رونمایی از کشورهای اصلی تولید کننده محتوای ضداسلامی در شبکه اجتماعی "توئیتر"

گروه جهان الف،   4010628093

شبکه تی آر تی وُرلد در گزارشی می نویسد: «شبکه اجتماعی توئیتر تنها ۱۴.۸۳ درصد از محتوای ضداسلامیِ تولید شده در این شبکه اجتماعی را حذف می کند. مساله ای که خروجیِ اصلی آن افزایش قابل توجه انجام جرایم گوناگون و خشونت علیه مسلمانان است. البته که شاهد افزایش قابل ملاحظه لفاظی های ضداسلامی در محیط آنلاین نیز هستیم».

رونمایی از کشورهای اصلی تولید کننده محتوای ضداسلامی در شبکه اجتماعی "توئیتر"

به گزارش الف؛ "شبکه تی آر تی وُرلد" در گزارشی بر اساس یافته های پژوهشی، کشورهای انگلستان، آمریکا و هند را به مثابه منابع اصلی تولید محتوای ضداسلامی و با محوریت نفرت پراکنی علیه مسلمانان و جامعه اسلامی معرفی کرده و در عین حال از کم کاری های فزاینده مدیران شبکه اجتماعی "توئیتر" و سازوکارهای این شبکه اجتماعی جهت مقابله با این وضعیت که در نوع خود موجب اوج گیری جرایم و خشونت‌ها علیه مسلمانان نیز شده، خبر داده است. 

شبکه تی آر تی وُرلد در این رابطه می نویسد:

«سال گذشته، سازمان ملل متحد قویا جامعه بین المللی را تشویق کرد تا کلیه اقدامات لازم و ضروری را جهت مبارزه با اِعمال تبعیض علیه مسلمانان انجام دهند و از هرگونه حمایت از نفرت پراکنیِ مذهبی که در نوع خود می تواند مشوق اِعمال خشونت باشد، دست بردارند. سازمان ملل متحد در گزارش خود هشدار داده که خشونت و نفرت پراکنی علیه مسلمانان از وضعیتی شبیه به یک بیماری اپیدمیک و همه‌گیر برخوردار شده است. 

متاسفانه و نگران کننده است که شاهدیم این هشدارها با هیچ بازخورد و توجه چندانی نیز رو به رو نشده و نمی‌شوند. این مساله مخصوصا مورد بی توجهی مدیران شبکه های اجتماعی مهم دنیا نیز قرار می گیرد که عملا جهت حذف و مقابله با بارگذاری محتوای ضداسلامی و مسلمانان در شبکه های اجتماعی خود، یا کاری نمی کنند و یا اقدامات بسیار محدودی را انجام می دهند. 

این انفعال و ناکارآمدی، تاثیرات ویرانگری را بر اقلیتِ مسلمان جوامع گوناگون در اقصی نقاط جهان داشته و دارد و به طور خاص مثلا شاهد تکثیر جریان اسلام هراسی و ایجاد نفرت از مسلمانان در شبکه اجتماعی توئیتر بوده ایم. 

مدیران توئیتر به عنوان یک شبکه اجتماعی مهم، بر اساس جدیدترین یافته های پژوهشی بایستی توجهات خود را در زمینه مقابله با نفرت پراکنی علیه مسلمانان به طور خاص معطوف به سه کشور کنند. یافته های جدید نشان می دهند که آمریکا، انگلستان و هند، سه منبع اصلی تولید 86 درصد از محتوای ضداسلامی در توئیتر در یک دوره زمانی سه ساله بوده اند. 

بر اساس یافته های پژوهشیِ نهاد موسوم به "شورای اسلامی ویکتوریا" در استرالیا، تقریبا چهار میلیون پُستِ ضداسلامی و مسلمانان در یک دوره زمانی 24 ماهه در فاصله زمانی میان سال های 2017 تا 2019 ایجاد شده است. 

در مورد کاربران هندیِ توئیتر، پژوهشگران تا حد زیادی حزب حاکم این کشور موسوم به "بهاراتیا جاناتا" را به دلیل تشویق و تحریک رویه های اسلام هراسانه تا حد زیادی سرزنش می کنند و آن را مسوول اوج گیری قابل توجه تولیدِ محتوای ضداسلامی و مسلمانان از سوی کاربران توئیتر در این کشور ارزیابی می کنند. در این راستا بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که حزب حاکم هند عملا نفرت پراکنی علیه مسلمانان را عادی‌سازی کرده است. به نحوی که اکنون 55.12 درصد از مجموعِ توئیت های ضداسلامی در جهان از مبدا هندوستان انجام می‌شوند. 

