درس های غدیر

محمد مهدی اسکندری، گروه فرهنگی الف،   4020415119 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
درس های غدیر

۱۸ ذی‌الحجه برای شیعیان روز به خصوصی است. در چنین روزی بود که حضرت رسول‌الله، در حجة‌الوداع، هنگام بازگشت به مدینه، فرمان الهی را محقق ساخت و با گردآوردن قریب به ده‌هزار نفر در نزدیکی برکه‌ای به نام خم، امتداد ولایت الهی را با پیروی از جانشین خود روشن کرد. 

ایشان در اثنای خطبه دو عمل را انجام دادند، در ابتدا پس از مقدمه چینی و ذکر مقام خلافت و ولایت امیرالمومنین(ع) برای اینکه هرگونه شک و شبهه‌ای را برطرف نموده باشند پس از شرح مقام ولایت به صورت لسانی حضرت علی(علیه‌السلام) را جانشین خود خواندند و آن را بدینگونه عنوان کردند که: «باطن قرآن و تفسیر آن را برای شما بیان نمی‌کند مگر این که کسی که دست او را می‌گیرم و او را بلند می‌کنم و بازویش را گرفته‌ و او را بالا می‌برم» سپس حضرت بازوان علی (ع) را گرفتند سپس فرمودند: «هر کس من مولی و صاحب اختیار اویم این علی مولی و صاحب اختیار اوست». 

 اقدام عملی دوم حضرت پیامبر، بیعت گرفتن از مردم بود، چون تعداد حجاج زیاد بود و گرفتن بیعت از آن جمعیت انبوه غیرممکن به نظر می‌رسید لذا ممکن بود که افرادی به بهانه‌های مختلف از بیعت شانه خالی کنند، حضرت فرمودند به خاطر ازدحام جمعیت امکان بیعت‌گرفتن از همه وجود ندارد این سخن را که من می‌گویم تکرار کنید و بگویید: «ما فرمان تو را از جانب خداوند که درباره علی‌بن‌ابیطالب و امامان و مریدانش به ما رساندی اطاعت می‌کنیم و به آن راضی هستیم، و با قلب و جان و زبان و دستمان با تو بر این مدعا بیعت می‌کنیم عهد و پیمان در این‌باره برای آنان از ما از قلب‌ها و جان‌ها و زبان‌ها و ضمایر و دستانمان گرفته شد. هر کس با دستش توانست وگرنه با زبانش بدان اقرار کرده است». وقتی کلام حضرت پایان یافت همه مردم سخن ایشان را تکرار نمودند و بدینوسیله بیعت عمومی گرفته شد. در مراسم بیعت، پیامبر (ص) عمامه خود را که «سحاب» نام داشت، به عنوان تاج افتخار بر سر امیرالمومنین (ع) قرار دادند.

اما تمام غدیر را نباید در چنین نگاه تاریخی‌ای محصور کرد، بلکه در ماجرای غدیر درس‌هایی است که می‌توان با سرمشق قرار دادن آن‌ها زندگی خود را رنگ و بویی دیگری ببخشیم:

۱_ مهم‌ترین درس غدیر را باید؛ انتساب بهترین‌ها در مقام تصدی دانست. علی(ع)، بهترین امت بود که جانشین بهترین نبی خدا شد. در حدیث نبوی می‌خوانیم که اگر کسی عهده‌دار سمتی بشود و ولایت مردم را عهده‌گیرد، در صورتی که از او بهتر در بین مردم پیدا شود، دست به عمل مذمومی زده است. گاهی حب و شهوت مقام، ضعف انسان را از چشمانش می‌پوشاند و توهم باطلی را برای او برقرار می‌سازد. در طول تاريخ هرجا افراد نالايق بر افراد با فضيلت مقدم شده اند، آن جامعه به هلاکت فکري ، اخلاقي و عقيدتي مبتلا شده است و يا به واسطه فقر بسياري از دنيا رفته اند و الا اگر ثروت به عدالت توزيع مي شد شاهد چنين حوادثي نبودند.

