عابران متخلف هم جریمه می‌شوند

  4020920111 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

جریمه عابران متخلف در معابر عمومی یکی از محورهای لایحه اصلاح قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی است که در صورت تصویب نهایی و تبدیل شدن به قانون این اجازه را به پلیس راهور می‌دهد تا این گروه از شهروندان متخلف را به دلیل رعایت نکردن قانون راهنمایی و رانندگی جریمه کنند.

عابران متخلف هم جریمه می‌شوند

ایرنا نوشت جریمه عابران متخلف از حدود سه سال پیش از سوی پلیس مطرح شده زیرا پلیس راهنمایی و رانندگی معتقد است بسیاری تخلفات رانندگان به دلیل رعایت نکردن مقررات آمد و شد از سوی عابران پیاده است و چون قانون درباره این نوع تخلفات سکوت کرده، باید راه قانونی برای آن یافت.

در این ارتباط سردار سیدکمال هادیانفر سه سال پیش از آمادگی پلیس راهور برای راه‌اندازی طرح مربوط به شناسایی و جریمه عابرین پیاده خبر داده و گفته بود که می توان این طرح را ابتدا به صورت آزمایشی در تهران اجرایی کرد.

به اعتقاد پلیس، با این طرح که از طریق شناسایی و تطبیق چهره عابرین پیاده با سامانه‌های اطلاعاتی پلیس انجام می شود، می توان به انضباط ترافیکی کمک کرد.

در لایحه جدید اصلاح قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که به تازگی برای طی مراحل قانونی به مجلس ارسال شده است، متنی برای جریمه عابران متخلف پیش بینی شده است که در صورت تصویب نهایی در مجلس و تایید شورای نگهبان تبدیل به قانون می شود.

البته باید گفت که سهم تقصیر عابران پیاده در تصادفات قابل چشم‌پوشی نیست به طوری که بر اساس اعلام پلیس راهور تهران بزرگ 45 درصد از متوفیان عابر پیاده در شهر تهران مقصر شناخته شده اند؛ این آمار نشان می دهد که این افراد نه تنها مقصر هستند بلکه سهم بالایی هم در وقوع تصادفات دارند.

 

 

بیشتر بخوانید
جرایم رانندگی در ایران نسبت به برخی کشورها یک به ۵۰ است
خدمات عمومی به جای جریمه؛ نسخه جدید پلیس برای رانندگان متخلف
جریمه خودروهای فاقد بیمه‌ کمتر از ۵ درصد است/اخطار بیمه‌ای به صاحبان وسایل نقلیه سنگین
طراحی گواهینامه ۲ زبانه /ترافیک کلانشهرها و جاده‌ها تا سه سال آینده قفل می‌شود
 

 

در این لایحه ماده ۲۶ قانون فعلی به شرح زیر اصلاح می‌شود:

۱- عابران مکلفند هنگام عبور از عرض یا طول سواره رو با توجه به علائم راهنمایی و رانندگی نصب شده در محل از نقاط خط کشی شده، گذرگاه های غیر هم سطح و مسیرهای ویژه استفاده نمایند. هرگاه عابران به تکلیف مذکور عمل نکنند، در صورت تصادف با وسیله نقلیه، راننده مشروط به اینکه همه مقررات مؤثر را رعایت نموده باشد و قادر به تسلط بر وسیله نقلیه و جلوگیری از تصادف یا ایجاد خسارت مادی و بدنی نباشد، مسئولیتی نخواهد داشت.

۲- در صورت استفاده از بیمه راننده غیرمقصر تخفیفات موضوع ماده (۱۸) قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب ۱۳۹۵ پابرجا است.

۳- عدم مسئولیت راننده مانع استفاده مصدوم یا وارث متوفی از مزایای بیمه نخواهد شد و شرکت بیمه متناسب با میزان تقصیر، ملزم به اجرای تعهدات موضوع بیمه نامه به مصدوم یا وارث متوفی خواهد بود. چنانچه وسیله نقلیه بیمه نباشد، دیه عابر از صندوق تأمین خسارت های بدنی پرداخت می شود.

