نوری: نباید از مدرسه‌ای که هنوز از خودش اختیاری ندارد انتظار ایجاد تحول داشت

  4010928061

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شاخص‌های سندتحول مدرسه‌ای با مشارکت پژوهشگاه مطالعات و شورای عالی آموزش و پرورش در حال استخراج است گفت: معتقدم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرا نمی‌شود مگر با وفاق ملی که این وفاق نیز با همگرا شدن دلسوزان نظام تعلیم و تربیت میسر می‌شود.

نوری: نباید از مدرسه‌ای که هنوز از خودش اختیاری ندارد انتظار ایجاد تحول داشت

به گزارش ایسنا، یوسف نوری در نشست ارائه و نقد الگوی اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد با بیان اینکه در چشم‌انداز سندتحول بنیادین به رویکرد مدیریت نقدپذیر و مشارکت‌جو اشاره شده است که ما نیز به آن توجه داریم گفت: یکی از مهارت های پایه که متربیان ما باید داشته باشند تفکر نقادی یا نقد کردن منطقی است.

وی افزود: این مهارت پایه همانند دیگر مهارت‌های پایه شاید کمتر در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است و یکی از دلایلش این است که معلم را برای انتقال این مهارت‌ها به خوبی آماده نکرده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بعضاً دانش‌آموختگان ما به همه مهارت‌های پایه مجهز نیستند و مثلاً نمی‌توانند کار تیمی انجام دهند یا مهارت ارتباط با همدیگر را ندارند گفت: یک علت این است که شاید دانش را منتقل کرده‌ایم، اما این دانش با آن مهارتی که باید در فرد نگرش ایجاد کند، عجین نشده است.

نوری ادامه داد: این در حالی است که معلمان ما براساس اجتهاد خودشان  و برداشتی که از موقعیت در آن شرایط داشتند کارهای خوبی هم انجام دادند.

وی با بیان اینکه عدم اجرایی سازی سندتحول بنیادین به یک بیماری مزمن تبدیل شده است گفت: شاید این نشست مهمترین عامل تحرک اجرایی سازی سندتحول باشد؛ زیرا قطعاً تضارب آرا در اینجاست و کمک می‌کند حرکت ما منطقی شود و این همگرایی موجب ترویج گفتمان سند شده و از آن نتیجه بگیریم.

وزیر آموزش و پرورش  با اشاره به لایه‌های حکمرانی گفت: یک لایه حکمرانی، لایه نرم است که به خرده نظام‌های پایه و عقلانیت باز می‌گردد مثلاً در خرده نظام‌های پایه در دیدگاه دیگران و مادی گرایان قطعا "اقتصاد" را قرار می‌دهند که به جامعه ما تسری یافته است اما در دیدگاه توحیدی، این خرده نظام پایه، "فرهنگ" است.

نوری اضافه کرد: برای اجرای سندتحول بنیادین در کنار نهاد اقتصاد، سیاست و فرهنگ، بخش تقنین را هم قرار دهیم که باید به کمک بیایند و برای اجرایی سازی این سند اقدام کنند. لایه دیگر، عملکرد است که بیشتر در کشورها نگاه معطوف به "نتایج" است، اما در نظام تعلیم و تربیت به "پیامد" بیشتر توجه می‌شود و نه اینکه فقط نتایج از حیث کمی مهم باشند. لایه بعدی، ادراک عملکرد و بسیار مهم است.  

وی با بیان اینکه باید نگاه متفاوتی به این موضوع داشته باشیم که « سند چر اجرا نمی‌شود؟» گفت: ساحت‌های تربیتی شش گانه در سندتحول بنیادین داریم و خروجی دانش‌آموختگان در سندتحول بنیادین باید برمبنای این شش ساحت باشد.  به عبارت دیگر پیامد نظام تعلیم و تربیت برای دانش آموختگانی مجهز به این شش ساحت باشند و این مهم به صورت کارنامه ارائه شود که کسی به آن توجه نمی‌کند.

وزیر آموزش و پرورش  ادامه داد: نیاز است این گفتمان، ساری و جاری و از نقطه‌ای آغاز شود. یک سری موانع در مسیر داریم. در عوامل فردی، همسویی اهداف فرد و سند مطرح است. رتبه بندی معلمان اجرا شد و هیچ کس نگفت شروعش در راستای سندتحول بنیادین بوده و همه پرسیدند چقدر به حقوق اضافه شد. رسانه ها قسمتی از رتبه بندی را پررنگ می‌کنند که مابه ازایش اصلاح نظام پراخت است. اما اولویت اول ارتقای نظام تعلیم و تربیت بود. باید بگویم در تبیین حتی کاری که در راستای اصلاح سند تحول انجام شد، موفق نبودیم.

نوری به فرهنگ سازمانی به عنوان یکی دیگر از موانع اجرایی سازی سندتحول بنیادین اشاره کرد و گفت: به دلیل مزمن شدن و اجرایی نشدن سند، حلقه وصل میان ستاد و صف از بین رفته است. در ستاد این تلاش انجام می‌شده و باید به مدرسه پیوند بخورد. فرد باید ببیند که این سند برایش چه نفعی دارد. در حوزه سازمانی، نظام هم باید بداند که اگر سند اجرا شود چه میزانی اثر دارد. تأثیر سند را باید بتوانیم نشان بدهیم. سند تا کنون به یک گفتمان رایج تبدیل نشده است.

