واکنش اسلامی به ادعای اخراج بازرسان آژانس
به گزارش ایسنا محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی در مراسم رونمایی از سه رادیوداروی جدید درباره اظهارات اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در نشست شورای حکام در رابطه با کیفیت همکاری ایران در چارچوب برجام و پادمان جامع گفت: ما در چارچوب پادمان همکاری و عمل میکنیم و وقتی آنها بازرس معرفی میکنند ما حق داریم بررسی کنیم و هیچ مقام و قانونی اجازه ندارد بازرسی را به ما تحمیل کند. استفاده از واژه «محکوم میکنم» فاقد وجاهت قانونی است.
اسلامی اظهار کرد: ما حدود ۱۲۰ بازرس را پذیرفتیم و همین الان که خدمات شما هستیم، دو بازرس به طور سرزده و البته در چارچوب پادمان بازدید دارند. اینها یک امر تعریف شده است. هیچ فعالیتی غیر از چارچوب پادمان و ان پی تی بین ما و آژانس وجود ندارد. آژانس گزارشی که میدهد بر اساس برجام است و این یک امر روشن است، اما وقتی طرفین دیگر به تعهداتشان عمل نکردند فشار سیاسی و روانی به ایران که عین برجام عمل کند، درست نیست و به این مساله هم پاسخ دادیم.
اسلامی گفت ما در بیانیه تهران اعلام کردیم در اسفند ماه، طبق چارچوب همکاریمان بر مبنای ان پی تی و پادمان جامع عمل میکنیم.
رییس سازمان انرژی اتمی درباره مکانهای باقی مانده گفت: امیدواریم تعاملاتمان در این مورد هم ادامه یابد که در این دو مورد هم به سمت بسته شدن برویم.
وی درباره اجرای برجام اظهار کرد: در موضوع برجام فقط آمریکا از ان خارج شده و کشورهایی که باقی ماندند به تعهداتشان عمل نمیکنند. ما در چارچوب برجام ملاکمان قانون راهبردی است و هدف ما لغو تحریمهاست. این یک تعهدی است که ایجاد شده و ما بیتعهدی نکردیم. اینها به برجام می گویند «JCPOA» در حالی که ما به آن میگوییم «ICPOA» چرا که این ایران است که دارد به آن عمل میکند.
اسلامی درباره موضوع بازرسان و برخی اظهارت در مورد اینکه ایران بازرسان را اخراج کرده است با رد این ادعا اظهار کرد: ما هیچ بازرسی را اخراج نکردیم. پنج تن از بازرسانی که ما اعتبارنامه آنها را تایید نکردیم اصلا به ایران نیامده بودند و بعد از لغو اعتبارنامه پنج تن، اعتبارنامه پنج تن دیگر را تایید کردیم. ما در یک کمیتهای اینها را ارزیابی میکنیم و آنها که تایید میشوند اجازه ورود پیدا می کنند. خیلی از اینها اصلا به ایران نمیآیند.
***
علت رد کلیات بودجه در مجلس چه بود؟
به گزارش تسنیم، رسیدگی به گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال 1403 کل کشور در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز(سهشنبه 21 آذر ماه) قرار داشت.
در ابتدای این جلسه رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1403 گزارش کمیسیون متبوعش را قرائت کرد و پس از آن موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه نقطه نظرات خود را مطرح کردند.
پس از آن این موضوع به رأی گذاشته شد که وکلای ملت با اکثریت آرا با کلیات لایحه بودجه مخالفت کردند . این رای گیری با آرای 91 موافق 127 مخالف 10 ممتنع از جمع 235 نماینده حاضر در صحن انجام شد.
لازم به ذکر است که اعضای کمیسیون تلفیق در جلسه روز گذشته خود با کلیات لایحه بودجه سال 1403 با اکثریت آرا موافقت کردهبودند.
در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ رئیس سازمان برنامه و بودجه در دفاع از لایحه پیشنهادی دولت و در پاسخ به انتقاد نمایندگان مبنی بر عدم توجه دولت به متناسبسازی حقوق بازنشستگان گفت: دولت خود را ملزم میداند تا منابع مورد نیاز برای متناسبسازی حقوقها را تامین کند.
قالیباف در واکنش به اظهارات منظور گفت: سازمان برنامه و بودجه طی نامهای کتبی به شورای نگهبان اعلام کرده است که به دلیل نبود منابع، با مصوبه متناسبسازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم مخالف است و این با صحبتهای امروز شما در تناقض است؛ بنابراین سازمان برنامه و بودجه باید در نامهای کتبی به مجلس، تصریح کند که دولت با تامین منابع متناسبسازی حقوق بازنشستگان موافق است.
