خالق غرش‌های مهیب در خیابان‌ها!

گروه اجتماعی الف،   4010730055

اگر جایی صحبت از مشهورترین شرکت موتورسیکلت‌سازی جهان و قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین برند آن در تاریخ بشر به میان بیاید، شنیدن نام «هارلی-دیویدسون» دور از انتظار نیست. محصولات این شرکت که به داشتن غرش‌های مهیب شهرت دارد، حتی تا اواخر دهه شصت شمسی در ایران به عنوان وسیله‌ نقلیه سازمانی ادارات، سازمان‌ها و به‌ویژه پلیس استفاده می‌شد، طرفداران زیادی در جهان داشته و دارد.

خالق غرش‌های مهیب در خیابان‌ها!

روزنامه خراسان در ادامه نوشت: «ماجرای تولد این شرکت موتورساز برمی‌گردد به سال ۱۹۰۳ که تا قبل از آن صدای هیچ موتوری در کوچه و خیابان‌های جهان شنیده نمی‌شده است. طلوع «عصر موتور» از زمانی آغاز می‌شود که دو دوست به نام‌های «هارلی» و «دیویدسون» با همراهی هم، یک دوچرخه را با یک موتور متفاوت و جدید ترکیب کردند. در صدواندی سال اخیر که از تولد موتور و این برند گذشته، این شرکت موتورسازی مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده، «هارلی-دیویدسون» با عبور از دو جنگ جهانی و پشت سر گذاشتن یک رکود فلج‌کننده اقتصادی توانسته است به این جایگاه دست یابد و همچنان سازنده یکی از خاص‌ترین موتورسیکلت‌های جهان باشد.

سرگذشت «هارلی-دیویدسون» از ۱۹۰۱ تا ۲۰۲۲

اولین موتورسیکلت‌های جهان، دوچرخه‌هایی بودند که موتورهایی خاص روی آنها برای مسابقه سرعت نصب شده بود اما خیلی زود پیشرفت کردند و فراگیر شدند.

ماجرای تولد موتور از سال ۱۹۰۱ شروع شد، جایی که «ویلیام هارلی» ۲۱ ساله طراحی یک موتور را که می‌توانست روی یک دوچرخه نصب شود به اتمام رساند. در سال ۱۹۰۳، ویلیام هارلی و آرتور دیویدسون شرکت هارلی-دیویدسون را تاسیس کردند که از ترکیب نام خانوادگی آنها تشکیل شده بود. اولین موتور سیکلت‌های هارلی-دیویدسون در واقع تنها دوچرخه‌هایی بودند که موتورهایی خاص روی آن‌ها نصب شده بود و برای مسابقات سرعت استفاده می‌شد. در ۴ جولای ۱۹۰۵، یکی از موتورهای این شرکت با زمان ۱۹ دقیقه و دو ثانیه برنده یک مسابقه سرعت به مسافت ۱۵ مایل در شیکاگو شد.

تولید انبوه موتور از سال ۱۹۰۶

در سال ۱۹۰۶، برنامه تولید انبوه موتور در دستور کار این شرکت قرار گرفت. بنابراین کارگاه تولید موتورها به یک فضای بزرگ‌تر تغییر کرد و تعداد کارگران آن به شش نفر تمام‌وقت افزایش یافت. همچنین اولین کاتالوگ این شرکت در همین سال به چاپ رسید. در سال ۱۹۰۷، شرکت هارلی-دیویدسون به عنوان یک شرکت دارای سهام به ثبت رسید و سهام آن به طور مساوی بین چهار نفر سازنده آن تقسیم شد. همچنین تعداد کارگران نسبت به سال قبل بیش از دو برابر شد و به ۱۸ نفر افزایش یافت. فضای کارگاه دو برابر شد و خرده‌فروشی آغاز شد، هرچند تمرکز اصلی بر منطقه نیوانگلند (مرکز اقتصادی آمریکا در آن زمان) بود. در همین سال بود که ویلیام دیویدسون، برادر آرتور و والتر دیویدسون، از شغل خود در راه آهن میلواکی استعفا کرد و به برادرانش پیوست.

ساخت موتور برای پلیس و صادراتش از ۱۹۱۲

در سال ۱۹۱۲ اولین فروش خارجی موتورهای این شرکت صورت گرفت و تعدادی از محصولات این شرکت به ژاپن فرستاده شدند. در همین سال بود که عملیات ساخت دفتر مرکزی این شرکت در شش طبقه در میلواکی آغاز شد.

