زاکانی به این انتقاد پاسخ دهد

یوسف مشفق، گروه اجتماعی الف،   4020412092 ۴۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
زاکانی به این انتقاد پاسخ دهد

شهردار تهران از راه‌اندازی «تراموا» در تهران خبر داده و گفته است شورای‌شهر در پی نهایی‌کردن قرارداد با شرکت‌ مربوطه برای تبدیل خط یک بی‌.آر‌.تی به تراموا است. بر اساس اظهارات زاکانی، طول این تراموا ۱۸ کیلومتر است و از ترمینال شرق تا میدان آزادی و بالعکس امتداد خواهد داشت و هزینه ساخت آن، ۲۰۰ میلیون‌یورو برآورد شده است.

و اما چند نکته کوتاه درباره این طرح:

قابل انکار نیست که تهران با توجه به تراکم‌جمعیت و ترافیک وحشتناکش، نیاز به بهره‌گیری از وسایل دیگری در حوزه حمل‌ونقل دارد. استفاده از اتوبوس و مترو و تاکسی ضروری اما تردد این جمعیت عظیم و گره‌گشایی از معضل ترافیک نیاز به وسایل دیگری دارد تا بار جابجایی مسافران را به‌دوش بکشد.

با این وجود و علم به کاربرد وسایل حمل‌ونقل جدید در پایتخت، انتقادات جدی به راهبرد شهرداری تهران مطرح است. برخی کارشناسان می گویند علیرضا زاکانی در حالی از نهایی‌شدن پروژه ساخت تراموا سخن می‌گوید که به‌خوبی از وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران باخبر است؛ اتوبوس‌هایی که عمده آن‌ها مربوط به دهه ۸۰ است، از فرسودگی رنج می‌برند و مولد آلایندگی‌های بسیاری است. خطوط مترو همچنان تکمیل‌نشده باقی‌مانده و تاکسیرانی شهر که نیاز به نوسازی دارد و در این وضعیت، قرار است که پای تراموا به خیابان‌های شهر باز شود! 

گفتنی است بودجه لازم برای ساخت و راه‌اندازی تراموا قابل‌قیاس با مترو نیست و بسیار کمتر از هزینه تمام‌شده احداث مترو است به گونه‌ای که بر اساس اظهارات برخی کارشناسان، بودجه لازم برای راه‌اندازی تراموا، یک‌دهم مترو است و این نشان‌دهنده ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر بودن تراموا است که استدلالی قابل‌قبول تلقی می‌شود. اما راه‌اندازی این پروژه که نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله تامین برق مورد نیاز، ریل‌گذاری مسیرها، به‌کارگیری رانندگان آموزش‌دیده و ... است، پروسه‌ای زمان‌بر خواهد بود. بر اساس اظهارات زاکانی، ۱۸ ماه زمان برای ساخت و راه‌اندازی تراموا زمان لازم است و احتمال داده که شاید از امسال این پروژه آغاز شود که نشان‌دهنده زمان‌بربودن اتمام و راه‌اندازی این پروژه است.

با علم به ضرورت به‌کارگیری تراموا و حتی وسایل دیگری چون قطارهای سبک‌شهری (LRT ) ابتدا باید روی داشته‌ها متمرکز بود. شاید بهتر است بودجه‌ای که برای راه‌اندازی تراموا در نظر گرفته شده، به تجهیز و توسعه اتوبوس‌های شهری و افزایش خطوط آن اختصاص داده شود.

اگر مبلغ ۲۰۰ میلیون‌یورویی که زاکانی از آن به عنوان هزینه راه‌اندازی تراموا ذکر کرده را تبدیل کنیم، مبلغی معادل ۱۰ هزارمیلیارد تومان خواهد شد و این سوال مطرح می‌شود که آیا نمی‌توان از این مبلغ برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت آن هم در زمانی بسیار کوتاه‌تر استفاده کرد؟ هر چند که زاکانی در صحبت‌هایش به بازسازی ۵۰۰ اتوبوس تا پایان شهریور و ورود همین تعداد در ماه‌های آینده هم اشاره کرده اما برای تسریع این امر، می‌توان از بودجه در نظر گرفته شده برای ساخت تراموا استفاده و آن را به این وسیله پرکاربرد اختصاص داد.

