دکمه جادویی برجام !

سامان مهراد، گروه سیاسی الف،   4020801109 ۱۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
دکمه جادویی برجام !

«برخی فکر می‌کردند یک دکمه‌ای هست که آن را می‌زنند و اقتصاد کشور راه می‌افتد. چون یک روز کار اجرایی نکرده بودند، یک دهداری، یک فرمانداری را اداره نکرده بودند که بفهمند کار چیست، می‌گفتند بدون مذاکره و بدون برجام می‌توانیم کشور را اداره کنیم.»

گوینده این اظهارات، کسی نیست جز اسحاق جهانگیری؛ معاون اول دولت یازدهم و دوازدهم که با کنایه‌های خود دولت کنونی را مورد نوازش قرار داده. هر چند نگارنده خود را در مقام دفاع از دولت فعلی و کارگزارانش نمی‌داند اما وقتی این سخنان از زبان فردی بیان می‌شود که خود در پی توسل به همان دکمه‌هایی جادویی برای حل مشکلات کشور بوده و حالا نقض غرض می‌کند، باید او را به شنیدن انتقاداتی مختصر و موجز، مهمان کرد.

نگرانیم که شاید جناب جهانگیری دچار اختلال در حافظه تاریخی خود شده و از یاد برده باشند که ایشان و دولت اعتدال در زمان زمامداری خود، برجام را به‌مثابه همان دکمه جادویی - که امروز مورد انتقادشان است - قلمداد می‌کردند که قرار است به تمامی مصائب کشور پایان دهد؛ از حل مشکل «آب‌خوردن» گرفته تا بحران‌های اقتصادی که قرار بود برجام، خط پایانی بر کلیه آن‌ها باشد اما شد آنچه که نباید می‌شد. 

آیا ایشان از خاطرشان رفته، پیرامون استحکامات و مزیت‌های فراوان برجامی که به گفته خود و دیگر اعضای دولت وقت امکان نقض نشدن نداشت، چقدر سخن می‌راندند؟ کنایه به مخالفین این توافق که در خصوص امکان خروج ترامپ از برجام هشدار می‌دادند را که یادشان نرفته؟ آیا خوشبینی محض به یک توافق امضا‌ شده روی کاغذ، ساده‌انگاری و برداشت غلط از واقعیت‌های حاکم بر نظام بین‌الملل، همان دکمه جادویی نیست که ایشان امروز در مقام منتقد، آن را به صلابه نقد می‌کشند؟ 

جناب جهانگیری؛ بد نیست که بار دیگر فیلم مناظرات انتخاباتی سال ۹۶ را مرور کنید؛ جایی که شما برداشتن موانع پیش‌روی کشور را در گروی تداوم دولت اعتدال می‌دانستید و قرار بود صرف بودنتان، ایران vh به بهشت تبدیل کند و کسی سر گرسنه به زمین نگذارد. آنچه که خواستید، رنگ تحقق به خود گرفت اما دکمه جادویی‌تان که همان بقای دولت بود، عمل نکرد و به نتیجه مطلوبی برای کشور منتهی نشد.

می‌گویید کارگزاران کنونی، مدعی اداره کشور بدون مذاکره و بدون برجام هستند. آیا شما، رئیس‌جمهور پیشین و وزرای کابینه توانستید با مذاکره و برجام، فرجام خوشی برای کشور رقم بزنید؟

آقای جهانگیری! به خود و هم‌قطارانتان در آینه تاریخ بنگرید. اگر منتقد نگاه دولت کنونی هستید قدری هم به جهان‌بینی اعتدالیون نظر اندازید. این دکمه جادویی مدنظر شما و یارانتان هم بود اما کارگر نیفتاد. پس شایسته نیست که در جایگاه دانای کل و وصی، وعظ کنید. زمانی می‌توان وزن و اعتباری برای این قبیل اظهارات شما قائل شد که خود مومن به این اسلوب نبوده و بدین طریق عمل نکرده باشید اما آنچه که بر کشور گذشت، حقیقتی دیگر را نشان می‌دهد.

متاسفانه شما هم به خطای مرسوم سیاسیون دچارید؛ ندیدن لغزش‌ها، نقایص، کژروی‌ها و رفع اتهام و مبرا کردن خود از هر قصوری. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۶۹۲۴۴۰۹:۲۲:۰۳ ۱۴۰۲/۸/۲
این ها برای اهداف سیاسی می گویند
ناشناس۳۲۶۹۲۸۵۰۹:۵۳:۲۸ ۱۴۰۲/۸/۲
چرا با وجود تشکیل پرونده در قوه قضاییه برای روسا و مسولان دولت قبل هنوز این مهم اجرایی نشده است رییس کمیسیون اصل ۹۰ از فساد گسترده در بورس و ارز در دولت قبل اعلام نموده است
ناشناس۳۲۶۹۵۶۵۱۳:۵۵:۳۹ ۱۴۰۲/۸/۲
8 سال اقتصاد کشور را معطل برجام و مذاکره کرده بودند حتی یک نیروگاه یا پالایشگاه نساختن و کشور را با 1500 هزار میلیارد تومان بدهی و 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه و خزانه بدهکار و صندوق توسعه خالی در شرایطی تحویل دادند که مردم در بحران کرونا در صف های طویل مرغ و روغن و واکسن بودند و حتی برای خرید گندم و روغن دلار در خزانه وجود نداشت حالا مدعی شدند !
ناشناس۳۲۶۹۶۹۲۱۴:۳۲:۲۳ ۱۴۰۲/۸/۲
میانگین رشد اقتصادی کشور در 8 سال دولت روحانی صفر بود 4 سال پیاپی تورم 65 درصدی داشتیم و قیمت دلار و طلا و خانه و ماشین و موبایل بیش از 10 برابر شد بانیان وضع موجود برجامیون هستن و باید پاسخگو باشند نه مدعی !
