دولت مرکزی نداشت چند هفته درگیر جنگ بود تا تسخیر کند
ناشناس۲۴۲۳۹۵۸۰۹:۰۶:۴۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
پوتین در حال ترسیم سند نابودی کشور روسیه است
ناشناس۲۴۲۴۴۷۴۱۲:۳۸:۰۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
پوتین نشان داد که روسیه ابر قدرت است و امریکا و ناتو هیچ غلطی نمی توانند بکنند.
ناشناس۲۴۲۳۹۶۳۰۹:۰۷:۲۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
پوتین اشغالگر
ناشناس۲۴۲۳۹۶۴۰۹:۰۸:۱۰ ۱۴۰۰/۱۲/۹
زرد و آبی پرچم اوکراین بالاست
ناشناس۲۴۲۴۱۵۷۱۰:۲۸:۳۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
از بین حدود ۲۰۰ سفارتخانه انگلیس در دنیا فقط سفارت تهران پرچم اوکراین رو بالا برده!!! فکر می‌کنی چرا!؟
ناشناس۲۴۲۳۹۶۵۰۹:۱۰:۱۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
معادلات این جنگ به سرعت به نفع اوکراین در حال تغییر است . زلنسکی باید خاک روسیه را ضمیمه اوکراین کند و مردم روسیه را از دست این شخص نامتعادل روحی و روانی نجات دهد
ناشناس۲۴۲۳۹۶۷۰۹:۱۱:۰۱ ۱۴۰۰/۱۲/۹
حق با اوکراین است و حق پیروز است
ناشناس۲۴۲۴۴۷۶۱۲:۳۸:۴۷ ۱۴۰۰/۱۲/۹
حق با روسیه است اوکراین نابود است.
ناشناس۲۴۲۳۹۶۹۰۹:۱۱:۵۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
پوتین چنین روزهای سختی را در مخیله اش هم نمیدید
ناشناس۲۴۲۳۹۷۰۰۹:۱۲:۵۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
درود بر مردم باغیرت اوکراین
ناشناس۲۴۲۳۹۷۱۰۹:۱۳:۰۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
مگر مردم کشورهای اروپای شرقی برده روسیه هستند؟ مگر غربی ها با زور آنها را عضور ناتو کرده اند. مردم عقل دارند و تشخیص می دهند ماندن با روسیه مثل گذشته یعنی زندگی در فلاکت. آنها مختارند خود انتخاب کنند اگر روزی اروپای غربی با فشار سیاسی و یا جنگ می خواست یک کشور را عضو ناتو کند حتما دنیا از روسیه حمایت می کرد. استدلالتان منطقی نیست. در مورد عراق هم قطعا کار امریکا تجاوز نظامی است اگر چه مردم عراق و مردم ایران از برکناری و اعدام صدام خوشحال شدند.
مهدی۲۴۲۳۹۷۲۰۹:۱۳:۲۰ ۱۴۰۰/۱۲/۹
سلام. انصافاً تحلیل منصفانه و خردمندانه ای است.
ناشناس۲۴۲۳۹۷۳۰۹:۱۳:۳۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
فقط اوکراین
ناشناس۲۴۲۳۹۷۵۰۹:۱۵:۲۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
به احترام مردم غیرتمند اوکراین ؛ تمام قد می ایستیم
ناشناس۲۴۲۳۹۷۹۰۹:۱۸:۴۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
حرف رئیسی داره محقق گفت امیدوارم آنچه درحال اتفاق است به نفع مردم و کشورهای منطقه تمام شود !
ناشناس۲۴۲۳۹۸۱۰۹:۱۹:۵۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
سلام و درود ما بر مردم مظلوم و تحت اشغال اوکراین
ناشناس۲۴۲۳۹۸۲۰۹:۲۰:۰۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