اتوبوس وسیله‌ای است که غالب اقشار و طبقات جامعه توانایی استفاده از آن را به دلیل قیمت مناسبش دارند و دربرگیری آن بیشتر از وسیله‌ای چون تراموا است که مشخص نیست هزینه استفاده آن برای مسافران چقدر خواهد بود.

با این اوصاف و تاکید بر ضرورت توسعه حمل‌ونقل عمومی پایتخت، در برهه فعلی ضرورت نوسازی داشته‌ها و افزایش آن بیش از ساخت و افتتاح پروژه‌هایی چون تراموا احساس می‌شود. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۲۳۸۹۲۱۰:۴۸:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۱۳
تراموا برای آقایان کلی سود داره کلی ملک باید تخریب بشه کلی سفر خارجه برای انتخاب تراموا و تجهیزات کلی هدایا از پیمانکاران کلی جلسه و تعریف و تمچید کلی گردش مالی تهش هم میشه از پروژه های نیمه کاره - یه زمانی بین میدان امام حسین و سه راه تهرانپارس اتوبوس برقی بود و کلی مشکل ایجاد شد ! الان اینها brt رو بر میدارن جاش هیچی نمیذارن و منتش سر مردم میزارن و کلی پول صاحب میشن!
ناشناس۳۱۲۳۹۴۸۱۱:۲۳:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۱۳
بی آرتی دردسره... علت اصلی ترافیک خیابان ها بی آرتی است غیر از تهران در اصفهان هم بی آرتی زده اند و شهر از ترافیک قفل شده... زاکانی نشان داده کاری است ‌.حالا ممکنه اصلاحاتی ها خوششان نیاد ولی شهرداری اصولگراها(مثل محمود و قالیباف و بخصوص زاکانی )خیلی بهتر از دوچرخه سوارها و سیاسی کارهاست... مردم خودشان می فهمند
ناشناس۳۱۲۴۰۵۲۱۲:۳۶:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۱۳
بی ار تی از ون خیلی بهتر هست. تنها مشکل شلوغیش هست و گرنه اتوبوس های خوبی دارد.
ناشناس۳۱۲۴۳۰۴۱۵:۱۱:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۱۳
ببخشید brtاگه دردسر و ترافیکه تراموا که بدتره فرق تراموا با BRT چیه در ضمن BRT دردسر از نظر شما باعث جابجایی میلیونها آدم شد و در آخر هم BRT در زمان شهرداری قالیباف نصب شد و دستش درد نکنه شما همه چی رو سیاسی میبینی
ناشناس۳۱۲۴۳۱۹۱۵:۱۶:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۱۳
یه کم فکر کنی تراموا بیشتر سیب ترافیک میشه چون روی زمینه فقط به جای حرکت روی چرخ لاستیکی روی دو تا ریل حرکت میکنه اونیکی ستون میزنن و ریل میکشن lrtهست اونیکی که ستون می زنن و سریع میره مونوریل هست الان قراره همون مسیر brtریل بزنن و بیشتر باید خیابان‌ها و دوربرگردان ها را مسدود کنند
سعید۳۱۲۴۸۰۴۲۲:۳۷:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۱۳
دوست عزیز ما در تهران یه بی آر تی داریم که درست بود اون هم آزادی به ترمینال شرق. شلوغیهای سال ۸۸ که شد یه دفعه همه جا بی آر تی کشیدن.
ناشناس۳۱۲۴۲۲۸۱۴:۱۸:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۱۳
تراموا آلودکی هوا ندارد ولی اتوبوس دارد
ناشناس۳۱۲۳۸۹۵۱۰:۴۸:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۱۳
زاکانی مدیر جهادی صادق صالح و انتقادپذیر است
ناشناس۳۱۲۳۹۵۶۱۱:۲۹:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۱۳
آقای زاکانی ماده ۱۰۰ همچنان منشا فساد در شهرداری ها می باشد.
ناشناس۳۱۲۴۶۴۷۱۹:۵۹:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۱۳