ناشناس۳۲۶۹۸۹۹۱۵:۲۷:۱۳ ۱۴۰۲/۸/۲
جهانگیری خودش در دولت قبل اعتراف کرده بود که شرایط کشور ته دره است.
ناشناس۳۲۶۹۹۳۷۱۵:۳۵:۲۱ ۱۴۰۲/۸/۲
محاکمه روحانی و کابینه اش که اقتصاد کشور را ته دره بردند.
ناشناس۳۲۷۳۳۱۴۰۲:۲۲:۰۳ ۱۴۰۲/۸/۵
500 هزار میلیارد بدهی سد 1500؟! 500 هزار میلیارد پول دوماه صادرات نفت ایران است توجه کن فقط نفت اروپایی ها و آمریکا صدها میلیارد دلار بدهی دارن تورم را کنترل کردن ارزش پول ملی را حفظ کردن قدرت های برتر اقتصاد هستن اوکراین با خاک یکسان شد تورمش نصف ایران است عراق جنگ زده تورم ندارد
ناشناس۳۲۶۹۶۲۱۱۴:۱۵:۲۱ ۱۴۰۲/۸/۲
فساد بی سابقه 92 هزار میلیارد تومانی در دولت قبل صورت گرفت و قوه قضاییه باید در اسرع وقت به پرونده اینها رسیدگی نماید.
ناشناس۳۲۶۹۳۰۷۱۰:۲۱:۳۶ ۱۴۰۲/۸/۲
خدمت نویسنده گرامی باید عرض کنم که این کلید آغاز روابط ایران با کشور‌های مخالفش بود و طبیعتا دو طرف قصد داشتند که در طی زمان تنش‌ها میان یکدیگر را کاهش داده و روابطشان را عادی کنند. حال این را هم شما می دانید و هم منظور اسحاق چنین چیزی نیست که برجام دکمه ای برای حل مشکلات باشد منتها من نمی دانم چرا مغرضانه برخورد می‌شود. مسلما دو طرف از برجام چنین قصدی داشتند اگرنه اصلا وارد مذاکره نمی‌شدند چه برسد به این که برجامی صورت بگیرد. پس اینقدر خودمان را به آن راه نزنیم و مثل یکسری‌ها که توجیه یا استدلالی ندارند و از زمین و آسمان دنبال توجیه، دلیل یا استدلال‌هایی می‌گردند که این اقدام‌ها را زیر سوال ببرند رفتار نکنیم.
ناشناس۳۲۶۹۳۵۳۱۱:۲۴:۰۲ ۱۴۰۲/۸/۲
شما کلا متوجه نیستی بعد از 20 سال، ایران قوانین آژانس و ان پی تی عمل می کند ولی دشمنان به خاطر سیاسی کاری می گویند بی خود می کنید و باید با ما توافق کنید فراتر از آن قانون بین الملل و هربار که بخواهیم می زنیم زیرش!
سید۳۲۶۹۴۱۸۱۲:۳۷:۴۰ ۱۴۰۲/۸/۲
دشمنان، خوبه هرجا کم میارین این واژه رو استفاده میکنین
ناشناس۳۲۶۹۵۱۳۱۳:۳۰:۰۹ ۱۴۰۲/۸/۲
کشورهایی که تهدید و تحریم و ترور می کنند دشمن اصلی ما هستن.
ناشناس۳۲۶۹۵۶۱۱۳:۵۴:۱۵ ۱۴۰۲/۸/۲
با منطق و مستند جواب داده می شود....
ناشناس۳۲۶۹۷۷۸۱۴:۵۷:۴۳ ۱۴۰۲/۸/۲
شما یک کمی از غرب گرایی فاصله بگیر
ناشناس۳۲۶۹۳۶۹۱۱:۴۲:۱۲ ۱۴۰۲/۸/۲
ولی با اجرای برجام تنش ها افزایش یافت
ناشناس۳۲۶۹۴۰۹۱۲:۲۶:۰۴ ۱۴۰۲/۸/۲
خب ربطش به برجام چیه، این برای کاهش تنش است. حال نمی خواهند تنش را کاهش دهند که مسئله جدا است این که مشخص است.
ناشناس۳۲۶۹۵۸۶۱۴:۰۵:۴۵ ۱۴۰۲/۸/۲
هرچقدر در مقابل دشمن نرمش نشان بدهیم گستاخ تر می شوند ترور سردار سلیمانی نتیجه برجام بود.
ناشناس۳۲۶۹۶۰۹۱۴:۱۱:۴۴ ۱۴۰۲/۸/۲
برجام اقتصاد کشور را قفل کرد در سالهای 92 تا 97 بیش از 5 هزار کارخانه تعطیل شدند و نرخ بیکاری افزایش یافت.
ناشناس۳۲۶۹۷۴۸۱۴:۴۸:۲۹ ۱۴۰۲/۸/۲
گویا برجامیون برای نابودی ایران برنامه داشتند.
ناشناس۳۲۷۳۱۶۰۲۱:۳۲:۵۰ ۱۴۰۲/۸/۴
برجام اصلا اجرایی نشد.
ناشناس۳۲۷۳۱۵۸۲۱:۳۰:۴۱ ۱۴۰۲/۸/۴
برجام را که نذاشتید اجرا بشه
ناشناس۳۲۶۹۴۷۴۱۳:۰۹:۵۳ ۱۴۰۲/۸/۲
نه عزیز طرف مقابل ما اصلا دنبال این نبود که تنش بر طرف کند و رابطه عادی کند بلکه اگه شما سیر کارهای آمریکا با کشورهای دیگر را ببینی همه اش نشان دهنده بد عهدی، توطئه، براندازی و حمله نظامی بوده.
ناشناس۳۲۷۳۱۶۲۲۱:۳۴:۴۵ ۱۴۰۲/۸/۴
لازم است دقیق وقایع آن روزها را خوب مطالعه کنید.