در همين حيراني بمانيد ولي ملت ها راه خودشان را مي روند و كشورهاي جديد تاسيس مي شوند. قانون تاريخ همين است و هر ديكتاتوري با ضلالت كشته خواهد شد
ناشناس۲۴۲۳۹۸۶۰۹:۲۲:۱۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
مردم خود روسیه هم از این اقدام تاسف آور پوتین حمایت نمیکنند .
ناشناس۲۴۲۳۹۹۱۰۹:۲۳:۵۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
پوتین تا خرخره توی باتلاق اوکراین فرو رفته . دست و پا زدنش دیدنی است
ناشناس۲۴۲۳۹۹۲۰۹:۲۴:۲۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
از حق و عدالت حمایت کنید. اگر غدالت و حقیقت را زیر پا بگذارید دیگر سنگری برای مقاومت نخواهید داشت و روزی میرسد که زیر پا له خواهید شد.
ناشناس۲۴۲۳۹۹۴۰۹:۲۴:۴۱ ۱۴۰۰/۱۲/۹
همانطور که همواره آمریکا را بخاطر تجاوز و مداخلات بی شمار در سایر کشورها محکوم کرده و می کنیم اینبار هم باید قاطعانه روسیه را محکوم کرد. جنگ و تجاوز همیشه بد است و شروع کننده جنگ اول باید محکوم شود.
بهزاد۲۴۲۳۹۹۵۰۹:۲۴:۴۷ ۱۴۰۰/۱۲/۹
تحلیل بجا و منطقی بود. ولی نکته اینکه آداب خبر و تحلیل نویسی را رعایت کنید. علیف باکویی گفتن برای رییس جمهوری که از کشور خودش دفاع کرد و همیشه هم روابط با احترامی با کشور ما داشته است، مناسب نمیباشد.
ناشناس۲۴۲۳۹۹۹۰۹:۲۵:۲۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اینکه هر کشوری با دیگری اختلاف پیدا کرد و زورش بیشتر بود به آنجا حمله نظامی کند که یعنی قانون جنگل. نمیگم الان در دنیا وضعیت ایده آل است ولی تا قبل از حمله روسیه به اکراین با قانون جنگل فاصله داشتیم. ضمنا اگر قرار به حاکمیت قانون جنگل باشد ایران هم کم دشمن ندارد که با توسل به قانون جنگل بتوانند به ما حمله کنند.
ناشناس۲۴۲۴۵۰۲۱۲:۴۹:۳۷ ۱۴۰۰/۱۲/۹
شما توافقات و مذاکرات قبلی را به کل نادیده گرفتی که اوکراین زده زیرش و روسیه هم چند بار بعدا به اگراین هشدار داده بود ولی کار خودشان را می کردن
ناشناس۲۴۲۴۰۰۰۰۹:۲۵:۴۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
حتی متحدان آبکی روسیه منجمله چین و قزاقستان و کره شمالی هم حاضر به حمایت از این اقدام پوتین نشده اند
ناشناس۲۴۲۴۰۰۶۰۹:۲۷:۱۹ ۱۴۰۰/۱۲/۹
پوتین در حال بردن آبروی قدرت نظامی بودن روسیه است
ناشناس۲۴۲۴۰۰۷۰۹:۲۸:۰۱ ۱۴۰۰/۱۲/۹
من هم تا حدی با نویسنده موافقم. این دو قطبی نه تنها در ایران بلکه در کل جهان وجود دارد. بهتر است از اون ور بوم هم نیوفتیم. خیلی از مردم همین کشورهای اروپایی به روسیه حق می دن و دو رویی آمریکا و غربیها رو سرزنش می کنند. به هر حال تعادل در قوای جهانی هم می تونه منافعی داشته باشه.
صمصام۲۴۲۴۰۲۰۰۹:۳۵:۳۹ ۱۴۰۰/۱۲/۹
در خصوص حمله روسیه به اوکراین، انسانیت حکم می‌کند تا ما متجاوز را محکوم کنیم. جنگ زشت ترین پدیده انسانی است که بزرگترین دردها و رنج ها را با خود به ارمغان می آورد جناب رجایی مرحبا بر انصاف و عدالت شما همین جمله بالا جان کلام است ...جنگ از طرف هر کس و به هر دلیل محکوم و مطرود و مذموم و منفور بشریت است بهترین واژه هم همین" بیطرفی فعال" است
