چرا دستور رئیس‌جمهور را اجرا نمی‌کنید؟!

فاطمه یاری، دکتری اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، گروه اقتصادی الف،   4021025012 ۷۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا دستور رئیس‌جمهور را اجرا نمی‌کنید؟!

علی​رغم دستور اخیر رئیس ​جمهور مبنی بر پرداخت فوری تسهیلات ازدواج، بانک​ها به بهانه کمبود منابع مالی، همچنان بیش از 268 هزار نفر از متقاضیان را در صف دریافت وام، معطل کرده‌اند. در حالی که برای پرداخت آنی وام به همه ثبت‌نام‌کنندگان، به کمتر از 58 همت (3 درصد منابع موجود) نیاز است.

طبق برآورد​ها‌ی صورت گرفته بر اساس داده ​های سال 1401 بانک مرکزی و 1400 وزارت راه و شهرسازی، میانگین مبلغ رهن مسکن 60 متری در تابستان 1402 برای تهران 284 میلیون تومان و در سایر شهرستان​ها 73 میلیون تومان بوده است. همچنین هزینه تهیه 60 قلم از ملزومات اولیه زندگی طبق قیمت​های فروشگاه آنلاین دیجی ​کالا با الگوی مرتب ​سازی ارزان​ترین، پرفروش​ترین و در گروه پرفروش​ها گران​ترین، به ترتیب 34، 67 و 103 میلیون تومان تخمین زده شده است. بر این اساس، حتی با وجود شرایط تورمی ایران، مبلغ تسهیلات ازدواج حداقل جهت تامین کالاهای ضروری و اجاره مسکن زوج​های جوان کفایت می ​کند و می ​تواند از دغدغه خانواده ​ها برای سر و سامان دادن به زندگی فرزندانشان بکاهد.  

با وجود اینکه جهت حمایت موثر از فرآیند تشکیل خانواده مقتضی است پرداخت تسهیلات ازدواج تسهیل و تسریع گردد، متقاضیان از انتظار در صف وام ازدواج گله‌مند هستند. طبق آخرین اعلام اداره اعتبارات بانک مرکزی تا 19 دی ماه 1402 بیش از 268 هزار نفر در صف دریافت تسهیلات ازدواج قرار گرفته اند.  در تیرماه 1402، رئیس بانک مرکزی توسط رئیس​جمهور مکلف شد که تا پایان تابستان صف وام ازدواج را به صفر برساند؛ اما با وجود گذشت چند ماه از موعد مقرر، همچنان این صف پابرجاست.  

 تعلل بانک​ها در زمینه پرداخت وام ازدواج موجب کاهش اثربخشی این سیاست می ​شود. همچنین بسیاری از جوانان را نسبت به کارآمدی این مشوق دچار شک و تردید می ​کند و موجب می​ شود برخی زوج​ها به دلیل مشکلات اقتصادی دیرتر زندگی مشترکشان را شروع کنند.

بهانه کمبود منابع، پایه استدلالی محکمی ندارد!

درحالی​که مدیران شبکه بانکی همواره کمبود منابع را دلیل اجرا نشدن دستور ازدواجی رئیس جمهور عنوان می ​کنند؛ طبق گزارش بانک مرکزی تا پایان شهریور امسال، منابع موجود در حساب​های جاری و پس انداز قرض الحسنه شبکه بانکی، به عنوان منابع اصلی وام ازدواج،  در مجموع بیش از 2250 همت اعلام شده است که نسبت به آذرماه سال گذشته 500 همت افزایش یافته است.

برای پرداخت به 268 هزار نفر متقاضی تا 19 دی‌ماه، حتی با لحاظ میانگین مبلغ 215 میلیونی وام ازدواج در سال 1402، کمتر از 58 همت نیاز است. رقمی که کمتر از 3 درصد منابع فعلی موجود در سپرده ​های جاری و پس انداز قرض الحسنه است. بنابراین عدم پرداخت فوری این وام به بهانه کمبود منابع، پایه استدلالی محکمی ندارد!

