راهنمای دریافت پروانه وانت بار شهری

گزارش بازرگانی، 240520،   4020927020

وانت بار شهری

کار با وانت بار یکی از مشاغلی است که خیلی‌ها به‌عنوان شغل اصلی یا دوم، از آن کسب درآمد می‌کنند. گرفتن مجوز از نهادهای مربوطه برای داشتن این شغل هم مثل سایر مشاغل، ضروری است. برای گرفتن پروانه وانت بار تهران باشید یا شهرستان، باید مراحل مشخصی را طی کنید. در این مقاله، آسان و خواندنی توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توانید برای گرفتن پروانه وانت بار اقدام کنید. همراه ما باشید.

پروانه فعالیت وانت بار با پروانه اشتغال وانت بار چه فرقی دارد؟

پیش از آنکه شرایط شما برای اشتغال به مشاغل مربوط به حمل‌ونقل بررسی شود و مجوز قانونی برای فعالیت یا اصطلاحا پروانه بگیرید، لازم است بررسی شود که آیا خودرویی که قرار است با آن کار کنید مجوز یا پروانه دارد یا خیر. شما هرچقدر راننده خوبی هم باشید یا شرایط کافی برای برعهده‌گرفتن شغل حمل‌ونقل را هم داشته باشید، باید قبلش مشخص شود که خودروی شما شرایط کار را دارد یا نه. به‌خاطر همین موضوع مهم، مالکان خودروهای ناوگان حمل‌ونقل، قبل از آنکه خودروی خود را وارد بازار کار در شهر کنند، باید پروانه فعالیت بگیرند. این پروانه فعالیت البته برای مدت‌زمان مشخصی صادر می‌شود.

مالکان کلیه ناوگان درون‌شهری برای فعالیت در شهر باید اطلاعات ناوگان خود را در سامانه مشخصی ثبت کرده و پس از دریافت کد رهگیری، به‌همراه مدارک مشخصی به شهرداری محل سکونت‌شان مراجعه کنند. این مدارک را کارشناسان شهرداری بررسی و در صورت تأیید، پروانه فعالیت برای آن خودرو صادر می‌کنند. این پروانه صرفا به نام مالک (اعم از شخص حقیقی یا حقوقی) صادر می‌شود. اعتبار این پروانه یک سال است و در صورت تغییرنکردن شرایط، پس ازگذشت این مدت قابل‌تمدید است.

در این مقاله می‌خواهیم درباره پروانه اشتغال وانت بار تهران و شهرستان صحبت کنیم یعنی درباره مدارک و مراحل لازم برای دریافت پروانه‌ای که به شخصی داده می‌شود که قرار است با خودرویی کار کند که قبلا پروانه فعالیت دریافت کرده است.

آیا گرفتن پروانه وانت بار ضروری است؟

پروانه وانت بار

پاسخ مشخص به این سؤال یک کلمه است: بله! اگر می‌خواهید با وانت با کار کنید، باید مثل هر شغل دیگری ابتدا پروانه اشتغال یا مجوز بگیرید. بدون داشتن این پروانه، مجاز به فعالیت و حمل‌ونقل بار نخواهید بود. اخذ این پروانه به مدارک و پرداخت هزینه نیاز دارد و مراحلی را هم باید طی کنید. از سوی دیگر، این پروانه دائمی نیست و پس از طی مدتی باید برای تمدید آن اقدام کنید. شما به این پروانه در هر صورت نیاز دارید؛ چه بخواهید خودتان به‌صورت آزاد با وانت در سطح شهر کار کنید، چه با کسب‌وکارهای مختلف همکاری کنید و چه در شرکت‌های باربری آنلاین ثبت‌نام کنید.

در ادامه، ابتدا شرایط و سپس مراحل دریافت پروانه وانت بار شهری را توضیح می‌دهیم.

