قمی: در زمانه جنگ تبیین می‌توان از طریق هنر با جامعه حرف زد

  4010929077

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه انتظار ما از بانوان پیشرو در عرصه هنرهای اسلامی این است که یک مجموعه پیشران باشند، گفت: برای پیشران بودن و بسنده نکردن به یک گروه پیشرو و موفق می‌توان از مسیر آموزش استفاده کرد و به جریان گسترده اجتماعی جذاب تبدیل شد.

قمی: در زمانه جنگ تبیین می‌توان از طریق هنر با جامعه حرف زد

به گزارش ایسنا، سومین نشست از سلسله نشست‌های بانوان پیشرو، این بار با دعوت از گروه تئاتر «هنر مقدس» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی، در محل این سازمان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این مراسم با بیان اینکه شما بانوان هنرمند، یک مجموعه پیشرو هستید، گفت: انتظار ما از شما این است که یک مجموعه پیشران باشید. از پیشرویی تا پیشرانی راه زیادی نیست، اما مسیر سختی در پیش است. برای پیشران بودن، حرکت ایجاد کردن و بسنده نکردن به یک گروه پیشرو، خط‌ شکن و موفق می‌توان از مسیر آموزش که مثل چشمه به این رودخانه ورودی دارد، استفاده کرد.

وی اظهار کرد: باید مجموعه‌ها و افرادی که قرابت‌هایی با مجموعه شما دارند، ولو اینکه در مسیر آموزش شما رشد نکرده‌اند، اما نسبت‌هایی بین شما وجود دارد را جذب کنید تا در گام‌های بعدی شبکه‌ای از بانوان هنرمند و مجموعه‌های مرتبط ایجاد شوند که بیش از پیش به هم مدد برسانند و به جریان گسترده اجتماعی جذاب تبدیل شوند که در این صورت حتماً مخاطب بین‌المللی خواهد داشت.

حجت‌الاسلام قمی با تأکید بر لزوم رقم زدن یک جریان گسترده اجتماعی و اکوسیستم در عرصه هنر اسلامی، افزود: نمایش فاطمه(س) کار بزرگی است، ولی اگر این کار، یک اکوسیستم شد، آن‌وقت این اقدام فراتر از یک فعالیت فصلی خواهد بود.

وی عنوان کرد: در زمانه جهاد تبیین و جنگ تبلیغاتی با روش‌های مؤثر و موثرترین روش‌ها که هنر باشد، می‌شود با جامعه حرف زد و مضامین مهم و بلند زندگی‌ساز و جامعه‌پرداز را با مردم در میان گذاشت. به مرور وقتی پدیده‌ای فراگیر شود، مسیرها نیز هموار می‌شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خطاب به این گروه بانوان هنرمند گفت: چه بخواهید و چه نخواهید، مسئولیت پیشران بودن برعهده شما قرار دارد. یک مسیری باید باز کنید که افراد در این مسیر قرار بگیرند، جای زیست برای جامعه باشد و عامل مشخص و ممیزه جامعه ایرانی شمرده شود که در آن هنر پاک مکتبی و مؤثر با مخاطب قابل اعتنا وجود دارد و رو به رشد است، البته بخشی از آن به حمایت سازمان‌ها و نهادها منوط است که باید صورت پذیرد و ما به عنوان سازمان تبلیغات اسلامی همکاری‌های لازم را خواهیم داشت.

عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی، تئاتر «فاطمه(س)» را کار ارزشمند و اتفاق رو به جلویی دانست و با بیان اینکه اصل این فعالیت هنری، یک جنس کار تبلیغی متفاوتی را در فضای بانوان پیش می‌برد، گفت: اتفاق مهمی که در سازمان تبلیغات اسلامی به دنبالش هستیم، یافتن مجموعه ظرفیت‌هایی است که به نوعی در این مسیر تبلیغی راه خود را پیدا کرده‌اند و در صدد هستیم با این مجموعه‌ها به هم‌افزایی برسیم.

