به گزارش ایسنا، امیرحسن کاکایی- عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علموصنعت - در رابطه با عملکرد شورای رقابت، اظهار کرد: این ساختار برای ایجاد فضای رقابتی در کشور کاپیتالیستی همچون آمریکا در جهت توسعه توان رقابتی و جلوگیری از ایجاد انحصار وجود دارد؛ این کشور برای حمایت از تولید داخلی به خودروسازان و مردم گفته است یارانه به خودروهای برقی اختصاص میدهد که از باتری آمریکایی استفاده کنند اما چنانچه از باتری چینی استفاده شود، مشمول یارانه نخواهد شد. این کشور با این اقدام به دنبال حمایت از تولیدکننده داخلی خود است.
این کارشناس بازار خودرو کشور تصریح کرد: هدف شورای رقابت بایستی ایجاد صنعت رقابتپذیر و بازار رقابتی باشد، اما دقیقا ما بالعکس عمل میکنیم و به اسم رقابت انحصار ایجاد میکنیم؛ مونتاژکاری را تقویت و برای واردات فضاسازی میکنیم. تمامی این فضاسازیها در جهت نابودی صنعت کشور و واردات است؛ زمانی که صنعتی را زمین میزنیم و پنج سال میشود خودروساز با زیان تولید میکند، مشخصاً امکان توسعه فراهم نمیشود.
کاکایی تصریح کرد: مشکلات خودروسازان خارج از خودروسازی از برخی سیاستگذاریهای غلط است که یکی از مهمترین آنها قیمتگذاری دستوری است؛ در شرایطی که خودروسازان داخلی با سرعت بیشتری به سمت نابودی سوق داده میشوند، روزی که نابودی واقعی رخ دهد چنان زلزلهای در اقتصاد اتفاق خواهد افتاد که دیگر از دست هیچ بخشی، کاری برنخواهد آمد.
تغییر در دیدگاه شورای رقابت
این کارشناس صنعت و بازار خودرو کشور ضمن تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از اعضای شورای رقابت افراد فرهیخته و کارشناسی هستند، تصریح کرد: اما در صورت لزوم، بایستی برخی اعضای شورای رقابت تغییر کنند و در سیاستهای افرادی که سبب ایجاد این شرایط شدهاند، اصلاح صورت گیرد؛ چراکه به طور حتم، شورای رقابت در اصطلاح با این دست فرمان که پیش گرفته است، بهزودی صنعت خودرو را زمین خواهد زد.