ناشناس۳۲۶۹۵۴۰۱۳:۴۳:۲۷ ۱۴۰۲/۸/۲
دولت رئیسی صادرات نفت را به 2/2 میلیون بشکه روزانه و صادرات غیرنفتی را در سال گذشته به رقم بی سابقه 53 میلیارد دلار افزایش داده و ارز حاصله را به کشور اورده کاری که روحانی و جهانگیری با وجود برجام نتوانستن بکنند.
ناشناس۳۲۶۹۵۷۷۱۴:۰۲:۲۷ ۱۴۰۲/۸/۲
دولت قبل میگفتن بدون برجام و FATF نمی توانیم واکسن بخریم !!! نمی توانیم نفت بفروشیم !!! نمی توانیم پولهای بلوکه شده را ازاد کنیم !!! نمی توانیم عضو شانگهای و بریکس بشویم !!! در دولت سیزدهم همه این اقدامات مثبت بدون برجام صورت گرفت.
ناشناس۳۲۶۹۸۱۹۱۵:۰۷:۲۴ ۱۴۰۲/۸/۲
با برجام صنعت 30 میلیارد دلاری هسته ای را تخریب کردند اما فقط 1/7 میلیارد دلار ازاد شد حالا بدون برجام و تخریب هسته ای حدود 24 میلیارد دلار از اموال کشور رفع توقیف شد.
احمدی۳۲۷۳۱۷۲۲۱:۴۲:۳۶ ۱۴۰۲/۸/۴
پس چرا طبقه متوسط و ضعیف در دولت جدید قدرت خریدشان بشدت سقوط کرد و دولت خم به ابروش نیاورد!
معلم بازنشسته۳۲۷۰۷۶۲۲۱:۰۰:۲۱ ۱۴۰۲/۸/۲
با این وجود، در این دو سال قدرت خرید من بازنشسته بیشتر از ۶۰ درصد کم شده.
ناشناس۳۲۷۱۴۲۴۰۷:۵۵:۲۹ ۱۴۰۲/۸/۳
پول این درآمدها کجا میره ؟
ناشناس۳۲۶۹۶۹۵۱۴:۳۲:۴۵ ۱۴۰۲/۸/۲
واقعا فکر می‌کنی آمریکا برجام رو بخاطر کاهش تنش می‌خواست!؟
ناشناس۳۲۶۹۷۶۳۱۴:۵۲:۱۷ ۱۴۰۲/۸/۲
هدف دشمنان از برجام گرفتن مولفه های قدرت ایران بود ابتدا برنامه ی هسته ای تضعیف کردند بعد بدنبال برجام نظامی و موشکی و پهپادی و تضعیف بیشتر ایران بودند.
ناشناس۳۲۷۳۱۷۶۲۱:۴۴:۴۳ ۱۴۰۲/۸/۴
اگر تندروها چوب لای چرخ برجام نمیکردند الان در شرایط تحریم و بحران نبودیم.
ناشناس۳۲۷۰۴۹۴۱۸:۵۲:۱۱ ۱۴۰۲/۸/۲
اشتباه شما در همان خط اول نوشته‌تان است که گفتید: «دو طرف قصد داشتند در طی زمان تنش‌ها را کاهش دهند». طرف مقابل هرگز قصد کاهش تنش نداشت. اگر آن سال‌ها نمی‌دانستید لااقل باید پس از گذشت ۱۰ سال از برجام متوجه شده باشید
ناشناس۳۲۶۹۳۱۵۱۰:۲۹:۳۷ ۱۴۰۲/۸/۲
من جای جهانگیری بودم روم نمی شد حرف بزنم با اون همه تناقضات و مشکلات در دولتشون
ناشناس۳۲۶۹۳۷۷۱۱:۵۳:۳۹ ۱۴۰۲/۸/۲
کلیات لایحه عفاف و حجاب تصویب شد امید است طرح سریعا قانون شده و با سرعت و قاطعیت اجرایی شود
ناشناس۳۲۶۹۳۸۳۱۱:۵۷:۱۳ ۱۴۰۲/۸/۲
ارز جهانگیری صرف اقلام اساسی مردم نمی شود ولی بعد از حذف آن این وضعیت افتضاح قیمت اقلام اساسی مورد نیاز اکثریت مطلق کم درآمد جامعه شد
ناشناس۳۲۶۹۴۵۷۱۳:۰۲:۳۳ ۱۴۰۲/۸/۲
حذف نمی شد الان با بحران تورم سه رقمی روبرو می بودید و اگر هم درست نمی شد این تورم فعلی هم درست نمی شد
ناشناس۳۲۶۹۵۴۴۱۳:۴۴:۳۴ ۱۴۰۲/۸/۲
ارز 4200 منشاء رانت و فساد بود و باید در همان دولت قبل برچیده می شد.
ناشناس۳۲۶۹۵۹۲۱۴:۰۷:۴۹ ۱۴۰۲/۸/۲
چرا برجامیون هنوز به برجام و ترحم غربی ها امید دارند ؟!
ناشناس۳۲۶۹۷۱۸۱۴:۳۹:۲۶ ۱۴۰۲/۸/۲
هرکه بغیر خدا (کدخدا) امید ببندد ناامید خواهد شد و این یک سنت الهی است که در 8 سال دولت قبل مشهود بود.
ناشناس۳۲۶۹۸۷۲۱۵:۲۰:۴۵ ۱۴۰۲/۸/۲
چرا مردم باید توان عقده گشایی شماها را بدهند؟
ناشناس۳۲۷۰۲۳۸۱۷:۰۶:۲۸ ۱۴۰۲/۸/۲
امید به تعهد غربی ها به برجام ساده لوحی است مگر نمی بینید اسرائیل دارد کودکان را می کشد و آن ها کمک جنایتکار می کنند و برایش کمک و بمب می فرستند.
