مقایسه دستمزدها در ایران و ترکیه سیلی محکم به صورت کارگران!

گروه اجتماعی الف،   4020403062 ۷۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رد شکایت مزدی جامعه‌کارگری در دیوان عدالت‌اداری و عدم اقدام در خصوص متناسب‌سازی دستمزد و تورم و همچنین یک مقایسه ساده با همسایه غربی‌، حاکی از آن است که بر خلاف شعارهای مطرح‌شده، کارگران هیچ جایگاهی در نظام‌ اقتصادی و اجتماعی ایران ندارند. آنان دائماً در حال پذیرایی از سیلی‌هایی هستند که از هر سمت‌وسو به آنان نواخته می‌شود و فریادهایشان به جایی نمی‌رسد.

 سیلی محکم به صورت کارگران!

به گزارش الف، تعیین نرخ دستمزد ۱۴۰۲ کارگران و افزایش ۲۷ درصدی، از همان ابتدا محل جنجال و مناقشه بود و مورد اعتراض جامعه کارگری قرار گرفت که با بی‌اعتنایی مواجه و موجب شد تا کارگران به سمت ابزارهای قانونی رفته و شکایت خود را در دیوان‌ عدالت اداری مطرح کنند.

در تعیین نرخ دستمزد امسال، یک بی‌قانونی آشکار صورت گرفت؛ آن‌هم با چشم‌پوشی از ماده ۴۱ قانون‌کار که صراحتاً به کمتر‌نبودن حداقل دستمزد از نرخ تورم اشاره دارد و بدین ترتیب جامعه‌کارگری به دنبال آخرین راهکار خود و شکایت از مصوبه مزدی به دیوان‌عدالت اداری رفت که این مسیر هم به جایی نرسید و بر اساس اعلام رئیس دیوان عدالت‌اداری، این شکایت رد شده است.

حکمتعلی مظفری، رئیس‌ دیوان عدالت‌اداری در این خصوص اعلام کرد: «در راستای اجرای قانون، نظرات شورای عالی کار گرفته شد و پرونده شکایت از مصوبه شورای عالی کار در خصوص نرخ حداقل دستمزد کارگران به هیئت تخصصی دیوان عدالت اداری ارسال شد و هیئت تخصصی در هفته گذشته وارد رسیدگی شد که بر اساس آخرین اطلاع هیئت تخصصی شکایت را موجه ندانست و به رد شکایت رای صادر کرده است.»

اگرچه این برای اولین بار نیست که کارگران به مصوبه مزدی شورای‌عالی کار اعتراض می‌کنند و دیوان‌عدالت شکایت آن‌ها را رد می‌کند. در سال ۹۱ و ۹۹ هم نمایندگان جامعه کارگری به این نهاد عریضه بردند که به جایی نرسید.

چرا اعتراض کارگران رد شد؟

علی خدایی (عضو شورای عالی کار و عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار) که خود از مذاکره‌کنندگان مزدی است، درباره دلایل شکایت مطرح شده ازسوی کارگران و نیز دلایل رد آن ازسوی دیوان عدالت اداری گفت: «البته ما جزء شکایت‌کنندگان از مصوبه مزد ۱۴۰۲ نبودیم اما دلیل دیوان نیز برای رد شکایت مشخص است. ما در سال ۱۳۹۹ که اعضای کارگری شورای عالی کار مصوبه مزد را امضا نکردند، به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم و حدس می‌زدیم شکایت امسال درباره مزد کارگران نیز در رابطه با سال ۱۴۰۲ به همان سرنوشت سال ۱۳۹۹ دچار شود.»

وی افزود: «در سال ۱۳۹۹ صورتجلسه تصویب مزد توسط گروه کارگری امضا نشد. در همان زمان اگر ما به این مسئله در رسانه‌ها کمتر پرداختیم، علتش آن بود که نمی‌خواستیم موضع گروه کارگری تضعیف شود. اما حالا که این اتفاق افتاد و شکایت توسط دوستان دیگر ما در جامعه کارگری انجام و سپس رسانه‌ای شد، با رد این درخواست شکایت باید این نکته اشاره کنیم که دیوان عدالت اداری متاسفانه به جای ورود به ماهیت ماده ۴۱ قانون کار و اجرا نشدن آن در مصوبه مزدی، به ماهیت ۱۶۷ قانون کار (که در رابطه با ساختار شورای عالی کار است) رجوع می‌کند.»

خدایی با اشاره به اینکه طبق ماده ۴۱ قانون کار مزد مصوب باید براساس نرخ تورم و سبد حداقل معیشت خانوار کارگری تعیین شود، گفت: «برای مزد امسال، سبد توافق شده میان کارگر و کارفرما و دولت عدد ۱۳ میلیون و ۹۰ هزار تومان بوده است. وقتی دولت و کارفرما و کارگر هر سه در شورای عالی کار بر این عدد توافق دارند و وقتی گروه کارگری که موضعش رقم بالای ۱۵ میلیون تومان سبد حداقل معیشت بود، چنین رقمی را مانند دو طرف کارفرمایی و دولت پذیرفت، در چنین شرایطی وقتی دیوان عدالت اداری که به خود توافقات شورا رجوع می‌کند، باید بپذیرد که ماده ۴۱ قانون کار باتوجه به سبد توافقی اجرا نشده است.»

