پیشنهاد طراح قانون «نسخ قانون تغییر ساعت» به دولت و مجلس

  4020631007 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

طراح قانون «نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور» درباره انتقادات نسبت به قانون «نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور» و تبعات ناشی از اجرای آن عنوان کرد: انتقادات درست و وارد است؛ چراکه معتقدم دولت و مهم‌تر از آن کمیسیون انطباق مجلس اشتباه عمل کردند؛ باید به جای آنکه صبح زود کارمندان به محل کار فراخوانده شوند، بعد از ظهر ادارات زودتر تعطیل می‌شدند و کارمندان ادامه کار روزانه خود را به صورت دورکاری انجام می‌دادند.

پیشنهاد طراح قانون «نسخ قانون تغییر ساعت» به دولت و مجلس

به گزارش ایسنا، سال گذشته در چنین روزی تغییر ساعت رسمی کشور یکی از دغدغه‌هایی بود که مردم با آن سر و کار داشتند؛ البته بسیاری نیز خوشحال بودند چراکه ساعت رسمی کشور یک ساعت به عقب کشیده می‌شد و به حالت اصلی بازمی‌گشت و آنها فرصت داشتند شامگاه ۳۰ شهریور یک ساعت بیشتر استراحت کنند اما امروز دیگر خبری از تغییر ساعت نیست؛ چراکه قانون «تغییر ساعت رسمی کشور مصوب ۱۳۸۶/۰۵/۳۱» که به دولت اجازه چنین کاری را می‌داد با تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی لغو شده است.

چرا در سال‌های قبل ساعت رسمی کشور تغییر می‌کرد؟

تنها دلیل تغییر ساعت رسمی یا در اصلاح استفاده از ساعت تابستانه (Daylight Saving Time) بهره‌مندی بیشتر از نور خورشید است؛ این تغییر ساعت رسمی نیز به‌گونه‌ای انجام می‌شود که در ۶ ماه ابتدایی سال ساعت - معمولاً یک ساعت- به جلو کشیده می‌شود و ۶ ماه دوم سال به حالت اولیه باز می‌گردد؛ این تغییرات ساعت در منطقه‌های زمانی منجر به طولانی شدن روز در هنگام عصر و کوتاه‌تر شدن روز در هنگام صبح می‌شود و در حال حاضر نیز ۷۰ کشور در طول سال از ساعت تابستانه استفاده می‌کنند.

پیشنهاد طراح قانون «نسخ قانون تغییر ساعت» به دولت و مجلس
ایران در موقعیت زمانی ۰۳:۳۰+ ساعت جهانی قرار دارد

اجرای ساعت تابستانی در ایران از سال ۱۳۵۶ آغاز شد و تا سال ۶۰ ادامه پیدا کرد اما از آن سال به بعد طی ۱۰ سال به دلایلی از جمله اختلاف نظر ساعت رسمی تغییری را تجربه نکرد تا اینکه در سال ۷۰ با این توجیه که با تغییر ساعت می‌توان روزانه در ساعت اوج مصرف تا ۱۰۰ مگاوات ساعت، ‌ برق صرفه جویی کرد، هیئت دولت وقت به ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی در مصوبه‌ای اعلام کرد که تغییر ساعت تابستانی و زمستانی دوباره در دستور کار قرار گرفته است. این روند تا سال ۸۴  ادامه داشت و هر سال در آغاز بهار و پایان تابستان تغییرات در ساعت رسمی انجام می‌شد اما پس از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در این سال به عنوان رئیس‌جمهوری، هیئت دولت او در اسفند ماه ۸۴ با این استدلال که «این کار به کاهش بار ترافیک کمک و با نزدیک کردن ساعت ناهار و نماز، ‌ از اتلاف وقت در میانه روز جلوگیری می کند» اعلام کرد که مصوبه تغییر ساعت سال ۷۰ را ملغی کرده است و دیگر ساعت ها را جلو و عقب نخواهند برد.

این تصمیم دولت تا دو سال اجرایی شد اما در نهایت نمایندگان مجلس هفتم در مصوبه‌ای ‌ دولت را مکلف به اجرای ساعت تابستانی کردند؛ بر اساس قانون «تغییر ساعت رسمی کشور مصوب ۱۳۸۶/۰۵/۳۱»، ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین‌ماه یک ساعت به جلو کشیده و در ساعت ۲۴ روز سی‌ام شهریورماه به حال سابق برگردانده می‌شد.