ناشناس۳۲۷۰۵۱۶۱۸:۵۸:۳۴ ۱۴۰۲/۸/۲
مگر کمبود عقل داریم که به دنبال عقده‌گشایی باشیم؟ ما به دنبال منافع ایران عزیز هستیم اما واقع بین هستیم نه اینکه در تخیل خود گمان کنیم که امریکا دنبال کاهش تنش است و واقعا به دنبال مذاکره و توافق امید داشتیم شما هم پس از ۸سال اجرای برجام و انداختن ایران در چاه برجام و عقب انداختن ایران از پیشرفت‌های صنعتی، و همه هزینه‌هایی که کشور به خاطر توهم شما داد،‌ لااقل به این واقع‌بینی می‌رسیدید که از امریکا نمی‌شود انتظار پایبندی به تعهد داشت اما گویا هنوز هم از توهم بیرون نیامده‌اید
ناشناس۳۲۷۰۷۷۱۲۱:۰۲:۰۸ ۱۴۰۲/۸/۲
ظاهرا دولت جدید دنبال برجامه!
ناشناس۳۲۷۳۱۸۷۲۱:۵۷:۴۹ ۱۴۰۲/۸/۴
بهر حال برای رفع مشکلات تحریم و تنش زدایی و جلب افکار عمومی هر کاری بکنیم مفید خواهد بود.
ناشناس۳۲۷۱۲۵۵۰۱:۳۹:۲۴ ۱۴۰۲/۸/۳
همین برجام چند روز پیش کلیه تحریم های تسلیحاتی ما را برداشت . شاهدیم که اروپا وآمریکا برای جلوگیری از آن هیچ غلطی نتوانستند بکنند !! نمی بینید یا خودتان را به ندیدن زده اید ؟!
ناشناس۳۲۷۱۵۸۳۰۹:۵۵:۱۲ ۱۴۰۲/۸/۳
کشورهایی که نام بردی همچنان بر ادامه تحریم‌ها تاکید کردند پس از این نظر با قبل از برجام هیچ فرقی نکرده برگشتیم نقطه صفر به همراه ۱۰برابر شدن همه قیمت‌ها
ناشناس۳۲۷۳۱۸۰۲۱:۵۰:۰۸ ۱۴۰۲/۸/۴
متاسفم از اینکه مخالفین نظر خود را دشمن و دوستان غرب میدانید.
ناشناس۳۲۶۹۲۴۵۰۹:۲۴:۵۱ ۱۴۰۲/۸/۲
جالب هست باج دادن به دشمن که در قالب برجام انجام شد افتخار هم می کنند
ناشناس۳۲۶۹۳۰۸۱۰:۲۳:۰۷ ۱۴۰۲/۸/۲
همین حالا چه می کنند؟ خودتان باج نمی دهید مگر!
ناشناس۳۲۶۹۳۴۹۱۱:۱۷:۱۸ ۱۴۰۲/۸/۲
لطف کنید بفرمایید الان در کدام مورد حرف دشمن در امور داخلی ایران اجرایی می شود
ناشناس۳۲۶۹۵۸۰۱۴:۰۳:۳۱ ۱۴۰۲/۸/۲
دولت انقلابی بدون لغو موثر تحریمها و تامین منافع ملی به دشمن باج نخواهد داد.
ناشناس۳۲۶۹۲۵۳۰۹:۳۰:۱۲ ۱۴۰۲/۸/۲
از حسن و اسحاق بشدت ملولیم
سید۳۲۶۹۴۲۱۱۲:۳۹:۵۲ ۱۴۰۲/۸/۲
از ابراهیم خیلی بیشتر
ناشناس۳۲۶۹۵۱۸۱۳:۳۱:۳۲ ۱۴۰۲/۸/۲
ابراهیم مشغول اواربرداری و بازسازی خرابکاری های اینهاست.
ناشناس۳۲۶۹۹۲۲۱۵:۳۲:۱۳ ۱۴۰۲/۸/۲
این بنده خدا سابقه اداره یه بخش و شهرستان هم در این مملکت نداشته
ناشناس۳۲۷۱۶۳۹۱۰:۳۹:۵۰ ۱۴۰۲/۸/۳
این بنده خدا سالها سابقه مدیریت دارد
ناشناس۳۲۶۹۲۵۶۰۹:۳۱:۴۱ ۱۴۰۲/۸/۲
خداوکیلی نه این متصرف معادن و نه هیچکدوم از این جماعتی که از دماغ فیل افتادن مقصر نیستن مقصر فقط سیستم فشل و مستاصل و منفعل قضایی این مملکته که هنوز نتونسته اینارو بشکل دسته جمعی و در دادگاه کاملاً علنی محاکمه و به سزای عمل خائنانه‌شون برسونه وقتی هم محکومشون میکنه دوباره ازشون دلجویی میکنه طبری فقط یه نمونه‌اس
ناشناس۳۲۶۹۲۸۹۰۹:۵۵:۴۷ ۱۴۰۲/۸/۲
قریب دو سال از شروع تفحص از بورس دولت قبل می گذرد ولی هیج گزارشی از آن منتشر نشده است لذا آقای موسوی لارگانی رییس تفحص از بورس باید در اینمورد به مردم پاسخگو باشند
ناشناس۳۲۶۹۲۵۹۰۹:۳۲:۴۷ ۱۴۰۲/۸/۲
جرایم متعددمهدی جهانگیری در بانک گردشگری چه شد
ناشناس۳۲۶۹۳۵۸۱۱:۲۹:۴۱ ۱۴۰۲/۸/۲
چه ربطی به مقاله داره؟
ناشناس۳۲۶۹۳۷۵۱۱:۵۲:۲۱ ۱۴۰۲/۸/۲
اجرای عدالت و پیگیری آن مقدم بر هر چیزی است
ناشناس۳۲۶۹۲۶۲۰۹:۳۴:۳۷ ۱۴۰۲/۸/۲
از الف درخواست میشود تصاویر مسولان دولت قبل را منتشر نکنند
ناشناس۳۲۶۹۳۹۷۱۲:۰۷:۲۶ ۱۴۰۲/۸/۲
این خواست عمومیه
ناشناس۳۲۷۰۷۷۶۲۱:۰۵:۳۱ ۱۴۰۲/۸/۲
لطفا خود را به تنهایی عموم جا نزن.
