نظارت بر کیفیت خودرو‌های داخلی بر عهده کیست؟

گروه اقتصادی الف،   4010411106

یک استاد دانشگاه گفت: کار نظارت بر کیفیت خودرو‌های داخلی بر عهده سازمان استاندارد است، اما گاهی فقط ناظر خودروساز بر روند کار نظارت دارد.

نظارت بر کیفیت خودرو‌های داخلی بر عهده کیست؟

به گزارش صداوسیما؛ آقای مرزبان راد عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه علم و صنعت گفت: برای تولید خودرو با کیفیت باید نظارت بر روند کار خودروسازان دقیق باشد؛ سازمان استاندارد وظیفه نظارت بر کیفیت خودرو را دارد، اما، چون سازمان استاندارد تک تک کیفیت خودرو را بررسی نمی‌کند، فردی واسطه از شرکت این کار را انجام می‌دهد و عملا خودرو‌هایی تایید استاندارد می‌گیرند که کیفیت مطلوب ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در ادامه افزود: برخی از شرکت‌های خودروساز در تلاش هستند، خود به تنهایی بر روند تولید خودرو نظارت داشته باشند که گاهی این نظارت دقیق و درست نیست، یعنی ناظر خود با شرکت خودروساز قرار داد بسته و یکی از افراد خودروساز به شمار می‌آید، این یعنی شرکت خودروساز خود کیفیت قطعه را کنترل می‌کند که باعث می‌شود روند تولید اگر دچار مشکل هم باشد از آن چشم پوشی شود.

آقای مرزبان راد گفت: این مشکل باید ریشه‌ای حل شود و ساز و کار نظارت در قطعه سازی و خودروسازی به نحوی باشد که مشکلی به وجود نیاید.

از سال گذشته و تصادف زنجیره‌ای بهبهان رامهرمز، کیفیت خودرو‌های داخلی مورد انتقاد مسئولان ارشد کشور قرار گرفت به طوری که آقای هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا خودرو‌های تولیدی را به ارابه مرگ تشبیه کرد.

پیمان پیرایش، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان استاندارد چندی قبل گفت: با توجه به اینکه سالیانه صد‌ها هزار خودرو تولید می‌شود به هیچ وجه نظارت بر تک تک آن‌ها مقدور نیست.

مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان استاندارد نیز پیشتر درباره نظارت بر خودرو‌ها اظهار داشت: پنج دستگاه ناجا، وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد، سازمان محیط زیست و سازمان بهینه سازی سوخت، ناظر و مسئول ایمنی خودرو هستند، اما اگر نظارت هست پس به چه دلیل شاهد این همه حادثه ناگوار ناشی از نقص فنی خودرو هستیم؟

از طرفی سازمان ملی استاندارد به عنوان مسئول ایمنی خودرو، اعلام کرده است ورق فولادی که در خودرو‌های داخلی استفاده می‌شود از نظر سازمان ملی استاندارد مشکل دارد، اما بدنه خودرو و ورق فولادی آن مشمول استاندارد اجباری نمی‌شود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که از عوامل جلوگیری از ارتقا کیفیت خودرو موضوع تولید انحصاری در صنعت است، چرا که در چنین محیطی تولیدکننده هر کالایی را می‌تواند تولید و به مصرف کننده عرضه کند.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. می‌خواهیم در مخالفت با قانون حجاب تجمع برگزار کنیم؛ ما چنین حقی داریم؟

  2. چرا آمریکا ما را به توسعه نمی رساند

  3. خبر مهم مشاور سردار حاجی‌زاده از عملیات «وعده صادق ۳»/ دلیل محقق نشدن این عملیات مشخص شد

  4. طالبان همکاری نمی‌کند؛ باید فوری اتباع افغانستانی را اخراج کنید!

  5. قانون حجاب را قبول ندارند؟ امام گفته بود غلط کردی قانون را قبول نداری/ استفاده از استیضاح برای ابلاغ قانون حجاب

  6. رویابافی جدید ترامپ در مورد صادرات نفت ایران

  7. حقه‌بازی ترامپ علیه ایران

  8. بن بست در «وفاق» فقط با رفتن «همتی»؟!

  9. چرا نتوانسته ایم؟!

  10. فساد اقتصادی با ما چه می کند؟

  11. نامه لازم نیست؛ توافق آماده است!

  12. آقاتهرانی: ان‌شاالله این لحظات آخر برای ابلاغ قانون عفاف و حجاب است

  13. جولانی و متحدانش در شوک!

  14. غضنفری: پزشکیان اگر نمی‌تواند استعفا دهد/ ظریف، عضو شاخص انجمن حجتیه است!

  15. حمله رسایی به اظهارات نماینده کاشمر درباره پول گرفتن متحصنین قانون حجاب: بیجا می‌کنی شنیده را بازگو می‌کنی!

  16. مهدی یراحی به چه دلیلی شلاق خورد؟

  17. رهبر انقلاب: ایران قطعاً زیر بار توقعات تحکم‌آمیز دولت‌های قلدر نمی‌رود/ مسئله مهم کشور، معیشت مردم است؛‌ مسئولان به‌دنبال حل مشکلات معیشتی باشند

  18. بانوی آهنین، خانواده فرو ریخته!

  19. سفره هایی که روز به روز کوچک تر می شود...

  20. زید‌آبادی، فاتحه وفاق را خواند/ یک انتقاد تند از پسر پزشکیان/ به خاطر دیده‌شدن، هزینه نسازید!

  21. ترامپ: به رهبر ایران نامه نوشته ام

  22. توضیحات دفتر «محسن رفیق دوست» درباره مصاحبه جنجالی او و حاشیه‌های ایجاد شده/ اشاره به جراحی مغز وی و عوارض آن

  23. ادای تیزهوشی محسن رفیق‌دوست و این همه جهالت؟!

  24. اعترافات فائزه هاشمی/ ابتذال فراگیر خطرناک/ پزشکیان باج زیادی به رقبای خود داد!

  25. واقعیتی که وزیر خزانه‌داری آمریکا لو داد!

آخرین عناوین