در هفتههای اخیر گوشت قرمز یکی از کالاهای اساسی بوده که با افزایش قیمت زیادی روبه رو شده است. با نزدیک شدن به نوروز و آغاز ماه رمضان و تشدید نگرانی مردم برای تأمین گوشت قرمز این ایام، دولت اعلام کرد چند اقدام اثرگذار برای کاهش قیمت گوشت قرمز را در دستور کار دارد.
از جمله این اقدامات، ورود و عرضه گوشت گرم گوسفندی با روشهای مختلف مانند توزیع در میادین میوه وتره بار، فروشگاههای زنجیرهای و با کامیونهای سیار بوده است.
بررسی نشان می دهد، این اقدام دولت نه تنها موجب کاهش قیمت گوشت قرمز نشده، بلکه درباره کیفیت و سلامت گوشت های عرضه شده نیز تردید وجود دارد.
ایوب فصاحت، مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار، در همین ارتباط گفت: بعضی از دستگاه ها و وزارتخانه های تخصصی این انتظار را از سازمان میادین میوه و تره بار دارند که در مسیر توزیع و عرضه کالاها دخالتی نداشته باشیم، به نوعی هر چه تامین کردند ما عرضه کنیم.
وی ادامه داد: اما ما این موضوع را قبول نداریم چراکه معتقدیم، سازمان میادین بیش از اینکه متولی تولید کننده باشد متولی مصرف کننده است.
فصاحت با تاکید بر اینکه در شاکله وظایف ما حمایت از مصرف کننده به تولید کننده می چربد، افزود: چون تولیدکنندگان دستگاه خاص خود را برای حمایت دارند که مربوط به ما نیست و وظایف دستگاه های دیگر است.
وی تصریح کرد: گوشت های تنظیم بازاری وارداتی هم در مسائل بهداشتی و هم کیفیتی، در هر دو مشکلاتی دارند. ما توزیع را با فشار وافر دستگاه ها انجام دادیم.
فصاحت اعلام کرد: ما در این ارتباط تذکرات را داده ایم و مکاتبات کرده ایم و نهایتا از هفته آینده هر محموله ای خارج از تذکرات ما باشد از توزیع آن ها در میادین جلوگیری می کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که چه استاندارهایی برای سلامت و کیفیت گوشت مد نظر شماست، اظهار کرد: استانداردی را معرفی نکرده ایم و کلیاتی در مسائل بهداشتی و کیفیتی به آن ها متذکر شده ایم.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار افزود: از نظر کیفی، گوشتی است که چربی گیری نشده و آن کیفیت های قبلی رعایت نشده، گوشت های وارداتی با استاندارهای گوشت های داخلی بسته بندی نمی شوند، در حالی که ما نظرمان این است که عینا با همان استانداردها برای عرضه به مردم بسته بندی شوند.