ناشناس۳۲۶۹۲۶۳۰۹:۳۵:۱۸ ۱۴۰۲/۸/۲
عزیز من! اینها همه سر و ته یک کرباس هستند.
علیرضا۳۲۶۹۲۶۴۰۹:۳۵:۲۵ ۱۴۰۲/۸/۲
تحریم موشکی ایران که توسط سازمان ملل وضع شده بود به لطف برجام ،چند روز پیش برداشته شد .
ناشناس۳۲۶۹۲۸۶۰۹:۵۳:۴۹ ۱۴۰۲/۸/۲
انگار ایران قبلا منتظر این ها بودن تا صادرات و واردات نظامی کند
ناشناس۳۲۶۹۴۰۵۱۲:۱۹:۰۵ ۱۴۰۲/۸/۲
برجام به تنهایی عامل وضع ده‌ها تحریم و تهدید و تحقیر بود
ناشناس۳۲۶۹۵۲۱۱۳:۳۳:۰۲ ۱۴۰۲/۸/۲
تحریم موشکی مهم نبود تحریمهای بانکی و پولی و مالی مهم بود که هیچکدام با برجام لغو نشدند.
ناشناس۳۲۶۹۵۳۸۱۳:۴۰:۳۷ ۱۴۰۲/۸/۲
چین و روسیه اصرار داشتن که تحریمهای موشکی و تسلیحاتی ایران در همان زمان اجرای برجام لغو بشود اما ظریف و عراقچی به لغو این تحریمها بعد از 8 سال رضایت دادند !
ناشناس۳۲۷۱۲۶۳۰۱:۵۵:۲۶ ۱۴۰۲/۸/۳
و برجام ما را از بند ۷ شورای امنیت هم خارج کرد .واگر تندروهای مخالف برجام‌ چه در ایران چه در آمریکا و در راس همه اسراییل سنگ اندازی نمی کردند و بعد هم با روی کار آمدن بایدن مجددا همان برجام را اجرا می کردند و شروط جدید برای آن نمی گذاشتند قطعا برجام نهایی می شد و الان وضعیت ما خیلی فرق می کرد .
ناشناس۳۲۶۹۲۶۷۰۹:۳۸:۳۳ ۱۴۰۲/۸/۲
اقااسحاق؛ گیرم‌که‌خلق‌رابه‌فریبت‌فریفتی بادست‌انتقام‌طبیعت‌چه‌میکنی
ناشناس۳۲۶۹۲۷۱۰۹:۴۲:۰۰ ۱۴۰۲/۸/۲
وقتی شرورترین عناصر سیاسی اقتصادی جامعه ردای شرافت و خدمت میپوشن اینجوری حرف میزنن
ناشناس۳۲۶۹۲۷۳۰۹:۴۴:۵۵ ۱۴۰۲/۸/۲
اینکه قبلا نتونسته تو جایگاهش موفق عمل کنه دلیل نمیشه که حرفش غلط باشه. مخصوصا حالا که داریم میبینیم اوضاع بدون برجام به قول امثال شما چقدر داغون شده
ناشناس۳۲۶۹۵۲۸۱۳:۳۵:۴۴ ۱۴۰۲/۸/۲
حرفش غلط است زیرا بعد از برجام تحریمها بیش از دو برابر و قیمت ارز 10 برابر شد.
ناشناس۳۲۶۹۲۷۵۰۹:۴۵:۱۵ ۱۴۰۲/۸/۲
قانون عفاف و حجاب را هر چه سریعتر تصویب و اجرایی کنید بسیاری از مسولان دولت قبل خواب های آشفته ای دیده اند تا از طریق اشاعه فرهنگ بی حجابی و برهنگی به انتخاب نمایندگی و حضور در مجلس برسند
ناشناس۳۲۶۹۹۱۵۱۵:۳۱:۱۹ ۱۴۰۲/۸/۲
جالبه که کشف حجاب محصول دولت فعلی است.
ناشناس۳۲۶۹۲۷۷۰۹:۴۵:۴۷ ۱۴۰۲/۸/۲
نه رفسنجانی محاکمه شد نه میرحسین نه خاتمی نه حسن‌فریدون نه لاریجانی اونم که محاکمه شد انگار نشد خُب بایدم اسحاق بلبلی کنه کاملاً طبیعی و بدیهیه
ناشناس۳۲۷۲۵۷۱۰۸:۳۸:۰۳ ۱۴۰۲/۸/۴
کاملا یکطرفه به قاضی رفتید نتیجه مشخصه با این سطح منطق
ناشناس۳۲۶۹۲۸۲۰۹:۵۱:۰۱ ۱۴۰۲/۸/۲
حرفهای نویسنده ربطی به سخنان جهانگیری ندارد. بدون ارتباط با جهان ( ارتباط چه از طریق برجام یا روش دیگر) امکان داشتن اقتصادی حتی در حد متوسط ندارند.
ناشناس۳۲۶۹۳۵۰۱۱:۱۹:۵۳ ۱۴۰۲/۸/۲
شما درون را درست کن با بستن کامل کشور اقتصاد اینطوری نمی شود!
ناشناس۳۲۶۹۷۰۳۱۴:۳۵:۵۰ ۱۴۰۲/۸/۲
در دولت روحانی از طرف امریکا و اروپا تحریم بودیم و حتی با کشورهای همسایه هم رابطه نداشتیم و منزوی بودیم حالا با عضویت در شانگهای و اوراسیا و بریکس و تعامل با کشورهای همسایه و امریکای لاتین از انزوا خارج شدیم.
