به گزارش ایسنا، وقتی صندوق های زرد رنگ پست را در گذرگاهها نمیبینیم حتماً از خود میپرسیم چه بر سر آنها آمده است؟ اصلاً پست الان چه کار می کند؟ بد نیست بدانیم در قدیم وقتی یک نامه را به داخل صندوق پست میانداختیم یعنی نامه را وارد شبکه پستی میکردیم و ارسال یک نامه تنها یک انتقال ساده نبود بلکه نامه وارد یک شبکه فنی و عملیاتی می شد. شبکهای که بدون داشتن برنامههای گسترده علمی و مهندسی امکان حیات و ارائه خدمت نداشت؛ ارسال یک نامه بدون عبور از مراحل فنی این شبکه نمیتوانست به مقصد برسد و آن صندوق نقطه ورود به این شبکه بود. شاید از خود بپرسیم چرا این شبکه باید فنی و مهندسی باشد؟
در همین رابطه محمد رحیمی- معاون دفتر ارتباطات و اماکن تاریخی شرکت ملی پست- در گفت و گو با ایسنا، همزمان با روز جهانی پست اظهار کرد: بی شک می دانیم در روز تعداد زیادی نامه و بسته وارد شبکه پستی میشود و این مرسولات از مبدا هزاران نقطه به مقصد هزاران نقطه دیگر ارسال میشود، در اصل در شبکه پستی با یک معادله چند مجهولی مواجه هستیم که ابتدای آن دارای چند هزار متغیر (آدرس) و انتهای آن نیز با هزاران متغیر (آدرس) جدید مواجه است، در این صورت میپذیریم که اگر سیر مرسولات ورودی به یک چرخه تعریف شده و برنامه ریزی شده وارد نشود، نمیتوان آن را با مدت مشخص و در امنیت و کیفیت به مقصد رساند.
وی افزود: اکنون شاکله شبکه پست در همه دنیا به همین منوال است اما به رنگ فناوری نو شده است، در دنیای امروز با پدیده جدیدی از پست روبرو هستیم هم تعداد مرسولات به صورت سرسامآوری افزایش یافته و هم نوع آن از نامه و پاکت به بسته و امانت تبدیل شده است. با همه این تغییرات اما یک بسته از میان میلیاردها بسته پستی بازهم باید از جایی وارد شبکه پستی شود، مسیر فنی پست را طی کند و در مقصد تحویل گیرنده شود؛ هرچند صندوق های پستی را دیگر نمی بینیم.
رحیمی با بیان اینکه گویی صندوقهای پستی نامرئی شدهاند و ما ناخودآگاه برای آغاز یک عملیات پستی از جای دیگر وارد این شبکه میشویم، تصریح کرد: موضوعی دیگر هم وجود دارد؛ سالها پیش اگر کسی قصد ارسال نامهای را داشت آگاهانه و به صورت ارادی از شبکه پستی استفاده میکرد اما اکنون خدماتی در طول روز انجام میشود و بسته، کارت، پاکت و یا خدمتی به فرد میرسد بدون اینکه بداند بخشی از آن توسط شبکه پست انجام گرفته است.
وی ادامه داد: به طور مثال در بسیاری از خریدهای اینترنتی بدون آنکه بدانیم محصول خریداری شده توسط پست به دست ما خواهد رسید یا اینکه شخصی برای دریافت کارت ملی از دفاتر پیشخوان دولت اقدام میکند و بعد از تکمیل فرمها به منزل برمی گردد. بخشی از ادامه این فرایند تا رسیدن کارت به منزل شخص توسط شبکه پستی انجام خواهد گرفت یا در برخی از خدمات بانکی، ثبتی، راهنمایی و رانندگی و غیره این شبکه پستی است که ترددها را کاهش داده و مشکلات زیست محیطی و اجتماعی را کم کرده و بخشی از این فرایند ها را انجام می دهد.
معاون دفتر ارتباطات و اماکن تاریخی شرکت ملی پست معتقد است شبکه پیچیده پستی اکنون در جامعه به یک ضرورت تبدیل شده و ما در دنیای نوین فناوری برای استفاده بسیاری از خدمات پستی از قاب اینترنت وارد می شویم که گویی نقش همان صندوق های پستی را دارد، صندوق پستی که آغازگر یک چرخه فنی پستی بود اکنون به شکل دیگری در اطراف ما وجود دارد.