احسان روحی در گفتوگو با ایسنا در خصوص داستان فیلم غریب اظهار کرد: سالهاست که به سینمای جنگ پرداخته شده است و داستانهایی مختلف که در پروسه جنگ رخ میدهد مورد بررسی قرار گرفتهاند، اما آنچه فیلم سینمایی غریب و یا امثال آن مانند فیلم سینمایی «چ» را منحصر بهفرد میکند، شخصیت محوری داستان و روایت جنگ از نگاه قهرمانان است که این اتفاق میتواند در هر جغرافیایی روی دهد.
وی ادامه داد: مهمترین ویژگی فیلم سینمایی غریب این است که تنها به تاریخ نگاری و معرفی شهید بروجردی نمیپردازد و آنچه در پیرامون این شهید با مرکزیت ایشان رخ میدهد را به تصویر میکشد که همین مورد باعث میشود به شناختی از شهید بروجردی دست پیدا کرد.
این کارگردان و منتقد سینما با اشاره به پرداختهای فلیم غریب عنوان کرد: کارگردان این فیلم سینمایی بسیار تلاش میکند تا تمام بار روی دوش قهرمان نباشد، بلکه سعی میکند پیام و مقصود اصلی خود را با کمک بازیگران، دکوپاژ و طراحیها برساند.
روحی خاطرنشان کرد: در فیلمنامه شخصیتپردازی محکمی برای سایر کاراکترها وجود ندارد، اما کارگردان تلاش کرده تا نقاط ضعف فیلمنامه را برطرف کند و فیلمبرداری نیز کاملا در خدمت روایت داستان است.
وی در خصوص نقاط قوت و ضعف فیلم سینمایی غریب گفت: بزرگترین نقطه قوت فیلم پرداختن به شخصیت شهید بروجردی در حین وقایع و مواجهه با اتفاقات جنگ است؛ در حقیقت نحوه مواجهه با اتفاقات است که شخصیت ایشان را بازگو میکند. در مقابل اما ساده گرفتن وضعیت سیاسی و ایدئولوژیک حاکم بر آن زمان را میتوان به عنوان نقطه ضعف به حساب آورد.
این کارگردان سینما اظهار کرد: حزبهایی مانند کوتوله، حزب خلق، مجاهدین و... وجود داشتند در صورتی که این حزبهای سیاسی نقش بسیار پررنگتری از استقلالطلبی داشتند و فیلمنامهنویس سعی داشته تا بیشتر روی جنبه احساسی فیلمنامه تاثیر بگذارد و در مقابله با شخصیت ضد قهرمان فیلم احساسی برخورد میکند، در صورتی که اگر ضد قهرمان قدرتمند نشان داده شود نقش قهرمان و پیروزی آن نیز پررنگتر میشود.
وی اضافه کرد: در ادامه باید گفت که حضور برخی از شخصیتهای اصلی داستان در فیلم مشخص نیست و به عبارتی نمیتوان متوجه موضع آنها در فیلم شد. به عقیده من فیلمنامهنویس سعی میکند تا بیشتر موضع خود را نشان دهد و غریب حاصل جمعبندی نویسنده در مورد اتفاقات است.
روحی با اشاره به اینکه فیلم سینمایی غریب نمونه موفقی از قهرمانان ملی است، گفت: در جهانی که فیلمهای کمدی مورد توجه هستند، فیلم غریب نیز غریب واقع شده است. البته باید گفت این فیلم سینمایی نمونه موفقی از قهرمانان ملی در جنگ تحمیلی کشورمان است، چراکه به شخصیت خود قهرمان فارغ از آنچه باعث شده قهرمان شناخته شود، شخصیت و موقعیتی که در تاریخ جنگ داشته و به ما نشان میدهد، میپردازد.
وی افزود: فروش فیلم سینمایی غریب نسبت به سایر فیلمهای اکران شده در سینما قابل مقایسه نیست و این مسئله نشان میدهد که مردم تمایل زیادی به تماشای این نمونه فیلمها دارند و ژانر جنگ یکی از پرطرفدارترینها در جهان است. به عقیده من اگر آثار جنگی خود را با ویژگیهای درون جنگی بسازیم آثار فاخری در سینمای جنگ داریم و در زمانی که فیلمهای کمدی حضور دارند و تمایل بیشتر به این سمت است، فیلمهایی چون غریب یک غنیمت جنگی محسوب میشوند.
این منتقد سینما ادامه داد: فیلمسازان و تهیهکنندگان با ساخت فیلمهای کمدی قصد کمک به اقتصاد جامعه را دارند و سلیقه مخاطب را صرفا به دلیل مسائل اقتصادی نادیده میگیرند، این در صورتی است که باید در تمام ژانرها فیلم با کیفیت تولید شود.
روحی عنوان کرد: باید گفت که پس از شیوع کرونا در کشور فیلمسازان تمایل دارند بیشتر فیلمهای کمدی بسازند و از این طریق سینما را سرپا نگاه دارند.