ناشناس۳۲۶۹۲۸۴۰۹:۵۲:۰۸ ۱۴۰۲/۸/۲
دارند دست‌پخت برجام و نحوه مدیریت کشور امثال شما را اوار برداری می کنند
مهران۳۲۶۹۲۹۲۰۹:۵۶:۵۶ ۱۴۰۲/۸/۲
حقیقتا از مسئولان دولت قبل بپرسن غیر از بحث برجام و به قول خودشون لغو تحریم چه برنامه دیگری برای کشور داشتن در طول هشت سال؟ یادمون نرفته حتی واکسن رو هم میگفتن به خاطر اف ای تی اف نمیشه وارد کرد و مثل سوهان قم نیست بعد از اینکه رفتن واکسن ها وارد شد گفتن ما کارهاش رو کردیم تو مسیر بوده الان رسیده
ناشناس۳۲۶۹۳۱۴۱۰:۲۸:۵۰ ۱۴۰۲/۸/۲
رییسی روی همه دولت های قبلی سفید کرده
ناشناس۳۲۶۹۵۳۲۱۳:۳۷:۳۶ ۱۴۰۲/۸/۲
در دولت هاشمی دلار 10 برابر شد در دولت روحانی هم همین طور در هیچ دولت دیگری این تراژدی غمناک اتفاق نیفتاد.
ناشناس۳۲۶۹۳۵۶۱۱:۲۶:۳۰ ۱۴۰۲/۸/۲
اظهار نظر افراد مختلف اهمیتی ندارد آنچه را که مردم به وضوح لمس میکنند این است که در زمان دولت روحانی پس از توافق برجام اوضاع بر وفق مراد بود اما پس خارج شدن امریکا از برجام، مشکلات ملت هم شروع شد و سال به سال هم اوضاع بدتر میشود.
ناشناس۳۲۶۹۳۷۳۱۱:۵۰:۵۷ ۱۴۰۲/۸/۲
اون وفق مراد هم فقط به خاطر جنبه روانی توافق روی بازار بود وگرنه تحریم ها که برداشته نشد
ناشناس۳۲۶۹۵۲۴۱۳:۳۴:۲۵ ۱۴۰۲/۸/۲
اوضاع کنونی نتیجه 8 سال فرصت سوزی دولت روحانی با برجام است.
ناشناس۳۲۶۹۳۷۲۱۱:۴۹:۰۰ ۱۴۰۲/۸/۲
دکمه جادویی اصلاح سیاست خارجی است نه برجام
ناشناس۳۲۶۹۳۸۱۱۱:۵۶:۰۶ ۱۴۰۲/۸/۲
راستی قرار بود مشکل بورس سه روزه حل بشه چی شد؟
ناشناس۳۲۶۹۳۸۷۱۱:۵۹:۱۲ ۱۴۰۲/۸/۲
کیست که نداند چه کسانی و با چه اهدافی برجام را هوا کردند .
ناشناس۳۲۶۹۴۲۴۱۲:۴۳:۴۶ ۱۴۰۲/۸/۲
مردم از این حرفها و بحث ها عبور مردن. دیگه برای مردم مهم نیست
مصطفی۳۲۶۹۴۲۸۱۲:۴۶:۴۷ ۱۴۰۲/۸/۲
آقا سامان شما بیشتر از آقای جهانگیری دچار فراموشی شده اید یادتان رفته دوستانتان برای شکست برجام در دولت روحانی چه ها که نکردند آتش زدن برجام در مجلس، شلیک موشک ، تسخیر سفارت عربستان و کلی رفتارهای دیگر به این دلیل که برجام در آن دولت به نتیجه نرسد و آقایان بتوانند با انتخاب آقای رئیسی بر طبل پیروزی بکوبند ولی چون اینکاره نبودند در چاهی که کنده بودند اسیر شدند
ناشناس۳۲۶۹۵۳۶۱۳:۳۸:۴۹ ۱۴۰۲/۸/۲
شلیک موشک هیچ ربطی به برجام نداشت برجام شکست خورد زیرا ضمانت اجرایی نداشت.
ناشناس۳۲۷۱۲۶۶۰۲:۰۰:۳۰ ۱۴۰۲/۸/۳
اتفاقا شلیک موشک ربط داشت چون همزمان بود با تلاش تیم مذاکره دولت روحانی برای رفع تحریم موشکی ایران !!!!!
ناشناس۳۲۷۱۶۴۱۱۰:۴۲:۱۱ ۱۴۰۲/۸/۳
در برجام نباید به بحث موشکی پرداخته می شد.
ناشناس۳۲۷۰۰۱۳۱۵:۵۴:۰۵ ۱۴۰۲/۸/۲
مگه ما توی برجام تعهد داده بودیم موشک شلیک نکنیم یا موارد دیگه که ذکر کردین؟ ما به تمام تعهداتمون در برجام عمل کردیم ولی اونا نه. شما در مورد جنایات و استعمار آمریکا، فرانسه و ... یه تحقیقی بکن تا بفهمی ایراد از اونا بوده نه داخلی ها.
حمید۳۲۶۹۴۷۹۱۳:۱۳:۳۵ ۱۴۰۲/۸/۲
با انجام برجام اقتصاد رونق گرفت. ولی در مجلس سینه چاکان برجام را اتش زدند و از ان طرف هم عده ای در داخل امریکا از این مساله استفاده کرده و باعث خروج امریکا از برجام شدند. وقتی برجام امضا شد من با حقوق شش میلونی امکان خرید یک تویوتا هیبرید صفر را داشتم که با 60 میلیون پیش و بقیه اقساط یکساله تحویل می دادند. الان چظور می شود حتی یک پراید خرید؟
ناشناس۳۲۶۹۵۴۶۱۳:۴۷:۰۷ ۱۴۰۲/۸/۲
امریکا از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد تا به برجام های موشکی و منطقه ای برسد گویا بتن ریزی هسته ای زیر زبان شون مزه کرده بود.
محمد۳۲۶۹۴۸۱۱۳:۱۵:۳۱ ۱۴۰۲/۸/۲
اقای نویسنده یا درست متن را نخواندی یا داری مغرضانه موضع میگیری اقای جهانگیری میگوید بعضیها .نه این که خودشان دنبال برجام نبودند.جهانگیری دنبال این بودند که برجام را احیاء کنند چون میدانستن بدون برجام اقتصاد راه نمی افتد.ولی دولت ریسی وهمه کاندیداها انروز میگفتند که ما بدون برجام هم همه چیز را روبرا واقتصاد را رونق میدهیم .تورم را کم میکنیم.حالا همه اقایان در مسند قدرت هستند و کاری هم نمی توانند بکنند.