وی افزود: باید به مبانی برگردیم و تغییرات را از مبانی شروع کنیم تا سند توسط ذینفعان پذیرفته شود. وقتی گروه‌های مردمی می‌بینند سند اجرا می‌شود آن زمان بیشتر به آموزش و پرورش کمک می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش  با اشاره به اینکه سند تحول اجرا نمی‌شود مگر با وفاق ملی گفت: این وفاق ملی با همگرا شدن دلسوزان نظام تعلیم و تربیت میسر می‌شود. یک کار مهم این است که اول سال، مدارس برنامه مشخصی داشته باشند و دیگر در طول سال برای آنها بخشنامه‌ای ابلاغ نشود. واقعیت این است که مدرسه هنوز از خودش اختیاری ندارد و آن وقت ما می‌خواهیم تحول ایجاد شود.

نوری افزود: شاخص‌های سندتحول مدرسه‌ای با مشارکت پژوهشگاه مطالعات و شورای عالی آموزش و پرورش در حال استخراج است. سندتحول بنیادین ساخت یک ساختمان نیست؛ باید در اجرایی سازی سند، زمان، مکان و روش دقیق را به کار ببندیم.

وی با بیان اینکه در نگاه بودجه‌ای، سند تحول را یک سند مالی می‌بینند گفت: باید خانواده در اسناد بودجه دیده شود. در متن ماده واحده بودجه باید عبارات فرهنگی و نه صرفاً اقتصادی دیده شوند. مثلا برای اجرای فرهنگ یا جمعیت و خانواده یا آموزش و پرورش مبالغی را تعیین کنند. اگر سندتحول اجرا شود این اتفاق میسر است. آن وقت است که عنوان برنامه ما نمی‌شود "توسعه اقتصادی، اجتماعی و سپس فرهنگی" بلکه می‌شود برنامه "فرهنگی" نظام و برای پیشرفت اقتصادی هم در جداول مختص خودش بودجه را تنظیم می‌کنند.

yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. مکالمه خيالي «جک» و «آرش»، فرداي تحقق بازدارندگي هسته ای!

  2. با این کمدی ها حال ما خوب نمی شود!

  3. بریدن گوش اتباع غیر مجاز برای اخاذی از خانواده هایشان

  4. خداحافظی با اینترنت فیلتر شده

  5. مذاکره؛ نه تابو نه هدف / سالاد جلایی‌پور برای دولت/ هنوز ماه عسل شماست آقای عارف!

  6. ترامپ و ادعای بزرگِ پایان دادن به جنگ ها در جهان!

  7. لحظه پریدن کیانوش سنجری از ایوان ساختمان چارسوی تهران

  8. حکم قصاص مأمور پلیس نقض شد

  9. ایران در آستانه تثبیت ابرقدرتی خود در جهان / آیا مردم پای کار خواهند بود؟!

  10. حرف‌های منتشرنشده پالیزدار: به من ابلاغ شده بود از افراد مساله‌دار استفاده کنم

  11. واکنش سخنگوی دولت درباره احتمال مذاکره ایران و آمریکا و محور گفت‌وگوهای ژنو

  12. رسانه‌های اسرائیلی: آتش‌بس امشب اعلام و از صبح فردا اجرایی می‌شود  

  13. ايران« ACUMER » را جايگزين سوييفت كرد!

  14. نتانیاهو:‌ کابینه با آتش‌بس در لبنان موافقت کرد؛ بر تهدید ایران متمرکز می‌شویم

  15. راستی‌آزمایی یک ادعا: پیوند اجزای چشم اعدامیان ایرانی به بیماران لبنانی!

  16. سال ۱۳۵۰؛ داریوش ارجمند در کنار دکتر علی شریعتی

پربحث‌های هفته

  1. تکرار بازی سیاسی با مذاکره؟!

  2. پایتخت جدیدایران؛ شهری غیر از شهرهای مهم !

  3. فردوسی‌پور و فرش قرمزی که پهن نشده!

  4. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  5. مکالمه خيالي «جک» و «آرش»، فرداي تحقق بازدارندگي هسته ای!

  6. بازگشت روحانی به سیاست با پرواز در خواب/ نسخه‌ جدید لاریجانی/ ادعای تازه درباره تابعیت فرزندان ظریف

  7. فمینیسم ایرانی و عبور از سکولاریسم

  8. بدهکاران، طلبکار شدند!

  9. نفوذی‌ها چه کسانی و در کجاها هستند؟

  10. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  11. چرا اروپا دنبال آغاز مجدد گفت‌وگوها با ایران است؟

  12. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  13. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  14. تنها فرمولی که دولت های ما بلدند!

  15. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  16. چند نکته درباره تعامل عبدالحمید با دولت/ آیا پزشکیان همه صداهای اطراف خود را می‌شنود؟/ اولین قطعنامه فصل مدارا

  17. یارانه‌ها واریز شد

  18. دختر صفدر حسینی در دولت پست گرفت / فاطمه حسینی کیست؟

  19. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: اول قدرت بازدارنده همتراز، سپس مذاکره با آمریکا/ اقدام اروپا، نشان‌دهنده فعال‌شدن مکانیسم ماشه است

  20. امام جمعه اردبیل: امارات هیچ سندی بر مالکیت ۲ جزیره «آریانا» و «زرکوه» ندارد

  21. روایت عجیب حسن روحانی از نامزدی اش در انتخابات/ خواب سیدمحمد خاتمی را دیدم!/ خاتمی را زیر بالم گرفتم و به آسمان بردم!

  22. کمالوندی: ظرفیت غنی‌سازی را افزایش دادیم  

  23. رهبر انقلاب: حکم اعدام نتانیاهو باید صادر شود/ بسیجی ایرانی یقین دارد روزی رژیم‌صهیونیستی را از بین خواهد برد

  24. دیدار صادر کننده حکم بازداشت نتانیاهو با آیت الله سیستانی

  25. محمد مهاجری به عراقچی: قرار نیست مملکت را از این وضع نجات دهید؟ /حمله گازانبری علیه ما شروع شده است

آخرین عناوین