آیا اجرای ساعت تابستانی به صرفه‌جویی در مصرف برق کمک می‌کند؟

با جابه‌جایی یک ساعته ساعت رسمی کشور، خورشید حدوداً در ساعت ۶ صبح طلوع می‌کند و از سوی دیگر نیز غروب خورشید به ساعت حدود ۸ شب منتقل می‌شود که این به معنای استفاده بیشتر از نور خورشید است. بر اساس گزارش‌ منتشر شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در سال‌های گذشته تغییر ساعت موجب کاهش پیک مصرف برق و صرفه جویی در برق و در نهایت کاهش هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای شده است. بر اساس این گزارش تغییر ساعت رسمی کشور در صرفه‌جویی مصرف انرژی برق کشور تأثیری بین ۱ تا ۳ درصد و در کاهش پیک مصرف برق کشور تأثیری بین ۱ تا ۱.۵ درصد دارد.

لغو قانون تغییر ساعت رسمی کشور چگونه کلید خورد؟

در شهریور ماه دو سال قبل بود که یکی از نمایندگان مجلس  شورای اسلامی با ارائه طرحی خواستار لغو قانون «تغییر ساعت رسمی کشور مصوب ۱۳۸۶/۰۵/۳۱» شد؛ قانونی که بر اساس آن ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین‌ماه یک ساعت به جلو کشیده و در ساعت ۲۴ روز سی‌ام شهریورماه به حال سابق برگردانده می‌شد. این نماینده مجلس قانون تغییر ساعت رسمی را قانونی وارداتی از کشور فرانسه دانست و «کم تاثیر بودن تغییر ساعت در مصرف انرژی»، بی ارتباطی این قانون با «صرفه‌جویی اقتصادی» و «بروز اختلالات رفتاری» در روزهای ابتدایی را از دلایل خود برای لغو قانون تغییر ساعت رسمی کشور عنوان کرد. طرح پیشنهادی که این نماینده ارائه کرد، در نهایت و پس از اعمال اصلاحات مورد نظر شورای نگهبان در جلسه روز ۱۰ اردیبهشت ماه سال قبل صحن مجلس شورای اسلامی با ۱۵۱ رأی موافق، ۴۸ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در جلسه به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

در جریان رسیدگی به طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور، موافقان این طرح قانون تغییر ساعت رسمی را قانونی وارداتی عنوان و تاکید کردند که نه تنها اجرای این قانون فایده‌ای برای کشور به همراه ندارد، بلکه آسیب هایی مانند افزایش استرس، بستری در بیمارستان، تصادفات و بی نظمی های اجتماعی را در پی دارد؛ آنها «افزایش استرس و سردرگمی»، «بر هم خوردن نظم خانواده‌ها» و «ساختار شکنی» را از جمله دلایل خود برای نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور عنوان کردند؛ در مقابل نیز مخالفان این طرح نیز «بهره‌مندی بیشتر از نور و روشنایی در روز» و «آرامش روانی مردم» را از دلایل خود عنوان و تاکید داشتند که اجرای این قانون تقلید کورکورانه از دیگران نیست بلکه مساله‌ای جغرافیایی و بومی است.

قانون «نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور» چگونه اجرا شد؟

هیئت وزیران در جلسه خود در ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ در آیین نامه اجرایی این قانون، «ساعات آغاز به کار ادارات و مشاغل مختلف پس از نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور» را تعیین کرد؛ در بند ۴ این مصوبه آمده بود که «به منظور مدیریت بهینه مصرف انرژی، ساعات آغاز به کار تمامی دستگاه های اجرایی (موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری) و بانک ها، شهرداری ها و سایر نهاد های عمومی از پانزدهم خرداد ماه تا پانزدهم شهریور ماه هر سال، از ساعت ۶:۰۰ الی ۱۳:۰۰ است. تمامی دستگاه های اجرایی مکلفند از یک ساعت قبل از خاتمه کار و در مناطق گرمسیری همزمان با خاتمه کار، دستگاه های سرمایشی را خاموش نمایند. دستگاه‌ های مشمول برای رعایت ساعات کاری هفتگی کارکنان، موظفند باقیمانده ساعات را به صورت دورکاری تعریف کنند.»

