اگرها و بایدها،کافی است؛ باید در ترانزیت دریایی سرآمد شویم

آسیه فروردین،   4010518110 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

فرصت‌سوزی و فرصت‌سازی به‌ویژه در عرصه تجارت بین‌الملل، ویژگی ماست و البته سهم فرصت‌سوزی بیشتر بوده است. نمونه برجسته فرصت‌سوزی، از دست دادن موقعیت‌های ممتاز، تعلل در سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌ها در حوزه ترانزیت دریایی منطقه، طی سال‌های گذشته است.

اگرها و بایدها،کافی است؛ باید در ترانزیت دریایی سرآمد شویم

به گزارش الف  نمونه فرصت‌سازی در عرصه تجارت بین‌الملل نیز احیای کریدورهای ترانزیتی و تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها با استفاده از ظرفیت‌های متنوع و متکثر موجود، خصوصا طی یک سال اخیر است.

سهم دریا: از جهان تا ایران

بر اساس آمارهای جهانی، سهم حوزه دریا در تولید ناخالص ملی در بسیاری از کشورها، کمتر از 10 درصد نیست و در برخی کشورهای ساحلی پیشرفته در اتحادیه اروپا و آسیا، این آمار، حتی به 50 درصد می‌رسد. همچنین مناطق ساحلی در جهان، بستر فعالیت‌های عظیم اقتصادی و اجتماعی هستند و حدود دوسوم جمعیت دنیا، در محدوده 60 کیلومتری حاشیه دریاها مستقرند. ضمنا بیش از 80 درصد شهرهای بزرگ جهان که قطب‌های تجاری هستند، در مناطق ساحلی قرار دارند. 

این آمار در ایران، بسیار متفاوت است. در کشور ما، سهم دریا در تولید ناخالص داخلی با احتساب فعالیت‌های نفتی و گازی دریایی، بین 2 تا 7.2 درصد و بعضا تا 10 درصد و در جهان، بدون لحاظ کردن حوزه انرژی، حدود یک درصد است. با توجه به اینکه ایران در بین 182 کشور مشرف به دریا، رتبه 40 را داراست، سهم یک درصدی ایران از دریا در جهان، به‌ هیچ عنوان شایسته نیست.

نکته قابل توجه اینکه حدود 48 درصد تولید ناخالص ملی کشور، به‌گونه ای وابسته به دریاست. همین امر، دلایل تحریم‌های دریایی ایران از سوی آمریکا را برای ناکارآمدی و منفعل ساختن بنادر، کشتیرانی و کاهش فعالیت‌های ترانزیتی از این طریق آشکار می سازد. با توجه به سهم 90 درصدی دریاها در جابه‌جایی کالاها در سطح بین‌المللی، ترسیم تصویری کوتاه از شناسنامه اقتصاد دریامحور ایران با تاکید بر ظرفیت‌های ترانزیت دریایی، بیانگر دلایل وابستگی کشورهای آسیایی و البته دنیا به شاهراه‌های دریایی ایران، موقعیت‌های ازدست‌رفته و فرصت‌ها و تهدیدهای پیشرو است.

شناسنامه اقتصاد دریامحور: 80 درصد مرز دریایی

ایران ضمن دارا بودن حدود 5800 کیلومتر نوار ساحلی، 11 هزار و 240 كیلومتر مرز دارد كه 63 درصد آن خشكی و 37 درصد، آبی است. همچنین کشور ما، مجموعا 15 همسایه، شامل مرز زمینی با هفت کشور و مرز دریایی با هشت کشور دارد. ایران با هفت کشور پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق، مرز زمینی و با هشت کشور قزاقستان، امارات، عمان، قطر، عربستان، بحرین، كویت و روسیه، مرز دریایی دارد. البته علاوه بر این هشت کشور، با چهار کشور پاكستان، تركمنستان، آذربایجان و عراق، همزمان دارای مرز دریایی و زمینی است؛ یعنی از مجموع 15 همسایه، با 80 درصد آنها (12 کشور) مرز دریایی مشترک دارد. همچنین حدود 93 درصد صادرات و 83 درصد واردات کشور با دریا مرتبط است. خلاصه وضعیت ایران در حوزه اقتصاد دریایی در جدول زیر ارائه شده است.

