طرح لایه باز و کاربرد آن

گزارش بازرگانی، 145599،   4011026041

یکی از سوالات کلیدی در حوزه گرافیک و نرم­افزار فتوشاپ این است که طرح لایه باز چیست؟ به زبان ساده می­توان گفت فایل لایه باز در فتوشاپ در واقع همان فایل­های گرافیکی هستند که شما می­توانید المان­های موجود در آن را ویرایش کرده و یا تغییر دهید. به­عبارتی درصورتیکه فایلی لایه باز باشد، شما قادرید تصاویر، افکت­ها، متن و هر چیزی که در درون فایل موجود است را تغییر دهید. همچنین می­توانید موارد دلخواه خود را به فایل اصلی اضافه کرده و حتی لایه و قسمت­های مختلف تصویر را حذف کنید. در ادامه این مقاله قصد داریم تا با طرح لایه باز و کاربردهای آن بیشتر آشنا شویم.

فایل PSDچیست؟

برای اینکه بتوانیم یک طرح لایه باز مناسب را انتخاب کنیم ابتدا باید ساختار فایل پی­اس­دی را بشناسیم. PSD یکی از اصلی­ترین فرمت­هایی است که برای ذخیره­سازی فایل­های لایه باز در فتوشاپ از آن استفاده می­شود. فایل­های ذخیره شده با این فرمت به­راحتی قابل ویرایش و تغییر هستند. اما نکنه اصلی در این نوع پسوند فایل این است که شما تنها مجاز به ذخیره فایل­هایی با حجم 2 گیگابایت خواهید بود و درصورتیکه طرح شما به حجمی بیش از 2 گیگابایت نیاز داشته باشد، باید از پسوندهای دیگر استفاده کنید. البته نیازی به نگرانی برای این محدودیت حجم نیست زیرا 2 گیگابایت حجم بسیار زیادی است و در 99.9 درصد مواقع می­توان از این پسوند برای فایل­های لایه باز استفاده کرد.

مزایای استفاده از طرح لایه باز چیست؟

بی­شک استفاده از طرح­های لایه باز برای طراحان بسیار کمک­کننده است. برای مثال تصور کنید که به­عنوان یک طراح در یک کانون تبلیغات مشغول به کار هستید و روزانه چندین کار طراحی و چاپ کارت ویزیت به شما سفارش داده می­شود، اگر بخواهید تمامی سفارشات را از صفر طراحی کنید قطعا به وقت زیادی نیاز خواهید داشت. اما شما می­توانید با مراجعه به وب­سایت­های فروش انواع طرح­های لایه باز، اقدام به دانلود طرح مد نظر نموده و با کمی تغییر در آن، سفارش مشتری را تحویل دهید. از دیگر مزایای این نوع فایل­ها می­توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قابلیت طراحی آسان و خلاقانه

شما برای خلق آثار متنوع و خلاقانه آزادی عمل بسیاری دارید. در طرح­های لایه باز می­توان ترتیب قرارگیری، رنگ، سایز، افکت و... را تغییر داد.

  • قابلیت تغییر پروژه براساس سفارش کارفرما

بعد از طراحی می­توانید نسخه اولیه پروژه را برای کارفرما ارسال کنید و درصورت نیاز و براساس درخواست او تغییرات لازم را اعمال کنید تا نتیجه کار مطابق با سلیقه و نظر کارفرما باشد.

  • قابلیت استفاده مجدد را دارد.

زمانیکه طرحی را خریداری می­نمایید می­توانید از آن بارها و بارها استفاده کنید زیرا برخی از نقش­ها مثل کارت ویزیت، سربرگ­ها و... تقریبا مشابه هستند.

  • شرایط لازم برای خلق آثار حرفه­ای فراهم است.

در این فایل­ها تمامی آیتم­های پایه وجود دارند و دیگر نیاز نیست که وقت زیادی را برای کارهای ابتدایی صرف کنید. حال شما می­توانید روی افزایش کیفیت کار و طراحی حرفه­ای و خلاقانه متمرکز باشید.

  • امکان افزایش درآمد و فروش فراهم است.

شما با افزایش سرعت کار و طراحی آثار حرفه­ای و خلاقانه تعداد مشتریان خود را افزایش خواهید داد و در نتیجه میزان درآمد شما نیز بیشتر خواهد شد.