ناشناس۲۴۲۴۰۲۳۰۹:۳۸:۰۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
فعلا ۱۴ کودک اکراینی کشته شده اند این جنگ نیست، تجاوز به خاک کشوری دیگر است. تجاوز آمریکا و عراق و ... هم محکوم است برادر من
ناشناس۲۴۲۴۴۲۴۱۲:۱۹:۵۶ ۱۴۰۰/۱۲/۹
وقتی مسئولان اصلی‌شون در پناه‌گاه امن نشستند و رئیس‌جمهورشون از بایدن برای حفاظت شخصی کمک می‌گیره و تجهیزات جنگی را در مدرسه و مهد کودک جا میدن و موشک خودشون به ساختمون مسکونی می‌خوره و… انتظار بیشتری دارید؟ ما فعلاً بچسبیم به چند هزار کودک یمنی و سوری و… واجب‌تر نیست؟ جمعیت اوکراین را بگذار کنار یمن و ببین روسیه چقدر باید متفاوت از آمریکا و ناتو و عربستان و اسرائیل باشه که تازه به این تعداد کودک مظلوم رسیده. در جنگ نقل و نبات پخش نمی‌کنند.
ناشناس۲۴۲۴۰۲۶۰۹:۳۸:۳۰ ۱۴۰۰/۱۲/۹
تجاوز همیشه محکوم است
ناشناس۲۴۲۴۰۳۴۰۹:۴۰:۳۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
بسیار عالی!
مهران۲۴۲۴۰۶۵۰۹:۵۶:۰۷ ۱۴۰۰/۱۲/۹
برام جالب است کسانی که تا دیروز شعار نه غزه نه لبنان نه سوریه نه عراق و نه یمن سر میدادن و چشمانشون رو روی کشتار ده ها و صد هزار نفری مردم این کشورها بسته بودن امروز همشون دم از انسانیت میزنند انسانیت شما ها رنگ و بوی سیاست دارد نه واقعیت
ناشناس۲۴۲۴۶۵۹۱۴:۳۳:۴۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
به‌قول خودشان چند میلیون نفر، حالا هم بیایند بگویند: نه اوکراین، نه آلمان، جانم فدای ایران!
ناشناس۲۴۲۴۰۷۰۰۹:۵۷:۲۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
یک بحث بحث جنگ و خشونت است که در هر شرایط و توسط هر شخصی محکوم است. کافی است کمی به قربانیان فکر کرد. اما بحث دیگر عواقت سیاسی جنگها برای کشورهاست. در این زمینه جنگهای آمریکا لزوما برای ایران بد هم نشد.
ناشناس۲۴۲۴۳۵۷۱۱:۴۵:۳۷ ۱۴۰۰/۱۲/۹
جنگهای آمریکا در منطقه در جهت تجزیه ایران و بقیه هست ساعت خواب
ناشناس۲۴۲۴۰۷۳۰۹:۵۷:۴۶ ۱۴۰۰/۱۲/۹
ما از دشمن دشمن خود حمایت میکنیم. لعنت بر آمریکا که شدیدترین تحریم های تاریخ رو علیه ملت ایران وضع کرده و لعنت بر مزدوران بی جیره مواجب آن در داخل ایران
ناشناس۲۴۲۴۰۷۴۰۹:۵۸:۰۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
پوتین باید دست به دامن کره شمالی شود
ناشناس۲۴۲۴۰۹۶۱۰:۰۶:۲۰ ۱۴۰۰/۱۲/۹
تا مالیده شدن پوزه دومین قدرت نظامی دنیا به خاک ، مدت زمان زیادی باقی نمانده است
ناشناس۲۴۲۴۱۷۶۱۰:۳۵:۳۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اگر روسیه قدرت دوم است پس لابد طالبان اول است !
ناشناس۲۴۲۴۴۷۸۱۲:۴۰:۳۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
خخخ روسیه پوز امریکا و ناتو را به خاک مالید.
