بازاریابی پیامکی؛ سکوی پرتابی برای موفقیت کسب‌وکارتان

گزارش بازرگانی، 233115،   4020907036

امروز آخرین روز تخفیف‌های نوروزیه! تا دیر نشده، سفارشت رو ثبت کن!

احتمالاً پیش آمده که دم عید، یلدا یا مناسبت‌های دیگر به این فکر افتاده باشید که برای مشتریانتان، پیامک‌های تبلیغاتی مثل نمونه بالا ارسال کنید! البته به جز تبلیغ، می‌توانید پیام‌های دیگری بفرستید تا علاوه بر وفادارسازی مشتریان، به افزایش هویت برند و فروش بالاتر هم برسید.

به این روش بازاریابی «اس ام اس مارکتینگ» یا بازاریابی پیامکی می‌گویند. اما آیا کسب‌وکار شما هم باید به سمت این نوع بازاریابی پیش برود؟ پیشنهاد می‌کنیم قبل از تصمیم‎گیری، اول بفهمید اس‌ام‌اس مارکتینگ چیست، چگونه کار می‌کند و چه مزایایی دارد.

 

اس‌ام‌اس مارکتینگ چیست و مزایای آن

در دنیایی که کاربران هر روز با حجم عظیمی از محتواهای تبلیغاتی در فضای آنلاین و آفلاین روبه‌رو هستند، ارسال پیام مستقیم به مشتریان می‌تواند فرصتی مناسب باشد برای تعامل هرچه بهتر با آن‌ها!

اس‌ام‌اس مارکتینگ دقیقاً همان ابزاری است که این فرصت را برای کسب‌وکارها محقق می‌کند. به‌طور کلی، می‌توانیم بگوییم:

اس‌ام‌اس مارکتینگ یعنی پیامکی را با هدف مشخصی به مخاطبان مشخصی ارسال کنیم.

 

شما با اهداف مختلفی ممکن است کمپین اس‌ام‌اس مارکتینگ خود را راه‌اندازی کنید. برای مثال، شاید برای معرفی محصول جدید، ارائه کد تخفیف، پروموشن و فروش، نظرسنجی یا حتی اطلاع‌رسانی بخواهید پیامک بفرستید.

یکی دیگر از استراتژی‌های بازاریابی پیامکی، ارسال خبرنامه پیامکی است. می‌توانید مثل خبرنامه ایمیلی، خبرنامه پیامکی بسازید و به‌طور منظم، مطالبی برای مخاطبانتان ارسال کنید. فقط باید مراقب باشید که با پیام‌های بیش از حد، باعث نارضایتی و اذیت مخاطبان نشوید.

نمونه‌ای از بازاریابی پیامکی را در تصویر زیر می‌بینید:

حالا این کانال قدرتمند بازاریابی چه مزایایی دارد؟ در ادامه به ۵ مورد اشاره می‌کنیم:

  • دسترسی به تمام مشتریان: تعداد سیم‌کارت‌های فعال موبایل در ایران بیش از ۱۱۸ میلیون است. بنابراین، با پیامک می‌توانید به همه مشتریان خود دسترسی داشته باشید.

  • نتیجه‌بخشی سریع: بالای ۹۰٪ از پیامک‌ها در ۳ دقیقه اول باز می‌شوند و اگر پیشنهادی که در متن پیامک آورده شده جذاب باشد، کاربر وارد لینک خواهد شد. بنابراین، این ابزار بازدهی و اثربخشی سریع‌تری برای کسب‌وکارها دارد.

  • امکان مدیریت زمان: اس‌ام‌اس مارکتینگ به شما امکان زمان‌بندی می‌دهد تا بتوانید کمپین پیامکی خود را آماده و تنظیم کرده و در زمان مشخص ارسال کنید.

  • مقرون‌به‌صرفه: با توجه به هزینه‌ای که برای این کانال بازاریابی صرف می‌کنید، اس‌ام‌اس مارکتینگ را می‌توانیم یک کانال مقرون‌به‌صرفه بدانیم.

  • مکمل ابزارهای دیگر: پیامک معمولاً در ترکیب با کانال‌های دیگر دیجیتال مارکتینگ به‌کار می‌رود و می‌تواند در فضای آفلاین یا نبود اینترنت، کاربران را در جریان پیام‌های مهم قرار دهد.

  • هدفمند و شخصی‌سازی‌شده: بازاریابی پیامکی به‌عنوان بخشی از اتوماسیون بازاریابی به شما اجازه می‌دهد به‌صورت هدفمند و شخصی‌سازی‌شده با مخاطبان خود در ارتباط باشید. در پلتفرم‌های اتومیشن می‌توانید مخاطبان را بر اساس معیارهای مختلف دسته‌بندی کرده و فرایندهای خودکاری برای ارسال پیامک در موقعیت‌های مختلف ایجاد کنید. برای مثال پیامک تبریک روز تولد یا پیامک ثبت سفارش پس از خرید.