 

مزیت‌های ترانزیتی ایران

موقعیت راهبردی و ترانزیت دریایی کشور، از جمله قرار گرفتن در مسیر راهروهای ترانزیتی شمال - جنوب، امکان برقراری ارتباط ترانزیتی کشورهای روسیه، آسیای میانه و قفقاز، اروپای شرقی و اروپای مرکزی به آسیای جنوب و خاور دور از طریق آب‌های ایران و قرار گرفتن در مرکز جغرافیایی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو (با محوریت ایران، پاکستان و ترکیه)، امکان افزایش درآمدهای ترانزیتی و رشد اقتصادی ایران از طریق دریا را فراهم کرده است.

برای درک بهتر از وضعیت ترانزیت دریایی ایران و لزوم توسعه سرمایه‌گذاری در این عرصه، یک مثال از بزرگترین بندر تجاری کشور در سال گذشته، قابل‌ توجه است. بندر شهید رجایی، از مجموع یک میلیون و 441 هزار TEU کانتینر، طی 10 ماهه نخست سال 1400، محل ترانزیت 224 هزار و 179 TEU کانتینر به دیگر نقاط جهان بوده؛ یعنی 20 درصد حجم تخلیه و بارگیری در این بندر به‌ ترانزیت اختصاص داشته است. این آمار علاوه بر ظرفیت ترانزیت کشور، ضرورت شتاب بیشتر نسبت به رقبای منطقه‌ای را آشکار می‌سازد. با این حال، برای توسعه ترانزیت دریایی ایران، فرصت‌ها و تهدیدهایی وجود دارد.

کریدورهای فرصت

راه‌اندازی و احیای کریدورهای ترانزیتی خصوصا طی یک سال اخیر از یکسو و بحران‌های منطقه‌ای از جمله تحریم‌های روسیه، از سوی دیگر، فرصت‌های ارزنده‌ای برای افزایش 100 درصدی ظرفیت ترانزیت از 10 به 20 میلیون تن کالا و درآمد ارزی حاصل از آن، فراهم کرده است.

در این زمینه، ارسال محموله کانتینری از فنلاند به هند در تیر 1400، ارسال محموله از امارات به ترکیه در آبان 1400، ارسال محموله از پاکستان به ترکیه در دی 1400 و ارسال محموله از روسیه به خلیج فارس در 21 تیر امسال که از مرزهای شمال شرق وارد کشور و برای ارسال به هندوستان، عازم بندرعباس شد، طی یک سال گذشته، نشانه‌های روشنی از رشد ترانزیت ایران در منطقه و احیای کریدورهای ترانزیتی است.

همچنین از طریق کریدور آسیای مرکزی- ایران - ترکیه که به عنوان بخشی از کریدور شرق-غرب، از استانبول تا آلماتی قزاقستان از طریق خاک ایران، ایجاد شد، عشق‌آباد (ترکمنستان)، دوشنبه (تاجیکستان)، تاشکند (ازبکستان) و بیشکک (قرقیزستان) نیز به خط ریلی پایانه مرزی سرخس ایران - آلماتی قزاقستان متصل شده‌اند. راه‌اندازی کریدور ریلی قزاقستان - ترکمنستان - ایران- ترکیه، با هدف گذاری اولیه جابه‌جایی سالانه پنج میلیون تن بار، از خردادماه امسال، یک فرصت ترانزیتی دیگر است. 

