به گزارش الف؛ دولت آمریکا به تازگی از ابتکار خود جهت ایجاد یک ائتلاف دریایی در دریای سرخ با هدف مقابله با آنچه تهدیدات حوثی های یمنی علیه کشتیرانی بین المللی در تنگه باب المندب و دریای سرخ ادعا شده، خبر داده است. ائتلاف دریایی که به غیر از آمریکا، دولت هایی نظیر انگلیس، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا نیز در آن عضویت دارند.
البته آمریکایی ها در رابطه با هدفِ اعلامی خود از تشکیل ائتلاف مذکور، بار دیگر همچون سایر سیاستهایشان، راهِ فرافکنی را در پیش گرفته اند و حوثی های یمنی را به خطر انداختن جریان آزاد کشتیرانی و تجارت دریایی از مجرای دریای سرخ و تنگه باب المندب متهم کرده اند.
این در حالی است که جنبش انصار الله یمن به صراحت اعلام کرده که به کشتیرانی بین المللی احترام می گذارد و امنیتِ آن را تضمین می کند با این حال، با کشتی های رژیم صهیونیستی و یا وابسته به تجار صهیونیست و آنهایی که عازم اراضی اشغالی می شوند، برخورد می کند. با این همه، تحرکات مدت اخیر حوثی های یمنی، تا حد زیادی قدرت های غربی را به وحشت انداخته و هزینه های تداوم جنگ افروزی و جنایات رژیم اشغالگر قدس علیه مردم فلسطین در نوار غزه را نیز تا حد زیادی افزایش داده است.
در این رابطه، به طور خاص می توان به 3 دلیل و محرک اصلی و محوری که توضیح می دهند چرا جهان غرب و صهیونیست ها از قدرتنمایی انصار الله یمن در دریای سرخ به هراس افتاده اند، اشاره کرد.
اولا، باید توجه داشت که چیزی در حدود 12 درصد از کل تجارت جهانی و همچنین 30 درصد از ترافیک کانتینری دنیا، از مجرای دریای سرخ و تنگه باب المندب انجام می شود. موضوعی که در نوع خود، از اهمیت راهبردی مناطق مذکور حکایت دارد. در کنار این ها، این نکته نیز قابل توجه است که همزمان با تشدید تحرکات ضدصهیونیستی حوثی ها در دریای سرخ، قیمت نفت در بازارهای جهانی هم به نحو قابل توجهی افزایش یافته است.
البته شرکت های بیمه در حوزه تجارت و کشتیرانی بینالمللی نیز هزینه بیمه های خود برای کشتیهای مختلفی که از دریای سرخ می گذرند را تا دو برابر افزایش داده اند. در کنار همه این ها، باید توجه داشت که تنگه باب المندب، دریای سرخ و کانال سوئز، تا حد زیادی دسترسیِ کشتی هایی که از شرق دور می آیند و قصد دارند عازم دریای مدیترانه شوند را به نحو قابل ملاحظه ای، تسهیل می کنند و زمان سفرهای آن ها را کاهش میدهند. این در حالی است که در شرایط کنونی، شرکت های بزرگ کشتیرانی جهان نظیر مرسک، Hapag Lloyd، و MSC، از توقف فعالیت های خود در دریای سرخ خبر داده اند.
موضعی که عملا سب شده تا ان ها مجبور باشند قاره آفریقا را برای رسیدن به دریای مدیترانه دور بزنند و هزینههای سوخت، دستمزدِ پرسنل، و تعهدات تجاری آن ها به نحو قابل توجهی افزایش یابد. در این چهارچوب، تحرکات حوثی های یمنی علیه صهیونیست ها و جریان های بین المللی حامی آن ها که به نحوی فعال از نسلکشی مردم فلسطین در نوار غزه حمایت می کنند، آن ها را نیز به کنشگرانی تبدیل کرده که از تطویل و فرسایشی شدن جنگ مذکور به شدت آسیب می بینند.
نکته قابل تامل اینکه اقتصاد رژیم اشغالگر قدس تا 98 درصد به کشتیرانی از مجرای دریای سرخ و تنگه بابالمندب وابسته است و همین مساله سبب شده تا صهیونیست ها مجبور شوند در برخی معادلات راهبردی خود تجدیدنظر کنند.
دوم اینکه انصار الله یمن، با اقدامات و تحرکات خود در دریای سرخ، تا حد زیادی سیگنال و پالس ضعف آمریکا و رژیم صهیونیستی و دولت های غربی در قالب معادلات بین المللی را نیز مخابره می کند. به بیان ساده تر، انصار الله یمن به عنوان عضوی از محور مقاومت، علنا به این نکته اشاره می کند که دوران کدخدایی آمریکا در عرصه نظام بینالملل به پایان رسیده و آمریکایی ها و متحدان بین المللی آن ها دیگر نمی توانند بدون پرداختِ هزینه، هر اقدام و جنایتی را که می خواهند انجام دهند و در نهایت نیز به سلامت، معرکه را ترک کنند.
در واقع، تحرکات اخیر انصار الله یمن در دریای سرخ، نمود عینی این پیام به جهان غرب و صهیونیست ها است که دوران بزن و در رویِ آن ها تمام شده است و هر حرکت غلطِ آن ها، صورت حساب های سنگینی را برایشان صادر خواهد کرد.
و در نهایت سوم اینکه دولت های غربی در سال های اخیر با چالش های عدیده ای به ویژه درحوزه اقتصادی به دلایلی نظیر پاندمی کرونا و همچنین اوج گیری جنگ اوکراین رو به رو بوده اند. حال در این فضا، اینکه یکی از مجاری مهم کشتیرانی بین المللی که تا حد زیادی منافع اقتصادی آن ها را نیز تامین می کند، ناامن شود، میتواند ضربات مهلکی را به اقتصاد آن ها و تحرکاتشان در حوزه ژئوپلیتیکِ بین المللی وارد آورد.
در این رابطه، کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که تداوم ناامنی در دریای سرخ می تواند گزینه های نامطلوبی را برای به ویژه اروپایی ها در بحبوحه فصول سرد سال ایجاد کند. کما اینکه بسیاری از اندیشکده های اقتصادی معتقدند که وارد کنندگان انرژی در جهان، عمده بازیگران آسیب پذیر در نتیجه تحولات اخیر و جاری در دریای سرخ هستند. از این رو، انصار الله یمن نه تنها تداوم حمایت های غرب از جنایات صهیونیست ها در نوار غزه را پرهزینه کرده، بلکه خنجر سرخ خود را بر گلوی تجارت و اقتصاد قدرت های غربی گذاشته و در حال یادآوری این نکته به آن ها است که کریدورهای قدرت جهان در میدان عمل نیز در حال تغییر هستند.