روایت سردار جلالی از حمله سایبری به شهرداری تهران/ توضیحات سخنگودرباره استعفای عبدالملکی/ نخستین کارت زرد مجلس به دولت سیزدهم

گروه سیاسی الف،   4010324100 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

 روایت سردار جلالی از حمله سایبری به شهرداری تهران/ توضیحات سخنگودرباره استعفای عبدالملکی/ نخستین کارت زرد مجلس به دولت سیزدهم

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۴ خردادماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۲۵ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۳۴ هزار و ۴۲ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست داد و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۳۵۳ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۴ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۷۹۸ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۹۲۳ هزار و ۸۹۸ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۶۳۹ هزار و ۲۲۸ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

بنابراین مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۹۲۴ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۱۸ هزار و ۸۹۹ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

تاکید قالیباف بر ثبت حقوق کارمندان دولت

به گزارش فارس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از قرائت گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد آخرین وضعیت ثبت اطلاعات کارکنان دستگاه‌ها در سامانه‌های پاکنا و ثبت حقوق و مزایا اظهار داشت: موضوع دریافتی حقوق همواره در افکار عمومی از مباحث جدی است و سازمان امور استخدامی و دیوان محاسبات باید دقت کنند که در این باره کار به خوبی انجام شود، چراکه تقریبا بیش از 30 درصد اطلاعات حقوق و مزایا در سامانه‌ها به خوبی ثبت و ضبط نمی‌شود.

قالیباف خاطرنشان کرد: قانون به صراحت مشخص کرده که با افرادی که حقوق و مزایای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ثبت نکرده‌اند برخورد شود، این در حالی است که سازمان امور استخدامی طبق قانون و براساس بند الف تبصره 20 قانون بودجه موضوعات مرتبط را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ابلاغ کرده و نباید مزایای مدیران شرکت‌ها که اطلاعات حقوق خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سامانه‌های اختصاصی ثبت نکرده‌اند پرداخت شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سازمان حسابرسی و ذی‌حسابی‌ها هم باید این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنترل کنند زیرا مجلس مصوب کرده اگر کسانی اطلاعات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ثبت نکرده‌اند، نباید به آنها حقوق پرداخت شود و اگر این کار صورت گیرد به عنوان دستبرد به اموال بیت‌المال با آنها برخورد قضایی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: باید سامانه‌های اطلاعات حقوق و مزایا یکپارچه شود و امکان تجزیه و تحلیل و پردازش به وجود آید، در این باره سازمان امور اداری و استخدامی کشور باید تلاش‌های زیادی انجام دهد.

قالیباف خاطرنشان کرد: دیوان محاسبات و کمیسیون برنامه و بودجه باید سه ماه دیگر آخرین گزارش ثبت حقوق‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سامانه‌های اختصاصی به صحن علنی مجلس اعلام کنند در غیر این صورت کمیسیون برنامه و بودجه باید بر اساس ماده 234 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس گزارشی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به صحن علنی ارائه دهد تا بعد از بحث و بررسی به قوه قضائیه ارجاع شود.

***

روایت سردار جلالی از حمله سایبری به شهرداری تهران

سردار «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، در گفت‌وگویی درباره جزئیات حمله سایبری به شهرداری تهران گفت: چون شهرداری‌ها در تمام دنیا، موظف به خدمت رسانی آسان به شهروندان هستند قاعدتاً از سیستم‌های پیچیده امنیتی استفاده نمی‌کنند و بسیاری از اطلاعات در اختیار آنها، فاقد طبقه بندی اطلاعاتی است. در مورد این موضوع نیز، در همان شب و ساعات ابتدایی حمله، به منظور شناسایی نوع و عامل ویروسی حمله سایبری، برخی از سامانه‌های ارائه خدمات را موقتاً متوقف کردیم و پس از ۴ الی ۵ ساعت، ویروس مهاجم شناسایی و عملیات پاکسازی از سیستم‌ها آغاز شد. در این میان برخی از دوربین‌های ترافیک شهری که در اثر ویروس دچار مشکل شده بود، با شناسایی ویروس و پاکسازی سیستم‌ها به سرعت به خدمت بازگشت.

