آخرین روز از چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر با نمایش دو فیلم «آنها مرا دوست داشتند» از محمدرضا رحمانی و «سینما متروپل» از محمدعلی باشه آهنگر پایان یافت. معرفی نامزدها در روز دهم نیز حواشی و تحلیلهای متفاوتی را در 21 بهمن ماه به وجود آورد.
معرفی نامزدها و بالاگرفتن بحث و نظرات رسانه ها و کاربران
با وجود نمایش دو فیلم در روز آخر، حال و هوای دهمین روز جشنواره بیش از هرچیز تحت الشعاع اعلام نامزدها قرار گرفته بود. معرفی شش و هفت نامزد در هر بخش و حضور فیلمهای دولتی عمده ترین محور انتقادات بود. یکی از صفحات سینمایی در مطلبی با عنوان «حدود صد کاندیداتوری برای فارابی و اوج و کانون و حوزه و بنیاد!» نوشت: «بخش عمده کاندیداها (حدود صد کاندیداتوری/نزدیک نود درصد) به آثار ارگانی تعلق گرفته که از فارابی تا کانون و اوج و حوزه را دربرمیگیرد. فارابی با هفت فیلم (از 9 فیلم حاضر در فجر) و ۴۲ کاندیداتوری در صدر کاندیداهاست: سینمامتروپل(۱۲ کاندیداتوری)+شماره ده(۱۰)+کت چرمی(۹)+جنگل پرتقال(۳)+بعد از رفتن(۲)+باوارده(۴)+روایت ناتمام سیما(۲).
سازمان اوج با دو فیلم و ۱۲ کاندیداتوری: غریب(۸)+سرهنگ ثریا(۴).
حوزه هنری با دو فیلم و ۱۲ کاندیداتوری: در آغوش درخت(۶)+عطرآلود(۶).
بنیاد روایت، باغ موزه دفاع و بنیاد شهید با یک فیلم و ۱۱کاندیداتوری: اتاقک گلی(۱۱).
کانون با دو فیلم و ۱۱ کاندیداتوری در میان کاندیداهاست: در آغوش درخت(۶)+بچه زرنگ(۵).
نورتابان بنیاد مستضعفان با یک فیلم و ۸ کاندیداتوری: غریب(۸).
در بخش دیگر این گزارش در باره رکوردداران نامزدی آمده است:« سینما متروپل با ۱۲ نامزدی، اتاقک گلی با ۱۱نامزدی،یادگار جنوب و شماره ۱۰ هر کدام با ۱۰ نامزدی، کت چرمی با ۹ نامزدی، غریب با ۸ نامزدی، در آغوش درخت و عطرآلود با ۶نامزدی، بچه زرنگ با ۵نامزدی».
معرفی داوران در روز آخر جشنواره
معرفی داوران جشنواره در روز آخر که پیش از این از سوی یکی از منتقدان سرشناس منتشر شده بود یکی دیگر از حواشی روز آخر بود. رسانههای منتقد به طور ویژه این اقدام جشنواره در معرفی دیرهنگام نام داوران را مخالف پروتکلها و نشان از بی نظمی برگزارکنندگان نامیدند این در حالیست که دبیر جشنواره از روزهای اولیه جشنواره عنوان کرده بود که داوران مشخص شدهاند و تنها زمان معرفی آن به تاخیر خواهد افتاد.
هفت داور فجر۴۱ عبارتند از : پرویز شیخطادی، مجید اسماعیلی، ابراهیم حاتمیکیا، محمود رضوی، مسعود نقاش زاده، محمدرضا شریفینیا و محمدتقی فهیم. رسانههای منتقد جشنواره و طرفداران تحریم با برچسب زنی بر هریک از داوران هدف تخریب این افراد را به دنبال داشتند: ابراهیم حاتمی کیا ومحمود رضوی برای انجام پروژه تلویزیونی موسی ، محمد تقی فهیم برای حضور در کیهان، مجید اسماعیلی برای داور عصر جدید بودن و شریفینیا و نقاش زاده نیز به ترتیب به خاطر ارتباط با سینماگران مختلف و جایگاه دبیری جشنواره گذشته مورد هجمه این رسانه ها قرار گرفتند!
هیات انتخاب چرا مزخرف را تشخیص نداد؟!
صحبت های مهرداد خوشبخت در نشست رسانهای فیلم «گلهای باوارده» که در نخستین ساعات روز دهم جشنواره در پردیس سینمایی ملت انجام داده بود، بازتاب زیادی در رسانه ها داشت؛ جایی که تاکید کرده بود مراحل فیلم به طور کامل تکمیل نشده و با فشار برگزارکنندگان فیلم را به نمایش درآورده است. «مهرداد خوشبخت کارگردان «گل های باوارده» در نشست رسانه ای گفته است: من از این نسخه ناراضیام و اصرار سبب شد شما یک نسخه مزخرف را روی پرده ببینید. فیلم قطعا دو تا سه ماه کار دارد.» یکی از کارشناسان سینما در واکنش به این ادعا در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: «چرا دبیرخانه جشنواره فیلم فجر، فیلم های کامل نشده را قبول می کند؟این مهم در چندین سال اخیر مکرر تکرار شده است.در همین دوره هم شاهد این قضیه بوده ایم. نکته مهم و اساسی اینجاست،هیات انتخاب که به عنوان افراد متخصص برگزیده شده اند تا فیلم های آماده نمایش را ببینند و از بین شان به زعم خود بهترین را انتخاب کنند،چرا اثر را کامل ندیده برگزیده اند؟!کارگردان «گل های باوارده» که فیلم او برای بخش سودای سیمرغ پذیرفته شده، گفته من از این نسخه ناراضیام!با این وجود، هیات انتخاب چطور به جمع بندی رسیده و طبق کدام متر و معیاری آن را در بین 24 فیلم منتخب قرار داده؟!»
آخرین فیلم جشنواره بهترین فیلم جشنواره شد!
سینما متروپل در آخرین سانس سینمای رسانه ها در حالی به نمایش درآمد که اکران آن در حدود 150 دقیقه طول کشید و با اختلاف طولانیترین فیلم جشنواره بود. این زمان طولانی که به زعم برخی منتقدان کش دار بودن و حواشی زیاد داستانک های فیلم علت آن بوده دلیل اصلی نارضایتی رسانهها بود. در حالی در سالن نشست رسانهها فیلم با انتقادات متعدد خبرنگاران روبرو شد که چند ساعت بعد و در فهرست نامزدها، سینما متروپل پیشتاز رکورد نامزدیهای فجر بود. این فیلم در 12 رشته کاندید شد و به نظر میرسد در فصل جوایز سیمرغ نیز بخت زیادی در کسب جوایز داشته باشد. سینما متروپل را باید با کیفیتترین، یک دست ترین و استانداردترین فیلم جشنواره چهل و یکم فجر خواند که شاید با تدوین مجدد و کوتاه شدن آن اندکی از ملالآوری فیلم به دلیل کش دار بودن آن کاسته شود هرچند جاه طلبی باشه آهنگر در به تصویر کشیدن روایتی که به طور توامان هم حماسی باشد، هم ملودرام باشد و هم اکشن و معمایی تا حد زیادی به کلیت فیلم ضربه زده و باعث زواید زیاد و کش دار شدن آن شده است.