به گزارش فارس، سردار حسن مومنی، رئیس پلیس راه کشور عصر سهشنبه در نشست ستاد راهبری تصادفات استان که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، اظهار داشت: پیامدهای اجتماعی تصادفات بخصوص در مورد جوانان خیلی زیاد است و قابل محاسبه نیست لذا هر کاری در زمینه کاهش تصادفات انجام شود، باز هم کم است.
وی تصریح کرد: همه مسوولان هدف مشترک برای کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن دارند لذا امکانات و نیروها باید برای این هدف مشترک متمرکز شوند.
رانندگان خراسان جنوبی سریعتر از متوسط کشور می رانند
رئیس پلیس راه کشور سرعت بالا را از عوامل بروز و شدت تصادفات ذکر کرد و گفت: متوسط سرعت خودرو در استان خراسان جنوبی ۸۹ کیلومتر و در کشور ۷۹ کیلومتر است و این افزایش سرعت باعث شده تصادفات شدت بیشتری داشته باشد لذا با آمار بالای فوتی مواجه هستیم.
وی با تاکید بر اینکه فوت در صحنه هم به سرعت وابسته است افزود: متوسط کشوری فوت در صحنه ۵۲ درصد و در خراسان جنوبی ۵۹ درصد بوده که ناشی از شدت تصادفات است.
سردار مومنی عنوان کرد: سال گذشته شاهد افزایش ۱۶ درصدی تصادفات در استان بودیم که با توجه به شرایط کرونا و کاهش تردد در سال ماقبل قابل پیشبینی بود، اما آنچه در هفت ماه امسال رقم خورد، حدود ۲۶.۵ درصد افزایش فوتی ناشی از تصافدات را در خراسان جنوبی شاهد هستیم.
وی با اشاره به آمار بالای تصادفات منجر به فوت در خراسان جنوبی اظهار داشت: از همین رو این استان جزو نقاط هدف و اولویت برنامههای پلیس راهور برای کاهش تصادفات است.
رئیس پلیس راه راهور فراجا به بالا بودن آمار واژگونی خودرو و تصادف موتورسواران در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: این آمارها نگران کننده است اگرچه هماهنگی خوبی بین دستگاههای مسئول مشاهده میشود.
وی با تاکید بر اینکه منابع استانی هم باید در کنار پیگیریهای ملی فعال شود افزود: برای نصب دوربینهای ثابت و سیار در جادهها میتوان از منابع استانی کمک گرفت.
سردار مومنی با اشاره به هدفگذاری سه پاسگاه در خراسان جنوبی برای تمرکز برنامههای کاهش تصادفات اظهار داشت: در بحث مدیریت ترافیک باید از فناوریهای نوین استفاده کرد چون روشهای سنتی جوابگو نیست.
استفاده از دوربینها در خراسان جنوبی شرایط خوبی ندارد
وی یادآور شد: استفاده از دوربینها در استان خراسان جنوبی شرایط خوبی ندارد و نیازمند پیگیریهایی در مرکز است.
رئیس پلیس راه کشور با تاکید بر اینکه کارآمدی دوربینها افزایش یابد گفت: ۶ دستگاه دوربین در سطح استان از سه سال قبل نصب شده ولی زیرساخت برق آن فراهم نیست در صورتی که اگر دوربینهای موجود فعال و پیامکهای آنی ارسال شود اثرگذاری خوبی خواهد داشت.
وی تصریح کرد: با فعال شدن این زیرساخت میتوان ۱۰ کیلومتر افزایش سرعت در استان را کاهش داد.
سردار مومنی افزود: برخی مسیرها واقعا ایمن نیست لذا شیب شیروانی باید اصلاح شود چون واژگونیها باعث میشود که تلفات هم افزایش یابد.
وی بر استفاده از ظرفیت معادن استان در ایمنسازی جادهها تاکید کرد و گفت: همچنین تمامی کامیونهای با عمر بالای پنج سال باید حفاظ جانبی نصب کنند تا شاهد برخورد تصادفات شدید نباشیم.
یک نکته به کامیون داران
رئیس پلیس راه راهور فراجا افزود: این طرح از ابتدای دی ماه شروع میشود و در صورتی که کامیونی حفاظ جانبی داشته باشد از خدمات مراکز معاینه فنی یا تعویض پلاک نمیتواند استفاده کند.
وی برخورد با شتر را از دیگر مشکلات در سطح جادههای منطقه عنوان کرد و گفت: این موضوع باید به خوبی ساماندهی شود تا صاحبان شتر سهم تقصیر در تصادفات را به عهده بگیرند.
سردار مومنی احداث استراحتگاهها در استانهای کویری مانند خراسان جنوبی را ضروری دانست و اظهار داشت: هر جا در چنین جادههایی که راننده خسته میشود، توانستیم استراحتگاه حتی موقت ایجاد کنیم اثرگذاری خوبی داشته است.
وی با اشاره به کمبود چرثقیلهای سنگین در خراسان جنوبی افزود: در تصادفات با خطر بالا بهویژه مواد حامل سوخت گاهی شاهد مسدود شدن طولانی مدت جاده هستیم لذا مدیریت بحران استان باید هماهنگیهای لازم را برای حل این مشکلات انجام دهد.
رئیس پلیس راه کشور بر تکمیل سایتهای تلفن همراه در جادهها تاکید کرد و گفت: ظرفیتهای استانی که به نوعی کاربر جادهای محسوب میشوند باید به کار گرفته شوند.
۲۰ درصد تصادفات خراسان جنوبی در راههای روستایی است
وی بیان کرد: ۲۰ درصد تصادفات در خراسان جنوبی در حوزه راههای روستایی ثبت شده که این آمار بیش از متوسط کشوری و نگران کننده است.
وی افزود: با توجه به بالا بودن آمار جانباختگان تصادفات نیازمند کار فرهنگی بهویژه در روستاها هستیم زیرا آمار جانباختگان در حوزه روستایی خراسان جنوبی نیز نسبت به میانگین کشور بالا است.
سردار مومنی اظهار داشت: این آمار در کشور هشت درصد و در استان خراسان جنوبی ۲۰ درصد است که نیاز به توجه دارد.