این مصوبه دولت اما با ایرادی از سوی «هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» مجلس شورای اسلامی مواجه شد؛ این هیئت کاهش «کاهش ساعات کار در یک دوره سه ماهه و تکلیف به جبران آن از طریق دورکاری» را مغایر با قوانین اعلام کرد. پس از این ایراد، دولت در ابتدا ساعت کار ادارات را ۶:۰۰ الی ۱۴:۴۵ اعلام کرد اما در نهایت و در پی اصرار بر نظر خود، از شورای عالی هماهنگی سران قوا اجازه گرفت تا در شرایط اضطراری ادارات ساعت کار خدمت حضوری تمامی کارکنان خود را از ساعت ۶:۰۰ تا حداکثر تا ساعت ۱۳ قرار داده و مابقی ساعات کار موظفی را از طریق دورکاری جبران کنند. این تصمیم از طریق بخشنامه‌ای از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور که در آن بر «حفظ پایداری شبکه سراسری برق و کاهش ناترازی تولید و مصرف برق، با هدف آسایش شهروندان و عدم وقفه در خدمت‌رسانی» تاکید شده بود، به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شد. بر اساس این بخشنامه ادارات مختلف مکلف شدند تا دستگاه‌های سرمایشی خود را از ساعت ۱۲ ظهر خاموش کنند.

آیا تغییر ساعت کار ادارات در کاهش مصرف برق موثر بود؟

سخنگوی صنعت برق کشور در تاریخ ۹ شهریور سال جاری توضیحاتی درباره تاثیر تغییر ساعت کار ادارات در کاهش برق ارائه کرد و گفت: از ۱۵ خرداد تاکنون که ساعت کاری ادارات از ۶ صبح تا ۱۳ شده است، ۸۵۰ هزار مگاوات صرفه‌جویی در بخش اداری در حوزه برق داشتیم. در این زمینه کاهش هزار مگاواتی مصرف برق هدف‌گذاری شده بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این، کاهش مصرف برق بعد از اتمام ساعت کاری فوق العاده چشمگیر بود و باید این کار را برای سال آینده با گستردگی بیشتری دنبال کنیم.

پیشنهاد طراح قانون «نسخ قانون تغییر ساعت» به دولت و مجلس
ابوالفضل ابوترابی طراح قانون «نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور»

پیشنهاد طراح قانون «نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور»

با گذشت ۶ ماه از اجرای قانون «نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور» و بازگشت ساعات کار ادارت به حالت قبل از اجرای این قانون خبرنگار ایسنا به سراغ طراح این قانون یعنی ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی رفته و از او درباره نتیجه اجرای این قانون پرسش‌هایی پرسیده است.

وی در پاسخ به این پرسش که «با توجه به پایان فصل تابستان و اجرای قانونی که جنابعالی طراح آن بودید، آیا اهداف شما از اجرای این قانون محقق شد؟» اظهار کرد: معتقدم که تا ۷۰ درصد از اهداف این قانون محقق شده است. همه مردم مخالف اجرای این قانون نیستند و تنها کارمندان هستند که با اجرای این قانون مخالفت دارند؛ البته از میان کارمندان نیز همه‌ آنها ناراضی نیستند. کج سلیقگی دولت باعث شد قانون به این خوبی بد اجرا شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه «مساله اصلی این است که دولت با کج سلیقگی این قانون را اجرای کرد»، اظهار کرد: البته من به هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس هم انتقاد دارم که چرا این اتفاق افتاد. ساعت ۶ صبح بانک‌ها و ادارت که ارباب رجوعی ندارند و مردم معمولاً از ساعت ۸ به بعد برای انجام امور خود مراجعه می‌کنند؛ به جای اینکه ساعت کار ادارات در صبح تغییر کند، می‌توانستند بعد از ظهر را که در کاهش مصرف برق موثر بود زودتر تعطیل کنند و سایر کارمندان کار خود را در طول روز با دورکاری ادامه می‌دادند تا ۴۴ ساعت موظفی هفتگی کارمندان نیز تحقق پیدا کند.