ناشناس۳۲۶۹۵۵۲۱۳:۴۹:۳۳ ۱۴۰۲/۸/۲
برجامیون باید پاسخگو باشند چرا در سالهای 96 تا 1400 تورم 65 درصدی داشتیم و قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو و غیره بیش از 10 برابر شد ؟!
ناشناس۳۲۷۰۷۹۷۲۱:۱۴:۱۹ ۱۴۰۲/۸/۲
شما هم پاسخگوی خرابیهای دو ساله تان باشید.
شمس۳۲۶۹۴۹۲۱۳:۲۰:۵۹ ۱۴۰۲/۸/۲
شما دقیقا سنگ همین دولت را به سینه می زنید‌چون از متن کاملا مشخصه .
ناشناس۳۲۶۹۵۱۲۱۳:۲۹:۴۹ ۱۴۰۲/۸/۲
گرچه من منتقد جدی دولت روحانی بودم وهستم مخصوصا دولت دومش ولی قطعا برجام موجب گشایش در اقتصاد کشور می شد .
ناشناس۳۲۶۹۵۷۰۱۳:۵۸:۰۸ ۱۴۰۲/۸/۲
رابرت مالی اخیرا اعتراف کرد که برجام ابزار تحریم و فشار برعلیه ایران است به همین دلیل هم برکنار شد.
ناشناس۳۲۶۹۶۱۲۱۴:۱۱:۵۹ ۱۴۰۲/۸/۲
دولت روحانی با همه ضعف هایش در مقایسه با دولت اقای رئیسی خسارت های بسیار کمتری به مردم وارد نمود. برجام می توانست آثار مثبت پایداری ایجاد کند ولی مجمع تشخیص با مسدود کردن FATF مشکل جدی در مسیر عادی سازی بانکی ایجاد کرد. جبهه پایداری و مجلس در تخریب دولت سنگ تمام گذاشته بودند و در تمام موارد چوب لای چرخ اقدامات دولت می گذاشتند.
ناشناس۳۲۶۹۶۷۸۱۴:۲۸:۲۳ ۱۴۰۲/۸/۲
در دولت روحانی قیمت دلار 10 برابر شد یعنی مردم 10 برابر فقیر شدند بلایی که روحانی و جهانگیری برسر اقتصاد کشور و معیشت مردم اوردند مغول ها نیاوردند.
ناشناس۳۲۷۳۳۱۰۰۲:۱۴:۱۵ ۱۴۰۲/۸/۵
دلار زمان روحانی 10 برابر شد ؟! پس چرا حال زندگی ما و بقیه ایران و کاسبی ملت بهتر بود ؟! چرا کاسب ها میگن زمان روحانی رونق بیشتری داشتیم ؟!!؟ چهار سال اول روحانی تورم رو تک رقمی کرد کاری که هیچ بشری نکرد ، ترامپ نبود روحانی با تورم صفر می‌رفت
ناشناس۳۲۶۹۶۸۳۱۴:۲۹:۲۷ ۱۴۰۲/۸/۲
وقتی با برجام تحریمهای بانکی لغو نشدند پیوستن به FATF هیچ سودی نداشت.
ناشناس۳۲۶۹۷۱۲۱۴:۳۷:۴۱ ۱۴۰۲/۸/۲
دولت روحانی حتی توان تامین برق مصرفی کشور را نداشت حتی توان خرید واکسن نداشت و کارنامه اش قابل دفاع نیست.
ناشناس۳۲۶۹۶۱۳۱۴:۱۲:۴۶ ۱۴۰۲/۸/۲
امثال جهانگیری باید محاکمه شوند...
ناشناس۳۲۶۹۶۴۸۱۴:۲۲:۱۸ ۱۴۰۲/۸/۲
برجام ، ترکمنچای دوم
ناشناس۳۲۶۹۶۵۲۱۴:۲۲:۵۹ ۱۴۰۲/۸/۲
برچام خسارت بزرگ و محض ملت ایران بود انشاالله که دیگر تکرار نشود
ناشناس۳۲۶۹۶۵۵۱۴:۲۳:۵۸ ۱۴۰۲/۸/۲
برجام کاغذ پاره ای بود که ضمانت اجرایی نداشت
امید یاوری دارانی۳۲۶۹۹۲۸۱۵:۳۳:۴۲ ۱۴۰۲/۸/۲
برجام هرچه که بود اراده نظام بود. تصویب 20 دقیقه ای مجلس اصولگرا تایید فوری شورای نگهبان تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شورایعای امنیت ملی اینها را فراموش نکنید .
احمد۳۲۶۹۷۷۲۱۴:۵۶:۳۷ ۱۴۰۲/۸/۲
به اسم افراد کاری ندارم قطعا عملکرد دولت روحانی در زمینه سیاست خارجی و اقتصادی از این دولت بهتر بود
ناشناس۳۲۶۹۹۳۳۱۵:۳۴:۱۱ ۱۴۰۲/۸/۲
روحانی درک درستی از سیاست خارجی نداشت به همین دلیل اقتصاد مملکت را ته دره برد.