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۵۵۶۱۰۰۹:۰۴:۱۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
وام فرزندآوری رو هم بدن. بچه من شد یک سالش
ناشناس۳۳۵۵۶۵۳۰۹:۴۵:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
از ریاست محترم رییس جمهور درخواست میشود مدیران بانکی که از ابتدای تاسیس تا حالا تعویض نشده اند و در زمینه مسکن ملی و وام ازدواج مشارکتی نداشته اند را برکنار کنند تخلفات بسیار سنگین دیگری هم در حوزه های مختلف وجود دارد که با بررسی و پبگیری مشخص میشود
ناشناس۳۳۵۵۷۵۱۱۱:۰۱:۳۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
جسارت نباشد اما از روی تجربه نظر بنده این است که معمولا کسانی این مدل حرف را مطرح می‌کنند که خودشان برای جایگاهی دندان تیز کرده اند. در نهایت اتفاقی که در سطح آن سازمان هم می‌افتد مطلوب نیست بلکه هزار برابر بدتر است. حالا خدایا این چه بلاییست که ما گیر آن افتادیم! خدایا به کجا پناه بریم از شر اینان! عوض نکنیم یک بدبختیست و عوض بکنیم دوصد بدبختی دیگر است.
نادر۳۳۵۵۸۰۱۱۱:۲۹:۳۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
منابع قرض‌الحسنه که آسمون نمیاد، قبل از حمایت خانواده و ازدواج ،حق ان هست که این منابع رو تامین کرده و هزاران برنامه اقتصادی و تولیدی و کسب و کار و معیشت مردم که اولویت دارند. اقتصاد کلان و بخش بانکی رو با یک جمع و تفریق ساده که نمیشه تحلیل کرد.
ناشناس۳۳۵۶۲۹۸۱۷:۲۹:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
در همین بانک یاد شده هستید یا بانک دیگر
ناشناس۳۳۵۶۴۵۰۱۹:۴۹:۰۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
نردبان این جهان ما و منیست عاقبت این نردبان افتادنیست
ناشناس۳۳۵۶۲۷۲۱۷:۰۶:۴۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
لطفا از بازرس ویژه خود بخواهید یک گزارش جامع از بانک پاسارگاد خدمت شما بدهند
ناشناس۳۳۵۶۲۹۳۱۷:۲۶:۳۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
ای قوه قضایی اقدام انقلابی بررسی کنید چرا برخی مدیران بانکی از بدهکاران کلان بانکی به قوه قضاییه شکایت نمی کنند
ناشناس۳۳۵۶۴۵۳۱۹:۵۲:۵۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
ادغام بانک ها را در دستور ویژه کار قرار دهید
ناشناس۳۳۵۵۷۶۱۱۱:۰۷:۳۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
بنابراین عدم پرداخت فوری این وام به بهانه کمبود منابع، پایه استدلالی محکمی ندارد!
ناشناس۳۳۵۵۸۶۷۱۲:۰۷:۲۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
در دولت قبل وامهای چند صد میلیاردی به نور چشمی ها پرداخت می شد اما در 2 ساله گذشته افراد عادی بسیار زیادی وامهای 100 و 200 میلیونی دریافت کردند.
ناشناس۳۳۵۶۲۹۵۱۷:۲۷:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
وام های کلان بانکی که همه تبدیل بع معوقات کلان بانکی شده
ناشناس۳۳۵۶۰۴۰۱۴:۰۶:۱۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
تا وقتی همه مشکلات کشور(ازدواج،فرزند‌‌آوری،ودیعه مسکن ، نوسازی بافت فرسوده ،اشتغالزایی و ....)را بخواهند از طریق وام بانکی و مسکن موقتی حل کنند غیر از بدهکار کردن مردم دردی دوا نمیشه راه حل این کارها ایجاد رفاه اجتماعی از طریق توسعه اقتصادی و داشتن رابطه خوب و منطقی با دنیاست بطوریکه کسی برای اداره زندگیش محتاج وام نباشه وگرنه تو کدوم کشوری بانک‌ها رو مجبور به پرداخت چنین وام‌هایی میکنند.
