توضیح وحیدی درباره محرمانه کردن بخشنامه حجاب
به گزارش ایسنا، احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه جلسه هیئت دولت در واکنش به برخی انتقادات نسبت به محرمانه بودن بخشنامه وزیر کشور درخصوص حجاب، اظهار کرد: ما خوشحالیم که به قانون استناد میکنند، ولی توصیه میکنم به همه ابعاد قانون توجه کنند. رعایت عفاف و حجاب یک قانون است، ولی اینکه عدهای به عدم رعایت حجاب تشویق و ترغیب کنند، و سعی در مورد خدشه قرار دادن امر به معروف و نهی از منکر کنند؛ انسان مورد تردید میشود که اینها چقدر پایبند به قانون هستند.
وی افزود: کسانی که انتقاد میکنند، ابتدا باید این پرسش را پاسخ دهند که چرا تلاش کردند مطلبی که مهر طبقهبندی خورده را از درون یک دستگاه بگیرند؟ چرا تلاش در انتشار آن داشتند؟ و چرا تلاش می کنند این را بهعنوان یک کار درست جلوه دهند؟ این سه کار غیرقانونی است. در حالیکه آن افراد به قانون هم اشاره میکنند.
وی در ادامه گفت: لزوم غیرمحرمانه بودن بخشنامه درباره حقوق و تکالیف مردم است، در حالیکه درآن بخشنامه حق و تکلیفی برای مردم نیست و مربوط به وظایف دستگاههاست.در این اسناد، ممکن است یک بند نیازی به طبقه بندی نداشته باشد، اما چون بندهای دیگری نیاز به طبقه بندی دارد، بنابراین کل سند طبقهبندی می شود، یعنی ممکن است کل سند به خاطر یک بند طبقهبندی شود. برخی به این قوانین آشنا نیستند و اظهارنظر می کنند که توصیه من این است که قانون را بخوانند.
وحیدی درباره بخشنامه حجاب نیز گفت: مواضع ما در عفاف و حجاب کاملا روشن ست. در این زمینه قانون و مصوبات داریم که براساس آن رعایت حجاب و عفاف در همه دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی لازم است و وزارت کشور هم مسئولیت نظارت بر رعایت این قانون را دارد. در شورای عالی انقلاب فرهنگی که در سال۷۶، ۸۴، و ۹۸ توسط روسای جمهور ابلاغ شده است، مصوبات روشنی درباره عفاف و حجاب داریم و جرایم آن از حیث عدم رعایت حجاب در قانون مجازات اسلامی مشخص شده است. وزارت کشور وظیفه نظارت بر عفاف و حجاب دارد و تلاش ما هم اجرای این وظیفه بوده است.
وزیر کشور افزود: خواسته ما این است که همه دستگاهها در رعایت حجاب و عفاف عمل کنند. آمران امر به معروف و نهی از منکر هم وظیفه دارند و دستگاهها هم موظف هستند از آنها حمایت کنند. براساس قانون حمایت از امر به معروف و نهی از منکر، اگر کسی مانع فعالیت آنها شود، مجازات خواهد شد. آنها وظیفه تذکر زبانی دارند.
این در حالی است که کامبیز نوروزی، وکیل دادگستری درباره محرمانه کردن این بخشنامه در کانال خود نوشت: «ممكن است بگويند محتواي اين بخشنامه راجع است به وظايف دستگاهها براي برخورد با بيحجابي و ربطي به مردم ندارد و به همين دليل ميتوانسته طبقهبندي شود. سخن مردودي است.
بخش اعظم قوانين و مقررات كشور مربوط است به وظايف و تكاليف دستگاههاي دولتي و سازمانهاي عمومي. اينها مقرراتياند كه شايد مربوط به يك سازمان خاص باشند ولي تماما حقوق و تكاليفي را براي مردم مشخص ميكنند. به همين دليل نميتوان هيچيك از آنها را طبقهبندي كرد. اين بخشنامه اگرچه تكاليفي متوجه سازمانهاي عمومي و دستگاههاي دولتي كرده است، اما اين وظايف را آنها بايد نسبت به مردم انجام دهند. پس موضوع مردمند.
فرض كنيد بگويند آييننامه زندانها يا مقررات اخذ پروانه ساختمان محرمانهاند. به مزاح ميماند. اين دو آييننامه مربوط به وظايف سازمان زندانها و شهردارياند ولي اسنادي هستند كه مردم بايد از آنها مطلع باشند كه حقوق و تكاليفشان را بدانند. به اين ترتيب باز هم اين بخشنامه نميتوانسته است به صورت خيلي محرمانه طبقهبندي شود.»
