دلیل نبود پروازهای هوایی عتبات در دههٔ اول محرم

  4020424038

در حالی که کمتر از یک هفته تا محرم باقی مانده، هنوز سفرهای هوایی عتبات برای دهه اول محرم برقرار نشده است. یکی از مسؤولان دفاتر زیارتی می‌گوید: ایرلاین‌ها هزینه بلیت را گران کردند و سازمان حج و زیارت این مبلغ را نمی‌پذیرد.

دلیل نبود پروازهای هوایی عتبات در دههٔ اول محرم

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، سفر به عتبات در محرم به ویژه دهه اول این ماه مورد استقبال بسیاری از ایرانیان قرار دارد. بر همین اساس، سازمان حج و زیارت هم ثبت‌نام سفر عتبات را برای ماه محرم از روزهای گذشته آغاز کرد که البته همه اعزام‌ها به صورت زمینی برنامه‌ریزی شده است.

نبود کاروان‌ هوایی عتبات در دهه اول محرم

با وجود پیگیری‌های دفاتر زیارتی برای برقراری سفرهای هوایی، در حالی که کم‌تر از یک هفته تا محرم باقی مانده است، هنوز هیچ پروازی برای سفر عتبات پیش‌بینی نشده و همه مشتاقان سفر عتبات در قالب کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت، زائران را به صورت زمینی اعزام می‌کنند.

یکی از مسؤولان دفاتر زیاتی با بیان اینکه بلیت پرواز عتبات در ایام مناسبتی گران است، می‌گوید: «برخی ایرلاین‌ها هزینه بلیت عتبات را برای هر نفر بیش از هشت میلیون تومان تعیین کردند که این مبلغ از نظر سازمان حج و زیارت بالا بود.» همچنین مدیر یکی دیگر از دفاتر زیارتی می‌گوید: «ایرلاین‌ها هزینه بلیت را گران کردند و سازمان حج و زیارت این مبلغ را نمی‌پذیرد.»

موافقت نکردن سازمان حج و زیارت با هزینه بلیت پرواز عتبات در حالی است که شرکت‌های هواپیمایی حاضر به چارتر دادن پروازها به دفاتر زیارتی با هزینه پایین‌تر از هشت میلیون تومان نیستند و همین امر هم موجب شده تا در نبود سفرهای هوایی عتبات به صورت رسمی، کاروان‌های غیرمجاز وارد عمل شده و با هزینه‌های بالا زائران را با خود همراه سازند.

سفر ۲۰ میلیون تومانی به عتبات با کاروان‌های غیرمجاز 

مؤمنی، یکی از افرادی که در دهه اول محرم اقدام به راه‌اندازی کاروان غیرمجاز عتبات کرده است، هزینه سفر عتبات برای چهار روز حضور در کربلا را ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرده است و می‌گوید: گرانی بلیت پرواز باعث بالا رفتن هزینه سفر شده است.

اما اگر بلیت پرواز عتبات را حتی هشت میلیون تومان در نظر بگیریم، سازمان حج و زیارت می‌تواند سفر هوایی عتبات در دهه اول محرم را با هزینه متوسط ۱۵ میلیون تومان اجرایی کند. یعنی حدود پنج میلیون تومان ارزان‌تر!

علاوه بر این، سفرهای زیارتی عتبات زیر نظر سازمان حج و زیارت به صورت یک هفته‌ای برنامه‌ریزی شده است و در اعزام کاروان‌های مجاز، علاوه بر تشرف به کربلا و نجف، زائران در کاظمین هم اقامت دارند و به زیارت دوره سامرا هم مشرف می‌شوند. اما کاروان‌های غیرمجاز برای سفر هوایی عتبات در دهه اول محرم به ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی، فقط اسکان در کربلا را با چنین قیمتی برنامه‌ریزی کرده‌اند.

همچنین برخی از این کاروان‌های غیرمجاز عتبات، بدون غذا سفر را اجرایی کرده و به زائران می‌گویند که با توجه به برپایی موکب‌ها، زائران از موکب‌ها برای تغذیه استفاده کنند. اما کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت حتی با وجود موکب‌های پذیرایی در عراق، سه وعده غذا را به زائران می‌دهند.

بلیت رفت و برگشت عتبات ۱۱ میلیون تومان!

نبود سفرهای هوایی عتبات در دهه اول محرم به ویژه برای عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی، موجب شده تا برخی هم به صورت گروهی کاروان راه انداخته و مدت کوتاهی به عتبات سفر کنند. رحیمی، یکی از این افراد می‌گوید: من به همراه هفت نفر از دوستانم برای تاسوعا و عاشورای حسینی بلیت پرواز تهران ـ نجف را با قیمت پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خریدیم.