علی ۲۵ سال از مقامی که شایسته‌اش بود فاصله گرفت، و نتیجه این دوری امیرالمؤمنین از خلافت، تبدیل آن به سلطنت، رواج بدعت‌های دینی، قتل و غارت سرزمین‌های مجاور و... بود. اما همین که وی به خلافت رسید، آن شد که همگی گفتند:«طعم عدالت را در حکومت علی چشیدیم»

۲_ درس دیگری که می‌توان از ماجرای غدیر گرفت، درآمیختگی و وحدت دین و سیاست است. حضرت پیامبر در مقام رهبر دینی و سیاسی مسلمین، در یک حرکت مهم که به اذعان قرآن کریم خطرناک و ریسک‌پذیر است:« وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» در برابر همگان دستور الهی ( دین) را در قالب یک امر سیاسی و اجتماعی بیان می‌کند و مسیر سعادت دنیوی و اخروی را در ولایت و سردمداری حضرت امیر معرفی نمود.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در این باره می‌فرمایند: آنچه در مورد محتواى این جمله‌ تاریخى و شریف و پر مغز بایستى بیان بشود اینکه، غیر از نصب امیرالمؤمنین به خلافت و امامت بعد از نبى اکرم و وصایت پیغمبر که معناى رایج و شایع این جمله است یک مضمون مهمّ دیگرى در این بیان وجود دارد که نباید مورد غفلت قرار بگیرد و آن، پرداختن اسلام به امر حکومت و امر سیاست امت و اهمیت این موضوع از نظر اسلام است. آن کسانى که سعى کردند اسلام را از مسائل اجتماعى و از مسائل سیاسى برکنار بدارند و آن را منحصر کنند به مسائل شخصى و مسائل خصوصىِ زندگى افراد و در واقع نگاه سکولار به اسلام داشته باشند که تبلیغات دشمنان و دست‌هاى دشمنان هم این بینش را در بین مسلمانان در طول سالیان دراز ترویج کرده است جوابشان مسأله غدیر است.

۳_ یکی از مولفه‌ها و ویژگی‌های واقعه غدیر وحدت‌آفرینی میان مسلمانان است و غدیرخم از نگاه بسیاری از علمای سنی و شیعه نماد وحدت است و در ایجاد و تثبیت برادری امت اسلام نقش دارد چرا که مبانی توحیدی و قرآنی این دوگروه با یکدیگر پیوند دارد و دست دشمنان برای تفرقه افکنی کوتاه است. مسلمانانی که مشترکات بسیار دارند همگی پیرو یک اصل و دین هستند، منشور جاودانه ای به نام قرآن دارند و اعتقاد آنان به وجود مقدس پیامبر اسلام (ص) به عاملی برای سردادن شعار وحدت تبدیل شده است. این پیوند که از نگاه برخی پژوهشگران از آن به عنوان اتحاد یاد می شود به معنای تلاش برای از بین بردن عقاید دیگری نیست بلکه به معنای نادیده گرفتن اختلافات، پیوند برادری و ایستادگی در برابر ترفندها و توطئه های دشمنان است چرا که هر ۲ گروه دارای دشمن واحدی هستند. وحدتی که همواره از تاکیدات و سیره زندگی حضرت علی(ع) بوده و بی نظمی و آشوب در این سیره جایگاهی ندارد و محبت به اهل بیت پیامبر(ص) همواره در سینه مسلمانان نیز موج میزند و نقش بسته است.

واقعه غدیر که در روایات متواتر منابع شیعه و سنی آمده است، منادی فرهنگ همزیستی است، محور اتحاد مسلمانان بسیار است، مشترکاتی که مانع از تمرکز و دامن زدن به برخی اختلافات می شود و از نگاه اندیشمندان اعتقاد مشترک برای تعیین ضابطه برای حکومت اسلامی در آن مهم و پررنگ می شود.