پس از این اظهارات قالیباف جو غالب مجلس به حمایت از رد کلیات لایحه بودجه درآمد، به طوری که حمایتهای حاجیبابایی به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه از کلیات لایحه دولت اثری نداشت و در نهایت کلیات لایحه بودجه با ۱۲۷ رای مخالف در برابر ۹۰ رای موافق رد شد.
***
انتقاد روزنامه اصولگرا از برخورد با صادق بوقی
محسن مهدیان مدیرمسئول همشهری در سرمقاله این روزنامه نوشت: «سلیقه یکی مثل من، سبک شادی صادق بوقی نیست اما این سبک شادی جزئی از فرهنگ ماست. جزئی از جامعه ماست. همین مردم.
این مردم هم سرود سلام فرمانده میخوانند و هم به سبک پیرمرد رشتی شادی میکنند. این مردم جمع ایندو هستند. برخی قدرت جمع بستن ایندو را ندارند و ناچار برچسب جامعه متضاد بر این مردم میزنند. اینهم خطاست و ناشی از خطای برداشت در نظام اولویتهای ارزشی و هنجاری است.
اگر میخواهیم جامعهای را تحلیل کنیم باید مجموعه ارزشها و هنجارهای جامعه را فهرست اما سهم هرکدام را با وزنکشی محاسبه کرد و برایند گرفت؛ نه اینکه همه را همسطح قرار داد و جمع جبری زد. وزن و ضریب مقاومت و معنویت و عدالتخواهی و ظلمستیزی و آزادیخواهی واقعی این مردم قابل مقایسه با دیگر خصایص آنهاست؟ این خطای تحلیل بسیار کلیدی است که خیلیها ولو دلسوزان کشور را به اشتباه میاندازد و نمیتوانند مردم را درست تحلیل کنند.
برخی مسئولان ما در مواجهه با مسائل اجتماعی خواسته یا ناخواسته هیزم آتش میشوند. برخی تصمیمات خلقالساعه و یا بدون تخمین رسانهای هزینهساز برای کلیت ساختار حاکمیت است. یک نمونهاش برخورد با همین پیرمرد رشتی است.
واقعا چقدر این مسئله اهمیت داشت که اینطور مقدمه ضریب دادن بدان میشویم؟ یک نمونه اخیر دیگر جلوگیری از برگزاری کنسرت قربانی در اصفهان است. این تصمیمها ممکن است در سطح یک مدیر محلی و با شتابزدگی اتخاذ شود اما هزینه آن فراتر از تصمیم یک مدیر است و کل جامعه و حاکمیت را درگیر میکند. کاش بیشتر تدبیر کنیم.»
***
نظر محصولی درباره تغییر مواضع احمدینژاد
صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری درباره محمود احمدینژاد به فارس گفت: «بنده اصلی ترین عامل تغییر در ایشان را عدم آمادگی درونی می بینم. اینکه بعضاً مطرح میشود که فلانی موثر بود، بهمانی موثر بود؛ بنده این را رد نمیکنم اما این را اصل نمیدانم. اصل، آن تغییرات درونی است که باعث میشود فلانیهای بیرون اثرگذاریشان موثر واقع شود. اگر در درون، آن آمادگی را در خودت ایجاد کرده باشی؛ نه یک نفر بلکه دهها نفر هم نمیتوانند موثر باشند.
-آقای احمدی نژاد به لحاظ اجرایی انصافا موفق بود و خدمات بسیار بزرگی هم انجام داد. ایشان از جهت عدالت محوری و عدالت گستری، یک استوانه محکمی را بنا کرد که قبلاً به این صورت فردی را در جایگاه اجرایی نداشتیم.
هرچند این گونه صحبتها قبل از ایشان هم مطرح می شد که انقلاب اصلاً برای عدالت آمده است، انبیا برای عدالت آمدند، حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برای عدالت میآید همه اینها جزو ضروریات دین است بلکه ضروریترین عنصر دین را میتوانیم بگوییم بحث عدالت است. یعنی به عبارت سادهتر دین آمده است و میگوید این کار را بکن و آن کار را نکن تا هر چیزی در جایش قرار بگیرد.
عدالت یعنی همین که هر چیزی در جایگاه خودش قرار بگیرد. منتها ما در قوه مجریه چنین چیزی در این ابعاد نداشتیم. شما آمارها را ببینید که در مناطق محروم چه خدمات بزرگی انجام شد.
حالا چون آقای احمدی نژاد امروز در موقعیتی است که بنده نمیپسندم، دلیل نمیشود که خدماتی که در زمان ایشان دولت انجام داد را نادیده بگیریم. مشکلی که در نظام داریم این است که بعضی از دوستان متاسفانه با کج فهمی برای اینکه از آقای احمدی نژاد خوششان نمیآید کارهای خوب دولت ایشان را هم یا نمیبینند یا منفی جلوه میدهند.