وی افزود: «متاسفانه تجربه تاریخی ما نشان می‌داد که در دیوان به جایی نمی‌رسیم. در شرایط فشار دو سویه روی گروه کارگری در شورای عالی کار طرفین می‌گفتند که یا افزایش ۲۷ درصدی حقوق کارگران را می‌پذیرید یا بدون حضور گروه کارگری شورای عالی کار، افزایش مزد ۲۱ درصدی را تصویب می‌کنیم. ما با علم اینکه امضا کردن یا نکردن صورتجلسه مصوبه مزدی برای دیوان عدالت اداری فرقی در رسیدگی نمی‌کند، مصوبه را امضا کردیم تا در بین این دو گزینه حداقل افزایش ۲۷ درصدی را برای کارگران تصویب کنیم. ما تجربه دیوان را چندبار داشتیم و یکبار در سال ۱۳۹۱ به دیوان عدالت اداری برای مزد شکایت کرده بودیم و یک بار نیز در سال ۱۳۹۹ چنین کردیم و هر دو بار شکایت رد شد.»

عضو کارگری شورای عالی کار تصریح کرد: «در شکایت ۱۳۹۹ با وجود اینکه تمامی مولفه‌های لازم در حوزه‌عدم رعایت قانون وجود داشت و نظر گروه کارگری در مصوبه مزدی درج نشده و صورتجلسه توسط نمایندگان کارگری در شورا امضا نشده، دیوان با ارجاع به این نکته که نمایندگان کارگری صرفا در جلسه حضور داشتند و طبق آیین نامه مزد مصوب رای اکثریت (نمایندگان کارفرمایی و دولت) را داشته است، شکایت ما را در آن سال نیز رد کرد.»

وی اضافه کرد: «ممکن است در اعلام جزئیات رای دیوان، ارجاعی به امضای نمایندگان کارگری پای صورتجلسه مزد بشود، اما پیشاپیش پاسخ می‌دهم که چنین امضایی پای مصوبه مزدی ۱۳۹۹ نیز وجود نداشت و در آن سال نیز دیوان شکایت طرف کارگری را رد کرد.»

عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار با بیان اینکه کاش دوستان دیوان عدالت اداری در هنگام صدور رای توضیحات ما نمایندگان کارگری را نیز می‌شنیدند و بعد رای صادر می‌کردند گفت: «اینکه دیوان می‌گوید ما از شورای عالی کار توضیح درباره این شکایت خواستیم، نشان می‌دهد که تنها از طرف دولتی شورا توضیح خواستند زیرا درخواست توضیح برای ما نمایندگان کارگری نیامده است.»

خدایی تصریح کرد: «طبق ماده ۱۶۷ قانون کار، شورای عالی کار موظف است که به تکالیفی عمل کند که ذیل قانون کار برعهده‌اش گذاشته شده و ما ذیل قانون کار تنها موردی که در رابطه با جزئیات دستمزد داریم، مربوط به ماده ۴۱ قانون کار است که مولفه اول آن توجه به نرخ تورم است و مولفه دوم می‌گوید مزد تعیین شده باید بتواند حداقل‌های یک زندگی را تامین کند. ما ماه‌ها کار کردیم که عدد مربوط به حداقل‌های یک زندگی را احصا کنیم. اما در پایان روی عدد ۱۳ میلیون و ۹۰ هزارتومان توافق کردیم. این یعنی ملاک بند دوم ماده ۴۱ عدد مذکور است. وقتی مزد تعیین شده با همه اما و اگرها به ۷ میلیون تومان نمی‌رسد، دیوان عدالت اداری بر چه اساسی این فاصله را غیرقانونی تشخیص نمی‌دهد؟»

وی افزود: «ممکن است دوستان دیوان عدالت اداری در واکنش بگویند که این مزد امضای نمایندگان کارگری را دارد. بنده از همین جا صراحتا می‌گویم که دیوان فرض کند اعضای کارگری شورای عالی کار نیز به هر دلیلی برخلاف قانون اشتباه تصمیم گرفته باشند. مگر ما مرجع حقوقی دیگری در اینجا به جز دیوان عدالت اداری داریم که بتواند جلوی خطای بنده به عنوان نماینده کارگر را بگیرد؟ به همین دلیل ما معتقدیم که دیوان باید باتوجه به نقض ماده ۴۱ قانون کار در مصوبه مزدی باید به این شکایت رسیدگی کرده و آن را رد نمی‌کرد، اما گویا طبق معمول ملاک قضات دیوان بازهم صرفا رعایت فرمی و شکلی جلسه مزدی شورای عالی کار طبق ماده ۱۶۷ قانون کار بوده و براین اساس رای به رد شکایت دادند.»

خدایی در پایان تاکید کرد: «ما براساس ماده ۱۶۸ قانون کار این امکان را داریم که تقاضای تشکیل جلسه مجدد شورای عالی کار را بدهیم. باتوجه به اینکه دولت هم در جلسات شورای عالی کار تاکید بر مهار تورم داشتند و دلیل آقایان در رد افزایش دستمزد، پیشرانه نشدن مزد در بحث افزایش تورم و مهار شدن تورم تولید از سه ماه قبل و وعده کنترل تورم مصرف کننده بود، اما عملا این اتفاق نیفتاد و ما اخیراً شاهد افزایش ۳۰ درصدی قیمت لبنیات بودیم. این افزایش قیمت‌ها نیز توسط مراجع رسمی دولتی ابلاغ می‌شود و دولت در جلسه وعده‌هایی داده که عملی نشده و به همین دلیل گروه کارگری اصرار دارد تا درخواست جلسه بررسی مجدد مزد را بدهد. باید جلسه شورای عالی کار تشکیل شود تا ما دلایل قانونی و منطقی خود را برای بازنگری مزد کارگران را بتوانیم مطرح کنیم.»