محراب۲۴۲۴۱۰۷۱۰:۱۰:۱۹ ۱۴۰۰/۱۲/۹
جناب رجایی در خصوص رویارویی نظامی اکراین و روسیه باید چند نکته رو اضافه میکردید اول اینکه خود ما هم دقیقا شرایط روسیه را در مورد طالبان در شرق و داعش در غرب کشور مان داشتیم اما به هیچ عنوان به بهانه امنیت ملی ذره ای از خاک همسایگان را اشغال نکردیم مگر با در خواست همین کشور ها و امروز با افتخار به استقلال و امنیت مان می بالیم دوم اینکه باید یک مکانیسم و معیار مشخصی بگذاریم که تا کجا میتوانیم به هر قیمتی از متحد خودمان حمایت کنیم دقت کنیم حضور در روسیه برای مقابله با داعش در سوریه به دلایلی فراتر از حمایت از ما بود که همگان میدانند
ناشناس۲۴۲۴۶۹۷۱۵:۰۰:۵۶ ۱۴۰۰/۱۲/۹
ایران از طریق نیروهای وابسته مقابله می کرده و فقط در این چند سال اخیر بنا بر درخواست دولت‌ها مستقیم ورود کرد ولی روسیه این توان ما را ندارد نیروی وابسته به کار بگیرد تا الان و هم اینکه قدرت بزرگ جهانی نظامی هست و معلوم هست مماشات نمی کند و هم اینکه خلق و خوی ایران و روسیه یکی نیست
ناشناس۲۴۲۴۱۰۸۱۰:۱۰:۲۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
نه باید حمایت کرد و نه علیه آن بود
ناشناس۲۴۲۴۱۳۰۱۰:۱۷:۱۹ ۱۴۰۰/۱۲/۹
من به شخصه دوست دارم پوتين اروپا رو له كنه بعد خودش له بشه شايد مرحمى باشه براى دلهاى خسته ى ما ايرانيها كه سالهاست زير فشار اين قدرتها وترفندهاى كثيفشون داريم له ميشيم
ناشناس۲۴۲۴۱۵۸۱۰:۲۸:۵۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
پوتین حیا کن کشورگشایی رو رها کن
ناشناس۲۴۲۴۱۶۳۱۰:۳۲:۰۱ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اگر واقعا بدور از هر نگاه سیاسی حزبی به این جنگ نگاه کنیم می بینیم جنگ بین روسیه و اوکراین نیست بلکه جنگ بین روسیه و دنیای غرب است روسیه در اصل دارد از خودش دفاع می کند . کدام کشور قبول می کند آمریکا و اروپا نیروی نظامی در مرزهایش پیاده کنند و امنیتش به خطر بیفتد و ساکت باشد که روسیه دومی باشد ؟ کشورهای غربی دلشان برای اوکراین نسوخته آنها می خواهند یک ابر قدرت در کنار آمریکا نباشد اوکراین بهانه است .
ناشناس۲۴۲۴۱۸۵۱۰:۳۸:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اگر قرلر باشه این جنگ اروپا و آمریکا رو محو کنه، من با جنگ موافقم
ناشناس۲۴۲۴۲۰۶۱۰:۴۷:۵۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
نظامیان چچنی، دست پروردگان داعش، برای کمک به روسیه به جبهه‌های جنگ رفته اند
ناشناس۲۴۲۴۲۶۰۱۱:۱۰:۳۱ ۱۴۰۰/۱۲/۹
روسیه پوتین کم اورده شبه گروه چچنی که عددی نیست
ناشناس۲۴۲۴۲۸۹۱۱:۲۱:۳۶ ۱۴۰۰/۱۲/۹
این نیروها فرق دارند با آن چچنها در سوریه
بهروز۲۴۲۴۲۱۶۱۰:۵۱:۰۱ ۱۴۰۰/۱۲/۹
حرف منطق جواب نداره غرب وامریکا تمام کارشکنی وتحریم ها رو برعلیه ملت ما انجام دادند وسالها مذاکرات فرسایشی وهمراه چماق بالای سر ما دارند روسیه هم به منافع خود فکر می کند
ناشناس۲۴۲۴۲۹۷۱۱:۲۴:۱۷ ۱۴۰۰/۱۲/۹