***
توضیحات وزیر خارجه درباره تعویق سفر رئیسی به آنکارا
به گزارش ایسنا،حسین امیرعبداللهیان در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قرار بود سفر رسمی رئیسجمهوری به آنکارا انجام شود و همهچیز هماهنگ بود اما به دلیل اینکه امروز نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت غزه و ادامه آتشبس را داشتیم، و قرار بود وزرای خارجه عضو و برخی کشورها که به طور خاص - از جمله ایران - دعوت شده بودند در آن حضور داشته باشند، در تماس تلفنی روسای جمهوری ایران و ترکیه توافق شد که این سفر چند روز دیگر برگزار شود تا وزرای خارجه ایران و ترکیه امروز در نیویورک باشند و اولویت را به نشست شورای امنیت دهیم.
وی افزود: آمریکا هم به من ساعت یک بامداد امروز ویزا داد و عملاً امکان حضورم در نشست ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۲ در نیویورک، فراهم نشد.
***
فعالیت کمیسیون مجلس خبرگان برای جانشین رهبری
آیت الله رحیم توکل عضو مجلس خبرگان رهبری گفتگویی با جماران داشته که بخشهایی از آن را میخوانید:
«انشاءالله خدا به رهبر انقلاب طول عمر بدهد، گفته شده که در اجلاسیه خبرگان درباره آینده رهبری و تعیین شخص رهبری آینده هم نکاتی مطرح شده است، آیا این مطلب واقعیت دارد؟ آیا اساسا در این رابطه اشارهای شده است؟
آیتالله توکل: نخیر، در اجلاس مطرح نشده است. در کمیسیونها یک چند نفری هستند که در مورد قائم مقام رهبری دارند کار میکنند؛ آنها افراد را گزینش کرده و فقط با رهبری مشورت میکنند. اما از گزینههایی که این چند نفر دارند انتخاب میکنند، هیچکسی با خبر نیست. در اجلاس هم از این حرفها مطلقا حرفی به میان نیامده است.
یعنی آن کمیسیون انتخاب رهبری آینده یا قائم مقام رهبری، یک کمیسیون جدا و خاصی است؟
آیتالله توکل: بله. چند نفری عضو آن هستند که فقط کارشان بررسی گزینهها است، فقط هم با رهبری مشورت میکنند و رئیس خبرگان هم که رئیساند. دیگر احدی خبر ندارد که اینها چه کار دارند میکنند. کاملا مخفی است.
خود حضرتعالی هم عضو آن کمیسیون هستید؟
آیتالله توکل: بله.
دیگر چه کسانیاند؟
آیتالله توکل: به هرحال، این مال خود کمیسیون است؛ حرفهایی است که بیرون نباید درز پیدا کند.
البته شنیده بودم بعضی افراد مثل آقای رئیسی و آقای خاتمی عضو این کمیسیون هستند.
آیتالله توکل: من هم هستم.
بله، شما هم هستید. دیگر غیر شما سه نفر چه کسانی هستند؟
آیتالله توکل: میتوانید از هیئت رئیسه کمیسیونها سوال کنید، مشکل ندارد. بپرسید که اعضای این کمیسیون چه کسانی هستند. البته خیلی هم به کارتان نمیآید.
نه، خیلی هم ضرورتی ندارد. آیا در این کمیسیون نسبت به این قضیه به نتایج مثبتی هم رسیدهاید؟
آیتالله توکل: منظورتان چیست؟
یعنی با رهبر انقلاب که مشورت کردید، به یک فرد روشن یا شورای خاص رسیدید؟
آیتالله توکل: در این کمیسیونی که ما هستیم، چند نفر مأمورند تا این کار را بررسی کنند، از کارشان هیچ کسی اطلاع ندارد، فقط و فقط با رهبری مشورت میکنند.
اسمش هم کمیسیون انتخاب رهبر آینده است؟
آیتالله توکل: بله. مال کمیسیون تحقیق هستند که این چند نفر در کمیسیون تحقیق مسئول این کار هستند و این کارها را هم دنبال میکنند. اسامی را به احدی نمیگویند. کارشان را برای احدی بیان نمیکنند.»
هممیهن درباره این سخنان نوشت: «مجلس خبرگان دارای هیئترئیسه و سخنگوست. باید یاد گرفت که هر موضوعی را از طریق رئیس و ترجیحاً سخنگو مطرح کرد. اظهارات آنان واجد اعتبار رسمی است و بهطور طبیعی از دقت کافی برخوردار خواهد بود.
اگر کمیتهای محرمانه دنبال پیگیر افرادی برای جانشینی یا قائممقامی رهبری هستند، بهطور مشخص جزئیات آن باید رسماً اعلام شود و نباید چنین موضوع مهمی از طرف افراد عادی مطرح شود. ایراد دوم به تناقضاتی است که در صدر و ذیل سخنان ایشان وجود دارد که از یک سو چنین نظر دادهاند که خودشان عضو این کمیته هستند ولی در نهایت از مفاد تصمیمات آن اطلاعی ندارند.
