چرا باید عدم برخورداری خودروی داخلی از یک قطعه ضروری "مرگ کودک خردسال" را رقم بزند؟!

گروه اجتماعی الف،   4010311091

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ضمن ابراز تأسف از مرگ تلخ پسربچه چهار ساله که سرش بین شیشه پنجره ماشین گیر کرده بود، گفت: چرا خودروهای ما حداقل آپشن‌های خودروهای خارجی را ندارند؟!

چرا باید عدم برخورداری خودروی داخلی از یک قطعه ضروری "مرگ کودک خردسال" را رقم بزند؟!

چند روز پیش خبری در تسنیم مبنی بر مرگ تلخ یک پسربچه چهار ساله در خودروی پرشیا، منتشر شد.

ماجرای مرگ تلخ این کودک از این قرار بود که شنبه؛ هفتم خرداد ماه، مرگ پسر بچه چهار ساله‌ای در یک خودروی پژو پارس در میدان والفجر منطقه حکیمیه به مرکز فوریت‌های پلیسی 110 گزارش داده شده بود؛ مأموران کلانتری 146 حکیمیه در محل با جسد پسر بچه چهار ساله‌ای مواجه شدند که در خودروی پدرش به دلیل آسیب بر گردن و خفگی فوت شده بود.

بررسی‌ها نشان داد، این کودک چهار ساله به دلیل گیر کردن گردنش بین شیشه و چهارچوب خودرو به کام مرگ فرو رفته است، تحقیقات ابتدایی مشخص کرد، این کودک با پدرش برای خرید راهی یک فروشگاه شدند که پس از توقف خودرو این حادثه دلخراش رخ داده است. 

در گام بعدی مشخص شد هنگامی که پدر کودک به قصد خرید راهی فروشگاه شده، گردن پسرش از پنجره خودرو بیرون بوده است، در همین حین، پدر این کودک با زدن ریموت ماشین، درهای خودرو را قفل کرده و به دلیل اینکه در این لحظه، کودک خردسالش، سر خود را از پنجره ماشین بیرون آورده بود، سر این کودک بین شیشه و چارچوب در خودرو گیر می‌کند و مرگ تلخ این کودک به دلیل خفگی رقم می‌‌خورد!

همچنین مأموران پلیس در ادامه متوجه شدند پدر متوفی هنگام حادثه متوجه درخواست کمک‌خواهی فرزندش نشده و برای انجام کار خود، راهی فروشگاه شده است.

در همین رابطه با سرهنگ عین‌الله جهانی؛ معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور گفت‌وگو کردیم؛ وی با ابراز تأسف از بروز چنین حادثه‌ای به تسنیم گفت: چرا باید با بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی‌ها، جان عزیزانمان را از دست بدهیم.

وی یادآور شد: 18 درصد از افرادی که در تصادفات و سوانح ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند، زیر 18 سال سن دارند لذا به نظر می‌رسد در راستای پویش 18 ـ 18 که توسط پلیس راهور راه‌اندازی شده است، همه به این پویش پیوسته و مراقب فرزندان خود باشیم.

این مقام انتظامی افزود: درست است که در این حادثه، پدر این فرزند حین رانندگی نبوده اما مسائل مربوط به رانندگی و اتفاقات سوانح مربوط به خودرو، فقط متوجه زمان رانندگی نیست و باید در زمان توقف و پارک نیز به مسائل ایمنی توجه کنیم.

جهانی متذکر شد: به طور مثال می‌گوییم حین پارک خودرو در سرازیری، فرمان خودرو به سمت راست متمایل، خودرو در دنده عقب گذاشته و ترمز دستی بالا کشیده شود، تا خودرو حرکت نکند و در صورت حرکت احتمالی نیز ضمن برخورد با جدول، از حرکت باز ایستد یا اینکه می‌گوییم حین پارک خودرو در سربالایی، حتماً فرمان خودرو به سمت چپ گرفته و خودرو در دنده یک قرار بگیرد که در صورت حرکت احتمالی خودرو، مجدداً چرخ خودرو به جدول برخورد پیدا کند و متوقف شود.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور عنوان کرد: بعضاً شاهدیم که والدین یا سایر افراد حین جابه‌جایی خودرو در پارکینگ منازل یا مجتمع‌های مسکونی، با کودکانی که احیاناً داخل پارکینگ مشغول بازی هستند، برخورد می‌کند.