ابوترابی ادامه داد: باید به جای آنکه صبح زود که ادارات ارباب رجوعی ندارند، به کارمندان فراخوان دهیم، ساعت کار ادارات از ۸ صبح تا حدود یک بعد از ظهر تعیین می‌شد و از طرف دیگر نیز کارمندان ادامه روز را به صورت دورکاری فعالیت می‌کردند؛ پیشنهاد من به دولت این است که در سال‌های آتی به این روش عمل کند.

وی گفت: مردم برای انجام فعالیت‌های خود تابع حکومت نیستند و هر زمان که خودشان بخواهند کارهای اداری‌شان را انجام می‌دهند. آنها معمولاً از ساعت ۸ صبح تا حدود ۱۲ و یک بعد از ظهر به امورات اداری خود رسیدگی می‌کنند؛ آیا فکر کردید که کسی بین ساعت ۶ تا ۸ صبح برای کار اداری مراجعه می‌کند؟ این درحالیست که همان اداراتی که از ساعت ۶ کار خود را آغاز می‌کنند نیز کلی برق مصرف می‌کنند.

نماینده نجف آباد در مجلس درباره انتقادات نسبت به قانون «نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور» و تبعات ناشی از اجرای آن عنوان کرد: انتقادات درست و وارد است چراکه معتقدم دولت مهم‌تر از آن کمیسیون انطباق مجلس اشتباه عمل کردند؛ به جای آنکه صبح زود کارمندان به محل کار فراخوانده شوند، بعد از ظهر ادارات زودتر تعطیل می‌شدند و کارمندان ادامه کار روزانه خود را به صورت دورکاری انجام می‌دادند.

