«شمشیر قدس ۲» از غلاف بیرون می آید؟!

گروه جهان الف،   4010116066

بعد از افزایش عملیات‌های استشهادی فلسطینیان در مناطق مختلف و  تشدید رفتارهای تحریک‌آمیز صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی سناریوهایی درباره احتمال وقوع نبرد «شمشیر قدس ۲» ترسیم می‌شود.

«شمشیر قدس ۲» از غلاف بیرون می آید؟!

به گزارش الف، ماه مبارک رمضان به دلیل شرایط ویژه‌ای که مناطق مختلف فلسطین و به طور خاص مسجدالاقصی درگیر آن می‌شود همواره برای فلسطینیان ماهی پر از تنش و درگیری با اشغالگران صهیونیست بوده که گاهی نیز به برخوردهای خشونت‌آمیز کشیده می‌شود.

ماه رمضان سال جدید در فلسطین نیز مستثنی از این مسئله نیست و چه بسا نشانه های بیشتری درباره تشدید اوضاع در اراضی اشغالی وجود دارد. عمده علت این مسئله به سلسله عملیات‌های شهادت‌طلبانه فلسطینیان قبل از حلول ماه مبارک رمضان در چند هفته گذشته برمی‌گردد؛ جایی که در جریان این عملیات‌ها که آخرین آنها مربوط به عملیات شهادت طلبانه فلسطینیان در منطقه بنی براک واقع در نزدیکی تل‌آویو بود، 12 شهرک‌نشین و نظامی صهیونیست کشته و ده‌ها نفر نیز زخمی شده‌اند.

نکته قابل توجه اینجاست که این عملیات‌ها صرفا مربوط به محدوده خاصی مانند کرانه باختری که خواستگاه عملیات‌های استشهادی است نمی‌باشد. مهمتر از همه اینکه این عملیات‌ها در دوره اخیر از اراضی اشغالی 1948 آغاز شد و به کرانه باختری و قدس اشغالی و سایر مناطق فلسطین رسید.

همین مسئله یادآور اتحاد فلسطینیان در جنگ 12 روزه غزه معروف به نبرد شمشیر قدس است و موجب شده تا بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران امور نظامی از جمله کارشناسان صهیونیست درباره وقوع دور تازه‌ای از درگیری‌ها مشابه جنگ سال گذشته هشدار دهند.

این فرضیه زمانی تقویت می‌شود که اوضاع اراضی اشغالی در آستانه سالگرد نبرد شمشیر قدس بسیار متشنج تر از سال گذشته است. چند روز قبل بود که در بحبوحه تشدید عملیات‌های استشهادی فلسطینیان، در جریان تیراندازی نظامیان صهیونیست به یک خودرو در منطقه جنین واقع در شمال کرانه باختری 3 جوان فلسطینی به شهادت رسیدند. همین مسئله حس انتقام‌جویی فلسطینیان را چند برابر کرده و گروه‌های مقاومت از جمله جنبش جهاد اسلامی هشدار داده‌اند که پاسخی مناسب با حجم این جنایت صهیونیست‌ها به آنها داده می‌شود.

از طرف دیگر ماه رمضان امسال مصادف با برخی اعیاد و مناسبت‌های یهودیان اسرائیلی است که طبق معمول هرساله شهرک‌نشینان صهیونیست تحت حمایت نظامیان این رژیم قصد دارند مراسم خود را در مسجدالاقصی برگزار کنند.

از آنجایی که حضور فلسطینیان برای اقامه نماز و برگزاری مراسم افطار در مسجدالاقصی در ماه مبارک رمضان به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد احتمال وقوع درگیری میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها بسیار زیاد است. اخیرا نیز تریبون‌های امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی فاش کردند که مقامات این رژیم نگران اتفاقی خطرناک در قدس هستند. این نگرانی مربوط به عملیاتی است که احتمالا طی روزهای آینده در منطقه‌ای حساس در نزدیکی مسجدالاقصی انجام شود.

محافل رژیم صهیونیستی درباره جزئیات این عملیات و اینکه قرار است چه طرف‌هایی را مورد هدف قرار دهد چیزی نگفته‌اند اما طبق شاخص‌های موجود به نظر می‌رسد که قرار است این عملیات علیه نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی انجام شود.

در صورتی که اخبار مربوط به این عملیات صحیح باشد باید منتظر انفجار اوضاع در قدس اشغالی باشیم؛ چرا که هرگز فلسطینیان و به طور خاص گروه‌های مقاومت ساکت نخواهند نشست و صهیونیست‌ها همانند سال گذشته باید منتظر شلیک پی در پی موشک‌های مقاومت به عمق اراضی اشغالی باشند.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که صهیونیست‌ها این بار نیز با یک ارزیابی اشتباه امنیتی سناریوهای فاجعه‌بار سال گذشته را برای خودشان تکرار کنند. در این چارچوب منابع امنیتی و سیاسی بلندپایه اسرائیلی در گفتگو با روزنامه عبری زبان هاآرتص اعلام کردند که ارزیابی‌های امنیتی اسرائیل حاکی از آن است که گروه‌های فلسطینی و در راس آنها جنبش حماس هیچ علاقه‌ای به تشدید اوضاع ندارند و این جنبش همچنان در تلاش برای آرام کردن اوضاع در مناطق فلسطینی به ویژه در نوار غزه است.

از سوی دیگر شماری از کشورهای عربی از جمله مصر و قطر و اردن نیز در تلاش برای میانجی‌گری و جلوگیری از تشدید تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی هستند و مذاکراتی را با مقامات فلسطینی انجام داده‌اند. اما از آنجایی که این مذاکرات اغلب با مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین انجام می‌شود، در سایه تنزل چشمگیر جایگاه این تشکیلات میان فلسطینی‌ها به نظر نمی‌رسد که میانجیگری طرف‌های عربی در این زمینه نتیجه مهمی داشته باشد.

هرچند هنوز اتفاق بزرگی در تعاملات فلسطینیان و صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی نیفتاده، اما از آنجایی که طبق شواهد موجود صهیونیست‌ها قصدی برای کاهش رفتارهای تحریک‌آمیز خود در ماه رمضان ندارند ممکن است سالگرد نبرد شمشیر قدس با یک سناریو خطرناک هم‌زمان شود و چه بسا شاهد جنگی جدید با سرفصل «نبرد شمشیر قدس 2» باشیم.