عز هیچکی حمایت نکنیم فقط تجاوز روسیه به یک کشور مستقل را محکوم کنیم
ناشناس۲۴۲۴۵۳۶۱۳:۰۷:۳۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
کشور مستقل کجا بود
ناشناس۲۴۲۴۳۱۵۱۱:۳۰:۳۱ ۱۴۰۰/۱۲/۹
از نطر من واکنش روسیه منطقی و درست بود بالاخره تو قرارداد مینسک هم اومده بود که اوکراین نباید عضو ناتو بشه ولی اینقدر روسیه رو حساس کردن که مجبور شد واکنش نظامی نشون بده تازه خود اوکراین هم یک کشور خود فروخته بود چرا تسلیحات اتمی خودشو به راحتی تحویل آمریکا و انگلیس داد و راحت هم تنهایش گذاشتند تو جنگ
ناشناس۲۴۲۴۴۳۴۱۲:۲۴:۰۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
تحویل روسیه داد
ناشناس۲۴۲۴۴۸۲۱۲:۴۱:۵۶ ۱۴۰۰/۱۲/۹
تحویل امریکا داد.
محمدرضا۲۴۲۴۳۱۸۱۱:۳۰:۵۶ ۱۴۰۰/۱۲/۹
لعنت بر روسیه و اسرائیل و هر کسی که حق و حقوق ملت ها را پایمال می کند. یاساشین اوکراین.
ناشناس۲۴۲۴۴۸۴۱۲:۴۲:۴۷ ۱۴۰۰/۱۲/۹
لعنت بر امریکا و اروپا که اوکراین را در باتلاق انداختند.
ناشناس۲۴۲۴۳۱۹۱۱:۳۱:۱۰ ۱۴۰۰/۱۲/۹
قطعا اكراين
ناشناس۲۴۲۴۴۲۰۱۲:۱۸:۰۹ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اگه روسیه اجازه بده قطعا حق با اوکراین است
ناشناس۲۴۲۴۴۲۷۱۲:۲۱:۳۰ ۱۴۰۰/۱۲/۹
این بایدن خواب الود خوب پوتین را در چاله اکراین انداخت که راه پس و پیش ندارد. من فکر میکنم این حماقت منجر به شورش در روسیه و تعویض اوشود.
ناشناس۲۴۲۴۵۵۴۱۳:۲۲:۱۳ ۱۴۰۰/۱۲/۹
داعش اگه به مرزهای کشورمون نزدیک شه خب حتما واکنش نشون میدیم ناتو هم همینه
ناشناس۲۴۲۴۵۹۱۱۳:۴۴:۴۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اوکراین چون پوتین متجاوز است.
ناشناس۲۴۲۴۶۱۴۱۴:۰۱:۴۱ ۱۴۰۰/۱۲/۹
خیلی خوشحالم بالاخره کشوری پیدا شد که جلوی استعمار و استبداد روس بایستد پوتین در باتلاق اکراین غرق میشه
ع۲۴۲۴۶۱۶۱۴:۰۳:۱۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار پولهای روسیه بلاک شد فقر و فلاکت در انتظار روسیه هست
ناشناس۲۴۲۴۷۰۳۱۵:۰۶:۱۱ ۱۴۰۰/۱۲/۹
قطعا حق با روسیه است
ناشناس۲۴۲۴۷۴۹۱۵:۳۶:۱۲ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اصل جنگ مذموم است چون یک عده کودک و مردم بی گناه اگر کشته نشوند آواره می شوند
ناشناس۲۴۲۴۷۹۸۱۶:۲۶:۱۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
مرگ بر امریکا
ناشناس۲۴۲۴۸۰۷۱۶:۳۳:۲۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
اکثریت مردم ایران قطعا " از اوکراین حمایت می کنند و روسیه را یک کشور سلطه گر و تجاوز کار می داند و پوتین را جنایتکار جنگی می شناسد !
ناشناس۲۴۲۴۸۳۴۱۶:۴۸:۱۱ ۱۴۰۰/۱۲/۹
هیچکدام، چیزی مهمتر و با ارزشتر از وطن عزیزمان ایران وجود ندارد
yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. رهبر انقلاب: وقایع سوریه محصول نقشه آمریکایی و صهیونیستی است/ یک دولت همسایه هم ایفای نقش می‌کند/ بدون شک مناطق تصرف‌شده‌ آزاد خواهد شد

