همشهری: تصادفات درونشهری در معابر و بزرگراههای کلانشهری به وسعت تهران، این شهر را در بین پرحادثهترین شهرهای جهان به لحاظ تصادفات منجر به فوت در محورهای شهری قرار داده است. افزایش 4درصدی آمار فوتیهای تصادفات شهری در 8ماهه سال 1400زنگ خطر را برای مسئولان و مدیران شهری به صدا درآورده است. بر همین اساس با تأکید شهردار تهران از ابتدای شروع بهکار دوره ششم مدیریت شهری تهران، کمیته بررسی حوادث در صحنه برای کاهش این آمار زیرنظر معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران تشکیل شد؛ کمیتهای که زیرنظر مدیرکل مهندسی ایمنی و ترافیک شهرداری پایتخت و با همکاری و همفکری پلیس راهور و سازمان حملونقل و ترافیک کارش را آغاز کرد. نتیجه تشکیل این کمیته، کاهش چشمگیر آمار فوتیهای ناشی از تصادفات در معابر تهران تنها در 4ماهه پایانی سال 1400به نسبت مدت مشابه سال قبل از آن بود. برای اطلاع از جزئیات برنامهها و اقدامات انجام شده در حوزه ایمنسازی معابر و بزرگراههای پایتخت، با سیدحسین حسینینژاد، مدیرکل مهندسی ایمنی و ترافیک معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران گفتوگو کردیم.
از آغاز دوره ششم مدیریت شهری چه برنامههایی را برای افزایش ایمنی معابر شهری تهران در اولویت قرار دادید و این مجموعه اقدامات چه نتایجی را بهدنبال داشته است؟
اولین اقدامی که بعد از حضور من در این اداره کل در دستور کار قرار گرفت، پایش وضعیت و آمار تصادفات در شهر تهران بود. طبق پایشهای ما، در 8ماهه ابتدای سال 1400آمار فوتیها به نسبت مدت مشابه سال 1399حدود 4درصد افزایش پیدا کرد. با توجه به افزایش تعداد فوتیهای ناشی از تصادفات در شهر، بلافاصله جلسهای را با سردار حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران برگزار کردیم و یک کمیته بررسی حوادث در صحنه را تشکیل دادیم.
عموما در موضوعات اداری وقتی کاری به کارشناس ارجاع شود و او بررسیهای لازم را انجام دهد تا به راهحلی برسیم، زمان زیادی میبرد. بنابراین در این کمیته تصمیم گرفتیم که خودمان در صحنه حضور پیدا کنیم؛ یعنی به محض اینکه تصادفی اتفاق میافتاد بلافاصله در محل حاضر میشدیم و 2موضوع را مورد بررسی قرار میدادیم؛ نخست، نوع حادثه را بررسی میکردیم و دوم، شناسایی نقاطی که پتانسیل تصادف را دارند. در این زمینه 3بزرگراه اصلی تهران شناسایی شد که بیشترین آمار تصادفات و حوادث در این محورها رخ میدهد.
چه اقداماتی برای کاهش آمار حوادث در این محورها انجام شد؟
مناطقی که بزرگراهها در آنها واقع شده بود را با پلیس راهور و کارشناسان طی بازدیدهای 5-4 ساعته بهصورت پیاده مورد بازدید و ارزیابی قرار دادیم تا نقطه به نقطه محلهای حادثهخیز را از نزدیک ببینیم و از دوستان مشورت کارشناسی بگیریم و از سوی دیگر، موضوعاتی که پلیس حاضر در منطقه تشخیص داده بود را هم بشنویم. درنهایت تصمیمات کارشناسی و فنی را دریافت و با صورتجلسات به منطقه ابلاغ کردیم. موضوعاتی هم که سازمان ترافیک باید انجام میداد، مثل کمبود تابلوها و علائم راهنمای مسیر را شناسایی کردیم و به اطلاع معاونت فنی مهندسی سازمان ترافیک رساندیم. الان هم رفع نقص علائم و تابلوهای راهنمای مسیر مثل خطکشیها و ایمنسازی جناغیهای بزرگراه آزادگان توسط سازمان ترافیک در حال اجراست. (جناغی قسمتهایی از بزرگراه است که رانندگان را به خروجی هدایت میکند.) با توجه به اینکه مجموعه این اقدامات در حال انجام است، پیشبینی میکنیم که همه این موارد در مدت یک تا 2ماه آینده به اتمام برسد.