یک مقایسه ساده با ترکیه

ترکیه هم مانند ایران درگیر تورم بالاست و مردم این کشور با بحران اقتصادی مواجه شده‌اند؛ سال گذشته نرخ تورم در این کشور به ۸۵ درصد و حالا به حدود ۴۳ درصد رسیده؛ نرخی مشابه با ایران با این تفاوت که همسایه غربی ما متناسب با نرخ تورم خود به اصلاحات مزدی می‌پردازد و در پی سرکوب دستمزدها نیست. ترکیه سالانه دو بار به افزایش دستمزدها اقدام می‌کند که یک بار در شش‌ماه اول و بار دیگر در شش‌ماه دوم سال است.

دولت این کشور برای نیمه اول سال ۲۰۲۳، دستمزدها را نسبت به سال ۲۰۲۲، ۵۴/۵ درصد افزایش داد و در هفته گذشته هم برای نیمه‌دوم سال، ۳۰ درصد دیگر به دستمزدها اضافه کرد؛ به عبارتی دستمزدها در این کشور نسبت به سال گذشته، ۸۴/۵ درصد افزایش یافته است!

اما در ایران و با وجود تصریح قانون‌کار، هیچ‌گاه متناسب با نرخ تورم دستمزدها افزایش نداشته و حتی بسیار کمتر از آن تعیین شده؛ مشابه امسال که یک شکاف بسیار زیاد بین نرخ تعیین‌شده و سبد‌معیشت کارگران وجود دارد و جالب اینکه هیچ‌گاه برای ترمیم آن در طول سال هم اقدام نمی‌شود؛ یک سرکوب‌مزدی تمام‌عیار که جامعه‌کارگری را به سمت انحطاط پیش می‌برد.

جالب اینکه این سرکوب مزدی غالباً از سوی صاحبان‌سرمایه، نمایندگان کارفرمایان و اتاق‌بازرگانی توصیه می‌شود و موید این مسئله، مواضع آنان در جلسات شورای‌عالی‌ کار است؛ افراد و نهادهایی که همواره از توسعه کشورهای همسایه و جهت‌گیری‌های اقتصادی آن دم می‌زنند و به آن رشک می‌ورزند اما قصه را از وسط روایت می‌کنند؛ آنان تمایلی به دیدن وجوه پنهان اقتصاد دیگر کشورها ندارند که به جای استثمار کارگران و سرکوب مزدی، در پی متناسب‌سازی دریافتی‌شان با تورم هستند. 