  2. تحلیل "نیویورک تایمز" از سقوط بشار اسد

  3. بزک کردن تروریست ها !

  4. دستگاه دیپلماسی بخواند/ پروژه محاصره ژئوپلیتیکی و زنگ خطر حذف ایران از معادلات منطقه‌ای

  5. کشف اجساد شکنجه شده در دمشق

  6. انتقاد از تخریب جلیلی و رویکرد سخنگوی دولت/ هشدارهای پیاپی به پزشکیان/ سقوط اسد از منظر باهنر

  7. هشدار دادستانی کشور به افرادی که موجبات ترس مردم را فراهم می‌آورند

  8. حقوق کارمندان در سال آینده ۲۰ درصد افزایش می‌یابد   

  9. حمید فرخ نژاد: مخاطبام و درآمدم از دست رفت، تو ایران شاهانه زندگی میکردم

  10. واکنش الجولانی به حملات اسرائیل: سوریه وارد جنگ جدید نخواهد شد

  11. کارت‌های سوخت جمع آوری می‌شود / شیوه جدید سهمیه بندی بنزین اعلام شد  

  12. سفیر ایران در سوریه: ۴۲ میلیون دلار پول برای چه باید در سفارت باشد/ یک دلار هم در سفارت نیست

  13. عراقچی: بسیج فوری کشورهای منطقه برای توقف تجاوز اسرائیل و تخریب سوریه ضروری است

  14. اولین واکنش جولانی به تجاوز گسترده رژیم صهیونیستی به سوریه

  15. واکنش فرمانده اسبق نیروی قدس سپاه به تحولات سوریه

  16. عربستان رسما میزبان جام جهانی ۲۰۳۴ شد  

  17. مخالفت شدید نماینده مجلس با واردات خودرو کار کرده

  18. نتانیاهو: به جنگ علیه «محور ایرانی در منطقه» ادامه می‌دهیم

  19. اولین واکنش ظریف به سقوط بشار اسد

  20. پزشکیان: رخدادهای فعلی منطقه گواه سوءاستفاده رژیم صهیونیستی از اختلاف کشورهای اسلامی است

  21. توضیح صدا و سیما درباره دلیل عدم پخش زنده سخنان رهبری

پربحث‌های هفته

  1. چرا اسد رفت؟!

  2. ذوق زدگان وطنی در فردای سوریه !

  3. چرا ارتش سوریه نمی جنگد؟!

  4. مطالبه به حق یا فشارِ ناحق؟!

  5. نماینده مجلس : بی حجابی ، اعتراض به عملکرد ماست / مردم ناراضی هستند، ابتدا باید مشکلات اقتصادی آنها را حل کنیم

  6. کنایه‌های شمخانی به احمدی‌نژاد و جلیلی/ اظهارات عجیب فائزه هاشمی درباره حجاب/ زنگ خطر برای امنیت‌ ملی

  7. هیولای نئولیبرالیسم «اسد» را بلعید!

  8. آغاز «نمی‌گذارند»‌های پزشکیان/ کمی هم به اقتصاد بپردازید آقای همتی!/ توصیه زیدآبادی به افرادی که از سقوط بشار اسد شاد شده‌اند

  9. اجرای قانون حجاب به تاخیر افتاد/ جزئیات تصمیم شورای امنیت ملی کشور

  10. رهبر انقلاب: وقایع سوریه محصول نقشه آمریکایی و صهیونیستی است/ یک دولت همسایه هم ایفای نقش می‌کند/ بدون شک مناطق تصرف‌شده‌ آزاد خواهد شد

  11. دردسرهای اردوغان با سوریه جدید

  12. اتهام‌افکنی‌های عجیب علیه قالیباف/ انتقاد شرق از سخنان جواد لاریجانی/ یک ادعا درباره رویگردانی بشار اسد از ایران

  13. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: قبل از آنکه دیر شود، ایران را به سلاح هسته‌ای مجهز کنید/ نیمی از بی‌حجابی‌ها ناشی از اعتراض به وضع موجود است

  14. تحلیل "نیویورک تایمز" از سقوط بشار اسد

  15. عاقبت «با دشمنان مدارا»/ یک کنایه تند به شمخانی/ نگاه عبدی به ضعف شناختی‌ ایران پیرامون وقایع سوریه

  16. قانونی حساس و بازتاب هایی حساس تر !

  17. بزک کردن تروریست ها !

  18. اردوغان:‌ رهبر واقعی یکی منم، یکی پوتین !