این انصاف نیست، ما باید نه تنها کارهای خوب دولت آقای احمدی نژاد حتی دولت آقایان هاشمی، خاتمی، روحانی و هر کس دیگری را بگوییم خوب است و کارهای بدشان را بگوییم بد است. ملاک ما باید اصول باشد. در کار سیاسی هم که حالا سوالهای بعدیتان طبعاً در آن راستا خواهد بود سیاست ورزی جریانها و احزاب باید اینگونه باشد و اگر غیر از این باشد با تناقض مواجه میشوید.
-من از سال 90 که از دولت بیرون آمدم با ایشان هیچ گونه ارتباطی نداشتم؛ نه تماس تلفنی داشتم، نه جلسهای داشتم. لذا به جزء نمی توانم بگویم ولی جواب کلیاش در همان تغییرات فکری ایشان است که این تغییرات در جهت خلاف دیدگاه های قبلی و انقلابی ایشان است.»
***
توضیح بهادری جهرمی درباره برکناری 60 مدیر دولت
به گزارش ایسنا، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری در پاسخ به این پرسش که چرا ۶۰ مدیر متخلف دولتی به قوه قضائیه معرفی نشدهاند، تصریح کرد: در دانشگاه امیرکبیر درباره گشت ارشاد مدیران صحبت کردم و گفتم بیش از ۶۰ مدیر که در مسائل مختلف در دو سال اخیر تخلفاتی داشتهاند، از سوی بازرسی ویژه ریاستجمهوری شناسایی و سپس برکنار شدهاند. پس این موضوع مشخصاً به یک پرونده خاص برنمیگردد.
وی یادآور شد: در راستای اقدامات گشت ارشاد مدیران زمانی حتی اخذ مجوز انجام شده و در مواردی بازداشت هم صورت گرفته است. زمانی هم عکس این رخ داده و پیش آمده است که مدیرکلی در حوزه منابع طبیعی برکنار شد، اما گشت ارشاد مدیران به موضوع وارد شد و نظر خود را اعلام کرد که مدیر برکنارشده در حال مقابله با فساد بوده و باید به کار خود برگردد و این اقدام هم انجام شد. پس لازم است موضوعات را از هم تفکیک کنیم.
سخنگوی دولت یادآور شد: در مورد پرونده تخلف واردات چای هم فرایند رسیدگی به این پرونده در اواخر سال گذشته با همکاری قوه قضائیه آغاز شده است و هم مقامات دولتی و هم مقامات قضایی توضیح دادهاند که تقریباً این رسیدگی همزمان باهم پیش رفته است.
دبیر هیئت دولت تصریح کرد: بنابراین شناسایی و رسیدگی به پرونده فساد واردات چای از حدود شهریور ماه سال گذشته شروع شده و اواخر سال گذشته هم به تشکیل پرونده منجر شده و رسیدگی به این پرونده با پرونده مد نظر قوه قضائیه همزمان است اما چون اکنون دوباره بعد از حدود ۹ ماه پرونده بازخوانی شده این پرسش در ذهن ایجاد میشود که چرا الان این اتفاق افتاده است؟ درحالی که اشاره کردم این دو پرونده تقریباً همزمان باهم پیش رفتهاند و جزئیات را هم باید اجازه داد تا موضوع نهایی و امکان اظهار نظر قطعی درباره آن فراهم شود.
***
واردات لوازم خانگی مجاز شد
معاون اول رئیسجمهوری در بخشنامهای اعلام کرد که واردات لوازم و تجهیزات برقی و گازسوز (لوازم خانگی) مجاز است.
به گزارش ایسنا، در بخشنامه محمد مخبر خطاب به وزارتخانههای نیرو، کشور، راه، صنعت، آموزش و پرورش، نفت و سازمان ملی استاندارد، آمده است:
«واردات لوازم و تجهیزات برقی و گازسوز مشمول مقررات و اجرای اجباری استاندارد معیار مصرف و برچسب انرژی، فقط با دو رتبه برتر انرژی و بر اساس آخرین ویرایش استاندارد ملی معیار مصرف انرژی تجهیزات انرژیبر برقی خانگی و گازسوز مشمول مقررات اجرای اجباری، مجاز بوده و باید از واردات تجهیزات مذکور با رتبههای انرژی پایینتر جلوگیری به عمل آید.»
***
موضعگیری متناقض مسئولان درباره حوادث مختلف افکار عمومی را سردرگم میکند
فرهیختگان نوشت: «اگر تنها اظهارنظرها در دو ماجرای پیرمرد گیلانی و حجاببانهای مترو را درنظر بگیریم، نکتهای که بیش از همه بهچشم میخورد، ناهماهنگی مسئولان مربوط در ارائه توضیح به رسانهها پیرامون اخباری است که گرهی در افکار عمومی ایجاد کرده است. امری که فارغ از اینکه جزئیات دقیق و درستی از ماجرا ارائه نمیدهد، نوعی تناقضگویی را در صحبتهای مسئولان، نشان میدهد.
