خودروهایی که بدون تصادف جان می‌گیرند

  4021023015

اگر خودروسازی کشور اصلاح شود، علاوه بر کاهش قابل توجه تلفات بالا در تصادفات جاده‌ای، تلفات سالانه ۲۰ هزار نفری ناشی از آلودگی هوا نیز به‌شدت کاهش می‌یابد، چرا که معضل اصلی آلودگی هوا، (به جز کیفیت سوخت) مصرف بالای بنزین و احتراق ناقص در خودروها است.

خودروهایی که بدون تصادف جان می‌گیرند

به گزارش  تسنیم، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، هفدهم دی‌ماه در صحت علنی مجلس در سخنانی گفت: "من با بررسی دقیق و کاملاً مطلع می‌گویم در شهرها و کلانشهرها، به غیر از بحث نیروگاه‌ها، در طول سال 81 درصد مشکل اصلی آلودگی هوا ناشی از خودروها و موتورسیکلت‌ها و همچنین موضوع عدم استاندارد سوخت است."

قالیباف خاطرنشان کرد: "امروز در بحث نیروگاه ها حساسیت ایجاد شده اما بیشتر آلودگی شهرهای بزرگ مربوط به این بخش (خودروها و موتورسیکلت‌ها و سوخت غیراستاندارد) است و قانون را در این حوزه و از جمله در بحث رعایت استاندارد سوخت رعایت نمی کنیم."

درخصوص سهم بالای خودروها و موتورسیکلت‌ها در آلایندگی هوا، که رئیس مجلس شورای اسلامی آن‌را 81 درصد اعلام کرده، دو موضوع باید مدنظر قرار گیرد؛ اول نوع و میزان مصرف وسایل نقلیه و دوم کیفیت سوخت توزیعی است.

در موضوع نخست، خودروهای تولید داخل بر اساس نوع تکنولوژی به‌کار رفته، حتی در انواع صفر و جدید، مصارفی 2 تا 3 برابر استاندارد جهانی دارند. در این خصوص اخیرا جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به نقش خودروها در میزان بالای مصرف بنزین، با بیان اینکه "باید به سمت تولید خودرو مطابق با استانداردهای بین‌المللی حرکت کنیم"، گفت: "مصرف بنزین در کشور به صورت میانگین برابر با 116 میلیون لیتر در روز است که اگر خودروها با استاندارد بین‌المللی در کشور تولید می‌شد، مصرف بنزین در کشور 60 میلیون لیتر در روز بود و می‌توانستیم 50 میلیون لیتر در روز صادرات داشته باشیم."

وی افزود: "ناوگان حمل نقل عمومی هم فرسوده شده و مصرف آن بالا است؛ همچنین بررسی پیمایش کارت‌های سوخت نشان می‌دهد مصرف سوخت خودروهای جدید بالاست."

درواقع به گفته معاون وزیر نفت، به‌خاطر مصرف بالای بنزین خودروهای تولید داخل، روزانه بیش از 50 میلیون لیتر بنزین بیشتر در مقایسه با پیمایش ثابت با خودروهای استاندارد، سوزانده می‌شود؛ یعنی روزانه آلایندگی ناشی از احتراق 50 میلیون لیتر بنزین، به دلیل عدم التزام خودروسازان به تولید خودروی باکیفیت، به هوای کشور تحمیل می‌شود.

در موضوع دوم که کیفیت سوخت است، معاون وزیر نفت معتقد است که "نمونه‌هایی که سازمان حفاظت محیط زیست از بنزین توزیعی کشور گرفته و نمونه‌هایی که همکاران خودمان گرفته‌اند، نشان می‌دهد که توزیع بنزین در کشور بر اساس استاندارد یورو در حال انجام است و اکتان بنزین نیز بر اساس استاندارد ملی است."

به حداکثر مقدار مجاز تولید گازهای آلاینده تولیدی ناشی از احتراق خودروها بر حسب گرم بر کیلومتر  استاندارد آلایندگی یورو می‌گویند.  بحث استاندارد یورو که در اعلام معاون وزیر نفت وجود دارد، از استاندارد یورو 1 تا یورو 6 را می‌تواند شامل شود که هر کدام شاخص‌های متفاوتی دارند. اولین استاندارد وضع شده توسط اتحادیه اروپا استاندارد یورو 1 (Euro 1) در سال 1993 میلادی و جدیدترین آن، استاندارد یورو Euro 6 در سال 2019 میلادی است.