تهران برابر با ایران نیست بیشتر وقتها اسقاط طلب‌ها مایلند و تلاش میکنن همه چیز رو در تهران خلاصه کنن در عین حال عقل و انصاف حکم میکنه ، حال و روز تهران رو با توجه به افتضاحات گذشته و جمعیت فزاینده و امکانات حاضر و اقتضاعات روز تطبیق بدیم و نظر بدیم به هر حال اگه بخوان صادق باشن (اگه بخوان) باید اقرار کنن توان زاکانی بسیار فراتر از تهرانه و ایشون لطف کردن مدیریت شهری تهران رو پذیرفتن باید کمکش کرد
ناشناس۳۱۲۵۰۶۹۰۷:۱۵:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۱۴
ببخشید که الان بحث شهردار تهرانه در ضمن شما اگر تو شهرهای خودتون بمونید نیایید تهران اونجا هم آباد میشه
ناشناس۳۱۳۱۲۶۵۱۲:۳۷:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۱۸
اگر اموال این همه عمومی را صرف تهران نمی کردند بقیه شهرها هم اباد می شد. تهران و چند شهر بزرگ آفت ایران شده اند.درآمد از استانهای دیگر کسب کیب شود و در تهران خرج می شود اگر در امد مناطق ایران در همان مناطق خرج شده بود دهه ها شود مهاجرت معکوس خواهد شد.
ناشناس۳۱۲۳۸۹۸۱۰:۴۹:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۱۳
جناب مشفق شهرداري از سياست جدا شود ٢٠٠ ميليون يورو براي جابجايي ٥٠ ميليون مسافر در سال پولي نيست طرح خوب وارزانيست شهرداري تهران ثروتمند است
ناشناس۳۱۲۴۰۱۴۱۲:۱۸:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۱۳
جارو کشی خیابانهای شهرک اکباتان افتضاحه.
ناشناس۳۱۲۳۹۰۱۱۰:۵۰:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۱۳
شهردار عوض میشه میگن پروژه های شهردار قبلی رو تعطیل می کنند و میگردن دنبال تعریف یه پروژه عجیب و غریب با هزینه عجیب و غریب تر. یادمون نرفته که احمدی نژاد داشت در تهران مونو ریل میزد و حتی تعدادی از پایه های اون در تهران احداث شد بعد گفتن پروژه اقتصادی نیست و مناسب تهران اساسا نیست و اصلا پروژه در دنیا در حد پروژه تفریحی اجرا شده و ... ما عادت داریم به مدیران هزینه که تنها کاری که خوب بلدند هزینه کردن بیت الماله برای هیچه.
ناشناس۳۱۲۳۹۱۹۱۰:۵۶:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۱۳
زاکانی جان مترو میدان کتاب چی شد ؟ قرار بود بهمن با دادمان افتتاح بشه که نشد و گفتین اول خرداد الان خرداد هم گذشته و هیچ خبری نیست حتی مکانهای مخروبه اطراف میدان کتاب برای ساخت ایستگاه تخریب و ساماندهی نشده مگه قرار نبود در میدان کتاب مجتمع ایستگاهی ساخته بشه ؟؟
ناشناس۳۱۲۳۹۲۸۱۱:۰۱:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۱۳
فرسودگی چه ربطی به افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی دارد؟!!
ناشناس۳۱۲۳۹۳۲۱۱:۰۷:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۱۳
ای هزینه کردها مال زمانی است که خزانه پولدار و معتبری داشته باشی و بهترین راه حل را پیاده کنی.اما وضعیت اینجا جوری است که همیشه در زمان نداری،به فکر هزینه ها و پروژه هایی هستی که اولا چند سر قضیه مربوط به اطرافیانت باشه دیگر اینکه اصولا مذاکره با اینگونه سازندگان هیچگاه شفاف نیست و قیمت ها هم گم هستند،ضمن اینکه با این هزینه میتوان سیستم حمل و نقل عمومی کل ایران را بازسازی کرد
ناشناس۳۱۲۳۹۳۶۱۱:۰۹:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۱۳
درسته که راه اندازی تراموا یا خطوط LRT زمان بر هست؛ ولی عمر مفیدش به مراتب بیشتر از اتوبوس و استهلاکش هم کمتر است. تا کی میخواهیم جمعیت رو در تهران با اتوبوس جابجا کنیم و بعد هم از فرسودگی ناوگان بنالیم و بودجه رو صرف خرید اتوبوس جدید یا نوسازی ناوگان فرسوده کنیم؟ در تمام شهرهای بزرگ و پرجمعیت، از سیستم های ریلی برای تردد درون شهری استفاده میشه. اگر همیشه بخواهیم بگیم که زمان بره و بودجه بره، پس کی میخواهیم یه کار اساسی بکنیم؟