ناشناس۳۳۵۷۱۱۰۱۰:۱۳:۵۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
مردمی که تا خرخره در قرض و قسط باشند ارزوی هر دولت فشلی است
ناشناس۳۳۵۵۶۱۱۰۹:۰۴:۵۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
البته باید عنایت فرمایید که شیوه مدیریت در قوه مجریه با قوه قضائیه فرق دارد در قوه قضائیه میشه دستور داد که مثلا فلان فرد مجازات شود یا پرونده اش سریع بررسی شود در قوه مجریه باید موانع را طرف بررسی کند درآمد زایی کند و شیوه دستوری و فرمان دادم و امر کردم جواب نمیده کشور با کمبود منابع روبرو است و صحبت بانکها درسته بر خلاف تصور بانک منبع لایزال و نامتناهی پول نیست دولت جناب آقای رئیسی تا کنون اقدامی در جهت منابع زایی برای کشور نکرده و از مردم در بازار بپرسید وضع راکد است و حقوق بگیرها هم حقوقی متناسب با تورم دریافت نمی کنند اگر ایشان و تیم ایشان اعتقاد دارد که منابع هست اول حقوق ها را متناسب با تورم افزایش دهد تورم را هم که نتوانست کنترل نماید
ناشناس۳۳۵۵۶۶۹۱۰:۱۰:۵۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
در قوه قضاییه هم باید پاسخگو بود و قاضی یک مقام مستقل است .
ناشناس۳۳۵۵۶۷۰۱۰:۱۱:۲۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
پس چطور بانکها می‌توانند به کارمندان خودشان وام های خیلی خوبی بدهند؟ ولی وام ازدواج نمی توانند به جوانان بدهند
ناشناس۳۳۵۵۷۰۰۱۰:۲۷:۱۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
نسبت به تعویض تعداد زیادی از مدیران بانکی که سالیان دراز است در بانک ها چنبره زده اند اقدامات لازم را بنمایید
ناشناس۳۳۵۵۷۵۳۱۱:۰۲:۵۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
مشکلات با دستور حل نمیشه
ناشناس۳۳۵۵۶۱۳۰۹:۰۶:۵۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
منصب ریاست جمهوری با منصب قضاوت فرق فراوان دارد،آقای رئیس جمهور هنوز فکر می‌کند که یک قاضی است و تند تند دستورات غیر قابل اجرا می‌دهد
ناشناس۳۳۵۵۶۱۴۰۹:۰۸:۱۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
چرا اجرا نمی‌کنن؟ خب چون وقتی اجرا نمی‌کنن، اتفاقی نمی‌افته.
ناشناس۳۳۵۵۶۲۲۰۹:۱۴:۵۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
دستوری که بر اساس کار کارشناسی نباشه حتی اگر از طرف رییس جمهور باشه قابل اجرا نیست.
موسی فرخی۳۳۵۵۷۲۸۱۰:۴۵:۱۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
اتفاقا کار کارشناسی شده هست و داده‌ها نشون میده کوتاهی از شبکه بانکی هست وگرنه منابع با میزان مورد نیاز قابل قیاس نیست! شبکه بانکی ذینفع هست بخاطر همین می‌ناله!