وی با بیان اینکه در مسیر جهاد تبیین به ضرورت شکل‌گیری شبکه تبلیغ مردمی رسیده‌ایم، اظهار کرد: واقعیت این است که امروزه، شکل سابق تبلیغ کم کارآمد شده و اتفاق مهمی که شاید هر بانوی متعهد و دینداری به نوعی می‌تواند در فرصت‌های زندگی خود رقم بزند، شکل تبلیغ مردمی در محیط پیرامون در ارتباط با فامیل و همسایگان و دوستان است.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی افزود: امروز باید در بستر واقعیت زندگی افراد به دنبال پیدا کردن فرصت‌های تبلیغی باشیم و این ظرفیت در زندگی بانوان مذهبی وجود دارد. از بین بانوان و آقایان نیز می‌توانیم بگوییم که بانوان نسبت به این مسأله اولی‌تر هستند، زیرا در تبلیغ بیشتر از اینکه نگرش را باید هدف بگیرید، باید عاطفه را مد نظر قرار دهید و ایجاد پیوند و تعلق کنید و این از جنس مدیریت عواطف زنانه است.

وی بیان کرد: یکی از مباحث کلیدی، معرفی شخصیت حضرت زهرا(س) به درستی است که اکسیرهای مورد نیاز جامعه از چند منظر محسوب می‌شود. یکی از منظر نیاز جامعه در حوزه بانوان است که اتفاقاً در این حوزه، حرف برتر داریم که در ارائه آن کم گذاشته‌ایم و نقطه تعالی این حرف، ترسیم شخصیت مبارک حضرت زهرا(س) در عرصه‌های مختلف است.

سعیدی‌نژاد گفت: موضوع دیگر این است که جنس جهاد تبیین زنانه را باید در جامعه تعریف کنیم. معمول مدل‌های کنشگری جهادی این است که گروه‌های جهادی فضاهای عمرانی را شکل دهند که جنس حرکت‌های انقلابی مردانه است. جنس جهاد تبیین زنانه مبتنی بر فطرت زنانه است که در مدل تبلیغی حضرت زهرا(س) می‌توانیم دنبال کنیم.

وی افزود: نکته سوم این‌که حضرت زهرا(س) می‌خواهد رسالت تبلیغی عموم زنان جامعه را به ما متذکر شود. امروز یکی از مشکلات این است که بانوان مذهبی در انفعال به سر می‌برند. اگر می‌گوییم حضرت زهرا(س) الگویی برای همه ماست، باید اصل قیام و جهاد تبیین زنانه را از حضرت زهرا(س) بیاموزیم.

سعیدی‌نژاد معتقد است، امروز اگر به صورت جدی دغدغه گسست‌های اجتماعی را داریم که از سوی دشمن صورت می‌پذیرد، آنکه می تواند این پیوند را برقرار کند، جامعه بانوان است.

وی بیان کرد: در سازمان تبلیغات اسلامی یکی از رویکردها و طرح ها، طرحی با عنوان «خانه مادری» است که زنان می‌توانند با جدی گرفتن محوریت نقش خود در خانواده با رویکرد مادری که هم در خانواده و هم اجتماع معنا دارد به تأسی از حضرت زهرا(س) این مفهوم را در جامعه پیگیری کنند و به نوعی موجب تقویت اتصال و ارتباطات اجتماعی شوند.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: امروز هرچه از حضرت زهرا(س) بگوییم، کم گفته‌ایم و البته باید روایت درست بگوییم. متأسفانه معمولاً به حداقل‌ها و جنبه‌های سلبی زندگی ایشان پرداخته‌ایم در حالی که زندگی ایشان پر از ایجاد و حرکت‌های مؤثر است که حرف‌های شنیدنی و مورد نیاز برای جامعه ما دارد، لذا فعالیت شما در زمینه تئاتر و هنرهای نمایشی به نوعی جهاد تبیین و بلکه بیش از جهاد تبیین است به این معنا که اگر تاکنون وظیفه تبیین داشته‌اید از این به بعد وظیفه اقامه تبیین دارید. امروز کاری که در هنر انجام می‌دهید باید در این جهت باشد که کمک کنید دیگران برای جهاد تبیین قیام کنند.