سیلی محکم به صورت کارگران

رد شکایت مزدی جامعه‌کارگری در دیوان عدالت‌اداری و عدم اقدام در خصوص متناسب‌سازی دستمزد و تورم و همچنین یک مقایسه ساده با همسایه غربی‌، حاکی از آن است که بر خلاف شعارهای مطرح‌شده، کارگران هیچ جایگاهی در نظام‌ اقتصادی و اجتماعی ایران ندارند. آنان دائماً در حال پذیرایی از سیلی‌هایی هستند که از هر سمت‌وسو به آنان نواخته می‌شود و فریادهایشان به جایی نخواهد رسید. 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۱۱۳۵۱۱۳:۳۹:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۳
سیلی محکم را مردم وقتی خوردند که قیمت ارز 10 برابر شد یعنی مردم 10 برابر فقیر شدند.
ناشناس۳۱۱۱۵۳۷۱۴:۳۹:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۳
انقلاب مستضعفان باید حواسش به قشر ضعیف باشه چه جوری میخواستین درد و رنج مستضعفان جهان رو کم کنین
مازیار۳۱۱۱۷۹۹۱۶:۴۴:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۳
از اول هم قرار نبود ایران شامل مستضعفان جهان شود. آنروز که این حرف زده شد کارگر ایرانی معادل ۲۰۰ دلار دسمزدش بود به قدر دو سکه طلای تمام. لذا طبیعتا نمیتوانست جز مستضعفان جهان قرار بگیرد.
ناشناس۳۱۱۲۱۸۹۲۱:۲۴:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۳
از اون زمان ارزش دلار ۶۰۰ درصد رشد کرده. ۲۰۰ دلار اون زمان ارزش ۱۲۰۰ دلار امروز رو داشته
ناشناس۳۱۱۳۸۳۹۱۳:۰۴:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۵
شما که هنوز نمیدانی این ارزش پول ایرانه که کاهش یافته نه اینکه نرخ دلار افزایش داشته باشه؟
من من۳۱۱۳۱۰۳۱۸:۴۵:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۴
البته اعدادتون غلطه... در سال 56 و 57 اخرین حداقل حقوق رسمی اعلام شده حدود 640 تومن بوده که با دلار 7 تومنی که حدود 91 دلار میشده. و صد البته قدرت خرید 90 دلار انتهای دهه 70 میلیادی باید با قدرت خرید و ارزش فعلی تبدیل بشه..
ناشناس۳۱۱۲۸۴۴۱۳:۵۱:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۴
بیخود کارگر و کارفرما را انداختند به جون هم. اقتصادی که بر پایه تولید نباشه کارگر هم لازم نداره و این فلاکتی که داریم فقط به خاطر اینه که اقتصاد بر پایه تولید نیست. اقتصاد ما خام فروشی و دلالی است باید فکری به حال این قضیه کرد
ناشناس۳۱۱۱۳۵۵۱۳:۴۰:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۳
این در حالیست که سه بانک خصولتی روز چهارشنبه مجمع عمومی برگزار و یک پاداش کلان مجمع برای خود تصویب می کنند و یک پاداش بسیار زیادتر به عنوان پاداش تصویب تراز و دریافت سود های بسیار کلان از سهام های ترجیحی که بطور مجانی به آنها داده شده است.
ناشناس۳۱۱۱۵۰۰۱۴:۲۹:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۳
تبعیض و تفاوت و زیاده خوری تا به چه اندازه
ناشناس۳۱۱۱۹۳۴۱۷:۵۸:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۳
تاسف آور است یا خنده دار عیدی پایان سال کارمندان بانک های خصولتی طبق قانون کار پرداخت میشود و در اینجا میشوند کارگر و از قوانین کار پیروی می کنند و کارمند نیستند و کارگرند
ناشناس۳۱۱۱۵۱۷۱۴:۳۵:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۳
بررسی شود در تاریخ ۳۱ خرداد چند صد میلبون تومان پاداش ترارنامه به حساب هر یم از مذیران این سه بانک خصولتی رفته است به غیر از پاداش مجمع و سود سهام ها که از طرق دیگر پرداخت میشود
ناشناس۳۱۱۱۹۴۲۱۸:۰۳:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۳
تنها بیش از چند هزار میلیارد تومان در این برخی بانک های خصولتی صرف پاداش تصویب ترازنامه شده که بین مدیران و کارکنان توزیع شده است
ناشناس۳۱۱۱۹۷۱۱۸:۱۷:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۳
رییس جمهور که دستور رسیدگی به وام های مسولان بانکی را دادند به مسله انواع پاداش های کلان در شبکه بانکی هم ورود نمایند
حبیب۳۱۱۲۲۴۲۲۲:۲۹:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۳
اگر به اون ها هم چیزی ندن من فکر نمیکنم به حال شما فرقی بکنه.
ناشناس۳۱۱۱۵۸۷۱۴:۵۹:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۳
شورای اقتصادی سران سه قوه و رییس جمهوری و سازمان های نظارتی و سمن ها به این زیاده خوری ها ورود جدی نمایند .
ناشناس۳۱۱۲۵۱۰۰۸:۱۸:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۴
از سمن دیده بان درخواست میشود در این مهم اقدام لازم مبذول بفرمایند
صمصام۳۱۱۱۳۶۲۱۳:۴۵:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۳
خبر دارید کارگرها خوش حساب ترین آدمها در پرداخت مالیات هستند؟ حتی حقوق نگرفته مالیات شان را میپردازند !کارگران در ایران موظفند به خوردن حسرت و داشتن آرزوهای محال هستند و موظفند به داشتن صورت سرخ به دلیل همین سیلی ها که میفرمایید کارگران در ایران همیشه خدا بدبختند ... همیشه خداا
ناشناس۳۱۱۱۳۷۷۱۳:۴۹:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۳
از دولت بیش از این انتظار دارید؟
رزمنده۳۱۱۱۷۰۷۱۵:۴۱:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۳
فقط زورش به کارگربدبخت ورزمندگان معیشت بگیر که تو دهک نهم ودهم قرار دادن اقای ریسی همینها بودن پای صندوق رای بهت رای دادن این هم جوابشون
ناشناس۳۱۱۱۴۰۶۱۳:۵۷:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۳
دیوان عدالت اداری بنویسیم دیوان عدالت دولتی بخوانیم
ناشناس۳۱۱۱۴۱۵۱۴:۰۱:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۳
سی و چند سال است حاکمیت تنها هدفش یک دست کردن حکومت و تثبیت کردن حلقه خودی ها در قدرت است و کلا برنامه ای برای مستضعفان ندارد همینطور که دیده ایم هر عملی دولتها انجام داده اند به نفع ثروتمندان و در جهت رشد بیشتر اختلاف طبقاتی بوده و هست و ما کلا از همه شما نا امیدیم !!!
ناشناس۳۱۱۱۵۵۳۱۴:۴۴:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۳
مستضعف در جمهوری اسلامی نداریم این کارگران کم برخوردارند
ناشناس۳۱۱۱۹۵۰۱۸:۰۶:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۳
لطفا بازی با کلمات نکن.
ناشناس۳۱۱۱۴۱۷۱۴:۰۲:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۳
