بابک راهنورد در گفتوگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت اتصال مترو به بیمارستانهای سطح شهر تهران، گفت: بر اساس آخرین جلسه کمیته عملیاتی واکنش اضطراری فضاهای زیرسطحی که در آن نماینده وزارت بهداشت، سازمان مدیریت بحران، شرکت مترو، شرکت بهره برداری مترو و سازمان پدافند غیر عامل حضور داشتند، نحوه اتصال و چارچوبهای اتصال بیمارستانهای اصلی شهر به مترو مورد بررسی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه قرار نیست مترو به همه بیمارستانهای سطح شهر متصل شود؛ بلکه بیمارستانها بر اساس ظرفیت پذیرش و تخصصهایی که پوشش میدهند اولویت بندی شده و بعد از آن امکان اتصال به ایستگاههای مترو بررسی میشود، تصریح کرد: در ذیل این کمیته، کارگروه تخصصی با حضور نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی، سازمان مدیریت بحران، شرکت مترو و شرکت بهره برداری مترو تشکیل شده است تا دستورالعملهای فنی و نحوه اتصال مترو به بیمارستانها با توجه به فاصله آنها از مترو و شرایط اتصال آنها تدوین شود.
مدیر بحران و پدافند غیر عامل و HSE شرکت متروی تهران با بیان اینکه نحوه اتصال بیمارستان و ایستگاه مترو از طریق زمین و محلهایی که بیمارستانها مشخص میکنند، انجام خواهد شد، گفت: مشاور مربوطه در حال بررسی نحوه اتصال است و کارهای مطالعاتی در این زمینه در حال پیشرفت است و امیدواریم به سرانجام خوبی برسیم.
راهنورد با بیان اینکه در حال حاضر اتصال سه بیمارستان در دستور کار کارگروه قرار گرفته است و در حال بررسی فنی آن هستیم، اظهار کرد: اتصال بیمارستان بعثت به پایانه شهید کلاهدوز در دستور کار قرار دارد. چرا که بیمارستان بعثت ظرفیت پذیرش بالایی دارد و تخصصهای مختلف را نیز پوشش میدهد و از طرفی پایانه بعثت در نزدیکی ایستگاه مترو قرار دارد و میتوانیم از طریق خط ۴ مترو که به همه خطوط شبکه مترو دسترسی دارد بیمارستان را متصل کنیم. به گونهای که در مواقع بحران یا اضطراری مصدومان را به پایانه کلاهدوز و از آنجا به بیمارستان بعثت منتقل کنیم.
مدیر بحران و پدافند غیر عامل و HSE شرکت متروی تهران با بیان اینکه اتصال بیمارستان میلاد به شبکه مترو از طریق ایستگاه متروی میلاد نیز بررسی شده و بحث آغاز عملیات اجرایی در دست مطالعه است تا بیمارستان و ایستگاه مترو را به یکدیگر متصل کنیم، گفت: بررسی اتصال بیمارستان امام خمینی (ره) به ایستگاه مدافعان سلامت نیز در دستور کار قرار دارد و در کل اتصال این سه بیمارستان به مترو در اولویت اول قرار دارد و امیدواریم تا پایان سال به سرانجام مشخصی در خصوص اتصال این سه بیمارستان به ایستگاههای مترو برسیم.
راهنورد با بیان اینکه دستورالعمل فنی این اتصال با همکاری وزارت بهداشت در حال تدوین است، ادامه داد: مشاور مترو نیز در خصوص بحث اجرایی، کار خود را بعد از تدوین دستورالعملها آغاز میکند و امیدواریم عملیات اجرایی به شرط تأمین زمین و اعتبارات آغاز شود.
وی با بیان اینکه در حال تدوین دستورالعمل هستیم که بر اساس فاصله ایستگاه با بیمارستان و همچنین شروطی که وزارت بهداشت در نظر میگیرد بتوانیم نحوه اتصال ایستگاه مترو با بیمارستان را احصا کنیم، گفت: این اتصال متغیر خواهد بود و به فاصله بیمارستان و ایستگاه ارتباط تعیین کنندهای دارد؛ به گونهای که اگر فاصله زیاد باشد میتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که آمبولانس بر روی سکوی مترو قرار گیرد و اگر فاصله کم باشد میتوانیم با آسانسورهای مخصوص بیمار، فرد را به بیمارستان انتقال دهیم که بستگی به فاصله ایستگاهها با بیمارستان دارد.
مدیر بحران و پدافند غیر عامل و HSE شرکت متروی تهران تاکید کرد: اما نکته قابل توجه این است که در این کارگروه تخصصی به این نتیجه رسیدیم که اولویت اصلی اتصال مترو و بیمارستانها، ارائه خدمات پشتیبانی و لجستیک به بیمارستانها در شرایط خاص است، افزود: اگر اتفاقی رخ دهد؛ امداد لجستیک و جابجایی ملزومات مورد نیاز بیمارستانها از فضای زیرسطحی انجام میگیرد و اولویت دوم ما جابجایی مصدوم است.
راهنورد در پاسخ به این سوال که آیا عبور قطارها و لرزش آن تاثیری بر دستگاههای حساس بیمارستانی دارد یا خیر؟ گفت: در کارگروهی که در حال تدوین دستورالعمل هستیم، وزارت بهداشت نیز حضور دارد و میبایست تمام این شرایط و ویژگیها را لحاظ کند؛ اما دقت داشته باشید که خط مترو در حال فعالیت است و قرار نیست که قطار به زیر بیمارستان برود؛ بلکه با یک رمپ دسترسی و یا اتصال به وسیله آمبولانس، میخواهیم این اتصال را انجام دهیم.