آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۸ تیرماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵۳۷۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۷۷۴ نفر از آنها بستری شدند.
متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۹ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۵۳۲ نفر رسید.
در حال حاضر ۱۵ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۵ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
آمار واکسیناسیون در ایران
بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۴ میلیون و ۷۱۷ هزار و ۴۸۹ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۷۹ هزار و ۹۵۴ نفر دُز دوم و ۲۸ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۵۲۴ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کردهاند.
مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۵۱ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۹۶۷ دُز رسید.
در شبانه روز گذشته نیز ۸۰ هزار و ۱۷۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
***
روایت افروغ از نبود عدالت آموزشی
عماد افروغ، جامعه شناس به ایران گفت: «آمار حکایت از این دارد که تبعیضهای ناروا در بحث آموزشی و دغدغه ما برای اجرای «عدالت آموزشی» کماکان به قوت خود باقی است و ما نتوانستیم عدالتآموزشی و عدالت فرهنگی را محققکرده و با تبعیضهای ناروا مقابله کنیم.
نظام سرمایهداری، شبه سرمایهداری و تئوری نوسازی که قبل از انقلاب به کار گرفته شد و بعد از جنگ مورد استفاده قرارگرفت، کماکان در کشور فعال است و شاهد این مدعا هم «حاکمیت اشرافیت آموزشی» است که از اساس مغایر با سیاستهای آموزشی اول انقلاب است. نمیخواهم وضعیت عدالتآموزشی را با دوران قبل از انقلاب مقایسه کنم اما واقعیت این است که قبل از انقلاب، تمهیداتی در زمینه عدالتآموزشی اندیشیده شده بود تا افراد بیبضاعت هم بتوانند به دانشگاهها راه یابند اما در سالهای بعد از جنگ تحمیلی، با وجود شعارهایی که در جریان پیروزی انقلاب دادیم، بیش از پیش بر تنور بیعدالتی دمیدیم.
البته شیوه برگزاری کنکور سراسری و نفس تستمحور بودن آن، خود یکی از زمینهها و بسترهای شکلگیری این «اشرافیت آموزشی» است، چرا که عملاً موفقیت در این آزمون را به بهرهمندی و استفاده از کلاسها و برنامههای آموزشی گره میزند که از قضا استفاده از این امکانات اول اینکه به شکل برابری در دسترس همگان نیست. دوم اینکه همه اقشار جامعه امکان مالی لازم برای برخورداری از این امکانات را ندارند. همین امر امکان «عدالت آموزشی» را به محاق میبرد...
واقعیت این است که در خصوص عدالت اجتماعی قطع نظر از ملاحظات مصلحتاندیشانه متأسفانه کارنامه خوبی نداریم و همانطور که اشاره کردید، بعد از گذشت 43 سال با وجود اینکه یکی از محوریترین شعارهای ما در جریان پیروزی انقلاباسلامی، بحث «عدالت اجتماعی» و رفع تبعیض بود اما توفیق چندانی در این زمینه نداشتهایم. شاهد این مدعا، واقعیت اجتماعی جامعه امروز ما است آن هم نه فقط در مقوله آموزش که در دیگر ابعاد عدالت اعم از عدالت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که ناظر به جمهوریت است نیز این عدم توفیق به چشم میخورد و باعث شده تا دغدغه عدالت اجتماعی که خود یکی از آرمانهای ما در مبارزه با رژیم پهلوی بود، تنها در حد یک شعار باقی بماند.»
***
واکنش سخنگوی قوه قضائیه به اظهارات معاون دادستان مشهد
به گزارش ایسنا، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری درباره اظهارات معاون دادستان مشهد مبنی بر برخورد با بدحجابی گفت: مواضع کلی در قوه قضائیه از ناحیه ریاست قوه قضائیه بیان میشود و بر اساس اجازه رئیس قوه قضائیه، سخنگوی این دستگاه هم در بیان مواضع کلی میتواند ورود داشته باشد. ما اعتقاد داریم اگر نقصی در حجاب است باید با فرهنگ سازی و آموزش برطرف شود و در مورد حجاب باید اندیشمندانه و بدون عجله و شتاب عمل کرد.
وی در پاسخ به سوالی درباره علت بازداشت مصطفی تاج زاده گفت: رسیدگی به پرونده آقای تاج زاده در دستگاه قضایی مطابق موازین قانونی بوده و اتهام او اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام بوده است و براساس رسیدگیها، برای او در ۱۷ تیرماه سال جاری قرار تامین از نوع بازداشت موقت صادر شده و الان در بازداشتگاه اوین است.