علتش عدم استقلال قوه ی قضائیه است
ناشناس۳۱۱۱۴۴۸۱۴:۱۱:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۳
کشوری که تورم در این حد داره یعنی از جیب کارگر و کارمند برمی ذاره و میده به پولدار
ناشناس۳۱۱۱۴۷۰۱۴:۱۸:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۳
كشور غرب ايران قيمت انرژي ٢٠ برابر ايران است قيمت مواد غذايي دو تا سه برابر ايران است و نميتوان يك كشور غرب ايران را بدون محاسبه همه مختصات با ايران مقايسه كرد بهرحال مبناي دستمزدها بر اساس بسياري از پارامترها ميباشد در خانه يك حقوق بگير تركيه اي معمولا يك اطاق گرم است براي انكه قيمت گاز و انرژي سرسام اور است اما در خانه يك حقوق بگير ايراني چله زمستان انگار رفته اي عربستان بنزين ١٠ برابر ايران نان ٤ برابر ايران ووووو ضمناً يكي از پارامترهاي دستمزدها ي كارگري عرضه و تقاضا است در حال حاضر نيروي كار بمراتب بيشتر از كار ميباشد و اين خودش موثر تست در قيمت دستمزد ها ضمناً در كشور غرب ايران اين چيزها هم وجود دارد مبناي دستمزد ٨ ساعت كار است در پايان سال دو ماه دستمزد عيدي وجود ندارد حق اولاد و مسكن و اينجور چيزها ارتباطي با كارفرما ندارد دولت و سيستم خدمات اجتماعي راساً از بودجه مملكت خدماتي را ميدهد و حق سنوات نيز كه كارفرما بايد بپردازد وجود ندارد كارگر بمحض كوچكترين تخلف سريعاً بركنار و اخراج ميشود در حاليكه در ايران اينچنين نيست در غرب ايران اگر كارگري كارايي لازم را بخواهد نداشته باشد و خلاصه كلام بخواهد كم كاري انجام دهد بلافاصله كارفرماًميتواند اورا اخراج نمايد بنظر ميرسد ضمن احترام حتمي به همه كارگران كشور و دفاع از حقوق انها نويسنده بايد يك طرفه به قاضي نرود و تمامي اين موارد را بايد در نظر يگيرد و اما وظيفه دولت بجاي افزايش حقوق ها افزايش ارزش پول كشور و نتيجتاً بالا رفتن ارزش حقوق كارگران و همه حقوق بگيران ميباشد سياست افزايش حقوق در طي اين ٤٤ سال نتيجه جز تورم و بي ارزش شدن پول كشور نداشته و نخواهد داشت .....
امید یاوری دارانی۳۱۱۱۶۳۲۱۵:۱۶:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۳
از قیمت انرژی گفتید ولی نگفتید که ایران روی دریای نفت و گاز است ولی ترکیه واردکننده است. از بهره وری در ترکیه و مقایسه ان با ایران گفتید ولی نگفتید اساسا بهره وری در همه ارکان ایران چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی و چه در بخش مدیریتی چقدر پایین است. از مقایسه قیمت مواد غذایی در ترکیه گفتید که خلاف واقع است. از شاخصهای اقتصادی ترکیه نگفتید. از سطح رفاه مردم ترکیه نگفتید. اگر چیزی می گویید همه را برزبان بیاورید. اما در افول قدرت جامعه کارگری همین بس که با کاهش ارزش پول ملی و تورم روزافزون و تهدیدات شغلی امنیتی برای کارگر نمانده است. امروز جامعه کارگری بیش از هر زمان دیگری رسما استثمار شده است و هیچ فریاد رسی ندارد.
ناشناس۳۱۱۱۸۰۴۱۶:۴۷:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۳
دقیقا درسته درسال 56 من 3000 تومان دریافت می کردم ولی الان درفتی ام 5000 برابر شده همان آشه همان کاسه چاره کار تنها افزایش دستمزد نیست
ناشناس۳۱۱۱۶۴۹۱۵:۲۲:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۳
الان ۲۰ ساله کشور تحت شدیدترین تحریم ها قرار داره هیچ کشوری توان تحمل این حد از فشار رو نداره فکر کردی مسئولین هستن که زیر این فشار دوام اوردن؟؟؟؟ نه زندگی و معیشت کارگر و کارمند وخانواده هاشون تاوان این فلاکت رو پرداخت کردن.
ناشناس۳۱۱۱۶۶۱۱۵:۲۷:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۳
محض اطلاع : درامد صادراتی حاصل از نفت و گاز طبق اعلام رسمی ۵۵ میلیارد دلار بوده که معادل ریالی آن به جیب دولت رفته. حدود ۱۰ درصد مالیات ارزش افزوده و میانگین ۱۵ درصد مالیات بر درآمد بعلاوه ارزش معادل مالیاتی نفت ، رقمی بالای ۵۰ درصد مالیات میشود . علاوه بران فروش سوخت ربطی به ارزش آن ندارد. نرخ بالای سوخت در ترکیه ناشی از مالیات است. قیمت مرغ ترکیه هم اکنون کیلویی دو‌دلار است. لطفا اطلاعات خودرا بالا ببرید بعد نظر بدهید.
ناشناس۳۱۱۱۸۶۶۱۷:۲۳:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۳
درامد نفت ٥٥ ميليارد دلارى براى هر ايرانى ميشود روزى. يك دلار و هفتاد سنت ١/٧٠ … تقريباً روزى ٨٠ هزار تومان هر نفر اين درامد ارزى بايد براى نان شكر مرغ و گوشت و روغن و برنج و چاى گندم و جو و ذرت و دلنه اى روغنى براى كارخانجات و خوراك دام براى مصرف دامپرورى ها مصرف شود براى كودهاى كشاورزى و انواع و اقسام سموم براى مواد اوليه كارخانجات و واردات ماشين الات صنايع مصرف شود براى واردات دارو و اقلام پزشكى دستگاه ها و تجهيزات پزشكى مصرف شود براى كاغذ و چوب وارد شود مبلغ كلانى از اين ارز بايد مصرف در خود ادارات نفت شود جهت ثابت نگاه داشتن توان توليد حتى گاهى و زمانى لازم است بنزين مصرفى مقدار. اش وارد شود براى امنيت داخلى و مرزهاى كشور و بالا بردن توانايى نظامى براى حمل و نقل هوايي. و مترو و ريل و خط آهن و لوله كشي هاى انتقال نفت و گاز ووووووووووو مبلغ ٥٥ ميليارد دلار وجه زيادى براى اداره كشور نيست در كشور تركيه بدليل بيش از ٦٠٠ ميليارد دلار وام هاى خارجى اين كشور به بدهكار ترين كشور منطقه تبديل شده است تورم نزديك به ايران گريبانگيرش شده است و خوشبختانه شايد بدليل تحريم ها كشور ما كمترين ميزان بدهى خارجى را در جهان دارد تركيه كشور مناسبى براى الگو قرار گرفتن نيست
ناشناس۳۱۱۲۲۹۶۲۳:۳۴:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۳
یه سوال استاد ایا فقط درامد کشور نفت هست نان و شکر و مرغ هزاران قلم دیگر که در داخل تولید میشوند یه جوری خواستی همه را به نفت ربط بدی انگار صبح تا شب نشستیم خونه میگیم دولت نفت بفروشه ما را سیر کنه
ناشناس۳۱۱۱۶۷۲۱۵:۲۹:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۳
برایند تمامی قیمت و خدمات و درآمد و تورم و غیره تحت عنوان ضریب فلاکت و به صورت علمی محاسبه شده است، شما که پارامتر دوست دارید، در طرفداری از سیستم مطبوعتان، پارامتر ضریب فلاکت ملت ایران و ملت های منطقه را بیان فرمایید! ولی اینکار را نمی کنید، شما در حمایت از طبقه مستضعف، بررسی علل ناتوانی سیستم مطبوعتان را کش نمی دهید.
