انواع میز اداری و نحوه انتخاب میز مناسب اداری

گزارش بازرگانی، 128689،   4010814018

میز اداری یکی از اصلی ترین تجهیزات در دفاتر کاری است. کارکرد موثر این تجهیزات موجب شده تا انواع مختلفی از آن روی کار بیاید. برای اینکه بتوانید در خرید میز اداری موفق عمل کنید، لازم است در وهله اول با انواع میزها و نحوه انتخاب یک میز مناسب آشنا شوید.

معرفی انواع مختلف میزهای اداری

سهم میزها در چیدمان و شکل گیری دفاتر کاری به قدری گسترده است که می توان گفت عملاً کارکرد یک شرکت بدون در اختیار داشتن میزهای متعدد، مختل می شود. عموم مردم نیز با کارکرد میزهای اداری آشنا هستند. اما شاید با تنوع آن آشنا نباشند.

آنچه که ما مردم به طور پیوسته آن را در فضاهای اداری می بینیم، میز پذیرش و یا میز کارمندان است. این در حالیست که دفاتر کاری از میزهای مختلفی برای کارکردهای مختلف استفاده می کنند. تنوع گسترده میزهای اداری را می توان در موارد زیر جمع بندی نمود.

  • میز اداری مدیریت

اصلی ترین میز در یک شرکت، میز اتاق مدیریت است. این میز به طور مستمر مورد توجه کارمندان و مشتریان مجموعه قرار می گیرد. از سوی دیگر نیز مورد استفاده مدیریت که هسته اصلی شرکت است، قرار دارد. این دو مسئله موجب شده تا کارآیی میز اداری و زیبایی ظاهری آن از اهمیت بالایی برخوردار شود. امروزه میزهای مدیریت با استانداردهای ارگونومیک و در انواع طرح های مدرن و کلاسیک تولید می شوند.

  • میز کارگروهی و یا میز اداری کابین

در برخی ادارات، به خصوص شرکت هایی که محدودیت فضا دارند و یا تعداد پرسنل بالایی دارند، از میزهای کارگروهی و یا کابین برای چیدمان فضا استفاده می شود. این میزها سطح گسترده ای از فضا را پوشش داده و برای استفاده جمعی از کارمندان طراحی شده اند. تولید کنندگان به منظور حفظ حریم شخصی کارمندان از یک پارتیشن نازک برای تقسیم بندی میز و تعیین حریم کارمندان استفاده می کنند.

  • میز اتاق کنفرانس

یکی دیگر از میزهای پرکاربرد اداری در اتاق کنفرانس و برای گردهمایی مدیران و پرسنل به کار می رود. این میز که با عنوان میز کنفرانس نیز شناخته می شود، در ابعاد مختلف و با سفارش مشتری تولید می شود. استفاده از میز کنفرانس در شرکت هایی که محدودیتی برای تأمین فضا ندارند، رایج است.

  • میز پذیرش و یا کانتر

میز کانتر اولین عنصری است که مشتری پس از ورود به شرکت با آن روبرو می شود. از این رو در انتخاب این میز می بایست به فاکتورهای زیبایی اهمیت بسیاری داد. پشت این میز منشی مجموعه قرار گرفته و به پذیرش مراجعین می پردازد. بر همین اساس مجهز بودن میز کانتر به کشو و فضا برای جمع آوری اسناد اهمیت بالایی دارد.

  • میز اداری کارمندی

میزهای کارمندی پرکاربردترین میزها به حساب می آیند و برای استفاده عموم کارمندان طراحی و ساخته می شوند. در تولید و ساخت میز کارمندی همچون میز اداری فرامین، رعایت استانداردهای ارگونومی بر ایجاد مشخصه های ظاهری مطلوب اولویت دارد. چرا که کارمندان 8 ساعت از زمان فعالیت خود را پشت این میزها گذرانده و تحت تأثیر مشخصات آنان قرار می گیرند.

در بسیاری از میزهای استاندارد قابلیتی برای تنظیم ارتفاع میز کارمندی و یا کارشناسی تعبیه می شود. در زمان استفاده از این میزها، کارمندان می توانند ارتفاع کلی میز را بر اساس قد خود تنظیم کرده و بدین شکل به بهترین وضعیت برای نشستن و فعالیت برسند. میزهای کارمندی نیز در سبک های مختلف تولید شده و دارای ابعاد استاندارد است.

نحوه انتخاب بهترین میز اداری

با انواع مختلف میزهای اداری آشنا شدید. اکنون لازم است با دستورالعمل های ساده برای انتخاب میز آشنا شوید. اینکار موجب افزایش دانش شما در خصوص خرید میز اداری شده و ریسک بروز خطا را به مراتب کاهش می دهد. برای تجربه یک خرید موفق، لازم است میز اداری خود را با توجه به نکات زیر انتخاب کنید.

  1. به تناسب میان ابعاد فضا و ابعاد میز دقت کنید

همواره توصیه می کنیم پیش از خرید میز به تناسب میان ابعاد فضا و ابعاد میز دقت داشته باشید. برای اینکار لازم است در ابتدا ابعاد فضای موجود را اندازه بگیرید. سپس چیدمان میز را در نظر گرفته و در نهایت یک میز مناسب خریداری کنید. به خاطر داشته باشید که خرید میز بزرگ برای فضاهای کوچک موجب اخلال در رفت و آمد شده و فضا را کوچکتر از آنچه که هست، به نمایش می گذارد.

  1. ترکیب ماهرانه ای از طرح و رنگ بسازید

در انتخاب طرح و رنگ میز وسواس بالایی به خرج دهید. رنگ میز اداری در کلیه بخش ها، می بایست در تناسب با رنگ موجود در فضا انتخاب شود. در انتخاب سبک نیز باید از سبک حاکم بر محیط الگو بگیرید. میز و صندلی اداری نیز می بایست به طور کامل از لحاظ طرح و رنگ ست شوند. عدم رعایت این نکات موجب ایجاد یک دکوراسیون شلوغ با پراکندگی طرح و رنگ می شود.

  1. سراغ میزهای استاندارد و ارگونومی بروید

درست است که ظاهر میز اداری جلوه کلی دکوراسیون شما را می سازد؛ اما شما میز اداری را برای کارمندان و پرسنل خود خریداری می کنید. از این رو می بایست به آسایش و رفاه آنان نیز توجه کنید. خرید میزهای استاندارد موجب تضمین سلامت کارمندان شده و آنان را از خطر ابتلا به بیماری ستون فقرات دور می کند. این دسته از میزها از ابعاد استاندارد برخوردار گشته و قابلیت تنظیم ارتفاع را در بر دارند.

سخن پایانی

میزهای اداری کارکرد موثر و ویژه ای در دفاتر کاری دارند. به همین خاطر است که امروزه میزها در شکل های مختلف و برای کاربردهای متفاوت ساخته می شوند. بهتر است برای تجهیز شرکت خود از انواع میزها خریداری کنید. چرا که هر یک از آن ها پاسخگوی بخشی از نیاز شما خواهند بود.