ولی ایراد کلیتر در مورد اصل چنین خبری است که چرا چراغ خاموش و غیرشفاف عمل میشود؟ در جریان قبلی هم ابتدا غیرعلنی تصمیم گرفتند، ولی خیلی سریع علنی شد چون امکان محرمانگی وجود ندارد. همچنان که ایشان هم خبری را که باید محرمانه میبود، آشکار کرد. چنین رفتاری چه بازتابی در ذهن جامعه و مردم خواهد داشت؟»
***
تردید درباره ائتلاف لاریجانی و روحانی
عزت الله یوسفیان ملا از فعالان سیاسی نزدیک به علی لاریجانی در گفتگو با نامه نیوز درباره ائتلاف جریان علی لاریجانی با جریان حسن روحانی یادآور شد: چنین ائتلافی بعید است، البته باز هم مولفه تعیین کننده همان شرایط رد و تأیید صلاحیت است. با این وجود معتقدم خیلی بعید است که آقای لاریجانی و آقای روحانی ائتلافی داشته باشند چون چنین شرایطی وجود ندارد.
یوسفیان افزود: شاید به لحاظ آقای لاریجانی و آقای روحانی یک فرد را تأیید یا حمایت کنند اما این حالت عام و کلان پیدا نخواهد کرد چون زمینه و شرایط برای ائتلاف اصلا آماده نیست؛ مگر آنکه در زمان اعلام تأیید صلاحیت ها یک اتفاقاتی بیفتد که همه راغب شوند و به میدان بیایند ولی به هیچ وجه با وضعیت کنونی ائتلافی بین آقای لاریجانی و آقای روحانی انجام نمی شود.
جریان روحانی نمیتواند جریان مستقل انتخاباتی شود
ناصر ایمانی در گفتوگو با فردا درباره تلاش جریان حسن روحانی برای به دست گرفتن پرچم منتقدان وضع موجود گفت: اینکه یک جریان اعتدالی در کشور بتواند پرچمی را در عرصه سیاسی کشور بلند کند، یک بحث است اما اینکه این پرچم به دست جریان آقای روحانی بیفتد، بحث دیگری است.
وی افزود: تصور می کنم در شرایط موجود جریانی که نه چپ باشد و نه راست یعنی سوابق اصولگرایی و اصلاح طلبی نداشته باشد ولی در عین حال در چارچوب نظام حرف های تازه ای بزند، امکان رشد دارد. البته من تردید دارم که این جریان منسوب یا حول محور آقای روحانی باشد چون سوابق آقای روحانی و همفکرانش در گذشته و زمان مسئولیت چنین اقتضایی نمی کند که آنها بتوانند این پرچم را بلند کنند.
این تحلیلگر مسائل یادآور شد: آقای روحانی بعد از فوت مرحوم آقای هاشمی تلاش کرد بدیل ایشان به نظر بیاید و جایگاه آقای هاشمی را تا حدود زیادی پر کند. واقعیت آن است که چنین ظرفیتی در آقای روحانی و جریان اطراف او نیست. اگر آقای روحانی بخواهد یارگیری هم کند باید یارانش را از جریان اصلاح طلب بگیرد چون از جریان اصولگرا کسی تمایل به همراهی با او ندارد.
ایمانی ادامه داد: اگرچه عملکرد دولت آقای رئیسی این فضا را قدری برای جریان آقای روحانی باز کرده است ولی در عین حال اینکه جریان آقای روحانی بخواهد یک جریان مستقل در انتخابات بشود که بتواند آرا را به سمت خود جلب کند، امکانش خیلی خیلی کم است.
***
امیدواری وزیر نفت به تامین گاز کافی برای زمستان
به گزارش ایسنا، جواد اوجی در حاشیه نشست هیات وزیران در جمع خبرنگاران، گفت: ماههای سرد سال به خصوص در استانهای غربی کشور به آرامی در حال فرا رسیدن است. شرکت دیسپچینگ شرکت ملی گاز روز گذشته در گزارشی اعلام کرد مصرف گاز در بخشهای خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده ۴۶۵ میلیون مترمکعب بود.
وی ادامه داد: رشد مصرف گاز در بخشهای صنایع و نیروگاهی نسبت به سال گذشته تقریبا شش درصد افزایش یافته است. در تامین سوخت نیروگاهها روزی ۳۶ میلیون مترمکعب گاز بیش از قبل به آنها دادیم در بخش صنایع نیز روزی شش میلیون مترمکعب گاز بیش از گذشته دادیم. این اقدام وزارت نفت موجب کاهش ۲۰ میلیون لیتری سوخت مایع در این دو بخش شد و در جهت هوای پاک اقدام شد.
