هشتمین روز جنشواره فیلم فجر با نمایش فیلم های پاور و اتاقگ گلی در سینما پردیس ملت به پایان رسید. های پاور با استقبال سرد و انتقاد تماشاگران و اتاقک گلی با تشویق وتمجید عمده اهالی رسانه مواجه شد.
سرهنگ ثریا؛ پیشتاز تولیدمحتوا در فضای مجازی
بر اساس دادهکاوی یکی از مراکز پژوهشی که روز گذشته منتشر شد، فیلم سرهنگ ثریا بیشترین تولیدمحتوای کاربران را در درفضای مجازی داشته است. برخی این حجم زیاد از تولید محتوا پیرامون فیلم را به محتوای ارزشی و ملی آن نسبت دادند و گروهی معتقدند فعالیت طیفهای علاقمندان نظام باعث بالارفتن حجم زیاد محتوا پیرامون این فیلم شده است. در این گزارش آمده است: « فیلم #سرهنگ_ثریا به کارگردانی لیلی عاج بیشتر از سایر فیلمهای جشنواره فجر در شبکههای اجتماعی مورد صحبت قرار گرفته است. فیلم #چرا_گریه_نمیکنی به کارگردانی علیرضا معتمدی نیز دومین فیلم مورد توجه کاربران شبکههای اجتماعی در جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱ بوده است. سه فیلم «جنگل پرتقال»، «ِآه سرد» و «پرونده باز است» به ترتیب در جایگاه سوم تا پنجم فیلمهای مورد توجه جشنواره فجر ۱۴۰۱ قرار دارند.»
چالش تحریم بازیگران و جشنواره چهل و یکم فجر
تحریم جشنواره چهل و یکم جشنواره فیلم فجر از سوی برخی بازیگران فیلم ها و عدم حضور آنها در نشستها بازتاب زیادی در رسانهها داشت. برخی این اتقاق را باعث آسیب به صنعت سینما دانستند در حالی که برخی دیگر عدم حضور سلبریتیها را باعث کاهش حاشیهها و افزایش پرداخت به مسائل اصلی و متن فیلمها دانستهاند. در هر حال چالش حضور و عدم حضور بازیگران به محلی برای بحث و جدل در مجازی بدل شده است به طوریکه تا پایان روز هشتم جشنواره تنها دو بازیگر شناخته شده یعنی مصطفی زمانی و فرزاد حسنی در نشستها حضور یافتند. بهروز افخمی که هنوز جنجال برنامه هفته چند روز گذشته اش فروکش نکرده است در بازه عدم حضور بازیگران در جشنواره گفت: «بازیگرانی که در جشنواره فجر حضور پیدا نکردند، برای خودشان تبلیغ میکنند. در هر صورت باید سعی کنند فراموش نشوند و دیده شوند. دوره حمید فرخ نژاد گذشته؛ او روغن ریخته شده را نذر امام زاده کرده است.»
از انداختن سیمرغ جشنواره در رودخانه تا حمله روزنامه ایران به تهمینه میلانی
یکی از اخباری که در 24 ساعت گذشته بازتاب زیادی در رسانههای معاند و مخالف نظام داشته، مربوط به انداختن جایزه سیمرغ کاوه مظاهری کارگردان دو فیلم «روتوش» و «بوتاکس» به رودخانه بوده است! در حالی که به نظر میرسد عمده مخاطبان سینما نام کاوه مظاهری و فیلمهای بوتاکس و روتوش را به یاد ندارند از این رو تلاش رسانههای مخالف نظام برای تحریک و استفاده از سینماگران نه چندان مطرح یا تمام شده، کارکرد زیادی ندارد.
از سوی دیگر روزنامه ایران در یادداشتی که بازتاب زیادی پیدا کرد در واکنش به تناقض رفتاری تهمینه میلانی کارگردان سینما در مواجهه با مشکلات مردم در خوی و ترکیه نوشت: «واکنش متفاوت تهمینه میلانی، کارگردان سینما برای دو رویداد زلزله خوی و ترکیه، ناشی گری این سلبریتی در قبال رویدادهای عمومی از این دست را نشان داد. میلانی، وقتی میخواست نسبت به زلزله خوی واکنش نشان دهد، تصویر یک کودک سرمازده افغانستانی را منتشر کرد و براساس این تصویر، مدعی شد که شرایط زلزلهزدگان خوی دردناک است. با وجود این، سلبریتیهایی چون تهمینه میلانی، با چشم بستن بر این واقعیتها، در نوعی سرعت و سبقت برای وارونه جلوه دادن حقایق گرفتار میشوند که این امر منجر به بروز گافهایی چون این تصویر میشود.»