ابوترابی در پایان تاکید کرد: همچنان معتقدم که قانون «نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور» قانون خوبی است و هیئت انطباق مجلس باید در اجرای آن در سال‌ها آتی نظر دولت درباره کاهش ساعت کاری و برقراری شرایط دورکاری برای کارمندان را بپذیرد چراکه بانک‌ها و ادارات معمولاً از ساعت ۱۲ به بعد مراجعه کننده آن چنانی ندارند و دستگاه‌هایی که به صورت ۲۴ ساعته خدمات رسانی می‌کنند نیز مشخص است.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۳۲۳۳۲۱۰:۴۶:۳۴ ۱۴۰۲/۶/۳۱
شما کارمندان رو میتونی به زور، زودتر سر کار بیاری اما در مورد بقیه مشاغل چطور؟ بزارید مثال میزنم. روبروی خونه ما، در تابستان مشغول ساخت و ساز بودند. از حدود شش صبح که هوا کاملا روشن بود (مشهد طلوع آفتاب در برخی روزهای تابستان به نزدیک چهار صبح رسید) کارگران کاملا بیدار بودند و مشغول خوردن صبحانه. تا نزدیک هفت آروم آروم صبحانه خوردن رو طول میدادند. از ساعت هفت تا هشت اما قشنگ میشد کلافگی و سردرگمی کارگران رو دید. از یه طرف هوا روشن بود و داشت گرم میشد و دیر شروع کردن کار به معنی کار زیر آفتاب داغ و گرما بود، از یه طرف اگر قرار بود قبل از هشت شروع به کار کنند، همسایه‌ها صداشون در می‌اومد و حق هم داشتند. من به واسطه شرایطم هر روز حدود شش بیدار میشدم و دست کم به مدت دو ماه شاهد این وضعیت بودم. کارگرانی که می‌خواستند در خنکی صبح کار کنند اما این تغییر ندادن ساعت باعث شده بود، ناچار بشن زمانی کارشون رو شروع کنند که سه ساعت و نیم بعدش اذان ظهر بود و اوج گرما. تصور میکنم خیلی از نمایندگانی که چنین قوانینی رو تصویب میکنند، دید جامعی از ماجرا ندارند.
ناشناس۳۲۳۲۴۲۴۱۳:۴۵:۴۸ ۱۴۰۲/۶/۳۱
بلبشوی ایجاد شده حاصل از این طرح را هم بررسی کنید.
ناشناس۳۲۳۲۴۶۵۱۴:۵۲:۵۱ ۱۴۰۲/۶/۳۱
طرح آقای ابوترابی برای سال بعد که خیلی بدتر است همینطور هم کار مردم در ادارات روی زمین مانده و پیش نمی رود مثلا در ادارات کل استان های درصد بسیار زیادی از مراجعان از شهرستان های تابعه هستند که با تعطیلی زودتر ادارات با مشکل مواجه میشوند کما اینکه امسال هم همینگونه بود
SMAH1۳۲۳۲۴۸۱۱۵:۱۵:۲۶ ۱۴۰۲/۶/۳۱
طرح «شفافیت» رو زمین گیر کردند و در مقابل یکباره طرح «عدم تغییر ساعت» را رو کردند!!! بدون اینکه به طبعاتش فکر کنند. توی دنیا همچنین طرح هایی با فاصله سه یا چهار ساله اجرا میشه. یعنی امثال تصویب می کنند تا مثلا از 1405 اجرایی بشه. ولی اینجا 29 اسفند تصویب می کنند و از اول فروردین اجرا!!!
رضا سرلکی۳۲۳۲۵۰۹۱۶:۰۲:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۳۱
بنظرم تغیر ساعت گزینه بسیار مطلوبی برای کاهش مصرف برق واستفاده بهینه از روزهای بلند تابستان هست وکسانی که این قانون حذف کردن فقط بخاطر مسائل سیاسی بوده وهیچ اثر مطلوبی نداشته
ناشناس۳۲۳۲۵۵۴۱۷:۳۷:۱۲ ۱۴۰۲/۶/۳۱
این تغییر ساعت که فرقی با سالهای قبل نکرد قبلاً ساعت رو عقب جلو میکردن حالا به ادارت وکارمندان میگن زودتر یا دیر سرکاربیایین و هر اداره برای خودش یه ساعت کاری برای خودش اختراع کرده بود و مردم سر در گم شده بودن
رعیت هیچی ندار۳۲۳۲۶۲۲۲۰:۰۹:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۳۱
واقعا ما رعیت هیچی ندار تا فرق سر مدیون این مجلس و دولتیم
ناشناس۳۲۳۲۶۳۲۲۰:۲۶:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۳۱
برای طراح یعنی آقای ابوترابی و این ایده متاسفم.
ناشناس۳۲۳۲۶۳۷۲۰:۲۸:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۳۱
مردم نجف آباد در موقع رای دادن حواسشون به ابوالفضل ابوترابی باشد
ناشناس۳۲۳۲۶۴۹۲۰:۵۴:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۳۱
شروع کار ادارات دولتی هم برای کارمندانی که از شهرکهای اطراف باید خود را برسانند بسیار سخت است و از بازده آنان در زمان حضور در محل کار می کاهد. هم برای ارباب رجوع که تا بجنبد وقت اداری پایان می یابد
عبدالله۳۲۳۲۶۷۱۲۱:۲۷:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۳۱
جالبه میگه: به نظرم ۷۰ درصد موفق بوده و اهداف طرح برآورده شده!! بدون هیچ سند و مدرکی مثل نظرسنجی یا پایش توسط یک موسسه معتبر. برای همین هم وضع مملکت درست نمیشه.
yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. رسائی : ظریف هرهر می خندد و مجلس را مسخره می‌کند و می‌گوید قرار است من را عزل کنند!

    2. کلاهتان را قاضی کنید آقای میرسلیم !

    3. پزشکیان: نخواهیم گذاشت سفره و معیشت مردم دچار مشکل شود

    4. قالیباف: انتصاب ظریف غیرقانونی است/ دولت تدبیر کند

    5. ظریف به صحبت‌های قالیباف واکنش نشان داد

    6. ظریف: ترک میز مذاکره ضد منافع ملی است/ زمان حضور ترامپ در کاخ سفید باید منافع ملی خودمان را در نظر بگیریم

    7. وعده صادق۳ عملیاتی فراتر از تصور

    8. پاسخ احمد توکلی به توییت جنجالی با موضوع ناترازی انرژی

    9.  آتش بس؛ پیروزی یا شکست؟

    10. شادی لبنانی‌ها از اجرای آتش‌بس | تصاویری از خیابان های لبنان ببینید

    11. عارف: نمی‌خواهیم بگوییم در چه شرایطی دولت را تحویل گرفته‌ایم

    12. سناریوهای محتمل پاسخ ایران به اسرائیل چیست؟/ این مرد، فدایی روحانی و دشمن پزشکیان شد!/ خطری که مذاکرات را تهدید می‌کند

    13. مقصر زیان‌ انباشته ایران‌خودرو کیست: بخش خصوصی یا دولت؟

    14. حواشی اولین نشست خبری قالیباف در قامت ریاست مجلس؛ توصیه باظرافت به ظریف!  