ناشناس۳۳۵۵۷۲۹۱۰:۴۶:۱۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
کارشناسی شده اما زور مافیا به دولت رئیسی میچربه اگه دولت (به‌معنای‌عام) میخواد مردم به آرامش و رفاه نسبی برسن فقط باید چندتا از گردن کلفت‌های مافیا در بخش‌های گوناگون اقتصادی وارداتی صادراتی معدنی تولیدی تجاری بازرگانی و کانی رو اعدام کنه
ناشناس۳۳۵۶۰۳۱۱۴:۰۲:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
دست مرعشی‌ها و جهانگیری‌ها و فریدون‌ها و نعمت‌زاده‌ها و زنگنه‌ها و رفیقدوست‌ها و... رو باید از اقتصاد و تولید و معیشت این ملت قطع کرد
ناشناس۳۳۵۶۱۹۸۱۶:۰۰:۴۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
مشکل اصلی اینجاست که دستورها فقط در حالت دستور باقی میمانند و دستور دهنده پی گیر اجرای آنها نیست.
ناشناس۳۳۵۵۷۶۸۱۱:۰۹:۴۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
از کی تا حالا وام دادن شده غیر کارشناسی؟!!!
ناشناس۳۳۵۵۶۲۴۰۹:۱۹:۰۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
فقط این نیست خودروسازی داره علناً با دولت و مردم دشمنی میکنه بازار ارز داره ساز خودشو میزنه فولاد و مس و پتروشمی هم همینطور اقتصاد دست طیف مخالف هست و هرگاه لازم بدونن فشار میارن البته همیشه لازم میدونن _____ دولت رئیسی متاسفانه قاطعیت لازم رو نداره
ناشناس۳۳۵۵۹۴۵۱۳:۰۷:۵۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
خودرو سازان با دولت دشمنی ندارند.
ناشناس۳۳۵۶۰۵۸۱۴:۱۲:۲۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
سیاست گذار نرخ مواد اولیه که داخلی هست ریالی حساب کنند با خودرو ساز یا سیاست گذار قیمت کارخانه را سرکوب نکنند وقتی نمی خواهند مواد اولیه را ریالی کنند و دلاری باشد اما خودرو تمام شده ریالی!
ناشناس۳۳۵۵۶۳۴۰۹:۲۶:۵۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
اگر 4 تا از این مدیر عامل ها به خاطر ترک فعل مجازات سخت کنید آن وقت حساب کار دست بقیه می آیدو دیگر نیازی به بازرسی هم نیست و خودکار خودشان می دهند و نه برای کارهای دیگر ازجمله دلالی
ناشناس۳۳۵۵۶۴۲۰۹:۳۶:۵۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
به دلیل ضعف مفرط بانک مرکزی می باشد. پسر بنده برای دریافت وام ازداواج به بانک پاسارگاد مراجعه کرد بوده ایرادهای بی خودی گرفته و بعد از یک ماهه معطلی که مدارک را تکمیل نموده و تعویض چندین ضامن یکدفعه درخواست را لغو نموده به سامانه ازدواج عودت دادند . چون ستاد بانک پاسارگاد دستور داده که هیچگونه وام ازدواجی توسط شعب پرداخت نگردد چون تسهیلات قرض الحسنه را فقط به کارکنان خود پرداخت می نماید اگه بانک مرکزی با قدرت برخورد کند ببیند مثلا بانکی مانندپاسارگاد تعدا کمی وام ازدواج داده اعتبار بانک را به شدت کاهش داده و از یکسری اختیاراتی که دارد بانکها را کنترل نماید و اجازه خلق پول از هیچ و خلق پول مبتنی بر ذخیره جزیی را ندهد به نظر بنده آقای رییس جمهور ابتدا باید برخورد شدید با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دارایی نماید که بسیاری از بانکها که وزیر دارایی رییس مجمع آن می باشد و سپس به بانکهای شبه دولتی نیز اجازه فعالیت ندهد و قانونی برخورد شدید نماید. اگه واقعا دنبال کمک به جوانان می باشند.
ناشناس۳۳۵۵۶۸۷۱۰:۲۱:۰۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها را برای مدیران بانکی اجرایی کنید
ناشناس۳۳۵۵۹۱۹۱۲:۵۱:۵۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
دقیقا دختر من هم وام ازدواجش افتاد به پاسارگاد ،اینقدر از ضامن ایرادگرفتن که قوی نیست وضعیف است وبعد حذف کردن وبلاخره بعد اشش ماه از بانک شهر گرفت.