شورای اسلامی ویکتوریا همچنین به قوانین تبعیض آمیزی که حق شهروندی مسلمانان و دیگر حقوق آن ها را در راستای نفرت پراکنی آنلاین در میان حساب های کاربری هندی در توئیتر انکار می کنند نیز اشاره داشته است. در ایالات متحده آمریکا، توسعه و ترویجِ خشونت ورزی و نفرت پراکنی علیه مسلمانان در توئیتر تقریبا از لفاظی ها و سیاست های آزاردهنده "دونالد ترامپ" ، رئیس جمهور سابق آمریکا علیه مسلمانان جدایی ناپذیر است. 

ترامپ بر اساس برخی یافته های پژوهشی، سومین فردی در جهان بوده که در تولید محتوای ضداسلامی در جهان به وی اشاره شده است. در واقع، اغلب کاربران توئیتر که مواضع اسلام هراسانه و ضداسلامی داشته اند، به سیاست های ترامپ در مواردی نظیر اِعمال ممنوعیت مهاجرتی از سوی او علیه مسلمانانی که قصد ورود به آمریکا را داشته اند و یا تئوری های توطئه ای که او در رابطه با مسلمانان به آن ها اشاره می کرد(از جمله طرح این ادعای عجیب که دموکرات ها با اسلام گرایان در ارتباط هستند تا با همکاری یکدیگر، غرب را در کنترل خود بگیرند)، استناد کرده اند. 

در مورد انگلستان نیز پژوهشگران افزایش قابل توجه تولید محتوای ضداسلامی و مسلمانان را به شمار مختلفی از عوامل نسبت داده اند که از جمله آن ها می توان به مواردی نظیر لفاظی های تهاجمی ترامپ علیه مسلمانان، اوج گیری احساسات ضدمهاجرتی در انگلستان ناشی از بحران پناهجویان در این کشور، گفتمان های همراه با مساله برگزیت(خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) و نژادپرستی های گاه و بی گاه "بوریس جانسون" نخست وزیر سابق انگلیس که گهگاه توهین هایی را نیز به اعتقادات مسلمانان انجام می داد، اشاره کرد. 

پژوهشگران از طریقِ تحلیل محتوایِ ضداسلامی تولید شده توسط سه کشور هند، انگلیس و آمریکا، توانسته اند به برخی سرنخ های قابل توجه دست پیدا کنند که از جمله آن ها می توان به مواردی نظیرِ: همراه سازی اسلام با تروریسم، تصویرسازی از مسلمانان به مثابه افرادی که اقدام به خشونت های جنسی می کنند، ترس و وحشتی که مسلمانان بنا دارند ایجاد کنند، این تئوری توطئه که مهاجران مسلمان در حال کسب موقعیت برتر در غرب در قیاس با سفیدپوستان و یا هندوها در هند هستند و تصویر سازی برخی از رویه های اسلامی و مسلمانان به مثابه اقداماتی وحشیانه، در تولید محتوای مغرضانه علیه مسلمانان در شبکه اجتماعی توئیتر اشاره کرد. 

با این همه، مساله نگران کننده تر این است که تنها 14.83 درصد از توئیت های ضداسلامی در نهایت حذف می‌شوند. مساله ای که خروجی اصلی آن افزایش قابل توجه انجام جرایم گوناگون و خشونت علیه مسلمانان است. البته که شاهد افزایش قابل ملاحظه لفاظی های ضداسلامی در محیط آنلاین نیز هستیم. 

نتیجه این نفرت پراکنی را عملا در حادثه حمله به مسجد "کریس چرچ نیوزیلند" شاهد بودیم. در قالب این حمله تروریستی، یک مرد مسلح که تحت تاثیر جریان های ضداسلامی در محیط آنلاین بود، در سال 2019 به مسجد کریس چرچ حمله کرد و موجب به قتل رسیدن 52 مسلمان شد که در حال عبادت بودند. در مدت زمان کمی پس از این حمله، حملات و رویه های اسلام هراسانه و نفرت پراکنی علیه مسلمانان در نیوزیلند 1300 درصد و در بریتانیا 600 درصد افزایش پیدا کرد. در این رابطه به طور خاص افزایش نرخ جرم و جنایت علیه مسلمانان در انگلستان و اسکاتلند، بی سابقه بود. 