 علاوه بر آن، کریدور جنوب آسیا با شروع از آسیای جنوب شرقی و گذر از شبه قاره هند، از طریق میرجاوه در مرز جنوب شرقی ایران، وارد و از طریق مرزهای شمال غربی شامل بازرگان، رازی و خسروی در مرز ترکیه و عراق از ایران، خارج شده و به سمت اروپا و دریای مدیترانه امتداد می‌یابد. کریدور ریلی ITI (استانبول-تهران- اسلام آباد) که بخشی از این مسیر است و دیماه 1400 اولین محموله باری از اسلام‌آباد به استانبول ارسال شد نیز از اتفاقات مثبت ترانزیتی در یک سال اخیر است.

کریدورهای تهدید

با این وجود، در حال حاضر، کریدورهای زیر، بدون نیاز به ایران، با جایگزینی سایر کشورها، می‌توانند بر جایگاه استراتژیک کشور ما در منطقه، تاثیر بگذارند و وابستگی سایر کشورها به ایران در حوزه ترانزیت دریایی را به شدت کاهش دهند:

 -  دالان ترانزیتی «یک کمربند-یک جاده»: از مرز کاشغر چین به بنادر کراچی، پورت‌قاسم و گوادر در پاکستان می‌رسد.

 -  دالان ترانزیتی لاجورد: از افغانستان، وارد ترکمنستان شده، از بندر ترکمن‌باشی، دریای خزر و باکو به سمت اروپا می‌رود.

 -  کریدور ریلی «لند بریج» بین جده و دمام (دریای سرخ و خلیج‌فارس)

 -  راه‌آهن اتحاد: اتصال امارات و عمان به شبکه ریلی عربستان و سپس به کویت و عراق.

با وضعیت موجود، کریدورها و دالان‌های ترانزیتی مجاور ایران، وابستگی چندانی به عبور از بنادر و خاک ایران ندارند و به طور مستقل فعالیت می‌کنند. 

بر اساس پیش‌بینی کارشناسان، تا سال 2050، قاره آفریقا با رشد دو برابری جمعیت، نقش گسترده‌تری در زنجیره تامین جهانی خواهد داشت. همچنین عواملی مانند گرم شدن کره زمین، یافت شدن منابع زیرزمینی جدید در مناطق قطبی و شکل‌گیری مسیرهای حمل‌ونقل دریایی جدید طی دهه‌های آینده، سطح وابستگی به مسیرهای کنونی ترانزیت دریایی را کاهش می‌دهد. از این‌رو، برای تحقق اهداف ترانزیتی، تاکید صرف بر ظرفیت‌های ترانزیت دریایی ایران در کوتاه‌مدت و نیز «اگرها» و«بایدها»، شاید مایه دلخوشی باشد اما چاره‌ساز نیست و نیازمند نگاه بلندمدت است. هنرمندی ما، تبدیل تهدیدها به فرصت‌هاست. اکنون با فرصت ایجادشده و تحریم‌های روسیه، هنگامه «صحنه یکتای هنرمندی ما» در حوزه ترانزیت دریایی است. به‌هوش باشیم!