وی تأکید کرد: سانحه مذکور بسیار پلیس را دردمند و متأثر کرد؛ ما قبلاً نیز در حادثه‌ای مشابه شاهد بودیم که یک پسربچه داخل خودرویی قرار داشت که در کنار راه متوقف بود، لحظاتی بعد پدر یا مادر از خودرو فاصله گرفته بودند که این پسربچه سر خودرو را از پنجره بیرون آورده بود و ناخداگاه دست وی، با شاسی شیشه بالابر برخورد کرده و متأسفانه این کودک به دلیل فشار بر روی گردن و نارسایی در تنفس فوت کرد.

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: درست است که در حادثه چند روز قبل، پدر این فرزند قصد داشته با استفاده از ریموت از دور، ایمنی وسیله نقلیه خود را بالا ببرد چون کودک وی داخل خودرو قرار داشته اما به سایر خوانندگان این مطلب باید بگویم که همیشه و در همه حال باید مسائل ایمنی را مدنظر قرار دهند، نخست اینکه تنها گذاشتن یک کودک داخل خودرو و دور شدن از آن، به لحاظ ایمنی و مسائل حاشیه‌ای کار بسیار خطرناکی است، امکان دارد که آن بچه بخواهد با دنده، فرمان یا سوئیچ بازی کرده و ممکن است حتی با پایین آوردن ترمز دستی، خودرو را به حرکت درآورد و اگر قرار است، کودک در خودرو تنها گذاشته شود، باید کاملاً جلوی دید والدین قرار گیرند.

جهانی ادامه داد: مهمترین نکته حائز اهمیت در این حادثه که مردم نیز به آن توجه دارند، این است که چرا و چرا خودروهای ما حداقل آپشن‌های خودروهای خارجی را ندارند، به عنوان مثال اگر خودروهای تولید داخل نیز مانند خودروهای تولید خارج، سنسور مخصوص شیشه‌ها را داشته باشد، با قرار گرفتن یک مانع حین بالا رفتن شیشه، شیشه به طور اتوماتیک متوقف شده و حتی به پایین باز می‌گردد.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور گفت: یعنی در خودروهایی که مجهز به این سنسورها هستند، به طور مثال اگر دست فرد روی شیشه قرار گیرد و دکمه، ریموت و شاسی زده شود، شیشه بالا نرفته و به پایین باز می‌گردد و اینجاست که ما بحث ایمنی خودرو را به صورت پیوسته مطرح می‌کنیم، اینجاست که مدعی ایمنی و سلامت مردم و زبان گویای مردم هستیم و از خودروسازان می‌خواهیم حتماً به مسائل ایمنی در خودرو توجه کنند، چه اشکالی دارد خودروهای مونتاژ داخل هم چنین آپشن‌هایی (سنسور) داشته باشند.

وی تأکید کرد: کسی برای ایمنی قطعاً از نظر مالی مقاومت نمی‌کند و اگر ایمنی باشد، هزینه آن را می‌پردازند.

این مقام انتظامی ضمن ابراز امیدواری برای اینکه هموطنان در حفظ جان کودکان تلاش کرده و اجازه ندهند 18 درصد از افرادی که در تصادفات و حوادث ترافیکی فوت می‌کنند، افراد زیر 18 سال باشند، یادآور شد: همچنین امیدواریم  خودروسازان سریعاً به فکر ایمنی و آرامش مردم باشند و به لحاظ ایمنی به تمام قسمت‌های خودرو و جوانب آن رسیدگی کنند، این مطالبه از خودروسازان، یک درخواست عمومی بوده و فقط مطالبه پلیس نیست.

yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. چند نکته در باره یک توافق راهبردی

  2. چرا ترامپ با اروپا در افتاده است؟!