هزینه بلیت پرواز بیش از پنج میلیون تومان برای یک طرف سفر است و اگر زائران بخواهند برای بازگشت هم بلیت تهیه کنند، کم‌تر از این مقدار نخواهد بود. بنابراین، فقط برای رفت و برگشت باید ۱۱ میلیون تومان بپردازند.

وقتی وعده‌ها برای چارتر شدن پروازهای عتبات به سازمان حج محقق نشد

مشکل تأمین پرواز و هزینه بلیت پروازها موضوعی است که در ماه‌های اخیرنه تنها زائران بلکه دفاتر زیارتی را هم دچار مشکل کرده است. وزارت راه و شهرسازی هم که قرار بود مساعدت لازم برای سفرهای زیارتی داشته باشد، به نظر می‌رسد که همچنان نتوانسته با گران فروشی برخی از شرکت‌های هواپیمایی مقابله کند. البته در هفته‌های اخیر حسن خوشخو، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی از ابطال مجوز پروازهای بیش از ۸ شرکت هواپیمایی به دلیل عدم لغو پروازهای چارتری در مسیرهای پرتقاضا خبر داد.

البته قرار بود که پروازهای عتبات در اختیار سازمان حج و زیارت قرار گیرد تا زائران سفرهای زیارتی برای تشرف به عتبات با مشکل مواجه نشوند و بتوانند به راحتی با هزینه مناسب به زیارت امام حسین علیه‌السلام مشرف شوند. اما هنوز هم سفرهای هوایی عتبات ساماندهی نشدند و حتی از ابتدای سال جاری تعداد سفر هوایی عتبات کم‌تر از ۳۰ درصد اعزام‌ها را به خود اختصاص داده است.

برقراری سفر هوایی عتبات در دهه اول محرم در هاله‌ای از ابهام

با توجه به اینکه حدود ۲ هفته تا تاسوعا و عاشورای حسینی باقی مانده است، بسیاری از زائران منتظر هستند تا سازمان حج و زیارت سفر هوایی عتبات را در دهه اول محرم اجرایی کند تا با این کاروان‌ها عازم عتبات شوند و در کربلا تاسوعا و عاشورای حسینی را عزاداری کنند. اما تا این لحظه هنوز برقراری سفر هوایی عتبات در محرم در هاله‌ای از ابهام است.

علاوه بر این، ظرفیت کاروان‌های زمینی عتبات هم تکمیل شده است و فقط از برخی استان‌ها امکان ثبت‌نام در کاروان‌های زمینی وجود دارد. همین امر هم موجب شده در نبود سفرهای رسمی، بسیاری به صورت انفرادی یا حتی با کاروان‌های غیرمجاز همراه شده و به زیارت کربلا بروند. هزینه سفر زمینی عتبات در این دوره متوسط هفت میلیون تومان است.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. تکرار بازی سیاسی با مذاکره؟!

  2. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  3. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  4. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  5. بدهکاران، طلبکار شدند!

  6. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  7. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  8. نفوذی‌ها چه کسانی و در کجاها هستند؟

  9. آواز خواندن یک روحانی با تک نوازی ویولون

  10. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  11. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  12. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  13. درد بیمار و ناز طبیبان !

  14. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  15. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  16. چند نکته درباره تعامل عبدالحمید با دولت/ آیا پزشکیان همه صداهای اطراف خود را می‌شنود؟/ اولین قطعنامه فصل مدارا

  17. یارانه‌ها واریز شد

  18. تنها فرمولی که دولت های ما بلدند!

  19. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: اول قدرت بازدارنده همتراز، سپس مذاکره با آمریکا/ اقدام اروپا، نشان‌دهنده فعال‌شدن مکانیسم ماشه است

  20. فمینیسم ایرانی و عبور از سکولاریسم

  21. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

  22. روایت عجیب حسن روحانی از نامزدی اش در انتخابات/ خواب سیدمحمد خاتمی را دیدم!/ خاتمی را زیر بالم گرفتم و به آسمان بردم!

  23. کمالوندی: ظرفیت غنی‌سازی را افزایش دادیم  

  24. محمد مهاجری به عراقچی: قرار نیست مملکت را از این وضع نجات دهید؟ /حمله گازانبری علیه ما شروع شده است

  25. گستاخ؛ اما کوچک و آسیب پذیر !

آخرین عناوین