البته در ایران استانداردهای یورو 2 تا یورو 4 بیشتر مدنظر است که احتمالا منظور معاون وزیر نفت نیز باید این دو نوع استاندارد باشد.

بنزین شامل ترکیب 150 نوع مادۀ مختلف است که در اثر سوختن، بسیاری از این مواد به صورت گازها و ترکیبات شیمیایی مختلف وارد محیط می شوند. بنزین نامرغوب از مهم ترین دلایل آلودگی هوا است و همین امر موجب شده تا بعضی کشورها قوانین بسیار سختگیرانه ای در خصوص میزان آلاینده ها و کیفیت و مشخصات بنزین تولیدی وضع کنند.

همچنین طبق اعلام معاون وزیر نفت، اکتان بنزین تولیدی ایران بر اساس استاندارد ملی است که این استاندارد به شماره 4904 نشان می‌دهد بنزینی که توزیع می‌شود باید دارای حداقل عدد اکتان تحقیقی (RON) به میزان 95 و عدد اکتان موتوری (MON) به میزان 85 باشد.

طبق گفته معاون وزیر نفت، این استاندارد هم‌اکنون در مورد بنزین توزیعی رعایت می‌شود که البته طبق قانون، سازمان حفاظت محیط زیست باید نسبت به نظارت بر اجرای استاندارد ملی در بخش بنزین توزیعی اقدام کند.

همچنین طبق استاندارد ملی ایران، حداکثر میزان الفین‌ها در بنزین 18درصد، آروماتیک‌ها 35درصد و بنزن یک درصد مجاز است. از سوی دیگر، مقدار حداکثر مجاز گوگرد در بنزین 50 PPM و مقدار سرب 0.005 گرم بر لیتر است.

اگر میزان الفین‌ها، آروماتیک‌ها، بنزن و گوگرد در بنزین توزیعی از مقادیر استاندارد فراتر رود، آلایندگی ناشی از سوختن بنزین (روزانه به طور متوسط 116 میلیون لیتر در ایران در سال 1402) از ابعاد مختلف افزایش می‌یابد و اگر عدد اکتان بنزین از مقادیر استاندارد کاهش یابد، موضوع احتراق ناقص صورت می‌گیرد که علاوه بر صدمه زدن به خودرو، به تشدید آلایندگی هوا منجر می‌شود.

مسئله احتراق ناقص همچنین می‌تواند ناشی از تکنولوژی پایین خودروهای تولیدی باشد، در برخی خودروهای تولید داخل، اساسا تفاوت محسوسی بین سوخت مصرفی (با استاندادر یورو 5 یا یورو 2) در میزان آلودگی وجود ندارد. چرا که تکنولوژی پایین تولید سیستم احتراق خودرو موجب شده تا احتراق ناقص صورت گیرد و هیدروکربون نسوخته وارد هوا شود، که یکی از دلایل پرمصرفی خودروهای تولید داخل همین مسئله است.

در واقع اگر صنعت خودروسازی کشور اصلاح شود یا خودروهای خارجی استاندارد جای خودروهای تولید داخل بی‌کیفیت را بگیرند، علاوه بر کاهش قابل توجه تلفات 20 هزار نفری در تصادفات جاده‌ای، تلفات سالانه 20 هزار نفری ناشی از آلودگی هوا نیز به‌شدت کاهش می‌یابد، چرا که اساسا معضل اصلی آلودگی هوا، (به جز کیفیت سوخت) مصرف بالای بنزین و احتراق ناقص در خودروها است.

yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. چند نکته در باره یک توافق راهبردی

  2. اطلاعیه قوه قضاییه درباره قاضی حسینعلی نیری

  3. چرا ترامپ با اروپا در افتاده است؟!