۴- رانندگان موظفند در صورت عبور عابر پیاده از محل های تعیین شده، با فاصله ای که به وسیله خط کشی پشت مسیر ویژه مشخص می‌شود، توقف کامل کنند. در غیر این صورت برای آنها مطابق قوانین و مقررات قبض جریمه صادر می شود. در صورتی که عابران پیاده، از محل های تعیین شده برای عبور عابرین استفاده ننمایند و یا در زمانی که چراغ عابر پیاده قرمز است، اقدام به تردد نمایند برای آنها مطابق قوانین و مقررات قبض جریمه صادر شده و مراتب در سوابق شماره ملی آنها ثبت می شود.

۵- ضوابط اجرایی این ماده توسط وزارت کشور تهیه و به تصویب هیئت وزیران می رسد.

در تبصره این ماده نیز چنین آمده است: رانندگان موظفند در صورت عبور عابر پیاده از همه معابر محلی، تا عبور کامل عابر از عرض معبر توقف کامل نمایند.

اگر عابر پیاده مرتکب جرایم موضوع این قانون کارت ملی و یا یکی از مدارکی را که احرازکننده شماره ملی و یا مشخصات وی باشد را به همراه نداشته و یا از ارائه آن خودداری نماید، مأموران مجاز موضوع ماده (۲) این قانون مکلفند به نحو مقتضی، هویت فرد را استعلام کنند.

وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها مکلفند در کلیه معابر برون شهری و درون شهری، راه های دسترسی، زیر ساخت ها، تجهیزات و علائم لازم برای تردد ایمن عابران پیاده و معلولان را فراهم کنند.

با این اوصاف، پلیس قصد دارد که جریمه عابران پیاده را بر اساس کدملی افراد و احراز هویت آنان انجام دهد؛ البته باید گفت که رقم ریالی این میزان جریمه در لایحه دولت مشخص نشده و باید منتظر تصویب قانون در مجلس ماند تا آیین نامه آن در دولت تهیه شود.

دیدگاه کاربران

محمد۳۳۲۰۸۱۹۲۰:۴۳:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۲۰
مسئولان اول بیایند و بگویند واقعا جایی برای حرکت عابرین پیاده در شهرها وجود دارد؟ سیستم حاکم به خوبی می داند که از یک خودرو چقدر می تواند سود کند. از عوارض و مالیات و جریمه و معاینه فنی و بیمه گرفته تا غیره. حالا یک آدم پیاده چقدر برای سیستم سود دارد؟ هیچی. خب معلومه که هیچکس به فکر توسعه مسیرهای پیاده روی و جلوگیری از نقض حریم عابران پیاده نیست.
ناشناس۳۳۲۰۸۲۴۲۰:۴۷:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۲۰
پلیس اگر این همه توان دارد بهتر است اول به جریمه کردن اتومبیل های متخلف بپردازد.
ناشناس۳۳۲۰۸۵۴۲۱:۴۳:۲۵ ۱۴۰۲/۹/۲۰
آفرین قانون خوبیه. موافقم.
ناشناس۳۳۲۰۹۰۳۲۲:۵۰:۵۴ ۱۴۰۲/۹/۲۰
درستش همینه.
ناشناس۳۳۲۱۰۰۹۰۵:۱۶:۱۵ ۱۴۰۲/۹/۲۱
قوانین موجود هم رعایت نمی شوند. انگار قوانین برای رعایت نشدن تصویب می شوند. مثلا ۳ عامل آزار دهنده در ترافیک تهران این موارد هستند عدم حرکت بین خطوط حرکت خلاف جهت موتور سوران در تمامی جهت ها ورود به خروجی ها . ولی پلیس هیچ برخوردی نمی کند.
ناشناس۳۳۲۱۰۵۶۰۷:۵۳:۰۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
زورشون به موتورها و ماشین ها نرسید بند کردن به عابرها.
ناشناس۳۳۲۱۰۶۶۰۸:۰۱:۳۶ ۱۴۰۲/۹/۲۱
بنظرم موضوع اصلا ساماندهی و ... نیست، فقط جبران کسری بودجه است.
ناشناس۳۳۲۱۱۳۸۰۹:۲۸:۵۲ ۱۴۰۲/۹/۲۱
اینقدر تفکرت غلط در مخیله ات پرورش نده
ناشناس۳۳۲۱۰۷۸۰۸:۲۴:۰۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
برخی از هر راهی برای درآمد زایی استفاده میکنن
ناشناس۳۳۲۱۱۲۲۰۹:۰۸:۵۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
یکی از راههای درآمد برای دولت این است که عابر را مقصر شناخته و بیمه خسارت جانی به او پرداخت نشود و بیمه از این راه سود کند.
yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. ظریف: داخل یک سکوی سانتریفیوژ خریداری شده در سازمان انرژی اتمی مواد منفجره بود

