آن روی سکه واردات خودرو ...

سامان مهراد، گروه اقتصادی الف،   4020209048 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر چند شاید واردات خودرو به کشور، مزیت‌هایی برای صنعت خودروسازی و بازار داشته باشد اما باید آن روی سکه واردات خودرو و ایجاد تلاطم‌های ارزی را هم در نظر بگیریم.

آن روی سکه واردات خودرو ...

به گزارش الف، بسیاری از کارشناسان حوزه خودرو و نمایندگان مجلس معتقدند که راه‌حل کنترل قیمت‌های افسارگسیخته در بازار، واردات خودروهای خارجی کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال برای افزایش عرضه و تامین نیاز مصرف‌کنندگان در این بازار است.

حتی این مسئله در لایحه بودجه ۱۴۰۲ ‌با موافقت نمایندگان مجلس مواجه شده بود که توسط هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام رد و با آن مخالفت شد و بدین ترتیب مسئله واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال منتفی شد.

اما فشار افکار عمومی باعث شد تا قوه مجریه دست به کار شود و با تصویب لایحه‌ای در هیئت دولت به دنبال واردات باشد. این مسئله موافقان و مخالفانی دارد که موافقان بر روی افزایش عرضه و امکان ارضای نیاز مصرف‌کننده و قیمت مناسب آن تاکید می‌کنند و مخالفین هم از جهات دیگری با آن در برهه کنونی مخالفت می‌کنند.

ریشه مخالفت‌ها چیست؟

پوشیده نیست که دولت و مجلس موافق واردات خودروهای کارکرده‌اند و بارها به این مسئله اذعان کرده‌اند اما مخالفان استدلال‌هایی دارند که مربوط به مسئله ارز است. از آنجایی که کشور با مشکلات ارزی دست و پنجه نرم می‌کند، هنوز به روشنی مشخص نیست که ارز واردات خودرو چگونه تامین می‌شود و آیا با تسهیل واردات و افزایش تقاضا برای تامین ارز، باز هم دچار تلاطم‌های ارزی خواهیم بود؟

این مسئله باعث شده تا وزارت صمت پاسخی به این استدلال مخالفان واردات بدهد و خط بطلانی روی احتمال ایجاد فشار ارزی در بازار بکشد. وزارت صمت می‌گوید: « منشأ ارز واردات خودرو از منابع کف بازار ارز و اسکناس نیست و تماما از منابع ارزی خارج از کشور و به صورت حواله خواهد بود و این نگرانی که سبب فشار به بازار اسکناس ارز خواهد شد، درست نیست. ضمن اینکه سال گذشته بیش از ۵۰ میلیارد دلار واردات به کشور انجام شد و واردات خودرو حداکثر در سال جاری ۲ میلیارد دلار مصارف ارزی خواهد داشت و با توجه به رشد صادرات نفتی و غیرنفتی مناسب کشور، ‌تامین این میزان ارز مشکل نیست.»

اما و اگر‌های تامین ارز

هر چند صنعت خودروی ایران به دلیل انحصاری بودن و عدم وجود رقبای جدی در آن، با مشکلات بسیاری روبروست و رانت‌های بسیاری هم در آن توزیع می‌شود اما باید دید که می‌توان به دلیل ساختار معیوب آن، بازار نابسامان کنونی و استدلال‌های این‌چنینی منابع ارزی کشور را در تنگنا قرار داد و دوباره بازار ارز با تلاطم مواجه شود و به تبع آن شاهد آغاز موج تورمی جدید در کشور باشیم؟ 

هر چند وزارت صمت اذعان دارد که ارز لازم برای واردات از منابع خارجی و به صورت حواله‌ای خواهد بود اما به اعتقاد برخی کارشناسان تکیه بر این منابع چندان اطمینان‌بخش نیست. از نظر آنان وزارت صمت باید پاسخ دهد که ایا گشایشی در آزاد شدن منابع ارزی کشور صورت گرفته که تصمیم دارد بخشی از این منابع را صرف واردات کند و چگونه و با چه ساز و کاری از امکان برداشت آن برخوردار شده است؟

بر اساس اعلام این وزارت‌خانه، حداکثر ۲ میلیارد دلار برای واردات خوردوهای کارکرده نیاز است و این فرض را در نظر بگیریم که اگر به هر دلیلی امکان استفاده از منابع خارجی نبود، آیا تامین ارز از طریق بازار داخلی صورت خواهد گرفت که اگر این‌گونه باشد یک خطر بزرگ کشور را تهدید می‌کند؛ هم به لحاظ تخلیه منابع و هم از جهت ایجاد تورم در سال جدید.