ناشناس۳۱۲۴۰۲۳۱۲:۲۳:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۱۳
در تکمیل باید گفت آنقدر پول دار نشده این که کالای نامرغوب بخریم. یک بار خرج مینماییم و سالها استفاده
ناشناس۳۱۲۳۹۳۷۱۱:۱۱:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۱۳
شهردار محترم تهران برای فسادهای کلانی که از طریق ماده ۱۰۰ بین کارکنان خاطی شهرداری و متخلفین صورت میگیرد چه راهکارهایی اندیشیده اند جریمه های مختصری به حساب شهرداری میرود و مبالغ کلانی پول چایی به حساب خاطیان اصلا چرا باید حقوق مردم و جامعه فروشی باشد و جریمه داشته باشد که بخواهد این فسادها صورت بگیرد
ناشناس۳۱۲۳۹۵۰۱۱:۲۵:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۱۳
در گذشته های نه چندان دور آقای احمدی نژاد چپ میرفت راست میرفت میگفت ترامووا! هر چقدر هم آدم عاقل و متخصص بهش میگفتن شدنی نیست، منطقی، نیست، اقتصادی نیست .. گوشش بدهکار نبود ... تا خوشبختانه گذر زود زمان به دادمان رسید و زمام ریاستشون تمام شد حالا در کمتر از 20 سال یک نفر با همان شعارها و با همان کاراکتر بدون درس گیری از تجربیات گذشته برگشته.
ناشناس۳۱۲۴۰۳۹۱۲:۲۹:۱۵ ۱۴۰۲/۴/۱۳
مگه دقت نکردید که دولت رییسی نسخه دوم همون دولت احمدینژاده ؟
ناشناس۳۱۲۳۹۵۴۱۱:۲۷:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۱۳
جناب زاکانی، بجای تراموا با این 10000 میلیارد تومان، چند هزار دستگاه اتوبوس نو تهیه کنید و قال قضیه را بکنید. یکی از شهرداران قبلی هم میخواست قطار هوایی برای تهران بسازد، ولی وقتی رفت، فقط چند تا پایه ساخته بود، که برادران زحمت کشیدند و با صرف هزاران میلیارد تومان آنها را برچیدند. در این میان مردم مثل همیشه متضرر شدند.
ناشناس۳۱۲۴۰۵۶۱۲:۳۸:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۱۳
از این راحت ترم اینه جلوی مهاجرت به تهران رو بگیرید که شلوغی باعث این همه بد بختی شده
ناشناس۳۱۲۳۹۸۲۱۱:۵۹:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۱۳
تراموا سرعتش کم است و برای فواصل زیاد زمان مسافرت را طولانی میکند و مناسب نیست. توسعه مترو بهتر است. برای خطوط کوتاه و کم ترافیک خوب است.
ناشناس۳۱۲۳۹۸۸۱۲:۰۵:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۱۳
یعنی به این زودی پروژه نیمه کاره تراموای احمدی نژادی بعد از رئیس جمهور شدن و بقایای اون رو در غرب تهران فراموش کردید؟
سلام۳۱۲۴۰۱۱۱۲:۱۸:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۱۳
لطفا قبل از تصویب این طرح و هزینه کردن به تمام ابعاد کار ترموا فکر بکنید اگر ترموا برقی و روی ریل حرکت میکنه مشکلاتی داره برقش هیچوقت نباید قطع بشه اگر ترموا به مشکل بر بخوره در اون مسیر ترموا های بعدی هم مجبور هستن توقف بکنن کل مسیر بی ار تی برای ریل گذاری ترموا باید تعطیل بشه تراموا ها سرعت بی ار تی رو ندارن
ناشناس۳۱۲۴۰۱۷۱۲:۱۹:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۱۳
هیچ طرحی آسایش مترو رو نداره. فقط بفکر توسعه مترو باشین
ناشناس۳۱۲۴۰۷۹۱۲:۵۶:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۱۳