  4. عبدالعلی زاده: آماده مذاکره مستقیم با آمریکا هستیم/ شاید ۲ تا ۳ ماه بعد از شروع مذاکرات به توافق برسیم/آمریکا می تواند در ایران سرمایه گذاری کند

  5. روسیه جنگنده فرانسه را با «اس ۴۰۰» هدف گرفت

  6. انتقاد تند کیهان از برخی واکنش‌ها به خودکشی ابراهیم نبوی/ جرزنی بعد از قدرت

  7. ۲ قاضی در دیوان عالی کل کشور مورد سو قصد قرار گرفتند/ ضارب خودکشی کرد

  8. پنج اصل برای موفقیت مذاکرات آمریکا با ایران

  9. ظریف: شب قبل از ملاقات دولت با رهبر انقلاب، تماس گرفتند و گفتند بیا، گفتم من نمی‌آیم، تکلیف من را معلوم کنید!/ گفتند با استعفای تو مخالفت می‌شود

  10. ستادکل اظهارات اخیر پیرامون سقوط بالگرد شهید رئیسی را رد کرد

  11. نامه مهم ربیعی به رییس جمهور: ما به اصلاحات سخت اقتصادی نیاز داریم

  12. پزشکیان: باید باور کنیم که می‌توانیم

  13. مجری شبکه من‌وتو: تعطیلی این شبکه برای ایرانیان پشیزی ارزش نداشت | جواد خیابانی را به مزدک میرزایی ترجیح می‌دهم

  14. پزشکیان برای حداد عادل حکم زد

  15. واکنش احمد زیدآبادی به ترور «مقیسه» و «رازینی»

  16. رفیقدوست: خیلی از نفوذی ها دستگیر شدند/ اگر به سوریه نمی رفتیم باید در زعفرانیه با داعش می‌جنگیدیم

  17. محسنی‌اژه‌ای: شهیدان رازینی و مقیسه از خدمتگزاران حقیقی مردم بودند

پربحث‌های هفته

  1. تمرین کشت بادمجان !

  2. جاه‌طلبی هسته‌ای عربستانی‌ها: اورانیوم را غنی‌سازی می‌کنیم/ زنگ خطر برای ایران به صدا درآمد؟

  3. مسلمانی ما و نامسلمانی آنها!

  4. تاکید عبدی بر گران‌کردن قیمت سوخت/ دلایل مخالفت برخی با FATF چیست؟/ هشدار تند نبویان به پزشکیان

  5. سخنان کوچک‌زاده در مجلس

  6. اطلاعیه قوه قضاییه درباره قاضی حسینعلی نیری

  7. چند نکته در باره یک توافق راهبردی

  8. جلیلی: دولت شهید رئیسی بدون FATF نفت فروخت و واکسن خرید  

  9. تلاش برای ترمیم زخمی که دولت احمدی‌نژاد بر جای گذاشت

  10. چرا ترامپ با اروپا در افتاده است؟!

  11. لطفا جوگیر نشوید!

  12. هشدار «کسینجر» درباره کدخدا!

  13. وقتی حجاب از میان برود، سایر مرزهای اخلاقی فرو خواهد ریخت

  14. راه حل‌های طلایی برای ناترازی برق

  15. اف ای تی اف؛ بد فهمی یا بهانه؟! / انتقال پايتخت از تهران؛ غلط و غيرمعقول/ پایان دیپلماسی یکسویه با روسیه

  16. ظریف: داخل یک سکوی سانتریفیوژ خریداری شده در سازمان انرژی اتمی مواد منفجره بود

  17. فرمانِ امام علی(ع) برای تنبیه و تشهیرِ کارگزارِ خائن

  18. واکنش رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس به سخنان علم‌الهدی/ پیام مهم سپاه به دوستان و دشمنان/ سلبریتی‌نماهایی که بویی از فرهنگ نبرده‌اند

  19. هم فرصت، هم تهدید!

  20. عبدالعلی زاده: آماده مذاکره مستقیم با آمریکا هستیم/ شاید ۲ تا ۳ ماه بعد از شروع مذاکرات به توافق برسیم/آمریکا می تواند در ایران سرمایه گذاری کند

  21. بیانیه سپاه پاسداران در پی توافق آتش‌بس در غزه  

  22. مخالفت سردار کوثری با پیوستن ایران به FATF

  23. رئیس‌جمهور تاجیکستان به افتخار پزشکیان فرودگاه را گلباران کرد

  24. پاسخ قالیباف به فریاد و ناسزای یک نماینده؛ روی مواضع اصولی خود ایستاده‌ایم

  25. نامه ۱۲۰ نماینده مجلس به آملی‌لاریجانی: FATF هیچ فایده‌ای نداشته و راه‌های دورزدن تحریم را می‌بندد

آخرین عناوین