ناشناس۳۳۵۶۰۵۴۱۴:۱۲:۰۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
تمام بانک های دولتی و خصوصی و موسسات مالی را ملزم کنید تبلیغات قرض الحسنه انجام داده و از پول هایی که در این حساب ها جمع میشود وام های قرض الحسنه بدهند الان چندین سال است بسیاری از بانکدها و موسسات تبلیغات قرض الحسنه را کنار گذاشته و حساب های انحرافی که ماهیت قرض الحسنه ندارد و تعهد وام قرض الحسنه ندارد تبلیغ میکنند و تازه تعدادی از بانک ها اصلا حسابی با ماهیت قرض الحسنه ندارند که باید بانک مرکزی آنها را ملزم کند سر فصل حساب های قرض الحسنه را ایجاد و تبلیغات قرض الحسنه را بنمایند.
ناشناس۳۳۵۵۶۴۴۰۹:۳۷:۵۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
بانکها اینقدر منابع دارند که به همه وام قرض الحسنه بدهند ؟
عبدالله۳۳۵۵۶۴۵۰۹:۳۸:۳۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
چون تا همین الان هم که دستورات ایشان را اجرا کرده اند، غیر از تورم و رکود دستاورد دیگری نداشته است! البته اگر فساد اقتصادی را کنار بگذاریم
ناشناس۳۳۵۵۶۴۶۰۹:۳۸:۵۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
اقای ریسی اقتصاد دستوری نیست با انشاله ماشاله حل نمشود.
ناشناس۳۳۵۶۰۳۶۱۴:۰۳:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
اینو به مدیران بانک ها بگو که دستور میدن به یقه سفیدها میلیارد میلیارد وبه کارمندان خودشون چندصدمیلیون وام باسود پایین بدن
ناشناس۳۳۵۵۶۷۴۱۰:۱۲:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
آقای رییسی اگر دستورت شمارا اجرا نمیکنند دلیل دارد. اگر دلیلشان منطقی است. چه بهتر ولی اگر پشت گوش می اندازند. شما اگر یکی از آن افراد گستاخ را علنا مجازات کنید. برای دیگر پشت گوش اندازها جای بسی عبرت خواهد شد.
ناشناس۳۳۵۵۶۹۱۱۰:۲۲:۳۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
بانک ها پول برای پرداخت به بخش صنعت و تولید ندارند بزودی رکود تولید هم اتفاق میافتاد دولت فکر می کند با کنترل نقدینکی تورم کاهش میابد اما بدون رشد تولید و رشد اقتصادی کاهش تورم نخواهیم داشت کنترل نقدینکی و کنترل نرخ ارز مسکن بسیار کوتاه مدت هستند که دوام نخواهد داشت نیاز به سرمایه گذاری در زیر ساخت ها در صنعت و تولید بشدت حس می شود در حالی که در سال‌های اخیر ابن شاخص بشدت نزولی بوده است
ناشناس۳۳۵۵۶۹۳۱۰:۲۳:۱۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
مدیریت علم می خواهد !!
ارادتمند اصغر !۳۳۵۵۶۹۵۱۰:۲۵:۱۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
افزايش تعرفه هاي پزشكي ٤٦ درصد اما افزايش حقوق ها ٢٠ درصد -- كه آن ٢٠ درصد فعلاً نه به دار است نه به بار ، عينهو پاندول ساعت كه دائم در نوسان است هر كسي چيزي مي گويد -- اميد است در اين مقوله -- افزايش وحشتناك تعرفه هاي پزشكي -- جناب رييس جمهور هم « دستوري » صادر كنند !! زياده جسارت است اصغر زاده !