بر اساس یافته های یک گزارش، از سال 2014 تا به امروز، آلمان شاهدِ بیش از 800 مورد حمله یِ علیه افراط‌گرایانِ راست گرا علیه مسلمانان و جامعه اسلامی بوده است. ماه گذشته، شاهد انجام حملاتی از سوی هندوهای مهاجر افراطی علیه جامعه مسلمانان در "آناهایمِ" آمریکا و "لستر"انگلستان نیز بوده ایم. 

این حملات نه تنها تاثیرات مخرب روانی را بر مسلمانان تحمیل کرده اند بلکه همچنین بر کلیت جوامع اسلامی در غرب نیز آسیب های جدی را وارد ساخته اند. کاملا عجیب است که توییتر در این چهارچوب اقدامات بسیار محدودی را جهت مقابله با روند اسلام هراسی و نفرت پراکنی علیه مسلمانان انجام داده است. این وضعیت کار را به جایی رسانده که بسیاری از پژوهشگران و تحلیلگران از وجود ارتباط مستقیم میان کم کاری توئیتر در مهار رویه های ضداسلامی و وقوع جرایم عینی علیه جامعه اسلامی سخن می گویند. 

توجه و تمرکز بر حساب های کاربری توئیتری که از شمار قابل توجهی از دنبال کنندگان نیز در آمریکا برخوردارند، نشان می دهد که افزایش جرایم و رخدادهای مرتبط با نفرت از مسلمانان، از زمان حضور ترامپ در کاخ سفید(سال 2016)، افزایش چشمگیری را تجربه کرده است. 

توئیت های مرتبط با اسلامِ دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، اغلب با اقدامات منفی و جرایم خطرناک علیه مسلمانان و جامعه اسلامی در آمریکا و حتی در برخی دیگر از کشورها همراه شده اند. با این همه باید توجه داشت که هیچ کدام از این داده ها، جدید و یا افشاگرانه نیستند. پیش از این توئیتر در همکاری با برخی نهادهای پژوهشی اعلام کرده بود که "ما خواهان مقابله با نفرت پراکنی علیه مسلمانان هستیم و در این مسیر با دیگر نهادهایی که این هدفِ مشترک را دنبال می کنند نیز همکاری داریم". 

توئیتر به همراه "گوگل" و "مِتا" همچنین قول داده اند تا محتوای غیراسلامی را از پلتفرم های خود در سال 2019 حذف کنند(در بحبوحه حمله تروریستی به مسجد کریس چرچ نیوزیلند). با این حال، هنوز به این وعده‌ها به صورت میدانی عمل نشده است. در این راستا برخی گزارش های پژوهشی تاکید دارند که توئیتر در اقدام علیه 89 درصد از پُست هایی که محتوای ضداسلامی دارند و نفرت پراکنی علیه مسلمانان را ترویج می‌کنند، شکست خورده و ناکام بوده است. 

تردیدی نیست که اگر توئیتر همچنان در مقابله با تلاش ها جهت نفرت پراکنی علیه مسلمانان کوتاهی کند، بر شدت تهدیدات و یا حتی انجام اقدامات مجرمانه خطرناک علیه مسلمانان افزوده خواهد شد. در نتیجه، مسلمانان در اقصی نقاط کشورهای غربی شاهد حملاتی خواهند بود که در سال های اخیر علیه مسلمانان در مساجد کشورهایی نظیر نیوزیلند، کانادا، انگلیس، آلمان و آمریکا، شاهد بوده ایم. 

همبستگی و ارتباط میان نفرت پراکنی در محیط آنلاین و وقوع جرایمِ عینی در این زمینه، امری است که کاملا درستی آن اثبات شده است. توئیتر باید فورا وارد عمل شود و جلوی این روند را بگیرد». 

 

لینک: 

https://www.trtworld.com/opinion/twitter-hate-86-percent-of-anti-muslim-content-comes-from-us-uk-india-60801