در سال ۱۹۱۷ دست کم یک سوم تمام موتور سیکلت‌های تولیدی این شرکت به ارتش و پلیس آمریکا فروخته می‌شد. در همین سال فروش دوچرخه این برند هم آغاز شد. در سال ۱۹۱۸ نیمی از تولیدات این شرکت توسط ارتش آمریکا که در جنگ‌جهانی اول حضور داشت خریداری می‌شد. با پایان جنگ، برآورد شد که بیش از ۲۰۰هزار دستگاه موتور سیکلت توسط ارتش این کشور استفاده شده‌اند که بیشتر آنها متعلق به شرکت هارلی-دیویدسون بوده‌اند. در سال ۱۹۲۰ این شرکت به بزرگ‌ترین تولید کننده موتور سیکلت در جهان تبدیل شد و محصولات آن در بیش از ۶۷ کشور جهان به فروش می‌رسید. در سال ۱۹۲۵ جو پترالی، شروع به استفاده از موتور سیکلت‌های این برند در مسابقات موتورسواری مسیرهای خاکی کرد و به یکی از موفق‌ترین موتورسواران تاریخ این مسابقات تبدیل شد.

حال‌واحوال این روزهای این شرکت خاص

دفتر مرکزی این شرکت هنوز هم در شهر میلواکی قرار دارد. دو کارخانه، یکی در ویسکانسین و دیگری در پنسیلوانیا، موتورهای افسانه‌ای دوگانه و تمام موتورسیکلت‌های هارلی-دیویدسونی را که در سراسر آمریکا و جهان فروخته می‌شود، تولید می‌کنند. در سال‌های رکود اقتصادی، این شرکت با بالا رفتن سن مشتریان و کاهش خریداران موتورسیکلت در جهان روبه‌رو شد. افسوس که طی چند دهه اخیر استفاده یک تیپ خاص اجتماعی در آمریکا از این موتورها باعث ایجاد حس بد در تمام دنیا به این برند قدیمی شده است.

از حالت‌های سواری قابل انتخاب تا ۱۲۱ اسب بخار

جدیدترین محصول هارلی-دیویدسون، آپشن‌های شگفت‌انگیزی دارد. ماه گذشته میلادی، جدیدترین محصول این شرکت رونمایی شد که سرو صدای زیادی هم به پا کرد. موتورسیکلت Sportster هارلی-دیویدسون در سال ۱۹۵۷ راهی بازار شد. مدل ابتدایی تا سال ۱۹۸۶ هیچ تغییری نکرد اما همچنان پرطرفدار بود. از این سال به بعد، هر سال نسخه‌های به روز شده آن راهی بازار می‌شود. در جولای ۲۰۱۸، هارلی از یک موتور سفارشی رونمایی کرد که قرار شد تا سال ۲۰۲۲، راهی بازار شود. پس از نزدیک به چهار سال، سرانجام این شرکت با رونمایی از  2022 Sportster S به وعده‌اش عمل کرد. این موتور که راهی بازار فروش هم شده، هشت سوپاپ، ۱۲۲۵ سی‌سی، قدرت ۱۲۱ اسب بخار و گشتاور ۹۴ پوند فوت را دارد. موتور آن از زمان‌بندی متغیر سوپاپ و بالابرهای خودتنظیم بهره می‌برد. چرخ‌های سبک آلومینیمی، وزن موتور را کاهش داده و لاستیک‌های  Dunlop GT۵۰۳ قدرت بسیار خوبی دارند. با ترکیبی قوی از قدرت و چابکی، ترمزها هم ارتقای چشمگیری داشتند. با یک صفحه نمایشگر چهار اینچی TFT، دکمه کنترل کشش موتور و روشنایی LED همه چیز را در این موتور خاص کرده است. حالت‌های سواری قابل انتخاب در این موتور به کاربران امکان می‌دهد حالت‌های مختلف بین سفارشی، ورزشی، جاده‌ای و بارانی را انتخاب کنند یا آن را شخصی‌سازی کنند. همچنین اتصال بلوتوث موسیقی، تماس‌های ورودی/خروجی و ناوبری را درست در نوک انگشتان سوار قرار می‌دهد. در کنار مجموعه الکترونیکی، یک درگاه USB-C اضافی، شارژر همراه را هم در حین حرکت دارد. این موتور مجهز به کروز کنترل، سنسور دمای محیط(با هشدار دمای پایین) و مخزن بنزین ۳.۱ گالنی است.  2022 Sportster S که در رنگ‌های سیاه، مروارید سفیدی شسته شده از سنگ و سرمه‌ای وجود دارد، با قیمت ۱۴۹۹۹ دلار (پایه) به فروش می‌رسد.