در محدوده بزرگراه امام علی(ع) چه اقداماتی انجام دادهاید؟
همه نقاط حادثهخیز این بزرگراه اصلی تهران که از مناطق یک، 4، 7، 8، 13، 14و 20عبور میکند، در بازدیدهای میدانی ما شناسایی شد. جاهایی که نیاز به اصلاح هندسی، روشنایی و آشکارسازی علائم راهنمایی داشت در دستور کار قرار گرفت و مناطق درگیر را فعال کردیم. بعضی وقتها در شب بهعلت کمبود روشنایی حوادثی رخ میداد که برای حل این مشکلات هم مجموعه اقداماتی در دستور کار قرار گرفت؛ مثلا رنگآمیزیهای ترافیکی در محلها انجام شد که رانندگان را در نبود روشنایی آگاه کند؛ حتی برخی نقاط حادثهخیز را با اجرای خطوط ارتعاشی اصلاح کردیم.
مجموعه کارهای ایمنسازی مسیرهای پرخطر در بزرگراه شهید یاسینی هم به اجرا درآمد. این بزرگراه در محدوده منطقه 13بهدلیل همجواری با مسیل رودخانه، باعث سقوط خودرو به داخل مسیل میشد. با پیگیریهایی که از سوی سازمان ترافیک انجام شد، نیوجرسی (موانع سیمانی سنگین) در این مسیر نصب شد. بنا بهگفته معاون ترافیک منطقه، چندین تصادف رخ داد که اگر این نیوجرسیها نبود، قطعا حوادث تلخی اتفاق میافتاد.
بزرگراههای دیگری هم به غیر از این سه بزرگراه وجود دارند که شامل ایمنسازی باشند؟
این 3بزرگراه بهخاطر برخورداری از بالاترین آمار فوتیها در اولویت ما قرار داشت. از این به بعد نقاط حادثهخیز همه بزرگراهها شناسایی و ایمنسازی میشوند. اولویت تصادفات در بزرگراههای تهران با مواردی است که شمالی جنوبی هستند و دلیل آن هم افزایش سرعت است.
به برنامهها و طرحهای ایمنسازی مسیرهای بزرگراهی تهران اشاره کردید. آیا مسیرهای شهری مثل خیابانها و معابر غیربزرگراهی پرخطر هم در تهران وجود دارند که شناسایی و رفع خطر شده باشند؟
از محورهای غیربزرگراهی مناطق تهران هم بازدیدهایی داشتهایم و پایشهایی صورت گرفته و اقداماتی انجام شده است. در مجموع، طبق پایشها و براساس اجرای برنامههای ایمنسازی نتایج خوبی حاصل شد که نشان میدهد در مدت 4ماهه آخر سال 1400(آذرماه تا اسفند 1400) نسبت بهمدت مشابه سال قبل از آن شاهد کاهش 30درصدی میزان فوتیهای تصادفات در معابر تهران بودهایم. این آمار نشان داد که اگر در صحنه حاضر شویم و معابر ناایمن را شناسایی و ایمنسازی کنیم، میتوانیم جلوی وقوع بسیاری از این حوادث ناگوار را بگیریم که این اتفاق یکی از دستاوردهای دوره ششم مدیریت شهری بهحساب میآید. بنای مدیریت شهری این است که در نهایت شهروندان ما بهدلیل نقایص اینچنینی جان خود را از دست ندهند.