    15. آ ن روی سکه غرب

    16. افشاگری علی ربیعی از مقاومت چند نفر در شورای عالی فضای مجازی برای رفع فیلترینگ

    17. واکنش ظریف به حرف های قالیباف درباره غیرقانونی بودن انتصابش

    18. جایی برای صهیونیست‌ها امن نیست !

    19. تاکید فرمانده کل قوا بر افزایش آمادگی و توان رزم نیروهای مسلح

    20. ساحل فریدونکنار آزاد شد

    21. اسلامی: سطح غنی‌سازی طبق برنامه حداکثر ۶۰ درصد است/بخواهند فشار بیاورند جواب‌ معکوس می‌گیرند

    22. قالیباف: از آتش بس در لبنان استقبال می‌کنیم/ موضوع مسکن را در کشور رها نکنید

    23. کنایه محسن رضایی به اسرائیلی ها پس از قبول آتش بس

    24. انتقام سخت یک گردشگر از یک بستنی فروش در ترکیه

    25. با این کار خیال همه راحت می شود

    پربحث‌های هفته

    1. پایتخت جدیدایران؛ شهری غیر از شهرهای مهم !

    2. تکرار بازی سیاسی با مذاکره؟!

    3. مکالمه خيالي «جک» و «آرش»، فرداي تحقق بازدارندگي هسته ای!

    4. فردوسی‌پور و فرش قرمزی که پهن نشده!

    5. بازگشت روحانی به سیاست با پرواز در خواب/ نسخه‌ جدید لاریجانی/ ادعای تازه درباره تابعیت فرزندان ظریف

    6. ورود کاروان‌های عظیم غذایی به پایگاه «عین‌الاسد»/ این اقدام آمریکا نشانه‌ای از آغاز جنگ است؟

    7. فمینیسم ایرانی و عبور از سکولاریسم

    8. بدهکاران، طلبکار شدند!

    9. نفوذی‌ها چه کسانی و در کجاها هستند؟

    10. رسائی : ظریف هرهر می خندد و مجلس را مسخره می‌کند و می‌گوید قرار است من را عزل کنند!

    11. چرا اروپا دنبال آغاز مجدد گفت‌وگوها با ایران است؟

    12. کلاهتان را قاضی کنید آقای میرسلیم !

    13. پزشکیان: نخواهیم گذاشت سفره و معیشت مردم دچار مشکل شود

    14. مذاکره؛ نه تابو نه هدف / سالاد جلایی‌پور برای دولت/ هنوز ماه عسل شماست آقای عارف!

    15. تنها فرمولی که دولت های ما بلدند!

    16. چند نکته درباره تعامل عبدالحمید با دولت/ آیا پزشکیان همه صداهای اطراف خود را می‌شنود؟/ اولین قطعنامه فصل مدارا

    17. یارانه‌ها واریز شد

    18. دختر صفدر حسینی در دولت پست گرفت / فاطمه حسینی کیست؟

    19. قالیباف: انتصاب ظریف غیرقانونی است/ دولت تدبیر کند

    20. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: اول قدرت بازدارنده همتراز، سپس مذاکره با آمریکا/ اقدام اروپا، نشان‌دهنده فعال‌شدن مکانیسم ماشه است

    21. امام جمعه اردبیل: امارات هیچ سندی بر مالکیت ۲ جزیره «آریانا» و «زرکوه» ندارد

    22. روایت عجیب حسن روحانی از نامزدی اش در انتخابات/ خواب سیدمحمد خاتمی را دیدم!/ خاتمی را زیر بالم گرفتم و به آسمان بردم!

    23. کمالوندی: ظرفیت غنی‌سازی را افزایش دادیم  

    24. با این کمدی ها حال ما خوب نمی شود!

    25. رهبر انقلاب: حکم اعدام نتانیاهو باید صادر شود/ بسیجی ایرانی یقین دارد روزی رژیم‌صهیونیستی را از بین خواهد برد

    آخرین عناوین