وی ادامه داد: به جهت همزمانی این حادثه با مراسم ارتحال حضرت امام (ره)، این احتمال را مطرح کردیم که شاید، بخشی از سیستم، به درستی پایش نشده باشد. از همین رو برخی از سیستم را که به صورت آفلاین قادر به خدمت رسانی بود، از حالت برخط خارج کردیم تا به طور کامل بررسی کنیم. در این زمینه کارشناسان سازمان پدافند غیرعامل کشور در کنار کارشناسان مرکز افتای ریاست جمهوری و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، با تلاشی مثال زدنی و شایسته تقدیر، به صورت ۲۴ ساعته و بدون توقف، سیستم را برای خدمات رسانی آماده کردند. وقتی پس از پاکسازی اطمینان حاصل شد که اتفاقی نیفتاده است خدمات به تدریج به چرخه بازگشت.

سردار جلالی با بیان اینکه چون شهرداری تهران دارای یک پشتیبان کامل از اطلاعات بود، در نخستین گام، این اطلاعات، برای اطمینان از عدم آلودگی به ویروس، پایش و پاکسازی و سپس این اطلاعات بر روی سرورهای جدید بارگذاری شد، تصریح کرد: بنابراین با اطمینان می‌توان گفت که هیچ اطلاعاتی از شهروندان از دست نرفته است.

***

توضیحات سخنگووی دولت درباره استعفای عبدالملکی

صبح امروز خبر استعفای حجت‌الله عبدالملکی وزر کار و رفاه اجتماعی منتشر شد. عبدالملکی با متن استعفای خویش را در توییتر هم منتشر کرد و خطاب به رئیس جمهور نوشت: «با سلام و تحیات و آرزوی توفیق و عافیت ضمن تشکر از حسن نظر جنابعالی به اینجانب جهت تصدی مسؤولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و قدردانی از اعتماد مجلس محترم شورای اسلامی به منظور افزایش هماهنگی در دولت استعفای خود را از این سمت اعلام می‌نمایم.

اینجانب در طول حدود 300 روز فعالیت در این وزارتخانه همه تلاش خود را برای خدمت صادقانه به مردم عزیز کشور به کار بستم و از همراهی صمیمانه همکاری این وزارتخانه در این مدت تشکر می‌کنم.

خود را سرباز کوچک نظام اسلامی و دولت مردمی می‌دانم و تا پای جان در مسیر تحقق آرمان‌های رفیع آن و جهت تحقق گام دوم انقلاب اسلامی مجاهدانه تلاش خواهم کرد و از هیچگونه خدمتی در این عرصه فروگذار نخواهم کرد ان‌شاءالله.»

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری درباره استعفای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز توضیح داد: روز گذشته دکتر عبدالملکی برای دومین بار متوالی استعفای خود را تقدیم رئیس جمهور کردند که مورد پذیرش رئیس جمهور قرار گرفت و از تلاش‌های وی در دوران تصدی وزارت کار تشکر و تقدیر می‌کنیم؛ البته همکاری آقای عبدالمکی با دولت ادامه خواهد داشت و به‌عنوان مشاور رییس جمهور فعالیت خواهد کرد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد که «دکتر محمدهادی زاهدی وفا به‌عنوان سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشغول به کار خواهد شد».

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص موضوع گشت ارشاد مدیران اظهار داشت: منظور رئیس جمهور از راه‌اندازی گشت ارشاد برخورد با فساد و تخلفات احتمالی مدیران در همه سطوح است و بازرسی‌های مستمر از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها صورت ‌می‌گیرد و هشدارهایی در خصوص برخی انتصابات و عملکرد برخی مدیران نیز داده شده است.