هر کاری نیاز به پول و تجارت بین المللی ، علم و تکنولوژی دارد . در شرایط تحریم هیچ یک از این ها در دسترس نیست . تا زمانی که مشکل سیاست خارجی حل نشود هیچ اقدام بزرگی نمیشود انجام داد . تهران به شدت نیاز مند حمل نقل برقی است اعم از دوچرخه و موتور اتومبیل و اتوبوس برقی
ناشناس۳۱۲۴۱۱۲۱۳:۱۲:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۱۳
شما تراموای قم را افتتاح کنید بعد ، هنوز تراموای صادقیه را یادمان نرفته که در آخر پایه هایش را از تهران جمع کردید و به قم فرستادید .
ناشناس۳۱۲۴۳۰۸۱۵:۱۳:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۱۳
قم تراموا نداره و مونوریله تراموا قدیمی ترین سیستم حمل و نقل عمومی است
ناشناس۳۱۲۴۲۶۷۱۴:۴۲:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۱۳
شهرداری که نتواند با ی نم باران شهر را کنترل کند به چه درد میخورد .
ناشناس۳۱۲۴۴۱۰۱۶:۱۱:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۱۳
بهتر نیست اول مطالعاتش را انجام دهید؟ مونوریل و اتوبوس برقی دماوند امام حسین را فراموش نکنید. که هردو از عوارض شهروندان ساخته شدند. و شهردار بعدی جمعشان کرد!
شهلا۳۱۲۴۴۴۲۱۶:۴۸:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۱۳
یعنی یک نفر بالاتر از مقام شهردار نیست که اجازه نده همچین پروژه های هزینه بر که هیچ نفعی برای مردم نداره جلوی این تصمیم غلط رو بگیره.
ناشناس۳۱۲۴۴۵۶۱۷:۰۵:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۱۳
آیا یک خط تراموا بیشتر از 20 اتوبوس دو واگنی کارایی خواهد داشت. قیمت فعلا به کنار.
ناشناس۳۱۲۴۵۲۴۱۷:۵۹:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۱۳
احمدی‌نژاد ساخته بسه دیگه شما آن راه را نروید
ناشناس۳۱۲۴۶۰۵۱۹:۲۱:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۱۳
خواهید دید در پایان زاکانی هیچ کاری برای الودگی هوا، ترافیک ، توسعه شهر تهران نخواهد کرد و با چند افتتاح معمول شهر را بدتر از قبل تحویل مردم خواهد داد.
ناشناس۳۱۲۴۶۲۶۱۹:۴۳:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۱۳
brt رو آقایان با عجله در سال 88 به همه جا احداث کردند (خود آقای قالیباف هم بود) بعد فهمیدند که ضررش بیشتر شد مثل فکر بکر پل طبقاتی صدر
ناشناس۳۱۲۶۲۳۴۰۲:۲۶:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۱۵
چه ضرری؟
ناشناس۳۱۲۴۹۳۵۰۱:۱۷:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۱۴
سلام به نظر بنده اگر تراموا هوایی تصب شودو زیر آن یرای عبور و مرور اتومبیل ها آزاد شود بهتر است
محمد۳۱۲۵۴۵۱۱۳:۱۷:۲۰ ۱۴۰۲/۴/۱۴
با سلام مهم ترین مسئله در همه پروژه ها تامین مالی است. برای اینگونه پروژه های معمولا فایننس وجود دارد و بعد نگهداری اینگونه موارد بسیار ارزانتر است ولی برای خرید اتوبوس باید پول پیش داد و بعد معلوم نیست چه زمانی تحویل شود و تازه پس از تحویل اول مشکلات است که کجا استفاده شود. بجای تعرض به موضوع بهتر است راهکارهای عملی و فوری داده شود در عین حالی که ناوگان متنوع بسیار مورد توجه و قابل اتکا در طول زمان است.
ناشناس۳۱۲۸۰۹۱۲۰:۳۵:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۱۶
به نظر من دیگر هیچ خانه ای نسازید تا یک عده از این شهر پر هیاهو وپر دردسر برگردند تاهم تنها طعم زندگی را دریک شهر کوچک بچشند هم انهایی که می مانند واقعا این اب وهوا وترافیک باعث بد خلقی مردم شده است
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پایتخت جدیدایران؛ شهری غیر از شهرهای مهم !