ستایشی افزود: اتهام و محل حبس آقای تاج زاده مشخص است و جای ابهامی نیست.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ در خصوص آخرین وضعیت پرونده جعفر پناهی و اینکه اتهام او چیست؟ گفت: برای این فرد در سال ۸۹ دادنامهای از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب صادر شده بود که اتهام این فرد در پرونده مورد بحث اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی بوده و به ۵ سال حبس محکوم شده بود و از باب فعالیت تبلیغی علیه نظام هم یکسال حبس گرفته بود که در مجموع ۶ سال حبس داشت. این دادنامه قطعی و لازم الاجرا است و بر این اساس، در ۲۰ تیر ماه سال جاری برای تحمل کیفر حبس به بازداشتگاه اوین معرفی شده است.
***
جزئیات بازداشت پسر مصطفی میرسلیم بهجرم مسائل امنیتی
مصطفی میرسلیم نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با تسنیم، درخصوص ماجرای بازداشت پسرش بهاتهام همکاری با منافقین اظهار داشت: مهدى را ظاهراً پس از دو سال مراقبت، در تیرماه ١٣٩٨ بازداشت و در بهمن 1398 بهاتهام اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال حبس محکوم کردند که پس از درخواست تجدیدنظر و قطعى شدن حکم، در بهمن ١٣٩٩ به زندان اوین برده شد.
وی افزود: بههنگام دستگیرى او، با اطلاعاتى که مأموران امنیتى به من دادند متوجه مسائلى که او را گرفتار کرده بود شدم و فکر میکنم که اگر زودتر متوجه این مسائل شده بودم، با تنبیه مختصری میتوانستم او را از از این وضعیت نجات دهم.
میرسلیم تأکید کرد: بنده برای جلوگیری از هرگونه شائبه و شبهه، در هیچ یک از مراحل بازداشت و بازجویى و محاکمه و تجدیدنظر دخالتی نکردم.
این نماینده مجلس درخصوص اقدامات فرزندش در این پرونده گفت: منافقین با شناسایى و سوءاستفاده از نقطهضعف مهدى او را شکار کرده به دام انداختند و سعى کردند از او اطلاعاتی به دست بیاورند که البته چون او فاقد هرگونه اطلاعات طبقهبندىشده بود، موفقیتى جز به دام انداختن او به دست نیاوردند.
میرسلیم ادامه داد: فرزندم بسیار عاطفى و سادهلوح و سست اراده است؛ این ضعف موجب ناتوانی در تأمین وضعیت معیشتی او شده است و منافقین نیز با استفاده از همین موارد توانستند او را جذب کنند و به انحراف بکشانند و مأموران امنیتى نیز گمان کرده بودند که او عنصر اثرگذاری است.
میرسلیم در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص نحوه مرخصی گرفتن فرزندش از زندان، خاطرنشان کرد: مرخصى از زندان تابع ضوابطى است که مهمترین آنها مربوط به رفتار خود زندانى است. با توجه به گزارش دادیاران مقیم و وضع جسمى و روحى فرزندم، او را مستحق مرخصى تشخیص دادند.
وی افزود: در این فاصله، مهدى درخواست عفو کرده بود که با ملاحظه رفتار و شرائط او نیمى از مدت حبس او مشمول عفو شد.
***
دیدگاه خرازی درباره احتمال احیای برجام
سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در گفتوگو با تلویزیون قطری الجزیره درباره مذاکرات هسته ای گفت: «این فکر در ایران در حال تقویت شدن است که ما از برجام چه چیزی به دست خواهیم آورد؟ بر فرض اگر برجام هم امضا شود آیا منجر به تحول بزرگی در روابط اقتصادی ایران با کشورهای غربی خواهد شد؟ به نظر نمیرسد اینگونه باشد، چرا که کمپانیهای بزرگ غربی ملاحظات دیگری با خود آمریکاییها دارند و آمریکاییها هم با تحریمهای مختلفی که وضع کردهاند به آنها هشدار میدهند که اگر بخواهید به ایران نزدیک شوید روابطتان با ما به هم خواهد خورد.
بنابراین به نظر نمیرسد با امضای برجام تحول بزرگ اقتصادی ایجاد شود. بنابراین این فکر در حال مطرح شدن است که هر چه بود، در همین مرحله بماند. در هر حال ما روندی را با عنوان روند اقتصاد مقاومتی در ایران آغاز کردیم؛ اگر هم برجام امضا شود گشایشهای مختصری به وجود میآید، اما اثری که دارد این است که این روند را کند میکند.