ناشناس۳۱۱۱۶۷۹۱۵:۳۱:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۳
اگر اینگونه است چرا همه دوست دارند بروند اون جا.
ناشناس۳۱۱۱۷۲۹۱۵:۵۶:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۳
ترکیه نفت هم ندارد. به اندازه یک دهم ایران معدن هم ندارد. وارد کننده بزرگ فولاد و مس و آلومنیوم و سیمان هم هست. در حالی که ایران دارنده ذخایر عظیم فلزات است
ناشناس۳۱۱۲۰۳۳۱۸:۵۷:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۳
خیر مواد غذایی دو تا سه برابر ایران نیست چرا خودرو ارزان را نمی گویید چرا مسکن ارزان تر از ایران را نمی گویید چرا وضعیت مناسب بیمه ها و پرداخت سربازی را نمی گویید شما یکطرفه به قاضی می روید با هر شاخصی حساب کنید مردم ترکیه رفاه بالاتری دارند بله قیمت انرژی گران است تا مردم با تکنولوژی مدرن که با قیمت مناسب در دسترس ست صرفه جویی نمایند
ناشناس۳۱۱۲۰۳۴۱۸:۵۸:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۳
در ایران کارگران به راحتی آب خوردم اخراج می شوند شما دولتی ها هستید که ... سر کار هستید کارگران ایرانی ححتی روزمزد هم نیستند مروز کار می کنند 3 ماه بعد حقو.ق میگیرند
ناشناس۳۱۱۲۱۲۴۲۰:۳۷:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۳
داداش یک گارگر 13میلیون حقوق میگیره و 10میلیون اجاره میده بنظرشما چقدر برایش میمونه که خرج زنو بچه هایشان رابده 65درصد ایرانی یا فقر کامل ویا متوسط هستند تو چی میگی مگر کشور ما فقیر است ما باید یک زندگی عالی داشته باشیم
ناشناس۳۱۱۲۳۷۸۰۲:۴۴:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۴
اصل مطلب که باید قدرت پول به جای مقدار پول افزایش پیدا کنه درسته. ولی لوازمی داره که ظاهرا فعلا اولویت نیست و کارگر و کارمند و کارفرما را همه باهم در ضرر میبرد.
سید نعمت الله۳۱۱۱۵۱۲۱۴:۳۴:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۳
افزایش حقوق برای کارمندان دولت هم همیشه کمتر از نرخ تورم بوده
ناشناس۳۱۱۱۷۰۵۱۵:۳۹:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۳
کارمند دولت علاوه بر انواع حمایت های جانبی از وام و خورد و خوراک و فروشگاه های خرید قسطی و اقامت گاه های سفری و بیمه تکمیلی و غیره، پس از 30 سال و با 30 سال سابقه که طی آن سطح شغلی اش افزایش سنواتی داشته (حتی اگر هیچ ارتقا شغلی نداشته باشد) بازنشست می شود. کارگر هر سال با قرداد سالانه و بدون بحث سابقه کار، قرارداد جدید سفر می بندد و هیچ یک از حمایت های فوق را ندارد، همه زندگیش همان قرارداد لیست شده است. فقط برای اینکه یک نمونه را بدانی، آبدارچی شرکت ما با 59 سال سابقه کار مجموعه آزمایشی برایش دکتر نوشت که در بیمارستان هاشمی نژاد به ارزش یک میلیون و چهارصد و خورده ای انجام شد، تامین اجتماعی صد و چهارده هزار تومان آن را تقبل کرد!
ناشناس۳۱۱۱۹۱۷۱۷:۵۰:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۳
نود درصد پرسنل شهرداریها کارگرانی هستند که کار کارمند را انجام میدهند واز مزایای کار گری بهره مند میشوند
رضايي۳۱۱۲۱۹۵۲۱:۳۳:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۳
نه خیر کارمندان بیش از کارگران حقوق دریافت می‌کنند و پاداش و ماده خرج از شمول میگیرند
ناشناس۳۱۱۳۴۹۱۰۸:۵۱:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۵
خیلی کمتر
ناشناس۳۱۱۱۵۶۳۱۴:۵۰:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۳
تا پول نفت هست نیازی به کارگر نیست الان یک کارمند شاغل در پالایشگاه نفت ماهی 50 میلیون تومان حقوق میگیره کلی هم مزایا داره خوراک مجانی و محل زندگی مجانی
ناشناس۳۱۱۱۵۸۳۱۴:۵۸:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۳
کارگران بی پشت و پناه هستند.
ناشناس۳۱۱۱۶۵۵۱۵:۲۶:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۳
دیوان عدالت سیاسی کاری می کنه که معمولا به نفع دولت رای می دهد.
kami۳۱۱۱۷۰۶۱۵:۳۹:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۳
لطفا به جای کلمه کارگر از کلمه ی برده استفاده کنید بیشتر همخوانی داره
ناشناس۳۱۱۱۷۱۸۱۵:۴۸:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۳
با توجه به اظهارات اقای رییسی و سایر وزرا تورم کاهش یافته و این نزول هم ادامه دارد لذا انتظار افزایش دستمزد از سوی کارگران معنایی جز افزایش تورم ندارد حالا شما هر چی دلت می‌خواد بگو .
ناشناس۳۱۱۱۸۱۸۱۶:۵۷:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۳
شما مثل اینکه خبر ندارید ، فقط قیمت لبنیات در هفته گذشته 30 درصد افزایش داشته است ؟؟!!! هزینه های حمل و نقل هم بین 30 تا 40 درصد از طرف باربری ها افزوده شد !!!!
ناشناس۳۱۱۱۷۶۴۱۶:۲۱:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۳
تاریخ در اینده قضاوت میکنه که چقدر فاصله طبقاتی در ایران وجود داره .متاسفانه الان بیش از 20 ساله ،کارگران حقوق بیش از 150 الی 160 دلار در ماه نمیگیرند .انشالله دولت از سال اینده حواسش به قشر پایین باشه .
معلم۳۱۱۱۷۸۵۱۶:۳۳:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۳
امروز نظام از نظر امنیت خارجی در سطح بسیار خوبی است وخطری انرا تهدید نمی کند. همانطور که امام ره فرمودند حفظ نظام اوجب واجبات است. زمان ان رسیده که سرعت تغییر سیاست های اقتصادی سیاسی را افزایش دهیم و به حرف اساتید دلسوز و با تجربه داخل و خارج از کشور گوش دهیم.با ارزوی موفقیت
ش پوراحمدی۳۱۱۱۷۹۲۱۶:۴۰:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۳
بریده باد دستهایی که اینگونه به سفره های کوچک کارگران رحم نمیکنند .
ناشناس۳۱۱۱۷۹۷۱۶:۴۳:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۳
در مقام مقایسه کشور ما با ترکیه خوب بود رشد اقتصادی را هم مقایسه میکردید .
ناشناس۳۱۱۲۰۳۹۱۹:۰۲:۲۰ ۱۴۰۲/۴/۳
رشد اقتصادی وقتی بالا میره که رکود نباشه و عامه مردم توان خرید کالاهایی که خودشون ساختن و داشته باشن
ناشناس۳۱۱۲۱۴۵۲۰:۵۰:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۳