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۶۱۶۸۶۷۱۰:۲۳:۴۵ ۱۴۰۱/۵/۲۲
کشتی رانی ایران تحت تحریم است. شرکت های کشتی رانی بین المللی به مقصد ایران کالا حمل نمی کنند. هیچ شرکت بیمه بین المللی کشتی های ایران را بیمه نمی کنند.
ناشناس۲۶۱۶۹۵۹۱۲:۴۱:۳۹ ۱۴۰۱/۵/۲۲
ایران با 86 میلیون جمعیت تنها دارای 2 فروند هواپیمای باری تجاری است! مالزی هم اعلام کرد که دیگر به هواپیماهای مسافری ایران در فرودگاه سوخت نمی دهد!
ناشناس۲۶۱۶۹۶۰۱۲:۴۲:۴۶ ۱۴۰۱/۵/۲۲
نتیجه پیمانهای شانگهای و اوراسیا برای ایران چه بوده؟!
ناشناس۲۶۱۶۹۶۴۱۲:۴۵:۳۶ ۱۴۰۱/۵/۲۲
60% از ناوگان کامیون و تریلی ایران فرسوده است هنوز کامیونهای ماک مربوط به 50 سال قبل که مصرف سوختشان 100 لیتر در 100 کیلومتر است در بعضی نقاط فعال هستند. با چنین ناوگانی نمی توان به حمل کالا و ترانزیت فکر کرد.
ناشناس۲۶۱۶۹۷۲۱۲:۴۹:۴۶ ۱۴۰۱/۵/۲۲
بنادر ایران فاقد انبارهای کافی و مجهز به تهویه، اسکله های طویل و نیز جرثقیلهای مدرن و غول پیکر هستند. تاسیسات بنادر ایران مربوط به چند دهه قبل هستند.
ناشناس۲۶۱۷۱۱۳۱۵:۰۱:۴۱ ۱۴۰۱/۵/۲۲
دارایی ها ایران داخل ایران همگی به چند دهه قبل باز می گردد، از هواپیما بگیر تا نقاشی پیکاسو تو موزه.
ناشناس۲۶۱۷۰۱۶۱۳:۲۴:۰۵ ۱۴۰۱/۵/۲۲
اکنون شرکت های بیمه داخلی کشتی های ایرانی را بیمه می کنند و مشکلی در این زمینه نداریم.
ناشناس۲۶۱۷۱۱۷۱۵:۰۳:۱۵ ۱۴۰۱/۵/۲۲
مگه قرار است کشتی ایران داخل ایران کالا جا به جا کند که بیمه گر ایرانی که نمی تواند حتی یک حساب بانکی بین المللی داشته باشد، بیمه کند و مشکل حل شود؟!!!
ناشناس۲۶۱۶۸۹۰۱۰:۴۴:۲۱ ۱۴۰۱/۵/۲۲
ترانزیت موقعی ارزشمند است که با همه کشورهای جهان رابطه داشت. کشوری که تحت تحریم است، ورود و خروج کالاهایش کم بوده و خدمات ترانزیت بالایی هم نمی تواند به همسایه هایش ارائه کند.
ناشناس۲۶۱۷۰۱۳۱۳:۲۲:۵۷ ۱۴۰۱/۵/۲۲
هیلاری کلینتون: تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۲۶۱۶۸۹۱۱۰:۴۵:۵۶ ۱۴۰۱/۵/۲۲
خوشبختانه در دولت رئیسی ترانزیت ایران 58 درصد افزایش یافته است در حالیکه در دولت قبل به مدت 7 سال شاهد کاهش ترانزیت کالاهای خارجی از کشور بودیم البته موافقم باید در ترانزیت دریایی سرامد شویم.
ناشناس۲۶۱۶۹۵۶۱۲:۳۸:۳۰ ۱۴۰۱/۵/۲۲
منبع این آمار کیست؟!
ناشناس۲۶۱۶۹۷۰۱۲:۴۹:۲۶ ۱۴۰۱/۵/۲۲
اولا آمار ۷ سال رو ندیدم. دوما اون افزایش ۵۷ درصدی به نسبت سال ۲۰۲۱ هم صرفا بخاطر حذف محدودیت های کرونایی و شروع ترانزیت آزاد در دنیاست و نه عملکرد دولت
ناشناس۲۶۱۶۸۹۲۱۰:۴۷:۲۶ ۱۴۰۱/۵/۲۲
بزرگترین و بهترین وسیله حمل کالا و مسافر راه آهن است. در حال حاضر به علت نبود سرمایه و تحریم ها، راه آهن ایران چه از لحاظ خطوط ریلی و چه از لحاظ واگن و لوکوموتیو فرسوده و دارای کمبودهای بسیار است.
ناشناس۲۶۱۷۰۱۷۱۳:۲۵:۱۴ ۱۴۰۱/۵/۲۲
با تهاتر نفت می توانیم سالیانه 1000 کیلومتر راه اهن بسازیم.
ناشناس۲۶۱۶۹۰۶۱۱:۰۹:۵۵ ۱۴۰۱/۵/۲۲
تا روابط دوستانه و سازنده با همسایگان و کل دنیا نداشته باشیم فرصت سوزی ها ادامه خواهد یافت
ناشناس۲۶۱۷۰۱۲۱۳:۲۱:۵۱ ۱۴۰۱/۵/۲۲
الحمدلله در دولت جدید روابط با 15 کشور همسایه و همکاری های تجاری و اقتصادی گسترش یافته است.
ناشناس۲۶۱۷۰۹۲۱۴:۴۲:۳۸ ۱۴۰۱/۵/۲۲
پس چرا شروع نمی کنید؟ چرا وضع اقتصاد اینطور است؟
yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. چرا اسد رفت؟!