  2. جلیلی: دولت شهید رئیسی بدون FATF نفت فروخت و واکسن خرید  

  3. امام علی(ع) و امانت حکومت

  4. احساسی کردن فضا علیه FATF/ پوردهقان: اعضای مجمع مسئولان ما هستند نه آمریکایی یا اسرائیلی/ زارع: تصویب FATF به نفع کشور است

  5. آمار نگران کننده استاندار تهران از مهاجران افغان و پاکستانی در پایتخت  

  6. بن گویر: آتش بس شود از کابینه استعفا می‌دهم

  7. همتی: مهمترین دغدغه کشور باید ثبات‌بخشی به اقتصاد باشد

  8. عامل اصلی وضعیت کنونی آلودگی هوا در کشور چیست؟

  9. گوش بری با میوه‌های لاکچری/ هر کیلو ۱.۴ میلیون تومان!

  10. ترامپ: اوکراین در حال نابودی است/ آتش‌بس غزه در دسترس است  

  11. بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت امیدوارکننده است/منافع ملی اقتضا می‌کند از سد FATF عبور کنیم

  12. فلاحت‌پیشه: لوایح «پارلرمو» و «CFT» را با ۱۵ «حق شرط» تصویب کرده بودیم

  13. افزایش خشونت علیه کادر درمان/ دو عامل مهم شروع دعوا: کمبود تخت و تعداد بالای همراه بیمار

  14. پیام مهم پزشکیان فردا از شبکه NBC پخش می‌شود  

پربحث‌های هفته

  1. آتشی که به جان حکمرانان آمریکایی افتاد

  2. تمرین کشت بادمجان !

  3. جاه‌طلبی هسته‌ای عربستانی‌ها: اورانیوم را غنی‌سازی می‌کنیم/ زنگ خطر برای ایران به صدا درآمد؟

  4. بیانیه دفتر «عبدالحمید» درباره اهانت اخیر یک مداح

  5. لایحه عفاف و حجاب در مجلس حاشیه ساز شد

  6. مسلمانی ما و نامسلمانی آنها!

  7. سخنان کوچک‌زاده در مجلس

  8. تلاش برای ترمیم زخمی که دولت احمدی‌نژاد بر جای گذاشت

  9. هشدار «کسینجر» درباره کدخدا!

  10. وقتی حجاب از میان برود، سایر مرزهای اخلاقی فرو خواهد ریخت

  11. راه حل‌های طلایی برای ناترازی برق

  12. اف ای تی اف؛ بد فهمی یا بهانه؟! / انتقال پايتخت از تهران؛ غلط و غيرمعقول/ پایان دیپلماسی یکسویه با روسیه

  13. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: باید به سلاح هسته‌ای و موشک قاره پیما مجهز شویم/ استیضاح وزرای دولت، سیاسی نیست

  14. پادگان شهری به نام اسرائیل

  15. کجا با این عجله؟!

  16. فرمانِ امام علی(ع) برای تنبیه و تشهیرِ کارگزارِ خائن

  17. واکنش رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس به سخنان علم‌الهدی/ پیام مهم سپاه به دوستان و دشمنان/ سلبریتی‌نماهایی که بویی از فرهنگ نبرده‌اند

  18. ظریف: داخل یک سکوی سانتریفیوژ خریداری شده در سازمان انرژی اتمی مواد منفجره بود

  19. رهبر معظم انقلاب: آمریکایی ها درباره ایران غالبا دچار خطای محاسباتی شدند

  20. با ترامپ و ترامپیست ها چه کنیم؟

  21. پاسخ قالیباف به فریاد و ناسزای یک نماینده؛ روی مواضع اصولی خود ایستاده‌ایم

  22. یمن: ناوهواپیمابر آمریکا و تل‌آویو را هدف قرار دادیم

  23. ۵۰ ورزشگاهی که بعد از انقلاب اسلامی ساخته شد

  24. نامه ۱۲۰ نماینده مجلس به آملی‌لاریجانی: FATF هیچ فایده‌ای نداشته و راه‌های دورزدن تحریم را می‌بندد

  25. کیهان: آتش لُس‌آنجلس، آهِ کودکان غزه است

آخرین عناوین