 

توصیه‌هایی برای اس‌ام‌اس مارکتینگ موفق

بازاریابی پیامکی یک کانال ساده و در دسترس برای همه کسب‌وکارهاست که چالش‌های چندان زیادی ندارد؛ اما برای آنکه موفقیت کسب‌وکارتان را تضمین کند، لازم است به یک سری نکات توجه کنید.

در ادامه به ۵ توصیه اساسی برای اس‌ام‌اس مارکتینگ موفق اشاره می‌کنیم:

 

 

 

با رضایت خود کاربران، پیامک ارسال کنید

کاربران و مشتریان باید با خواست خود، شماره تلفنشان را در اختیارتان قرار داده باشند. در این صورت واکنش مثبت‌تری به پیامک‌های شما نشان می‌دهند.

به زمان‌بندی ارسال پیامک توجه کنید

طبق قانون از ۱۰ شب تا ۷ صبح نمی‌توانید پیامک تبلیغاتی بفرستید. جدا از آن در ساعاتی پیامک‌ها بیشتر دیده و خوانده می‌شوند. بهتر است زمان ارسال پیامک را هوشمندانه انتخاب کنید.

در متن پیامک به نام برندتان اشاره کنید

حتماً نام برندتان را در جای مناسبی از پیام و به شیوه‌ای جذاب بگنجانید تا مشتریان بدانند با چه کسی طرف هستند. افراد به پیامک‌های بی‌نام‌ونشان سخت‌تر اعتماد می‌کنند.

اس‌ام‌اس مارکتینگ را در ترکیب با ایمیل مارکتینگ به کار بگیرید

بازاریابی پیامکی و ایمیل مارکتینگ نقش مکمل یکدیگر را دارند. با ایمیل، اطلاعات جزئی‌تر و کامل‌تر را ارسال کنید و با پیامک، اطلاعات کوتاه و فوری را بفرستید.

نتایج کمپین را تحلیل کنید

بعد از اجرای کمپین اس‌ام‌اس مارکتینگ، نرخ ارسال موفق پیامک‌ها، کلیک روی لینک‌‌ها و نرخ تبدیل کمپین را بررسی کنید. با مقایسه نتایج کمپین‌هایتان می‌فهمید که چه محتوا، لحن و ساختاری بیشتر مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد و نتیجه بهتری دارد.

 

اس‌ام‌اس مارکتینگ برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

از جمله کسب‌و‌کارهایی که بازاریابی پیامکی برای آن‌ها مناسب است می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

فروشگاه‌های آنلاین

فروشگاه‌ها می‌توانند از اس‌ام‌اس مارکتینگ برای معرفی محصولات جدید، ارائه پیشنهادهای ویژه و تخفیف، تأیید خرید و… استفاده کنند. این نوع بازاریابی، تأثیر فوق‌العاده‌ای در افزایش فروش آنلاین خواهد داشت.

ارائه‌دهندگان خدمات

بازاریابی پیامکی می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای افزایش تعامل و ایجاد تجربه کاربری بهتر هم به‌کار گرفته شود. برای مثال، خدمات زیبایی و سلامت مانند آرایشگاه‌ها، مراکز پزشکی و … می‌توانند برای مراجع‌کنندگان یادآوری‌های دوره‌ای، تأیید و یادآور نوبت مراجعه و… ارسال کنند.

رستوران‌ها و سرویس‌های سفارش غذا

تقریباً تمام رستوران‌ها یا کترینگ‌ها از مشتریانشان، شماره تلفن می‌گیرند تا برای مقاصد مختلفی مانند ارسال کد تخفیف، ارسال اطلاعات سفارش یا رزرو و گرفتن بازخورد از مشتریان پیامک بفرستند. این کار به وفادارسازی مشتریان هم کمک می‌کند.

 

بازاریابی پیامکی با نجوا

با پنل پیامکی نجوا ارتباط با مشتریان خود را ساده‌تر از همیشه کنید. در پنل نجوا می‌توانید پیامک‌های شخصی‌سازی‌شده، هدفمند و زمان‌بندی‌شده به مخاطبان خود بفرستید و با ایجاد فرایندهای مختلف از منافع اتوماسیون بازاریابی بهره‌مند شوید.

به‌علاوه نجوا فقط پیامک نیست. از خدمات ایمیل مارکتینگ و پوش‌نوتیفیکشن نجوا در کنار پیامک استفاده کنید تا مجموعه‌ای کامل از ابزارهای مارکتینگ اتومیشن داشته باشید.