تفسیر غدیر از آن‌جایی که حول محور شخصیت امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) است می‌تواند وحدت‌بخش باشد چرا که این شخصیت نزد شیعه و سنی دارای مقام رفیعی است و همین موجبات ایجاد وحدت را می‌تواند شکل دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۲۷۴۷۲۰۷:۳۵:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۱۶
علی ع : مبارزه با سیرى ظالم و گرسنگى مظلوم: «لولا حُضورَ الحاضِر وَ قیامُ الحُجَّة بِوجود النّاصِر وَ ما اَخَذ اللهُ عَلى العُلَماء ان لا یُقارّوا عَلى کظة ظالِم وَ لا سَغب مَظلوم لالقیت حَبْلها عَلى غاربها وَ لسقیت آخرها بِکأس اَوَّلِها اگر گروهى براى یارى من آماده نبودند و حجت خداوند با وجود یاوران بر من تمام نمى گشت و پیمان الهى با دانایان در باره «««عدم تحمل پرخورى ستمکاران و گرسنگى ستمدیدگان نبود»»» مهار این زمامدارى را به دوش مى انداختم و انجام آن را مانند آغازش با پیاله بى اعتنایى سیراب مى کردم و در آن هنگام مى فهمیدید که این دنیاى شما در نزد من از اخلاط دماغ یک بز ناچیزتر است.»
ناشناس۳۱۲۷۴۷۴۰۷:۳۷:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۱۶
فرمایشات علی ع در باب فساد : پس رعیت صالح نمى شود مگر به اصلاح ولات و زمامداران، و زمامداران صالح نمى شوند مگر با استقامت مردم.» «قَد علمتُم اِنَّه لا ینبَغى انْ یکُون الوالى على الفُروج وَ الدماء وَ المَغانم و الاحْکام وَ امامة المُسلِمین البخیل ...؛ شما مى دانید که نباید والى و زمامدار بر نوامیس و نفوس و خونهاى مسلمانان و اموال و احکام و پیشوایى و زمامدارى امت اسلامى، کسانى باشند که نسبت به اموال آنان حریص باشند و نه جاهل در احکام و امور و نه جفاکار و نه حیف و میل کننده و نه اهل رشوه و نه تعطیل کننده سنت.»
ناشناس۳۱۲۷۴۷۵۰۷:۳۹:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۱۶
از فرمایشات حضرت علی ع : «لا یُقیم اَمر الله الاّ من لا یُصانِع وَ لا یُضارِع وَ لا یَتّبِع المَطامع؛ امر خدا را اقامه نمى کند مگر کسى که اهل ساخت و پاخت و تشابه و سازش با دشمنان نباشد و از طمعها نیز پیروى نکند.» «فَوَ الله اِنى الى لِقاء الله لمُشتاق وَ حسن ثَوابِه لمُنتَظر راجٍ وَ لکنّى آسى أن یَلى اَمر هذه الاُمة سُفهاؤها وَ فجّارها فیتّخذوا مال الله دولا وَ عباده خولا وَ الصَالِحین حَربا وَ الفاسقین حزبا؛ به خدا قسم من مشتاق ملاقات خدا هستم و به پاداش نیکوى او امیدوار، اما از آن خوف دارم که امر امت به دست سفیهان و فاسقان بیفتد، آنگاه مال خدا را دست به دست بگردانند و بندگان او را به خدمت گمارند و با صالحان در جنگ باشند و فاسقان را حزب و یار گیرند.»
ناشناس۳۱۲۷۴۷۷۰۷:۴۰:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۱۶
از فرمایشات علی ع در باب فساد و تاکید بر مشروعیت سنجی اموال مسعولان و سیاسیون و صاحب منصبان پیشین و فعلی : احقاق حقوق بیت المال: «وَ الله لو وَجدته قَد تَزوج بِه النّسآء وَ ملک بِه الاماء لرددته الى بِیت المال فَاِنّ فى العَدْل سعة و من ضاق علیه العدل فالجور علیه اضیق؛ به خدا سوگند اگر بیابم که به مهر زنان در آمده یا بهاى کنیزکان شده، آن را به بیت المال بازمى گردانم، همانا در عدالت گشایشى است و کسى که عدالت بر او تنگ آید پس ستم بر او تنگ تر است.»
ناشناس۳۱۲۷۴۷۹۰۷:۴۲:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۱۶
مشروعیت سنجی اموال مسعولان و آزادی افرادی چون طبری ،ه ،و ج ... مساوات در امر تقسیم بیت المال: «لَو کانَ المال لى لسوّیت بینهُم فکَیف وَ المال مالُ الله، اَلا و انّ اعْطاء المال فى غَیْر حقّه تبذیر وَ اِسراف؛[12] اگر مال از آن من بود در میان آنها مساوات را رعایت مى کردم چه رسد که مال، مال خداست و اینان همگى بندگان خدایند و در بیت المال شریک و سهیم. آگاه باشید که عطا کردن مال در غیر جاى خودش تبذیر است و اسراف.»
ناشناس۳۱۲۷۵۱۴۰۸:۴۳:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۱۶
علی ع شدیداً با افرادی که به بهانه داشتن سوابق سیاسی و یا وابستگی فامیلی برای بهره‌مندی غیر عادلانه و رانت خورانه از بیت المال مراجعه می‌کردند شدیدترین برخورد را داشت این عدالت علی ع است که باید پیاده سازی شود .... ... : اعتراضات به شیوه عادلانه امام به قدری زیاد بود که حتی به نزدیکان آن حضرت هم رسید. در تاریخ آمده است وقتی ام هانی خواهر امام علی (ع) برای گرفتن عطایش از بیت‌المال مراجعه کرد متوجه شد که کنیزش نیز به همان اندازه که او دریافتی داشته از بیت‌المال سهم برده است، ام هانی به امیرالمومنین (ع) اعتراض کرد این چه شیوه‌ای است که در پیش گرفتی من و کنیزم باید به یک اندازه از بیت‌المال سهم ببریم و امام در پاسخ ایشان فرمودند من در قرآن برتری عرب بر عجم را ندیدم. نقل دیگری وجود دارد که دو زن نزد امام آمدند و اظهار فقر کردند امام فرمود اگر چنین باشد ما باید به شما کمک کنیم بعد شخصی را فرستادند تا برای آنها مقداری غذا و پیراهنی خریداری کرد و به هر کدام از آنها صد درهم بخشیدند. یکی از آن دو زن اعتراض کرد که من از عربم و این زن از موالی و عجم‌ها است چطور به هر دوی ما به یک اندازه بخشیدید امام فرمودند من قرآن خواندم و در آن تأمل کردم در جایی از قرآن ندیدیم که حتی به اندازه بال پشه‌ای، فرزندان اسماعیل و اسحاق بر دیگران برتری داده شده باشند. این شیوه، شیوه و حکم قرآن و رسول خدا (ص) است
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. تکرار بازی سیاسی با مذاکره؟!