هارلی-دیویدسون در ایران

هارلی-دیویدسون یکی از اصلی‌ترین موتورسیکلت‌هایی است که سال‌ها پیش در ایران به عنوان وسیله نقلیه سازمانی ادارات، سازمان‌ها و پلیس استفاده می‌شد و این برند در ایران نمایندگی رسمی داشت. به عبارتی اگر شما قصد خرید یک هارلی را داشتید، می‌توانستید به نمایندگی مجاز آن مراجعه کنید و حتی آپشن‌ها و قطعات افترمارکتی را که دوست داشتید هم برای هارلی خود سفارش دهید اما عمده هارلی‌دیویدسون‌هایی که به ایران راه یافتند همان‌هایی هستند که به سفارش پلیس راهنمایی و رانندگی وارد کشور شدند. جالب است بدانید که این موتورسیکلت‌ها حتی تا اواخر دهه ۶۰ شمسی در خدمت پلیس قرار داشت و در انبارها قطعات یدکی بسیاری از هارلی‌ها موجود بود. از آنجا که موتورسیکلت‌های هارلی موجود در ایران از انواع سفارش پلیس بودند و به همین دلیل نوشته Police Specile در صفحه کیلومتر آنها وجود داشت، متریال ساخت بهتری نسبت به نمونه‌های معمولی داشت. در خور ذکر است که استفاده از موتور سیکلت‌های با موتور بالای ۲۵۰ سی‌سی در کشور ممنوع بوده و فقط با مجوزهای خاص، قابل استفاده است.

از دسته‌بندی محصولات تا شعارها و مشتری‌های وفادار

هارلی-‌دیویدسون در سال‌های اخیر، موتورسیکلت‌های زیادی را تولید کرده است که هرکدام جزو دسته خاصی از موتور سیکلت‌ها بوده‌اند. موتورهای خیابانی، برقی، کروز، شهری، گردشگری، ترایک(سه چرخه) و ... از انواع موتورها هستند که این شرکت برای موتورسواران تولید کرده است. شعار این برند محبوب «بی‌خیال، بیا بریم برانیم» است که مردمی بوده و جنبه رسمی ندارد. این شعار در سال ۲۰۱۶ در یک نظرسنجی انتخاب شد و از همان سال روی این شرکت ماندگار شده است. مدیر هارلی‌-دیویدسون بعد از انتخاب این شعار گفته: «این شعار فعلی ماست و کمی صریح‌تر و ساده‌تر از شعارهای گذشته است. شعار گفته شده، این احساس را ایجاد می‌کند که قادر به فرار از برخی از مشکلات روزمره زندگی حتی برای مدت کوتاهی باشید. قبل از اعلام شعار رسمی این برند، شعار «زندگی می‌کنیم که برانیم و می‌رانیم که زندگی کنیم» در بین موتورسواران این برند مطرح بود. در کنار اینها، هارلی-دیویدسون سبک زندگی خود را هم به مشتریانش عرضه می‌کند تا مشتری‌های وفادارتری را برای خودش بسازد. در بیش از ۱۳۰۰ فروشگاه هارلی در ۶۰ کشور، مشتریان امکان خرید انواع و اقسام لباس‌ها و لوازم جانبی موتور را دارند و چه بسیارند مشتریانی که هزاران دلار را برای ویژه‌سازی موتورسیکلت‌شان هزینه می‌کنند.»

yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. رهبر انقلاب: وقایع سوریه محصول نقشه آمریکایی و صهیونیستی است/ یک دولت همسایه هم ایفای نقش می‌کند/ بدون شک مناطق تصرف‌شده‌ آزاد خواهد شد

  2. تحلیل "نیویورک تایمز" از سقوط بشار اسد

  3. بزک کردن تروریست ها !