رشد توهم شما پدر ملت و دراورده
کارگر۳۱۱۱۸۰۹۱۶:۴۸:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۳
دیوان عدالت رفیق ثروتمنده رفیق مسولان و وزیران و تجارو دولته .
مجتبی علوی۳۱۱۱۸۱۱۱۶:۵۱:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۳
متاسفانه قضات چه در دیوان و چه در دادگاههای عرفی بدون نگرانی ازعدم انطباق آرایشان با مُرّ قانون اقدام به صدور آن میکنند.
ناشناس۳۱۱۱۸۴۴۱۷:۱۲:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۳
وضع کارگر این قدرها هم بد نیست.با عیدی و سنوات ماهی ۲۰ میلیون برا من کارفرما آب میخوره
ناشناس۳۱۱۲۱۸۸۲۱:۲۳:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۳
منظور کارگر حداقل بگیر هست والا یک کارگر متخصص ممکن است 50میلیون هم بگیرد
داریوش۳۱۱۴۴۷۰۲۳:۳۰:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۵
درود...کدام کارگر متخصص 50میلیون در آمد دارد....من با بیست هفت سال و تخصص با اضافه‌ کاری به زور حقوقم به 25 می رسد....تو هزینه تعمیرات ماشین و خورد و خوراک زن و بچه ام مانده ام....
رضایی۳۱۱۲۲۰۰۲۱:۳۸:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۳
نه‌خیر اینطور نیست .وضعیت کارگران الان حالت اورژانسی هست فقط رسیدگی نمی‌شود. اهمیت نمی‌دهند. کارگران الان قادر نیستند برنج ایرانی بخوردند.گوشت بخرند .
ناشناس۳۱۱۲۲۴۴۲۲:۳۱:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۳
برو کارگر شو
ناشناس۳۱۱۲۳۰۲۲۳:۴۰:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۳
ورشکست نکنی کارفرما... فولادوسنگ اهن اینقدرنمیده
بازنشسته کشوری خجل از خانواده۳۱۱۱۹۷۳۱۸:۲۰:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۳
الف عزیز با تشکر از این مقاله لطفا مقاله ای هم در باره وضعیت زندگی بازنشستگان بنویسید.
ناشناس۳۱۱۲۰۱۰۱۸:۴۳:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۳
با لایحه هفتم توسعه دولت که قرار است در مجلس تصویب شود قانون کار علیه کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی خواهد بود
مصطفی۳۱۱۲۱۴۳۲۰:۴۹:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۳
سلام کارگر کیلویی چند ؟ عشق است فقط طبقه سرمایه دار و مرفه جامعه کارگر فقط خوب است برای پای صندوق رای و روز ۱۱ اردیبهشت وعکس یادگاری مسئولان در بازدید از کارخانجات بزرگ غول‌های اقتصادی
ناشناس۳۱۱۲۱۵۵۲۰:۵۴:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۳
خدادکنه دولت و مجلس از خواب خوش غفلت بیدار شن
ایرانی۳۱۱۲۳۰۶۲۳:۴۵:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۳
کارگرابایدازشرکتابیان بیرون، چون الان دیگه شرکت رفتن بدردنمیخوره ۶۸۰۰مزده واقعا؟شبانه روزشرکت باشه بشه۱۰م بیشترنمیشه اینو۵م بایدبده کرایه خونه...شغل ازادهرکارکنیدازشرکت بیشترکارمیکنید.
رسول۳۱۱۲۳۶۰۰۱:۰۵:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۴
مرغ نود تومن گوشت۳۷۰ افزایش حقوق ۲۷ درصد زیادمونم هست خواهشن دیوان رای به کاهش بدهد
ناشناس۳۱۱۲۳۸۴۰۲:۵۸:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۴
همانطور که رئیس محترم جمهور فرمودند پنج ناترازی در کشور هست که نه فقط انباشته از گذشته است بلکه سیاستهای جاری هم راه برون رفت آن نیست و در نهایت تولید و واردات و رفاه عمومی آسیب دیده و میبیند و خواهد دید و پخش پول هم دردی از آن را دوا نمیکند. سیاست درست بالابردن قدرت پول است نه مقدار آن که بعید است از سطح شعار خارج شود.
ناشناس۳۱۱۲۴۳۱۰۶:۳۸:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۴
فقط کارگران نیستند . سال گذشته حقوق کارگران و کارمندان خصوصی و خصولتی 50 درصد افزایش یافت ولی کارکنان بخشهای دولتی قانون خدمات کشوری 10 درصد . عیدی پایان سال آنان 3 بابر یک حقوق است و باز کارکنان گفته شده یک مبلغ ناچیز . هر سال هم انگار که این کارکنان بانکهای دولتی و ادارات دولتی دیگر فقط هوا میخورند . اصلاً چرا باید در یک کشور شرکتهای نفتی و فولادی و پتروشیمی برای خودشان یک اشل حقوقی داشته باشند و بانکهای خصولتی و کارگران یک شکل دیگر و بانکهای دولتی و کارکنان سایر ادارات قانون خدمات کشوری همیشه ته خط باشند ؟؟؟؟؟؟
ناشناس۳۱۱۲۹۵۱۱۵:۳۸:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۴
پنج تا کارگر داشتیم. به سختی از پس هزینه های کارگاه بر می آمدیم. حتی برداشت خودم از حقوق کارگاه کمتر از کارگران بود. با این اوضاع گرانی اجاره و مالیات خیلی ها از پس هزینه ها بر نمی آیند. این حکایت زندگی خیلی از صنعتگران این کشور است.
داریوش۳۱۱۳۰۸۰۱۸:۱۰:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۴
درود این نوشته درست تر است خلاف شعارهای مطرح‌شده، کارگران هیچ جایگاهی در نظام‌ اقتصادی و اجتماعی ایران اسلامی ندارند. آنان دائماً در حال پذیرایی از سیلی‌هایی هستند که از هر سمت‌وسو به آنان نواخته می‌شود و فریادهایشان به جایی نمی‌رسد
ناشناس۳۱۱۳۴۸۲۰۸:۴۴:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۵
بی عدالتی در پرداخت ها، عدم کفاف حقوق برای زندگی برای این اقشار ظلمی است مضاعف که توسط دولت ارائه و توسط همان مجلسیان به صورت قانون تصویب می شه.
ناشناس۳۱۱۳۷۲۱۱۱:۲۹:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۵
همیشه اونی که پولدارتره قدرتمندتره
ناشناس۳۱۱۴۸۲۰۰۹:۴۳:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۶
هیچ نگران نباشید . چون با این حقوق کم کسی کارگری نمی کند . از ۲ سال قبل به این طرف صنایع و کا رخانجات دچار معضل عجیبی به نام کمبود کارگر دچار شده اند . بنابراین خودشان مجبور خواهند بود حقوق کارگران را بالا تر ببرند.
ناشناس۳۱۱۶۲۰۶۰۸:۵۲:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۷
کارمندان دانشگاه ها هیج حامی در دولت، مجلس و وزارت خانه علوم ندارند و متاسفانه سطح حقوق و مزایای آن ها از اکثریت کارمندان و حتی کارگران کمتر است و هیچ مسئولی دلسوزی برای حل مشکلات معیشتی خود ندارند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. فردا دیر است...