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: دولت مردمی هیچ‌گونه مماشاتی با تخلفات نخواهد داشت.

شرق درباره گزینه‌های جدید وزارت رفاه نوشت: «نام‌های متعددی به عنوان مدعیان کرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شنیده می‌شود. اما از بین آنان نام 5 نفر بیش از سایرین بر سر زبان‌هاست. پایگاه خبری تابناک نوشته که از میان سعید محمد، علیرضا زاکانی، پرویز فتاح، محمدرضا حسنی آهنگر و محمدرضا فرزین یک نفر وزیر کار خواهد شد.

در این میان محمدهادی زاهدی وفا سرپرست وزارت کار شده است. بنا به پیگیری‌های شرق، شانس علیرضا زاکانی، محمدرضا فرزین و حسنی آهنگر در کنار زاهدی وفا بیش از سایر گزینه‌هاست و از قرار معلوم رایزنی‌هایی نیز با آنان برای تصدی وزارت کار و معرفی به مجلس صورت گرفته است. یک منبع مطلع گفت که رئیسی از این افراد درخواست ارائه برنامه کرده است.»

***

انتقاد روزنامه رسالت از گشت ارشاد

روزنامه رسالت نوشت: «به نظر می‌رسد برخی برخوردها از قبیل گشت ارشاد در سطح جامعه و در موقعیت‌های قدری غیر رسمی جامعه نیز موجبات وهن قانون و فلسفه حجاب و عفاف را فراهم می‌آورد و تنها به‌عنوان ابزاری نمادین در جهت برقراری حجاب یا مقابله با بی‌حجابی خواهد بود که تجربه چندین ساله حکایت از عدم توفیق و تالی‌فاسدهای متعدد این طرح دارد.

گشت ارشاد تاکنون نه‌تنها نتوانسته از حجاب، صیانت کند بلکه بذر نفرت و کینه بین قشری از جامعه پراکنده است. نیروی انتظامی و گشت ارشاد، منطقا باید بخش کوچکی از اعمال قانون حجاب را به خود اختصاص دهد...

گشت ارشاد حکم جراحی را دارد که باید تنها در مواقع لزوم از آن استفاده کرد؛ بگذریم که در اوضاع و احوال کنونی وضع به گونه‌ای شده که گشت ارشاد به کل کارآیی خود را از دست داده است. استمرار برخورد کریه، رفع تکلیفی و خشن گشت ارشادی قانون حجاب را بیشتر به خطر خواهد انداخت. 

اکتفا به گشت ارشاد برای مقابله با بی‌حجابی اشتباه است اما خود گشت ارشاد هم به شکل نادرست و کاریکاتوری اجرا می‌شود. برخوردهای گشت ارشادی حاصل قطع شدن رابطه سیاست‌گذار با مجری سیاست است. دغدغه سیاست‌گذار مقابله با بدحجابی است؛ اما مجری سیاست هر کس را که در دسترس است یا زورش برسد اعمال قانون می‌کند.

در این میان ممکن است که کسی به تور گشت بخورد که حجابش آن‌قدرها هم بد نیست و در عوض کسی که حجابش چندمرتبه بدتر است اتفاقی برایش رخ ندهد...

در حال حاضر گشت ارشاد جز اینکه برای لشگر رسانه‌ای دشمن اسلحه فراهم می‌کند و به او محتوا برساند، فایده جدی دیگری ندارد. گشت ارشاد همچنین گسل‌های جامعه را تعمیق کرده و بین گروه‌های مختلف جامعه تناقض و نفرت ایجاد خواهد کرد.»

***

نخستین کارت زرد مجلس به دولت سیزدهم

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، سؤال محمد وحیدی نماینده بجنورد تعدادی دیگری از نمایندگان از وزیر صنعت ، معدن و تجارت بررسی شد.