توقع بیجایی نیست اگر این انتظار وجود داشته باشد که با توجه به اینکه اظهارات و صحبتهای مسئولان مورد استناد افکار عمومی و رسانهها قرار میگیرد، حداقل در اظهارنظر در مسائل اینچنینی که مردم جامعه نسبت به آن حساس هستند، هماهنگ عمل کنند و اگر قرار است موضعی نسبت به رویدادها داشته باشند، در آن اتفاقنظر داشته باشند.
موضوع دیگری که در دو ماجرای اخیر مورد توجه قرار دارد و بهنظر میرسد اهمیت آن از جانب مسئولان هنوز درک نشده است، برداشتی است که افکار عمومی از اظهارات پیرو این ماجراها دارد.
اولین برداشتی که مخاطب از انتشار این اظهارات ضد و نقیض دارد، این است که اصل ماجرا و واقعیت رویداد از مردم پنهان میشود و صداقتی در موضعگیری نسبت به این رویدادها وجود ندارد.
امری که نمیتوان گلایهای را متوجه افکار عمومی دانست؛ چراکه وقتی پای تناقضگوییها وسط میآید، روایت واحدی وجود ندارد که بتوان به آن استناد کرد.
برای مثال ماجرای انتشار خبر دستگیری پیرمرد گیلانی و واکنشها پیرامون آن در چند روز اخیر در شرایطی درحال افزایش است که فارغ از اینکه دستاویز تازهای به رسانههای معاند داده، در میان افکار عمومی نیز این سوال را ایجاد کرده که جرم پیرمرد و بازاریانی که به آوازخوانی مشغول بودند، چه بود؟ البته مسئولان مربوط اظهارنظر دقیقی در این باره منتشر نکردهاند.
روز گذشته اما فرماندهی انتظامی گیلان اطلاعیهای منتشر و اصل بازداشت پیرمرد و اخطار پلمب مغازهها را تکذیب کرد. واکنش طبیعی افکار عمومی نسبت به این ماجرا، نپذیرفتن آن است؛ چراکه جانشین فرمانده انتظامی گیلان در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان از بازداشت 12 نفر پیرامون این اتفاق خبر داده بود.
بهنظر میرسد آنچه در انتشار اخبار پیرامون ماجرا کمترین میزان اهمیت از جانب مسئولان را دارد، واکنش و برخوردی است که افکار عمومی نسبت به آن دارد. شاید فراموش میشود که افکار عمومی هنوز اظهارنظر مسئولان انتظامی درباره دستگیری این افراد را بهخاطر دارند.
بهنظر میرسد باید عامل اصلی بروز اشکالات و حواشی پیرامون این اتفاقات را در برداشت سلیقهای در اجرای قانون جستوجو کرد، زمانی که مبنا بر اجرای قانون براساس سلایق و نظرات شخصی باشد، آنچه قربانی میشود اصل و متن قانون است و آسیبی که مزید برعلت میشود، زخمی است که هربار بر پیکره اعتماد عمومی وارد میشود.»
***
موضعی متفاوت درباره خالصسازی
ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا به هممیهن گفت: «یک طیف فکری در جامعه داریم که اعتقاد دارند باید افراد کاملاً خودی مصادر حکومت را بهدست بگیرند و اصطلاحاً اسمش را با تعبیر دکتر لاریجانی «خالصسازی» گذاشتهاند، من شک ندارم که چنین طیفی در کشور وجود دارد.
اینکه این طیف چقدر قدرتمند هستند و چقدر قادر هستند در پهنه کشور نیات خود را عملی کنند، این محل بحث و تردید است. یعنی میخواهم بگویم این طیف وجود دارد و در برخی مناصب هم حضور دارند اما اینکه چقدر گستردگی دارند محل بحث است.
من اینقدر اینها را در کلان کشور تاثیرگذار نمیبینم ولی این طرز تفکر وجود دارد مانند سایر تفکراتی که هستند. اصل موضوع را نباید مورد انکار قرار داد و حتی روی آن حساس بود و نگذاشت این طیفهای فکری نیتهای خود را عملی کنند...
مشکلی که در این مقطع زمانی داریم این است که مسئولان مختلف نظام اینقدر حساسیت لازم را نسبت به اینها تا الان به خرج ندادهاند و موضوع را جدی نگرفتهاند، باید از طریق آگاهسازی توجه آنها را جلب کرد که اینها جریانی غیرانقلابی هستند و باید با آنها برخورد کرد. حساسیت مسئولان هنوز تحریک نشده است اما اگر این حساسیت تحریک شود، با این روند هم برخورد صورت خواهد گرفت.»