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  10. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  11. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  12. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  13. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  14. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  15. مأمور خاطی بازداشت شد

  16. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  17. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  18. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  19. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  20. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  21. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  22. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  23. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  24. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

  25. صوت افشا شده مدیرعامل ایران خودرو: اگر پارس تا امروز آدم کشته بگذارید ۶ ماه دیگه هم بکشد!

پربحث‌های هفته

  1. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  2. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  3. مأمور خاطی بازداشت شد

  4. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  5. تعطیلی روز شنبه مانعی ندارد

  6. اژه‌ای: توطئه دشمن در حوزه حجاب به جایی نمی‌رسد

  7. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  8. اطلاعیه پلیس درباره ویدیوی منتشر شده از درگیری ماموران طرح نور با زن جوان در تهران  

  9. جزییات جدید درباره تعطیلی شنبه‌ها/ کدام ارگان‌ها مشمول تعطیلی شنبه‌ها نمی‌شوند؟

  10. تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعت کاری ادارات همچنان بلاتکلیف ماند

  11. رادان: پلیس در امنیت ملی اثرگذار است

  12. یاسین رامین به ۳ سال حبس محکوم شد

  13.  ۲۶ صفحه از جزئیات اقدامات مجرمانه "یاسین رامین"

  14. تعطیلی شنبه‌ها با تایید شورای نگهبان اواخر خرداد اجرا می‌شود

  15. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  16. مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح الزام به ثبت رسمی اسناد را تصویب کرد

  17. صدور "اعلان قرمز برای یاسین رامین" منتظر دستور قضایی

  18. کارگاه بزرگ تولید سلاح جنگی و شکاری در اندیمشک منهدم شد

  19. جزئیات دستگیری صادق زیباکلام

  20. خانم نماینده! هر زن ایرانی، هر ۱۵ ماه یک زایمان کند؟

  21. وزیر آموزش و پرورش: زیرساخت سرافرازی هر ملت، معلمان هستند / به دنبال تحول هستیم  

  22. توقف آهنگ رشد مصرف موادمخدر بین دانش‌آموزان

  23. دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه غیر علنی نیست

  24. اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش درباره کارت ورود به جلسه آزمون‌های نهایی خرداد

  25. خبر مهم وزیر کار برای بازنشستگان/ تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان روشن شد

آخرین عناوین