به گزارش مهر سیدرضا فاطمی امین در پاسخ به سوال محمد وحیدی مبنی بر ضعف عملکرد وزارت صمت در کنترل قیمت کالاها و عدم حمایت از صاحبان صنایع و معادن، اظهار داشت: ما در ۴۰،۵۰ سال گذشته همواره تورم داشته‌ایم. تورم یک مشکل ساختاری است و نمی‌توان با یکسری کارهای جزئی این مشکل را حل و فصل کرد.

فاطمی امین ادامه داد: در حال حاضر شاهدیم که قیمت دلار افزایش می‌یابد و تورم هم بالا می‌رود، علت این مساله آن است که بسیاری از مواد اولیه و کالاهایی که وارد می‌شود به قیمت دلار وابسته است و همین مساله منجر به بالا رفتن قیمت تولیدات داخلی می‌شود. ما با دست خودمان و در قوانین مان قیمت‌های داخلی را به نوعی به دلار وابسته کرده‌ایم.

وی ادامه داد: برای مثال ۶۰ درصد قیمت یک بطری آب به مواد پتروشیمی آن برمی گردد. ما حتماً باید مشکل وابستگی به ارز و دلار را حل کنیم و تا زمانی که این مشکل حل نشود مساله تورم هم حل و فصل نمی‌شود. هر زمان که قیمت ارز بالا می‌رود، تورم هم افزایش می‌یابد. درست است باید در بازار بازرسی و نظارت داشته باشیم اما این کار به تنهایی کافی نیست و برای رفع مشکل تورم باید اقدامات ریشه‌ای انجام شود.

فاطمی امین اظهار داشت: شاهد هم گرانی و هم گران فروشی هستیم و باید جلوی هر دو مساله گرفته شود. اولین کار برای تنظیم بازار آن است که ابتدا در صنایع بالادستی قیمت‌ها را مدیریت کنیم تا زمانی که این صنایع به بازار می‌رسد، افزایش قیمت نداشته باشند. برای مثال اگر قیمت فولاد و پتروشیمی در همان مبدا کنترل شود دیگر افزایش یکسری قیمت‌ها را در پی نخواهد داشت.

پس از ارائه توضیحات وزیر صمت، نماینده سوال کننده گفت: این سوال پنج ماه پیش در کمیسیون مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و وزیر صمت قول داد این مشکلات را حل کند اما حل نشد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه اقدامی در این زمینه انجام نشد و به احترام به ۳۷ نماینده دیگری که این طرح سوال را امضا کردند، بنده از پاسخ‌های وزیر قانع نمی‌شوم و خواستار آن هستم توضیحات وی به رأی نمایندگان گذاشته شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۹۱ رأی موافق، ۱۴۱ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در جلسه علنی پاسخ‌های فاطمی امین به علت عدم کنترل قیمت‌ها را قانع کننده ندانستند و به این ترتیب مجلس اولین کارت زرد را به دولت سیزدهم داد.

***

روند نزولی دلار در روزهای آینده ادامه پیدا می‌کند؟

به گزارش ایرنا،  قیمت‌ها در بازار ارز در چند روز گذشته با تلاطم و رشد قیمت همراه شد؛ البته فعالان بازار عنوان کردند که این افزایش به دلیل فضای روانی است و اتفاق خاصی رخ نداده است.

کارشناس پیش‌بینی کرده بودند که با فروکش کردن این فضای روانی قیمت ارز روند کاهشی خواهد داشت. هم‌زمان با افزایش قیمت ارز در بازار، بانک مرکزی برای ایجاد ثبات و بازگشت تعادل به بازار تصمیماتی را گرفت.

به اعتقاد کارشناسان و فعالان بازار ارز با اجرایی‌شدن تصمیمات بانک مرکزی انگیزه صادرکنندگان و دارندگان ارز برای عرضه آن در بازار افزایش یافت و باعث تعدیل قیمت‌ها شد.