  19. جریمه‌ها در قانون حجاب بر چه اساسی تعیین شد؟

  20. راه پرپیچ و خم بنزینی به کجا ختم می‌شود؟

  21. نامه مجتبی ذوالنوری به ظریف: بدون هرگونه تعلل از سمت غیرقانونی خود کناره گیری کنید

  22. نظر «مهاجرانی» درباره اوضاع سوريه

  23. ظریف را آمریکا و اروپا تحریم کرده اند، ما هم در داخل تحریمش کنیم؟/گرانی ها بخاطر عملکرد دولت پزشکیان نیست

  24. نظام اداری در ایران؛ بی قواره و گردن کلفت!

  25. بشار اسد از سوریه خارج شد؟!  

پربحث‌های هفته

  1. ذوق زدگان وطنی در فردای سوریه !

  2. مطالبه به حق یا فشارِ ناحق؟!

  3. نماینده مجلس : بی حجابی ، اعتراض به عملکرد ماست / مردم ناراضی هستند، ابتدا باید مشکلات اقتصادی آنها را حل کنیم

  4. کنایه‌های شمخانی به احمدی‌نژاد و جلیلی/ اظهارات عجیب فائزه هاشمی درباره حجاب/ زنگ خطر برای امنیت‌ ملی

  5. آغاز «نمی‌گذارند»‌های پزشکیان/ کمی هم به اقتصاد بپردازید آقای همتی!/ توصیه زیدآبادی به افرادی که از سقوط بشار اسد شاد شده‌اند

  6. رهبر انقلاب: وقایع سوریه محصول نقشه آمریکایی و صهیونیستی است/ یک دولت همسایه هم ایفای نقش می‌کند/ بدون شک مناطق تصرف‌شده‌ آزاد خواهد شد

  7. اتهام‌افکنی‌های عجیب علیه قالیباف/ انتقاد شرق از سخنان جواد لاریجانی/ یک ادعا درباره رویگردانی بشار اسد از ایران

  8. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: قبل از آنکه دیر شود، ایران را به سلاح هسته‌ای مجهز کنید/ نیمی از بی‌حجابی‌ها ناشی از اعتراض به وضع موجود است

  9. عاقبت «با دشمنان مدارا»/ یک کنایه تند به شمخانی/ نگاه عبدی به ضعف شناختی‌ ایران پیرامون وقایع سوریه

  10. قانونی حساس و بازتاب هایی حساس تر !

  11. جریمه‌ها در قانون حجاب بر چه اساسی تعیین شد؟

  12. نامه مجتبی ذوالنوری به ظریف: بدون هرگونه تعلل از سمت غیرقانونی خود کناره گیری کنید

  13. نظر «مهاجرانی» درباره اوضاع سوريه

  14. ظریف را آمریکا و اروپا تحریم کرده اند، ما هم در داخل تحریمش کنیم؟/گرانی ها بخاطر عملکرد دولت پزشکیان نیست

  15. نظام اداری در ایران؛ بی قواره و گردن کلفت!

  16. دستگاه دیپلماسی بخواند/ پروژه محاصره ژئوپلیتیکی و زنگ خطر حذف ایران از معادلات منطقه‌ای

  17. غضنفرآبادی: هیچ برخورد فیزیکی در قانون عفاف و حجاب وجود ندارد

  18. هشدار ربیعی درباره قانون حجاب: به سرنوشت قانون ماهواره دچار می‌شود

  19. پورمحمدی: کسانیکه خوب مذاکره نکردند باید پاسخ دهند/ از مذاکره پا پس نمی کشیم

  20. انتقاد از تخریب جلیلی و رویکرد سخنگوی دولت/ هشدارهای پیاپی به پزشکیان/ سقوط اسد از منظر باهنر

  21. روزنامه جمهوری اسلامی : سرگرم دعواهای پوچ بودیم، سوریه از دست رفت

  22. حقوق کارمندان در سال آینده ۲۰ درصد افزایش می‌یابد   

  23. نیاز داریم با دنیا حرف بزنیم/قیم مردم نیستیم/مشکلات چندین‌ساله، ۱۰۰ روزه حل نمی‌شوند

  24. چرا به سوریه رفتیم؟ چرا مجدد نرفتیم؟

  25. پاسخ امیرحسین ثابتی به توییت حشمت الله فلاحت پیشه

آخرین عناوین