لزوم اطمینان‌بخشی دولت

دیدیم که سیاست‌‌های غلط در سال گذشته چگونه موجب دامن زدن به تلاطم ارزی و تورم وحشتناکی شد که زندگی میلیون‌ها نفر را در معرض خطر و تهدید قرار داد و باید در نظر گرفت که این جامعه تورم‌زده، در سال جاری توانایی مواجهه با امواج سهمگین تورمی را ندارد. 

قطعاً وضعیت صنعت خودروسازی کشور و بازاری که به محلی برای جولان دلالان و سفته‌بازان تبدیل شده قابل قبول نیست اما باید شرایط کشور و منفعت اکثریت جامعه را مبنا قرار داد. اگر قرار باشد که واردات منجر به فشار ارزی و تورم شود، باید با آن مخالفت کرد اما اگر ساز و کارهای تامین منابع ارزی مشخص و توانایی واردات برای کاهش قیمت خودروهای داخلی اثبات شود، باید از آن استقبال کرد. لازمه واردات، اطمینان‌بخشی دولت به منظور عدم تلاطم در بازار ارز است و در این صورت می‌‌توان به اثرات مثبت واردات به منظور رقابتی‌تر شدن بازار خودرو امید داشت.

هر چند به گفته برخی کارشناسان، برای کاستن از التهابات بازار خودرو راه‌حل‌های اساسی و مبنایی وجود دارد که سیاست‌گذار به آن متوسل نمی‌شود و غالباً دست به انتخاب دم دست‌ترین راه می‌زند. 