مهم­ترین طرح­هایی که در سایت­های فروش ارائه می­شوند کدام است؟

  1. کارت ویزیت لایه باز

کارت ویزیت پراستفاده­ترین فایل تجاری لایه باز است که روزانه سفارشات زیادی برای طراحی آن ثبت می­شود. زیرا این کارت از ضروری­ترین مواردی است که در هنگام تاسیس کسب­وکار جدید و معرفی آن به دیگران نیاز می­باشد. شما با استفاده از این وسیله شغل و مهارت خود را در ذهن مخاطب ثبت خواهید کرد. کارت­های ویزیت در طرح­های متنوعی موجود است که می­توانید طرح دلخواه خود را از میان فایل­های لایه باز انتخاب نمایید.

  1. بنر مشاغل یا بنرهای مناسبتی

یکی از پرکاربردترین روش­هایی که افراد برای تبلیغ از آن استفاده می­کنند، نصب بنر است. بنرها در سایزها و اشکال مختلفی طراحی و چاپ می­شوند و روی آن­ها لوگو شرکت یا موسسه، پیام تبلیغی و سمبل خاص وجود دارد که موجب جلب توجه مخاطب می­گردد. بنر همچنین برای تبریک یا تسلیت مناسبت­های مختلف و مهم مورد استفاره قرار می­گیرد. شما می­توانید بر اساس محل نصب و بودجه خود طرح لایه باز دلخواه خود را برگزینید.

  1. تراکت لایه باز

­تراکت­ها از ابتدایی­ترین موارد در امر طراحی هستند که به صورت رنگی یا سیاه و سفید مورد استفاده قرار می­گیرند. شما می­توانید پیام تبلیغاتی خود را روی تراکت­ها ثبت کرده و سپس محصول یا خدمات خود را معرفی نمایید. برای تراکت نیز فایل­های لایه بازی وجود دارد که می­توانید از میان آن­ها طرح دلخواه خود را انتخاب کنید.­

  1. آگهی ترحیم

از آنجایی که در کشور ما مراسمات مختلفی برای فرد متوفی برگزار می­شود، سفارشات زیادی برای طراحی و چاپ آگهی ترحیم ثبت می­گردد. از آنجایی که معمولا مشتری برای دریافت این نوع سفارشات عجله دارد، زمان لازم برای طراحی در اختیار طراح نیست و به­همین دلیل استفاده از طرح لایه باز در این مواقع مشکل را حل خواهد کرد. طراح آگهی ترحیم را از میان چندین طرح لایه باز انتخاب کرده و با ایجاد تغییراتی کوچک، سفارش را به مشتری تحویل می­دهد.

  1. وکتور

طرح وکتور یا فایل برداری در واقع توصیف تصاویر با استفاده از نقاط، خطوط و منحنی­ها است و کاربرد بسیاری در صنعت گرافیک و چاپ دارد. از این فایل عمدتا برای چاپ لوگوها، حروف، تصاویر با عناصر مسطح و شطرنجی و شیب فنی، اینفوگرافیک و... استفاده می­شود.

  1. تقویم لایه باز

هر سال با نزدیک شدن به سال جدید درخواست برای طراحی و چاپ تقویم تبلیغاتی بسیار افزایش می­یابد. از آنجایی که افراد تقویم را به مدت یک سال نگه می­دارند، می­تواند بهترین راه تبلیغ برای شرکت­ها و فروشگاه­ها محسوب شود. اما سوال اینجاست که در میان انبوه تقویم­های تبلیغاتی چه دلیلی وجود دارد که فرد از تقویم شرکت شما استفاده کند؟ زمان چاپ و انتشار تقویم و طراحی آن دو نکته­ای است که می­تواند موجب تفاوت شما از سایرین باشد. با مراجعه به بخش طرح لایه باز تقویم در وب­سایت­های مختلف می­توانید طرح دلخواه خود را انتخاب کنید.

فایل لایه باز را از چه وب­سایتی خریداری کنیم؟

حال که با کاربردهای طرح­ لایه باز آشنا شدید و می­دانید تا چه اندازه می­توانند کارهای مربوط به طراحی را ساده کنند، می­توانید با آرشیو کردن تعدادی از آن­ها، به­آسانی کارت ویزیت، انواع بنر، تراکت و... را طراحی کنید. طرح­های لایه باز این مزیت را دارند که قالب­های آماده­ای را به شما ارائه دهند که با کمک آن بتوانید هر طرحی را برای تراکت، بنر، کارت ویزیت، پست و... تهیه کنید. در حال حاضر سایت­های هستند که می­توانید انواع طرح لایه باز و قالب­های آماده را از آن­ها خریداری نمایید.

ایران طرح یکی از سایت­های معتبر برای خرید و دانلود طرح­های لایه باز در ایران است که در زمینه­های مختلف طرح­های مختلفی را برای کاربران ارائه داده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب­سایت ایران طرح مراجعه فرمایید.