از عمر مدیریت آقای بایدن هم که چندان باقی نمانده است، دو سال آن رو به اتمام است و بعد هم به سرازیری پایان مدیریت ایشان میرسد. وضعیت آقای بایدن هم که در آمریکا خوب نیست و احتمالا جمهوریخواهان روی کار خواهند آمد.
با حضور آنها، احتمال اینکه آمریکا مجدداً از برجام خارج شود وجود دارد. بنابراین در این دو سالی که باقی مانده است اگر ما اقدامی انجام دهیم که این روند اقتصادی فعلی کشور کند شود و به هم بخورد و دوباره تلاطمی ایجاد گردد، این سوال جدی مطرح خواهد شد که حقیقتا مصلحت ایران در چیست!...
خطوط قرمز ما این است که تحریمهایی که آمریکا بعد از توافق برجام علیه ایران وضع کرده، برگردانده شود، صادقانه بخواهد براساس برجام عمل کند و از هر حرکتی که بر روابط اقتصادی ایران با دیگران تاثیر بگذارد، اجتناب نماید. ایران امروز واقعیتی است و تواناییهایی دارد. درباره اینکه صحبت از آستانه هستهای درخصوص ایران میکنند، باید یادآور شد که ایران در آستانه قرار دارد و چیز پنهانی نیست. ایران دانش و توان ساختن بمب هسته ای را دارد، اما تصمیمی برای این کار ندارد.
سلاح هستهای برخلاف باورهای ایران و همین طور خلاف ضرورتهای امنیتی ایران است. نفس داشتن فناوری هستهای، خود بازدارنده است. بنابراین ما تاکید داریم که با سلاحهای کشتارجمعی مخالف هستیم....
ما اکنون غنی سازی ۶۰درجه را انجام دادهایم که از غنی سازی پایین تر از ۲۰ درجه مشکلتر نبود، از ۲۰ تا ۶۰درجه را در ظرف دو تا سه روز انجام دادیم. سوئیچی است که اگر آن را بزنیم به عنی سازی بیش از ۹۰ درجه می رسیم. این کار مشکلی نیست. بنابراین دانش آن در ایران شکل گرفته و با ترورها نیز از بین نخواهد رفت. ما مصلحت خاورمیانه را در عاری بودن آن از سلاحهای امحای جمعی از جمله هستهای میدانیم و سالهاست که این سیاست ایران بوده و مصر هم از آن حمایت کرده است که هر گونه سلاح های هستهای از این منطقه برچیده شود، از جمله سلاحهای اسرائیل. نابودی سلاحهای هستهای را در این منطقه لازم میدانیم، اما از نظر تواناییها، ما همه تواناییها را اکنون داریم.»
حسین جابری انصاری معاون پیشین وزیر خارجه و کارشناس مسائل خاورمیانه در حساب توییتر خود نوشت: «دکتر سید کمال خرازی، برخلاف برخی مسئولان ما مشتاق سخن گویی و جلوه نمایی نیست و از فضیلت کم گویی و گزیده گویی برخوردار است.
اظهار نظر تازه ایشان درباره توانایی ساخت بمب اتمی، علی الاصول بازتاب دهنده سیاست ایران و در کلیت آن برآمده از بن بست موجود در روند مذاکرات هسته ای و تهدید های آمریکا به ویژه در سفر اخیر بایدن به منطقه مبنی بر رجوع به گزینه های جایگزین و جنگ، و پاسخی به این وضعیت است که با هدف بازدارندگی طرح شده است.
ادامه بن بست فعلی، از دید برخی از کانون های قدرت در ایران در میان مدت می تواند به دگرگونی در راهبرد هسته ای ایران بینجامد یا این تغییر را به گزینه ای اجتناب ناپذیر برای ایران تبدیل کند.
اگر چه برداشت اولیه از اظهارات دکتر خرازی تاکتیکی، و با هدف موازنه سازی در سطح گفتمان سیاسی است، اما نشانه های اولیه از یک راهبرد احتمالی جدید را نیز در خود دارد.
ابهام در تاکتیکی یا راهبردی بودن این اظهارات، یا هم تاکتیکی و هم راهبردی بودن آن هوشمندانه و در صورت مدیریت درست، در خدمت قدرت بازیگری بهینه ایران خواهد بود.