هم‌زمان با افزایش عرضه ارز در بازار  فعالان بازار ارز از کاهش ۱۲۰۰ تومانی قیمت دلار خبر می‌دهند و می‌گویند هم اکنون در بازار مازاد عرضه وجود دارد و خریداری در بازار نیست.

«کامران سلطانی زاده» عضو شورای‌عالی کانون صرافان در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص وضعیت بازار در دومین روز پس از مصوبه بانک مرکزی مبنی بر فروش ارز صادرکنندگان، گفت:  با توجه به مصوبه جدید بانک مرکزی، صادرکنندگان با شدت خوبی به بازار ورود و ارز خود را عرضه می‌کنند.

وی توضیح داد: قبل از تصمیمات و مصوبه بانک مرکزی، قیمت دلار در بازار ۳۳ هزار و ۶۰۰ تومان بود و بعد از مصوبه به ۳۲ هزار و ۹۰۰ تومان رسید و امروز هم با نرخ ۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان معامله می‌شود و پیش‌بینی می‌شود این روند نزولی ادامه یابد.

***

جزئیات جدید و عجیب از سرقت بانک ملی

به گزارش تسنیم؛ سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران پیش از ظهر امروز در حاشیه مرحله 56 طرح رعد پلیس پیشگیری تهران آخرین اطلاعات مربوط به سارقان بانک ملی را تشریح کرد و گفت: بر اساس آخرین اعترافات سارقان بانک ملی که تا به آن پرداخته نشده است، سارقان اصلی که وارد بانک شدند چهار نفر هستند (سه بردار و یک پسرخاله)؛ این افراد ساعت 10 شب جمعه در منزل پدر و با حضور پدر، آخرین جلسه را برقرار کرده و آنجا هماهنگی‌ها را انجام دادند.

رئیس پلیس تهران افزود: دو نفر از اعضای اصلی این باند به همراه همسر یکی از آن‌ها، بلیط خود را برای رفتن به خارج از کشور تهیه و رزرو کرده بودند و بلیط برای حدود ساعت 6 صبح دوشنبه 16 خرداد بود.

وی بیان کرد: سارقان حدود ساعت 1:30 تا دو بامداد وارد بانک شدند؛ دو نفر کار تدارکات، مراقبت، کشیک دادن و آوردن آذوقه و وسایل را برعهده داشتند و دو نفر نیز عهده‌دار از کار انداختن وسایل حفاظتی و مراقبتی ناکافی بانک، رفتن سراغ صندوق امانات مردم و سرقت بودند.

این مقام انتظامی ادامه داد: سارقان تقریباً ساعت 16 بعدازظهر کارشان تمام شد و از مجموعه بانک خارج شدند اما نکته جالب اینجاست که روز بعد یعنی شنبه متوجه شدند که یک سری از وسایل آن‌ها مانند پتک و برش هوا داخل بانک جامانده است که مجدداً به بانک رفته، برخی از وسایل را پاکسازی کرده و برده و تعدادی از وسایل را داخل فاضلاب یا نقاط بانک جاسازی کردند که تمام این وسایل نیز از جمله هارد و حافظه مجموعه بانک در اقدامات جدید پلیس کشف شد.

***

یونان کشتی ایرانی را رفع توقیف کرد

سازمان بنادر و دریانوردی طی بیانیه‌ای از رفع توقیف کشتی باری ایرانی توسط دولت یونان خبر داد.

بیانیه سازمان بنادر و دریانوردی به شرح زیر است:

با اقدام سریع و مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران و پیگیری ارگان های ذیربط و حمایت های وزیر راه و شهرسازی، علی‌رغم حکم آمریکایی‌ها مبنی بر نگهداری کشتی و توقیف کالا به نفع این کشور و موافتنامه معاضدت حقوقی بین آمریکا و یونان، در نهایت حکم بازگرداندن بار به صاحب آن صادر و دولت یونان دستور مربوطه را صادر کرد و اکنون شاهد رفع توقیف کشتی و بازگرداندن بار به صاحب آن هستیم.