وزیر نفت از جمعآوری ۱۱.۵ میلیون مترمکعب گاز مشعل در پالایشگاهها خبر داد و گفت: این حجم گاز تا پایان سال به ۱۸ میلیون مترمکعب خواهد رسید که با تحویل به پتروشیمیها به محصولات پتروشیمی و ارزش افزوده تبدیل میشود.
وی از ذخیرهسازی سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز در مخازن طبیعی کشور خبر داد و افزود: کلیه پالایشگاهها، نیروگاهها، خطوط انتقال و ایستگاههای تقویت فشار گاز را به صورت اورهال انجام دادیم. تولید گاز خام از ابتدای دولت ۵۰ میلیون مترمکعب بیشتر شده است. بیش از ۳.۲ میلیارد لیتر سوخت مایع برای نیروگاهها و صنایع ذخیرهسازی شده است.
وزیر نفت علت ناترازی گاز را عدم سرمایهگذاری در دورههای گذشته اعلام کرد و گفت: امیدوارم با ابتکارات فوق زمستان امسال را با کمترین مشکل پشت سر بگذاریم.
***
میزان افزایش حقوق در سال آینده باید مطابق با تورم باشد
حمیدرضا حاجیبابایی رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ که قرار است در روزهای آینده تقدیم مجلس شود، اظهار کرد: نارضایتی از میزان افزایش حقوق وجود دارد مبنی بر اینکه مطابق تورم نیست و در آن عدالت رعایت نشده است لذا انتظار میرفت که دولت میزان افزایش حقوق را مبتنی بر عدالتمحوری و حداقل نزدیک به تورم تعیین میکرد.
وی اضافه کرد: دولتها قانون برنامه ششم توسعه درباره افزایش حقوق کارکنان مبتنی بر میزان تورم را اجرا نکردند ما برای اینکه این مشکل در آینده تکرار نشود در برنامه هفتم توسعه تصویب کردیم که افزایش حقوق بازنشستگان به میزان ۹۰ درصد حقوق شاغلان همتراز باشد. در واقع به سمت متناسبسازی حقوق رفتیم.
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: باید در تعیین میزان افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در سال آینده دو مولفه عدالتمحوری و تطابق با تورم رعایت شود.
***
آخرین وضعیت پیگیری ها برای آزاد شدن اموال بلوکه شده ایران توسط آمریکا
به گزارش ایسنا، محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت پیگیری ها برای آزاد شدن اموال بلوکه شده ایران توسط آمریکا، اظهار کرد: ما چند بار به صورت کتبی نامه نوشتیم تا تیمی تشکیل شود برای تفاهم بر سر مبلغی که آمریکایی ها بپردازند، ولی آنها هنور اقدامی نکرده اند و گفته اند باید با مقامات بالاتر خود هماهنگ کنند، اما اتفاقی هنوز رخ نداده است.
دهقان همچنین درباره رسیدگی به جنایات اعضای سازمان منافقین، گفت: در این دولت با پیگیریها و برگزاری جلسههای مختلف و دعوت از وزارت اطلاعات، اسناد مربوط به جنایات منافقین جمع آوری و ۱۰۰ پرونده به قوه قضاییه داده شد.
***
آژانس به تهدیدات اتمی رژیم صهیونیستی ورود کند
به گزارش ایرنا، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: مسئولیت هر گونه اتفاق برعهده آژانس انرژی اتمی است، زیرا رژیم صهیونیستی ان پی تی و پادمان را امضا نکرده است و امروز این رژیم در حال تهدید جهان با بمب اتمی است.
وی افزود: قبل از جلسه شورای حکام طی نامهای به مدیر کل آژانس بینالمللی انرژی اتمی به وی گفتم که وزیر رژیم صهیونیستی به صراحت، فلسطینیها را تهدید به استفاده از سلاح هستهای کرد.
رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: همچنین نخست وزیر رژیم صهیونیستی مهرماه در سازمان ملل و در جلسه اجلاس مجمع عمومی گفت که باید ایران را با تهدیدات هستهای مواجه کنیم و مطرح کرد که باید از سلاح هستهای علیه ایران استفاده کنیم.
اسلامی بیان داشت: ما به مدیر کل آژانس بینالمللی انرژی اتمی این موضوع را تاکید کردیم که شما برای عدم اشاعه، مسئولیت دارید و وقتی که شما در برابر طرفی که نه «ان پی تی» را امضا کرده و نه متعهد به پادمان است و هیچ گونه اجازه دسترسی به آژانس هم نمیدهد و به صراحت هم اعلام میکند که از سلاح هستهای استفاده میکند، موضعگیری ندارید، این نقض قوانین بینالمللی است و وظیفه مدیر کل است که به شورای امنیت گزارش دهد.