ناشناس۳۲۷۰۵۴۹۱۹:۱۰:۰۹ ۱۴۰۲/۸/۲
من هم با اسم‌ها کاری ندارم. یکی از بدیهی‌ترین اصول سیاست خارجی ایجاد توازن بین رقبا است یعنی سیاست‌مدار باید با ایجاد رابطه سیاسی و اقتصادی با کشورهای مختلف، کشورهایی که قصد زیاده‌خواهی دارند را ناکام بگذارد و مجبور به کوتاه آمدن در تعامل کند. اما متاسفانه همین سیاست ابتدایی را دولت روحانی کنار گذاشته بود و ارتباط با همه کشورها را قطع کرده بود. در واقع انگار هم امریکا و اروپا ایران را تحریم کرده بودند و هم خودمان خودمان را تحریم کرده بودیم الان اگر توافق می‌شود که پولهای ما آزاد شود یکی از دلایلش همین است که دولت فعلی تعامل با دیگر کشورها خصوصا کشورها و گروه‌های رقیب امریکا را افزایش داده است و امریکا برای جا نماندن ناچار است از زیاده خواهی‌هایش کوتاه بیاید
ناشناس۳۲۷۱۷۸۱۱۲:۲۳:۱۰ ۱۴۰۲/۸/۳
درسته! من باب نمونه روحانی سفارت عربستان را آتش زد که با عربستان قطع رابطه کنه!!! چرا از دوستانت در مورد قطع رابطه ها نمی پرسی؟
م.س.۳۲۶۹۷۹۳۱۴:۵۹:۵۸ ۱۴۰۲/۸/۲
آقای جهانگیری از اخوی خودتان و برادر رئیستان چه خبر؟ دولت آقای رئیسی هر چه که باشد خبری از دزدی نزدیکانش نیست.
ناشناس۳۲۷۳۳۲۴۰۳:۱۸:۲۰ ۱۴۰۲/۸/۵
برادر جهانگیری اگر مفسد است باید سریعاً دستگیر و محاکمه اش کنند. ضمنا اگر ایشان بد است به بهترین و استوارترین و عزتمندانه ترین مقاوله نامه تاریخ بشریت(برجام) ربطی ندارد.
ناشناس۳۲۶۹۸۵۴۱۵:۱۷:۰۱ ۱۴۰۲/۸/۲
دولت قبل و وزرا و نماینده های مجلس حامی اون باید جوابگو باشند
امید یاوری دارانی۳۲۶۹۹۱۸۱۵:۳۱:۴۱ ۱۴۰۲/۸/۲
مادامیکه شفافیت نباشد هر کسی با هر پست و مقامی وارد دایره قدرت بشود دچار فساد می شود چراکه ذات قدرت کثیف است.اگر نظارت مردم نباشد و رسانه های ازاد بدون وابستگی به قدرتمندان و سیاسیون بدون واهمه دیده هایشان را فریاد بزنند انها که پا به دایره قدرت می گذارند زیر ذره بین نظارت مردم قرار می گیرند و از فساد دوری می کنند. اینگونه صحبتها بدلیل نزدیکی ایام انتخابات است .این روزها نیز می گذرد و دوباره ملت با همین روش ادامه می دهند . مشکل کشور نبود احزاب و کادر سازی است .
ناشناس۳۲۷۰۱۵۱۱۶:۳۲:۲۰ ۱۴۰۲/۸/۲
برجام نافرجام
ناشناس۳۲۷۰۱۵۲۱۶:۳۲:۵۵ ۱۴۰۲/۸/۲
این دعواها کمکی به مملکت نمیکند
ناشناس۳۲۷۰۵۵۱۱۹:۱۱:۳۱ ۱۴۰۲/۸/۲
روشن کردن حرف حق و درست از بین این دعواها کمک می‌کند دوباره اشتباه انتخاب نکنیم
ناشناس۳۲۷۰۲۲۱۱۶:۵۷:۲۲ ۱۴۰۲/۸/۲
هر کسی می تواند از خطاهای دولت کنونی حرف بزند به جز دولت اعتدال چون رسوایی برای برجامشان معنا دارد
کارمند ساده۳۲۷۰۴۸۲۱۸:۴۳:۲۳ ۱۴۰۲/۸/۲
صف های آذوقه خشک در ابتدای آن دولت و دلار جهانگیری در انتهای آن دولت را جمهور ملت فراموش نمی کنند، چون پایه و اساس بی عدالتی ها تا آخر است....
ناشناس۳۲۷۰۸۵۴۲۱:۴۲:۳۷ ۱۴۰۲/۸/۲
از معاون روحانی بیشتر هم نباید انتظار داشت.
ناشناس۳۲۷۱۵۶۳۰۹:۳۷:۰۰ ۱۴۰۲/۸/۳
دکمه فقط جمله «تمام تحریم ها بالمره لغو می شود» که نشان دهنده توهم تیم آقایان بود!
ناشناس۳۲۷۱۵۷۷۰۹:۴۸:۴۰ ۱۴۰۲/۸/۳
رو فراموشی ملت حساب باز کردن تا دوباره بیان سرکار.
ناشناس۳۲۷۱۶۷۶۱۱:۱۲:۰۲ ۱۴۰۲/۸/۳
زمان برجام ما راحت تر زندگی میکردیم تورم نبود 4 سال دلار ثابت بود الان چی اونهایی که شعار میدن فقط زورشون به کارگر کارمند رسیده
ناشناس۳۲۷۱۸۹۳۱۳:۴۱:۳۳ ۱۴۰۲/۸/۳
زمان برجام دلار 2700 تومانی 4200 تومان شد یعنی بیش از 50 درصد افزایش قیمت داشت.
ناشناس۳۲۷۱۸۵۶۱۳:۰۹:۲۲ ۱۴۰۲/۸/۳
دولت رئیسی چنان فشاری بر در حق و حقوق مردم وکارمندان معمولی دولتی، بازنشستگان و کارگران وارد کرد که روی دولت روحانی سفید شد. این واقعیت را بپذیرید.
ناشناس۳۲۷۴۴۷۶۰۹:۴۵:۵۸ ۱۴۰۲/۸/۶
وجدانا دولت رئیسی به جز فشار بر قشر کارمند، بازنشسته و کارگر و فقیر جامعه، چیزی دیگری بوده است در این مدت. منصفانه قضاوت کنید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. فردا دیر است...

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  10. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  11. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  12. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  13. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  14. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  15. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  16. مأمور خاطی بازداشت شد

  17. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  18. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  19. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  20. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  21. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  22. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  23. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  24. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  25. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

آخرین عناوین