  2. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  3. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  4. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  5. بدهکاران، طلبکار شدند!

  6. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  7. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  8. نفوذی‌ها چه کسانی و در کجاها هستند؟

  9. آواز خواندن یک روحانی با تک نوازی ویولون

  10. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  11. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  12. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  13. درد بیمار و ناز طبیبان !

  14. بازگشت روحانی به سیاست با پرواز در خواب/ نسخه‌ جدید لاریجانی/ ادعای تازه درباره تابعیت فرزندان ظریف

  15. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  16. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  17. چند نکته درباره تعامل عبدالحمید با دولت/ آیا پزشکیان همه صداهای اطراف خود را می‌شنود؟/ اولین قطعنامه فصل مدارا

  18. یارانه‌ها واریز شد

  19. تنها فرمولی که دولت های ما بلدند!

  20. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: اول قدرت بازدارنده همتراز، سپس مذاکره با آمریکا/ اقدام اروپا، نشان‌دهنده فعال‌شدن مکانیسم ماشه است

  21. فمینیسم ایرانی و عبور از سکولاریسم

  22. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

  23. روایت عجیب حسن روحانی از نامزدی اش در انتخابات/ خواب سیدمحمد خاتمی را دیدم!/ خاتمی را زیر بالم گرفتم و به آسمان بردم!

  24. کمالوندی: ظرفیت غنی‌سازی را افزایش دادیم  

  25. محمد مهاجری به عراقچی: قرار نیست مملکت را از این وضع نجات دهید؟ /حمله گازانبری علیه ما شروع شده است

آخرین عناوین