نمایش کت چرمی در سانس سوم از آن جهت حایز اهمیت است که این فیلم عنوان پرفروشترین فیلم جشنواره در اکران عمومی را کسب کرده است.
بعد از ماجرای تحریمیها، انصرافیها و فیلمسازن معترض خارجی به حضور فیلمهایشان در جشنواره، بحث داوری جشنواره جدیدترین محور انتقادی و اعتراضی از سوی مخالفان و منتقدان فستیوال فجر است. رسانههای داخلی و کارشناسان سینمایی منتقد بر این نکته اذعان دارند که چرا پس از گذشت چهار روز از جشنواره همچنان داوران بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر معرفی نشدند این در حالیست که روزگذشته مجتبی امینی در گفت و گو با یکی از خبرگزاری های داخلی ابراز داشت که داوران بخش مسابقه انتخاب و تنها نام آنها رسانهای نشده است!
یکی از حواشی جالب این دوره که به منتقدان و سینماگران تحریم کننده مربوط میشود بازخوردهایی است که این افراد از فیلمهای به نمایش درآمده در جشنواره بروز دادند بدون اینکه در جشنواره حضور داشته باشند! یکی از پیجهای خبری تحلیلی مدعی شده که برخی منتقدان سینمایی با حضور در دفاتر سینماگران به تماشای فیلم ها و ابراز نظرات مشاوره ای در خصوص فیلم ها پرداخته اند این در حالیست که فریاد تحریم جشنواره از سوی این افراد بیش از چهرههای دیگر شنیده میشود.
سید رضا محقق بدون شک پر بحث و جدل ترین چهره روز چهارم و پنجم جشنواره بود و واکنشها به صحبتهای او در نشست رسانه ای فیلم چرا گریه نمی کنی همچنان ادامه دارد. تهیه کننده این فیلم که تنهاترین فرد شرکت کننده در نشست رسانه ای فیلم چرا گریه نمیکنی بوده است سخنان تندی علیه سلبریتیهاو بازیگران فیلم بیان کرد که واکنش برانگیز و جنجالی شد. مهمترین محورهای مورد توجه رسانه های و پیجهای اینستاگرامی به سخنان تند محقق علیه سلبریتی ها و همچنان علیه برخی سینماگرانی که فیلم سیاسی ساختهاند مربوط میشود. یک نمونه پربازدید در سخنان این تهیه کننده نیز به پاسخ وی به ارتباط خانوادگی با یک عضو نظامی در خانوادهاش مربوط بود که با بازتاب گسترده رسانههای فارسی زبان خارجی روبرو شد.
هجمه و تخریب علیه مصطفی زمانی در فضای توئیتر و اینستاگرام فارسی از دیگر فضاسازیهای تخریبی است که در این چند روز شدت گرفته است. مصطفی زمانی شاخص ترین بازیگری بود که در چهار روز نخست جشنواره در این فستیوال حضور پیدا کرد. این کنش صنفی مصطفی زمانی به مذاق تحریم کنندگان خوش نیامده و تخریبها و هجمههای زیادی علیه شخص و حرفه مصطفی زمانی در فضای مجازی صورت گرفته است.
یکی از ویژگیهای مثبت و قابل توجه جشنواره چهل و یکم فیلم فجر تا پایان روز چهارم به تنوع و تکثر مضامین فیلمها مربوط میَشود. از میان 11 فیلمی که در چهار روز نخست در سالن رسانه ها به نمایش درآمده اند یک فیلم در اقلیم شمال(جنگل پرتقال) و یک فیلم در اقلیم جنوب( سیستان)، یک انمیشن جذاب( بچه زرنگ)، یک فیلم در باره منافقین و گروهک مجاهدین( سرهنگ ثریا)، دو فیلم درفضای عاشقانه( یادگار جنوب و عطرآلود)، یک فیلم در فضای سرد و کوهستانی( آه سرد)، یک فیلم در نقد جریان روشنفکری(استاد) و یک فیلم دفاع مقدسی قهرمان پرور( شماره 10) بودهاند که گواه تنوع موضوعی و تکثر جغرافیایی فیلمهای جشنواره چهل و یکم دارد.
سه فیلم در روز چهارم به نمایش درآمدند: چرا گریه نمیکنی از علیرضا معتمدی با واکنش متفاوت منتقدان و اهالی رسانه روبرو شد، گروهی فیلم را پسندیدند و برخی فیلم را بی ارزش تلقی کردند این در حالیست که فضاسازی گروه بازیگران و کارگردان این پروژه در تحریم جشنواره ، نگاه ها را به این فیلم معطوف کرده و احتمالا در اکران عمومی نیز تاثیرگذار خواهد بود.
بچه زرنگ فیلم دوم روز چهارم جشنواره چهل و یکم فیلم فجر، انیمیشن جذابی بود که با استقبال گسترده مخاطبان پردیس ملت روبرو شد. تم مذهبی پایان فیلم از مهمترین نقدهایی بود که به فیلم وارد و برخی کارشناسان خواستار حذف این بخش تحمیلی به این کارتون جذاب شدند.فیلم آخر روز چهارم هوک از حسین ریگی بود. ریگی فیلمسازی اهل سیستان است و یکی از نقاط قوت هوک نیز همین توجه به مختصات جغرافیایی و توریستی این شهر است که بازنمایی جذاب و متفاوتی از آن در فیلم شده است. در مجموع هوک را باید فیلمی متوسط و خوب برای یک فیلم اولی دانست که با تکیه بر توانمندی های محلی و بومی خود توانسته فیلمی مخاطب پسند و قهرمان محور بسازد و در صورت جرح و تعدیلهایی در زمان فیلم می تواند در فروش نیز رضایت تماشاگران را در پی داشته باشد.