  3. عبدالعلی زاده: آماده مذاکره مستقیم با آمریکا هستیم/ شاید ۲ تا ۳ ماه بعد از شروع مذاکرات به توافق برسیم/آمریکا می تواند در ایران سرمایه گذاری کند

  4. اطلاعیه قوه قضاییه درباره قاضی حسینعلی نیری

  5. ۲ قاضی در دیوان عالی کل کشور مورد سو قصد قرار گرفتند/ ضارب خودکشی کرد

  6. پنج اصل برای موفقیت مذاکرات آمریکا با ایران

  7. ظریف: شب قبل از ملاقات دولت با رهبر انقلاب، تماس گرفتند و گفتند بیا، گفتم من نمی‌آیم، تکلیف من را معلوم کنید!/ گفتند با استعفای تو مخالفت می‌شود

  8. ستادکل اظهارات اخیر پیرامون سقوط بالگرد شهید رئیسی را رد کرد

  9. انتقاد تند کیهان از برخی واکنش‌ها به خودکشی ابراهیم نبوی/ جرزنی بعد از قدرت

  10. نامه مهم ربیعی به رییس جمهور: ما به اصلاحات سخت اقتصادی نیاز داریم

  11. پزشکیان: باید باور کنیم که می‌توانیم

  12. مجری شبکه من‌وتو: تعطیلی این شبکه برای ایرانیان پشیزی ارزش نداشت | جواد خیابانی را به مزدک میرزایی ترجیح می‌دهم

  13. پزشکیان برای حداد عادل حکم زد

  14. واکنش احمد زیدآبادی به ترور «مقیسه» و «رازینی»

  15. رفیقدوست: خیلی از نفوذی ها دستگیر شدند/ اگر به سوریه نمی رفتیم باید در زعفرانیه با داعش می‌جنگیدیم

  16. محسنی‌اژه‌ای: شهیدان رازینی و مقیسه از خدمتگزاران حقیقی مردم بودند

پربحث‌های هفته

  1. تمرین کشت بادمجان !

  2. جاه‌طلبی هسته‌ای عربستانی‌ها: اورانیوم را غنی‌سازی می‌کنیم/ زنگ خطر برای ایران به صدا درآمد؟

  3. مسلمانی ما و نامسلمانی آنها!

  4. تاکید عبدی بر گران‌کردن قیمت سوخت/ دلایل مخالفت برخی با FATF چیست؟/ هشدار تند نبویان به پزشکیان

  5. سخنان کوچک‌زاده در مجلس

  6. چند نکته در باره یک توافق راهبردی

  7. جلیلی: دولت شهید رئیسی بدون FATF نفت فروخت و واکسن خرید  

  8. تلاش برای ترمیم زخمی که دولت احمدی‌نژاد بر جای گذاشت

  9. چرا ترامپ با اروپا در افتاده است؟!

  10. لطفا جوگیر نشوید!

  11. هشدار «کسینجر» درباره کدخدا!

  12. وقتی حجاب از میان برود، سایر مرزهای اخلاقی فرو خواهد ریخت

  13. راه حل‌های طلایی برای ناترازی برق

  14. اف ای تی اف؛ بد فهمی یا بهانه؟! / انتقال پايتخت از تهران؛ غلط و غيرمعقول/ پایان دیپلماسی یکسویه با روسیه

  15. ظریف: داخل یک سکوی سانتریفیوژ خریداری شده در سازمان انرژی اتمی مواد منفجره بود

  16. فرمانِ امام علی(ع) برای تنبیه و تشهیرِ کارگزارِ خائن

  17. واکنش رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس به سخنان علم‌الهدی/ پیام مهم سپاه به دوستان و دشمنان/ سلبریتی‌نماهایی که بویی از فرهنگ نبرده‌اند

  18. عبدالعلی زاده: آماده مذاکره مستقیم با آمریکا هستیم/ شاید ۲ تا ۳ ماه بعد از شروع مذاکرات به توافق برسیم/آمریکا می تواند در ایران سرمایه گذاری کند

  19. بیانیه سپاه پاسداران در پی توافق آتش‌بس در غزه  

  20. مخالفت سردار کوثری با پیوستن ایران به FATF

  21. رئیس‌جمهور تاجیکستان به افتخار پزشکیان فرودگاه را گلباران کرد

  22. پاسخ قالیباف به فریاد و ناسزای یک نماینده؛ روی مواضع اصولی خود ایستاده‌ایم

  23. نامه ۱۲۰ نماینده مجلس به آملی‌لاریجانی: FATF هیچ فایده‌ای نداشته و راه‌های دورزدن تحریم را می‌بندد

  24. بن گویر: آتش بس شود از کابینه استعفا می‌دهم

  25. «فلاکت مسکن» را پایانی هست؟

آخرین عناوین