ناشناس۳۳۵۵۷۰۹۱۰:۳۰:۰۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
جناب آقای رئیس جمهور الان 5ماه هست که مدارک بردیم ضامن بردیم چک دادیم منتظر ریختن وام هستیم .3ماه هم تو صف نوبت بودیم .چرا پرداخت نمیشه .از این که حرف شما براشون بی اهمیته .اگر مجازات داشته باشه اینجوری پشت گوش نمی اندازن والا زندگیمون رو هواست الان میشه سال جدید ما چی کار کنیم .والا خسته شدیم
بهروز۳۳۵۵۷۲۱۱۰:۳۵:۴۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
مدیران میانی بانک ها بیشتر از طیف خاصی هستند ودر حرف از رئیس جمهور حرف شنوی دارند ولی در عمل کارخودشان راانجام می دهند وهیچ اهمیتی به این حرف ها نمی دهند وباهم هماهنگ هستند ومدیران رده بالای بانکی هیچ کنترلی درتصمیمات اینها ندارند
ناشناس۳۳۵۵۷۲۲۱۰:۳۷:۵۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
آقای رئیس جمهور مدیران بانک ها دیگه حرف شما رو نمی خونن.. حالا چرا مدیران رو عوض نمی کنید جای سواله..
ناشناس۳۳۵۵۸۲۴۱۱:۴۸:۱۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
وقتی رئیس جمهور دستورات غیر قابل اجرا بدهد چه انتظاری از مدیران دارید؟
صمصام۳۳۵۵۷۳۰۱۰:۴۷:۱۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
یا بانکها دروغ میگویند یا آقای رییس جمهور از وضعیت بانکها اطلاع ندارند
ناشناس۳۳۵۵۷۴۷۱۰:۵۹:۲۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
هر مدیری در هر سطحی وقتی بر امور زیر مجموعه تسلط واشراف نداشته باشه و سر سوزنی هم قاطعیت وجدیت ودلسوزی واقعی هم در کار نباشه میشه دقیقا همین
سعید۳۳۵۵۷۵۷۱۱:۰۶:۳۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
آقای رییس جمهور این امور دستوری نیست باید ردیف اعتبار در بودجه بگذارید و در قالب وجوه هدایت شده با نکها را مجبور به توزیع آن کنید بانک نمی تواند منابع خود را بذل و بخشش کند.
فاطمه یاری۳۳۵۶۳۹۲۱۹:۰۴:۴۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
محل پرداخت تسهیلات ازدواج در بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ و ماده ۶۸ قانون حمایت از خانواده موجودی حساب‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه تعیین شده است. جسارتا از کی تا حالا پول موجود مردم در حساب‌های قرض‌الحسنه شده منابع خود بانک‌ها؟
ناشناس۳۳۵۵۷۷۳۱۱:۱۳:۳۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
وقتی مبنای فعالیت ها علمی نیست! وقتی اصلا توجهی به سرمایه اجتماعی ندارند شما هی دستور بده
DAYANI۳۳۵۵۷۸۴۱۱:۲۱:۲۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
چرا بانکه بیایند وام ازدواج بدهند که درآمد کمتری برایشان میاورد. کار اقتصادی منطق خودش را دارد.
ناشناس۳۳۵۵۸۰۲۱۱:۳۰:۱۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
حتما زور بانک‌ها بیشتره از قدیم الایام می‌گفتند هرکه پول داره زورش بیشتر. مشکل اقتصاد و میعشت و ازدواج و... کی با فرمان و دستور حل شده. را ه حل میخواد.
ناشناس۳۳۵۵۸۲۰۱۱:۴۶:۳۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
اگر دولت واقعا قصد تشویق جوانان به ازدواج و فرزند آوری دارد بهتر است از منابع خودش مایه بگذارد و بیش از این بانک ها را نا تراز نکند. مثلا آیا دولت حاضر است قبض آب و برق این گروه از مردم را برای یکسال رایگان کند؟ چرا نمی کند؟ چون می داند که هزینه های آن خیلی بیش از منافع آن است. نا تراز کردن بیشتر بانک ها مخصوصا آنها که دارای سهامدار خصوصی هستند همین اثر را دارد.