  2. تکرار بازی سیاسی با مذاکره؟!

  3. مکالمه خيالي «جک» و «آرش»، فرداي تحقق بازدارندگي هسته ای!

  4. فردوسی‌پور و فرش قرمزی که پهن نشده!

  5. جنگ در سوریه شعله‌ور شد / کنترل مناطق درگیر در سوریه با چه کسانی است؟

  6. بازگشت روحانی به سیاست با پرواز در خواب/ نسخه‌ جدید لاریجانی/ ادعای تازه درباره تابعیت فرزندان ظریف

  7. ورود کاروان‌های عظیم غذایی به پایگاه «عین‌الاسد»/ این اقدام آمریکا نشانه‌ای از آغاز جنگ است؟

  8. فمینیسم ایرانی و عبور از سکولاریسم

  9. بدهکاران، طلبکار شدند!

  10. نفوذی‌ها چه کسانی و در کجاها هستند؟

  11. پزشکیان: نخواهیم گذاشت سفره و معیشت مردم دچار مشکل شود

  12. رسائی : ظریف هرهر می خندد و مجلس را مسخره می‌کند و می‌گوید قرار است من را عزل کنند!

  13. چرا اروپا دنبال آغاز مجدد گفت‌وگوها با ایران است؟

  14. کلاهتان را قاضی کنید آقای میرسلیم !

  15. دروغی که خود صهیونیست ها هم باور ندارند

  16. مذاکره؛ نه تابو نه هدف / سالاد جلایی‌پور برای دولت/ هنوز ماه عسل شماست آقای عارف!

  17. چند نکته درباره تعامل عبدالحمید با دولت/ آیا پزشکیان همه صداهای اطراف خود را می‌شنود؟/ اولین قطعنامه فصل مدارا

  18. دختر صفدر حسینی در دولت پست گرفت / فاطمه حسینی کیست؟

  19. چرا صحبت‌های قالیباف بر مذاق اصلاح‌طلبان رادیکال خوش نیامد؟

  20. وقتی نقاب از چهره می افتد...

  21. قالیباف: انتصاب ظریف غیرقانونی است/ دولت تدبیر کند

  22. توضیح ساترا در باره جلوگیری از گزارش‌های فردوسی‌پور

  23. با این کمدی ها حال ما خوب نمی شود!

  24. امام جمعه اردبیل: امارات هیچ سندی بر مالکیت ۲ جزیره «آریانا» و «زرکوه» ندارد

  25. روایت عجیب حسن روحانی از نامزدی اش در انتخابات/ خواب سیدمحمد خاتمی را دیدم!/ خاتمی را زیر بالم گرفتم و به آسمان بردم!

آخرین عناوین