طرف های مقابل باید بدانند گزینه های متنوع تنها فراروی آنها نیست. بازی ایران نیز ایستا نیست و بر اساس شرایط دگرگون می شود.»
***
پیشنهاد ربیعی به مجمع تشخیص مصلحت
علی ربیعی، وزیر کار در دولت روحانی در روزنامه اطلاعات نوشت: «امروز نیازمندیم که عرصه سیاستگذاری و اداری از گزند بازیهای سیاسی دور نگاه داشته شود زیرا همه عوامل گواه آن است که کشور تحمل و ظرفیت پذیرش سیاستگذاریهای نادرست را ندارد و به تعبیری به آستانه ناتابآوری ظرفیتها رسیدهایم.
به نظر میرسد اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام به جای سیاستگذاریهایی که سرنوشت و اثرشان نامعلوم است همین مساله را با برخی محورهای ذیل در دستور کار قرار دهد و به سامان برساند به منفعت و مصلحت جامعه عمل کرده است:
۱_ شیوه تغییر انتخاب در سطوح سیاستگذاریهای تخصصی از تغییرات سیاسی مصون بماند.
۲_ استفاده از تجارب کشورها به خصوص کشورهای تازه توسعهیافته را پیش رو گرفته و قواعد محکمی برای جذب و استخدامهای دولتی به کار بندیم تا نظام نخبگی در تصمیم سازی و تصمیم گیری شکل گیرد.
۳_ شواهد ایرانی نشان میدهد یکی از آسیبهای بزرگ ما و ضرباتی که نظام تدبیر متحمل شده، مساله تعارض منافع در سیاستگذاریها و دخالت ذینفعان نابحق است. متاسفانه بخش مهمی از سیاستگذاریهایی که در مجلس شورا صورت میگیرد دچار چنین آسیبی بوده است که از جمله به فشارهای منطقهگرایی ایشان در تدوین برنامههای توسعه پنجساله و بودجههای سالانه میتوان اشاره داشت.»
***
اظهارات عجیب روحانی درباره عملکرد دولت خود
به گزارش خبرآنلاین ، جمعی از وزرا، معاونان، مسئولان، استانداران دولتهای یازدهم و دوازدهم به مناسبت عید غدیر با حسن روحانی دیدار کردند.
روحانی در این دیدار اظهارات عجیبی درباره عملکرد دولت خود مطرح کرده است.
روحانی درباره تحریم ها گفته است: پس از انقلاب کشور با مشکلات زیادی روبرو شده و از همه این مشکلات توانسته به نحوی عبور کند. پس از جنگ تحمیلی و ترور، معضل بزرگی به نام تحریم برای مردم ایجاد شده و تاکنون با همه آسیبها و مشکلات توانستهایم از این مراحل گذر کنیم. خروج ترامپ از برجام و بازگشت تحریمها نیز از این دست مسائل بوده که قطعا این مساله و رفع مجدد تحریمها قابل حل بود و ای کاش دچار ۹/۱۱ (۱۱ آذر ۹۹) و مصوبه هستهای مجلس نمیشدیم تا میتوانستیم در اسفند ۱۳۹۹ تحریمها را پایان دهیم.
دکتر روحانی در پاسخ به سؤال یکی از حاضران درباره کسری بودجه سال ۱۴۰۰ و بازپرداخت بدهی دولت قبل توسط این دولت گفت: دولت دوازدهم لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را با سقف ۸۰۰ هزار میلیارد تومانی ارائه داد اما مجلس یازدهم سقف این بودجه را به حدود ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان رساند. بنابراین ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه، همان رقم افزایش یافته توسط مجلس است.
اولا درباره تاثیر قانون مجلس بر مذاکرات بد نیست یک بار برای همیشه روحانی یا ظریف برای مردم توضیح دهند که چگونه این قانون باعث شد تحریمها لغو نشوند. چرا که قانون مورد اشاره اتفاقا بر رفع کامل تحریم ها تاکید دارد و مجلس هم با نیت کمک به تیم مذاکره آن را در آن زمان تصویب کرد.
ثانیا درباره بودجه سال 1400 همه فعالان رسانه ای به یاد دارند که بودجه با برآوردهای عجیب درآمدی به مجلس ارائه شد و همگان معترف بودند بخش مهمی از آن درآمدها- به خصوص درآمدهای نفتی- قابل تحقق نیست. البته متاسفانه مجلس هم بر بار کسری بودجه افزود اما این مسئله رافع تقصیر دولت در تنظیم لایحه بودجه با کسری زیاد نیست.