به گزارش تسنیم، سیاستگذاری سالهای اخیر رساندن سهم بخش غیردولتی در آموزش وپرورش به 15 درصد تا پایان برنامه ششم توسعه بود و در حالی که تا پیش از این و در سال تحصیلی 98-99 سهم بخش غیردولتی در دوره ابتدایی 16 درصد بود، اما اکنون سهم بخش غیردولتی در دوره متوسطه دوم رو به افزایش است و حدود 15 درصد دانشآموزان دوره متوسطه دوم در مدارس غیردولتی حضور دارند؛ البته پیش از این پیشبینی میشد با ورود دانشآموزان ابتدایی به دوره متوسطه اول و دوم به تدریج موج افزایش سهم بخش غیردولتی به این مقاطع رسیده و تثبیت شود.
مسئولان آموزش و پرورش نیز اخیراً در صحبتهای اخیر خود درباره توسعه مدارس غیردولتی گفته بودند: سعی خواهیم کرد شیب ملایمی در توسعه مدارس ابتدایی داشته باشیم و بیشتر توسعه را در بخش آموزشهای فنی و حرفهای، کاردانش و دوره اول و دوم آموزش متوسطه را شاهد باشیم.
سهم بالای مدارس غیردولتی در دوره متوسطه
هماکنون 114435 مدرسه دولتی و غیردولتی در کل کشور فعال هستند و بیشترین درصد مدارس غیردولتی مربوط به دوره متوسطه دوم است.
سهم مدارس غیردولتی در دوره متوسطه دوم 23.65 درصد است.
تعداد کل دانشآموزان مدارس دولتی و غیردولتی 15.315.053 نفر است، از مجموع کل دانشآموزان 48.7 درصد را دختران و 51.3 درصد را پسران تشکیل دادهاند. تعداد 8.783.361 نفر دانشآموز در دوره ابتدایی، تعداد 3.655.827 دانشآموز در دوره متوسطه اول و 2.875.865 نفر در دوره متوسطه دوم تحصیل میکنند.
بیشترین دانشآموزان در دبیرستانهای غیردولتی
13.54 درصد دانشآموزان دوره ابتدایی، 10.57 درصد دانشآموزان دوره متوسطه اول و 14.60 درصد دانشآموزان دوره متوسطه دوم در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند.
بررسی آخرین آمار ارائه شده توسط آموزش و پرورش، نشان میدهد که جمعیت دانشآموزان مدارس غیردولتی دوره ابتدایی با روند نزولی همراه است که یکی از دلایل این موضوع میتواند افزایش عجیب شهریه مدارس غیردولتی باشد، جمعیت دانشآموزان دوره ابتدایی مدارس غیردولتی در سال تحصیلی 98-99 به تعداد 1342232 نفر بود که در سال تحصیلی 1400-1401 به 1189714 نفر رسید.
در سال تحصیلی 1400-1401 جمعیت دانشآموزان در کلاس درس مدارس دولتی در دوره ابتدایی در نقاط شهری 30.86 و نقاط روستایی 37.19 بود و این آمار در دوره متوسطه اول در نقاط شهری 31.13 و نقاط روستایی 19.49 و در دوره متوسطه دوم در نقاط شهری 23.54 و نقاط روستایی 17.23 نفر بود.
با توجه به اینکه در این محاسبه مدارس دولتی خاص همچون مدارس نمونه دولتی، شاهد و سمپاد هم لحاظ میشوند و استانداردهای کیفی این مدارس در مقایسه با مدارس دولتی عادی بالاتر و جمعیت دانشآموزان حاضر در کلاسهای درس کمتر است، این موضوع باعث شده که در مجموع میانگین دانشآموان مدارس دولتی پایینتر اعلام شود؛ در حالی که اغلب کلاسهای درس مدارس دولتی عادی با حدود 40 دانشآموز یا بیشتر تشکیل میشود.