تصویب و اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه و جلوگیری از قیمت‌گذاری دلاری نهاده‌های تولید خودرو، تاکید موکد برخی کارشناسان بوده که یا توجهی به آن نشده و یا در پیچ و خم بروکراسی موجود در کشور مانده و همواره راه‌حل‌هایی چون واردات برای آرام‌شدن بازار تجویز شده است. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۱۹۲۱۵۱۴:۴۷:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۹
تا زمانیکه انحصار خودرو حاکم باشد مردم بازنده این معامله خواهند بود
ناشناس۳۰۱۹۴۰۳۱۶:۲۰:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۹
ما خودروساز نیستیم, ما فقط تولیدکننده هستیم.
ناشناس۳۰۱۹۵۵۸۱۸:۴۵:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۹
مسئله کلی تر از بحث خودرو است. به علت تحریم ها و سیاست جلوگیری از واردات ، کلیه تجهیزات و وسایل موجود در کشور فرسوده و از تکنولوژی روز دنیا بسیار عقب هستند. موتورسیکلت ها، خودرو ها سواری ها، کامیونها، اتوبوس ها، هواپیماها، پالایشگاهها، ماشین آلات کارخانه ها، تجهیزات آزمایشگاهها و دانشگاهها و بیمارستانها، داروسازی ها، ...... قدیمی بوده و باعث اتلاف منابع، پایین آمدن بهره وری، خسارات اقتصادی عمده و در مواردی حتی زیانهای جانی می شوند.
ناشناس۳۰۲۰۰۷۸۰۷:۳۶:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۱۰
30% تولیدات پالایشگاههای ایران مازوت است!!
ناشناس۳۰۱۹۵۶۵۱۸:۵۱:۲۴ ۱۴۰۲/۲/۹
دیروز در جاده هراز کامیون ماک متعلق به 60 سال قبل با سرعت لاکپشتی خود در سربالایی هم ترافیک ایجاد کرده بود و هم دود فراوان! کامیونی که در هر 100 کیلومتر 100 لیتر گازوئیل می سوزاند. باید توان خودروسازی های داخلی فقط و فقط صرف تولید کامیون، اتوبوس، خودروهای سنگین و ساختمانی شود. خودروهای سواری نیز صرفاً باید از برندهای معتبر اروپایی، ژاپنی، کره ای و اروپایی به کشور وارد شوند.
ناشناس۳۰۱۹۵۶۹۱۸:۵۵:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۹
تا موقعی که بر روی موتور و کفی پراید، اتاق تیبا و ساینا و کوییک و بر روی موتور و کفی پژو 405، اتاق سورن و پارس و دنا و شاهین نصب می شوند، خودرو سازی این مملکت به همین صورت بی کیفیت و گران باقی می ماند. سیاست رنگ کردن گنجشک و فروختن آن به جای قناری مدتها است که رنگ باخته است.
ناشناس۳۰۱۹۹۸۹۰۲:۱۵:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۱۰
مشکل دلاریسم کردن اقتصاده وقتی پتروشیمی ها که صنایع عمدتا دولتی فولاد و آلومینیوم و مس تولیدات خودشون رو با بورس لندن قیمت گذاری و دلاری به خودرو ساز میفروشن چه انتظاری دلرید که خودرو ساز از کیفیت مثلا فولاد کم نکنه چون نرخ دلار بالا رفته ، یعنی علنا داریم با اسلحه آمریکا به خودمون شلیک میکنیم ، یعنی هر چقدر ارزشش پول ملی پایین بیاد سود این شرکت ها اقماری بالا میره.
ناشناس۳۰۱۹۲۲۵۱۴:۴۹:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۹
هدف از واردات خودرو این بود که باعث شود شرکت های داخلی بفکر کیفیت تولید و کاهش قیمت بیافتند
ناشناس۳۰۱۹۲۴۵۱۴:۵۸:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۹
شما چند برابر ارز واردات خودرو فقط بنزین مفت دود میکنی میدی هوا و نمیتونی به قیمت واقعی بفروشی؟ این درسته؟؟
ناشناس۳۰۱۹۴۳۲۱۶:۴۱:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۹
من میگم خودرو با کیفیت وارد کنید و برای اونها قیمت بنزین رو بالاتر از ماشینهای تولید داخل قرار بدید.
محمد قاسمی۳۰۱۹۲۴۶۱۴:۵۸:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۹
از دلار ۵ هزار تومنی تا دلار ۵۵ هزار تومانی امروز همیشه این حرفو تکرار کردید یک بار اجازه واردات خودرو با ارز شخصی انبار شده در خانه ها رو بدهید ببینید چطور بازار خودرو آرام میشه! چقدر خودروسازها حامی دارن؟ضمنا این سمبل کننده ها از کجا ارز میارن اونم ارز نیمایی؟
ناشناس۳۰۱۹۲۵۴۱۵:۰۰:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۹
نزدیک نیم قرن این بهونه خروج ارز اورده شده تا منافع عده ای تامین بشه .چرا ارز را بهانه میکنید در حالیکه سالانه نزدیک ۳۰ میلیارد دلار فقط بنزین رایگان برای خودروهای غیراستاندارد مبسوزونید
ناشناس۳۰۱۹۲۹۳۱۵:۱۲:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۹
از این بگذریم که منابع ارزی به دلیل سیاستهای خارجی بلاک شده و از این هم بگذریم که وقتی دسترسی به منابع ارزی ما محدود شده اصلا چرا صادرات داریم اونم از مایحتاج مردم، اما فرض کنیم اصلا منابع ارزی نداریم و بازار انحصاری هم داریم، سوال اینجاست که کدام عیب ساختاری منجر به ایجاد رانت و فساد شده؟ این ساختار در شرایط غیر تحریمی هم خود را حفظ خواهد کرد و ریشه فساد بهتر رشد خواهد کرد.
ناشناس۳۰۱۹۲۹۵۱۵:۱۲:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۹
دیدیم که سیاست‌‌های غلط در سال گذشته چگونه موجب دامن زدن به تلاطم ارزی و تورم وحشتناکی شد که زندگی میلیون‌ها نفر را در معرض خطر و تهدید قرار داد و باید در نظر گرفت که این جامعه تورم‌زده، در سال جاری توانایی مواجهه با امواج سهمگین تورمی را ندارد.