  4. دستگاه دیپلماسی بخواند/ پروژه محاصره ژئوپلیتیکی و زنگ خطر حذف ایران از معادلات منطقه‌ای

  5. کشف اجساد شکنجه شده در دمشق

  6. انتقاد از تخریب جلیلی و رویکرد سخنگوی دولت/ هشدارهای پیاپی به پزشکیان/ سقوط اسد از منظر باهنر

  7. هشدار دادستانی کشور به افرادی که موجبات ترس مردم را فراهم می‌آورند

  8. حقوق کارمندان در سال آینده ۲۰ درصد افزایش می‌یابد   

  9. حمید فرخ نژاد: مخاطبام و درآمدم از دست رفت، تو ایران شاهانه زندگی میکردم

  10. واکنش الجولانی به حملات اسرائیل: سوریه وارد جنگ جدید نخواهد شد

  11. عراقچی: بسیج فوری کشورهای منطقه برای توقف تجاوز اسرائیل و تخریب سوریه ضروری است

  12. سفیر ایران در سوریه: ۴۲ میلیون دلار پول برای چه باید در سفارت باشد/ یک دلار هم در سفارت نیست

  13. کارت‌های سوخت جمع آوری می‌شود / شیوه جدید سهمیه بندی بنزین اعلام شد  

  14. اولین واکنش جولانی به تجاوز گسترده رژیم صهیونیستی به سوریه

  15. واکنش فرمانده اسبق نیروی قدس سپاه به تحولات سوریه

  16. عربستان رسما میزبان جام جهانی ۲۰۳۴ شد  

  17. مخالفت شدید نماینده مجلس با واردات خودرو کار کرده

  18. نتانیاهو: به جنگ علیه «محور ایرانی در منطقه» ادامه می‌دهیم

  19. اولین واکنش ظریف به سقوط بشار اسد

  20. پزشکیان: رخدادهای فعلی منطقه گواه سوءاستفاده رژیم صهیونیستی از اختلاف کشورهای اسلامی است

  21. توضیح صدا و سیما درباره دلیل عدم پخش زنده سخنان رهبری

پربحث‌های هفته

  1. چرا اسد رفت؟!

  2. ذوق زدگان وطنی در فردای سوریه !

  3. چرا ارتش سوریه نمی جنگد؟!

  4. مطالبه به حق یا فشارِ ناحق؟!

  5. نماینده مجلس : بی حجابی ، اعتراض به عملکرد ماست / مردم ناراضی هستند، ابتدا باید مشکلات اقتصادی آنها را حل کنیم

  6. کنایه‌های شمخانی به احمدی‌نژاد و جلیلی/ اظهارات عجیب فائزه هاشمی درباره حجاب/ زنگ خطر برای امنیت‌ ملی

  7. هیولای نئولیبرالیسم «اسد» را بلعید!

  8. آغاز «نمی‌گذارند»‌های پزشکیان/ کمی هم به اقتصاد بپردازید آقای همتی!/ توصیه زیدآبادی به افرادی که از سقوط بشار اسد شاد شده‌اند

  9. اجرای قانون حجاب به تاخیر افتاد/ جزئیات تصمیم شورای امنیت ملی کشور

  10. رهبر انقلاب: وقایع سوریه محصول نقشه آمریکایی و صهیونیستی است/ یک دولت همسایه هم ایفای نقش می‌کند/ بدون شک مناطق تصرف‌شده‌ آزاد خواهد شد

  11. دردسرهای اردوغان با سوریه جدید

  12. اتهام‌افکنی‌های عجیب علیه قالیباف/ انتقاد شرق از سخنان جواد لاریجانی/ یک ادعا درباره رویگردانی بشار اسد از ایران

  13. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: قبل از آنکه دیر شود، ایران را به سلاح هسته‌ای مجهز کنید/ نیمی از بی‌حجابی‌ها ناشی از اعتراض به وضع موجود است

  14. تحلیل "نیویورک تایمز" از سقوط بشار اسد

  15. عاقبت «با دشمنان مدارا»/ یک کنایه تند به شمخانی/ نگاه عبدی به ضعف شناختی‌ ایران پیرامون وقایع سوریه

  16. قانونی حساس و بازتاب هایی حساس تر !

  17. بزک کردن تروریست ها !

  18. اردوغان:‌ رهبر واقعی یکی منم، یکی پوتین !

  19. جریمه‌ها در قانون حجاب بر چه اساسی تعیین شد؟

  20. راه پرپیچ و خم بنزینی به کجا ختم می‌شود؟

  21. نامه مجتبی ذوالنوری به ظریف: بدون هرگونه تعلل از سمت غیرقانونی خود کناره گیری کنید

  22. نظر «مهاجرانی» درباره اوضاع سوريه

  23. ظریف را آمریکا و اروپا تحریم کرده اند، ما هم در داخل تحریمش کنیم؟/گرانی ها بخاطر عملکرد دولت پزشکیان نیست

  24. نظام اداری در ایران؛ بی قواره و گردن کلفت!

  25. بشار اسد از سوریه خارج شد؟!  

آخرین عناوین