      2. ذوق زدگان وطنی در فردای سوریه !

      3. چرا ارتش سوریه نمی جنگد؟!

      4. مطالبه به حق یا فشارِ ناحق؟!

      5. مزد خوش خدمتی جولانی به اسراییل

      6. نماینده مجلس : بی حجابی ، اعتراض به عملکرد ماست / مردم ناراضی هستند، ابتدا باید مشکلات اقتصادی آنها را حل کنیم

      7. کنایه‌های شمخانی به احمدی‌نژاد و جلیلی/ اظهارات عجیب فائزه هاشمی درباره حجاب/ زنگ خطر برای امنیت‌ ملی

      8. هیولای نئولیبرالیسم «اسد» را بلعید!

      9. آغاز «نمی‌گذارند»‌های پزشکیان/ کمی هم به اقتصاد بپردازید آقای همتی!/ توصیه زیدآبادی به افرادی که از سقوط بشار اسد شاد شده‌اند

      10. اجرای قانون حجاب به تاخیر افتاد/ جزئیات تصمیم شورای امنیت ملی کشور

      11. رهبر انقلاب: وقایع سوریه محصول نقشه آمریکایی و صهیونیستی است/ یک دولت همسایه هم ایفای نقش می‌کند/ بدون شک مناطق تصرف‌شده‌ آزاد خواهد شد

      12. دردسرهای اردوغان با سوریه جدید

      13. اتهام‌افکنی‌های عجیب علیه قالیباف/ انتقاد شرق از سخنان جواد لاریجانی/ یک ادعا درباره رویگردانی بشار اسد از ایران

      14. تحلیل "نیویورک تایمز" از سقوط بشار اسد

      15. عاقبت «با دشمنان مدارا»/ یک کنایه تند به شمخانی/ نگاه عبدی به ضعف شناختی‌ ایران پیرامون وقایع سوریه

      16. بزک کردن تروریست ها !

      17. بگومگوی رسانه‌ای پزشکیان با وزیر | پزشکیان: اتاق من از نمایشگاه شما سردتره/ وزیر: مثلا آمدیم نمایشگاه هی بهم چیز می‌گید!

      18. شغل جدید بشار اسد مشخص شد!

      19. اردوغان:‌ رهبر واقعی یکی منم، یکی پوتین !

      20. جریمه‌ها در قانون حجاب بر چه اساسی تعیین شد؟

      21. راه پرپیچ و خم بنزینی به کجا ختم می‌شود؟

      22. نامه مجتبی ذوالنوری به ظریف: بدون هرگونه تعلل از سمت غیرقانونی خود کناره گیری کنید

      23. نظر «مهاجرانی» درباره اوضاع سوريه

      24. از آخر اول شدیم!؛ رکورد شکنی تهران در هوای آلوده

      25. نظام اداری در ایران؛ بی قواره و گردن کلفت!

      آخرین عناوین