ناشناس۳۰۱۹۳۰۰۱۵:۱۴:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۹
خودروهای ایرانی پرمصرف هستند.باید خودرو کم مصرف برقی یا هیبرید وارد شود با ملاک تامین خودرو برای قشر متوسط.
ناشناس۳۰۱۹۳۷۶۱۶:۰۳:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۹
خودروسازهای داخلی دارند یکه تازی می کنند. در بازار بدون رقیب بدون نیاز به افزایش کیفیت خودروها آنها را به قیمتهای بالای کاذب می فروشند چون مردم انتخاب دیگری ندارند و مجبورند به هر قیمتی رضایت دهند. این انصاف نیست.
ناشناس۳۰۱۹۳۹۹۱۶:۱۹:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۹
در ایران تولید خودرو توجیه اقتصادی ندارد.
ناشناس۳۰۱۹۴۴۳۱۶:۵۳:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۹
ارز بهانه است . این همه خودوروهای مونتاژی چینی با چه پولی وارد می شوند؟
ناشناس۳۰۱۹۴۶۷۱۷:۱۲:۲۵ ۱۴۰۲/۲/۹
اگر هزینه ناشی از مصرف سوخت خودروهای داخلی، آلایندگی آنها و هزینه های درمانی ناشی از آن، خسارات مالی و جانی به دلیلی کیفیت بد و ایمن نبودن خودروهای داخلی، هزینه های وارده به محیط زیست و .... را در نظر بگیرید قطعا واردات خودرو نه تنها هزینه بر نیست بلکه به صرفه هم خواهد بود
محمد۳۰۱۹۴۸۴۱۷:۳۲:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۹
مساله خودرو جزئی از مسائل کلان اقتصاد کشور و تابع آن است‌ . اقتصاد کشور هم تابعی از سیاستهای کلان است .
سید محمود۳۰۱۹۵۵۰۱۸:۳۷:۳۴ ۱۴۰۲/۲/۹
۱- مشگل اقتصاد ما تورم و کم ارزش شدن پول ملی است ،خودرو نیست .مواد خوراکی و مسکن را چگونه میخواهید حل کنید ؟آیا مواد غذائی بر خودرو ارجحیت ندارد ؟ ۲- برای خودروی دست دوم هم ارز مصرف می شود و اینکه منشآ خارجی دارد استدلال بی منطقی است ،آنها که ارز را خارج کرده اند به وارد کنندگان می فروشند و با سود آن ارز بیشتری تهیه و خارج میکنند ،معادلش ریال خارج نمیشود ! ۳- کلکسیونی از مدلهای مختلف وارد می شود برای سالهای بعد باید برای لوازم یدکی ارز قابل ملاحظه صرف کنیم و به سازندگان خودرو بپردازیم . ۴- چون خودروی دست دوم قیمت مشخص و استانداردی ندارد ، دری از فساد بین ارزیاب گمرک و وارد کننده می گشاید . ۵- هر کسی توان و امکانات وارد کردن را ندارد،لذا پای دلالان ،شرکتهای صوری و رانت خواران را به این قضیه باز میکنیم . ۶-خودروی وارداتی مورد علاقه دهک های بالا وطبقه مرفه تر است ،آیا سیاست حمایت از اینهاست ؟ ۷- اکثر کشور های دنیا بدنبال خودرو برقی به دلیل مزایای آن هستند ،حالا ما با یک استدلال سست تعادل بازار میرویم خودروی کارکرده از مصرف خارج شده آنها را میخریم ؟ ۸- دولت ما دائم از مصرف بالای سوخت و خصوصا; بنزین گله مند است ، پس چرا باز مقدمات مصرف بیشتر را فراهم کند ؟ ۹- میگوئید فقط دو میلیارد دلار !آیا میدانید اگر همین مقدار ارز در صنعت خودرو سرمایه گذاری شود ،در مدت نه چندان زیادی هم کیفیت خودروهای داخلی و هم ظرفیت تولید بالا میرود .
ناشناس۳۰۱۹۸۲۲۲۲:۴۴:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۹
یکبار برای همیشه باید دست از حمایت بی جهت از خودرو داخلی بردارند. حقوق گمرکی را نجومی از وارد کننده خودرو نگیرند و به وارد کننده واقعا اجازه ورود خودرو را بدهند. ...
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

  2. تکرار بازی سیاسی با مذاکره؟!

  3. باز هم در باغ سبز !

  4. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  5. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  6. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

  7. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  8. بدهکاران، طلبکار شدند!

  9. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  10. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  11. نفوذی‌ها چه کسانی و در کجاها هستند؟

  12. آواز خواندن یک روحانی با تک نوازی ویولون

  13. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  14. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  15. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  16. درد بیمار و ناز طبیبان !

  17. فرزندان ظریف کجا هستند؟

  18. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  19. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  20. چند نکته درباره تعامل عبدالحمید با دولت/ آیا پزشکیان همه صداهای اطراف خود را می‌شنود؟/ اولین قطعنامه فصل مدارا

  21. یارانه‌ها واریز شد

  22. تنها فرمولی که دولت های ما بلدند!

  23. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

  24. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: اول قدرت بازدارنده همتراز، سپس مذاکره با آمریکا/ اقدام اروپا، نشان‌دهنده فعال‌شدن مکانیسم ماشه است

  25. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

آخرین عناوین