شرایط دریافت پروانه وانت بار

برای دریافت پروانه اشتغال وانت بار باید این شرایط را داشته باشید:

  • مدرک حداقل گواهی پایان دوره ابتدایی (برای افراد بالای ۳۵ سال، تنها توانایی خواندن و نوشتن کفایت می‌کند)؛

  • کارت پایان خدمت یا گواهی اشتغال به تحصیل؛

  • دارا بودن گواهی‌نامه رانندگی مرتبط با وسیله نقلیه باربری؛

  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران (اتباع خارجی باید دارای مجوز رسمی کار در ایران باشند)؛

  • نداشتن سوءپیشینه مؤثر کیفری و محروم نبودن از حقوق اجتماعی؛

  • ارائه کارت سلامت و عدم اعتیاد به مواد مخدر؛

  • داشتن گواهی‌نامه شرکت در دوره‌های آموزشی کاربردی در حمل‌ونقل بار درون‌شهری و حومه؛

  • تحویل تعهدنامه حسن انجام کار متقاضی دریافت پروانه فعالیت ناوگان.

مراحل دریافت پروانه وانت بار

برای دریافت پروانه وانت بار تهران و شهرستان ابتدا باید در سامانه مدیریت مرکزی حمل‌ونقل درون‌شهری و حومه‌ای ثبت‌نام کنید وسپس به شهرداری محل سکونت‌تان مراجعه کنید.

مرحله اول: ثبت‌نام آنلاین

ثبت‌نام آنلاین

برای ثبت‌نام آنلاین در مرحله اول باید به سامانه مدیریت مرکزی حمل‌ونقل درون‌شهری و حومه‌ای به آدرس www.utcms.ir مراجعه و طبق تصویر بالا، در بخش صدور پروانه، قسمت پروانه اشتغال رانندگان را انتخاب کنید. در صفحه جدید، گزینه اول یعنی ثبت درخواست پروانه اشتغال را انتخاب کنید و با طی‌کردن مراحل آنلاین ثبت‌نام، طبق راهنما، کد رهگیری دریافت کنید.

مراحل ثبت‌نام در این سامانه ساده است ولی برای آشنایی بیشتر می‌توانید به آدرس www.aparat.com/v/amYzG مراجعه کنید و ویدئویی را که همین سامانه برای انجام مراحل ثبت‌نام آنلاین تهیه کرده‌ است، ببینید.

مدارک لازم برای ثبت‌نام آنلاین

حتما پیش از شروع مراحل ثبت‌نام آنلاین، اصل این مدارک را به‌صورت رنگی اسکن کرده و در هنگام بارگذاری تصاویر مدارک، آنها را بارگذاری کنید:

  • عکس پرسنلی راننده؛

  • پشت و رو گواهینامه رانندگی معتبر؛

  • مدرک پایان خدمت؛

  • کارت سلامت راننده (گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر)؛

  • گواهی عدم سوءپیشینه؛

  • تعهدنامه حسن انجام کار؛

نکته: رانندگان وانت بین شهری که دارای کارت هوشمند هستند می‌توانند کارت هوشمند خود را به‌جای کارت سلامت و گواهی عدم سوءپیشینه بارگذاری کنند.

مرحله دوم: مراجعه حضوری به شهرداری

پس از دریافت کد رهگیری، با دردست‌داشتن مدارک بالا ظرف سه ماه به شهرداری محل سکونت‌تان مراجعه کنید. مدارک شما را کارشناسان شهرداری بررسی می‌کنند و در صورت تأیید، پروانه اشتغال برای شما به‌عنوان راننده وانت بار تهران یا شهرستان صادر خواهد شد.

هزینه صدور پروانه وانت بار چقدر است؟

برای پرداخت هزینه صدور پروانه وانت بار به این جدول توجه کنید:

سخن آخر

در این مقاله درباره شرایط و مراحل دریافت پروانه اشتغال وانت بار شهری را توضیح دادیم. پیش از آنکه برای دریافت پروانه وانت بار اقدام کنید، این مقاله را حتما یک بار دیگر بخوانید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.