ناشناس۳۳۵۵۸۹۴۱۲:۳۳:۲۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
پرداخت وام برای امور غیر تولیدی تورم زاست اگر کسی پول و شغل ندارد برای چی میخواد ازدواج کند.
ناشناس۳۳۵۵۹۲۴۱۲:۵۳:۲۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
1- زیاد دستور می دهد 2- بعضا مواردی است که اصلا نیاز به دستور ندارد و جز وظایف اولیه دستگاههای مخاطب است3- دستورات با امکانات موجود و پتانسیل ها همخوانی ندارد(سنگ بزرگ نشانه نزدن است)4- تعداد زیادی از قولهایی که شخصا داده به ثمر نرسیده پس از دیگران نمی تواند توقع شق القمر داشته باشد.5- کشور را نمی توان با دستور اداره کرد بلکه با قانون، برنامه و ضابطه کار پیش می رود با دستور تورم کاهش پیدا نمی کند، اشتغال ایجاد نمی شود، فساد کنترل نمی شود...
ناشناس۳۳۵۵۹۶۶۱۳:۲۳:۴۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
بنظر من وام ازدواج برا خانوادهای ضعیف باید ۳۰۰میلیون باشه .
ناشناس۳۳۵۶۰۱۸۱۳:۵۳:۴۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
یا دستوری که رییس جمهور صادر کرده اجرایی نیست یا اجرایی است اما توانایی ایجاد محملی برای اعمال اجرایش را ندارد .
ناشناس۳۳۵۶۰۴۳۱۴:۰۷:۱۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
بعضی.. طوری میگن چرابانک ها وامی بدن که براشون صرفه اقتصادی نداره که انگار قراره ازجیب خودشون به ملت بی نوا وام بدن!
ناشناس۳۳۵۶۰۶۴۱۴:۱۴:۴۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
فکر میکنم تخصص و فهم مسایل پیچیده فنی هم دخیل باشد ولی مهمتر از هر چیزی سیستم است سیستم باید کارا باشد.
اصغر۳۳۵۶۰۸۴۱۴:۲۸:۱۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
چون در کشور ما شایسته سالاری نیست افراد براساس حزب بازی روی کار امده اند
ارمین۳۳۵۶۰۹۸۱۴:۳۶:۵۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
اقای ریس جمهور گاهی یه جوری صحبت میکنن ادم فکر میکنه ایشون تو کره مریخ هستند و جزو اوپوزسیون یا هنوز فکر میکنند در زمان تبلیغات انتخاباتی هستند ماشین مسکن نون گوشت همه چی داره سر به فلک میکشه
تارا۳۳۵۶۱۰۶۱۴:۴۵:۳۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
مدیران متخلف بانکها باید عوض شوند.
ناشناس۳۳۵۶۱۳۱۱۵:۰۵:۰۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
دستور رییس جمهور آدم بیاد اول مهر می اندازد مدارس شهریه میگیرن از طرفی دولت و وزیر میگن اگر کسی شهریه بگیرد برخورد میکنیم .
عمار .۳۳۵۶۱۹۱۱۵:۵۵:۵۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
به نام خداوند جان و خرد : علت اینکه مدیران مسولان در امورات مختلف به دستورات مختلف ریاست جمهوری محترم جناب آقای رییسی عمل نمی کنند این است که ایشان باید در همان اول ورودشان به سمت پست ریاست جمهوری از صفر تا صد مدیران مقامات مسولانی که با منویات ایشان موافق هستند و ایشان را از هر حیث لحاظ قلوبشان دارند و به ایشان رای داده اند و ایشان را واقعاً دوست دارند و گوش به فرمان مطیع ایشان هستند بر سر کار پستهای مختلف مملکتی قرار می دادند نه اینکه از مدیران مسولان مقامات مملکتی ریس جمهوری قبلی استفاده کنند خب مشخص است چیدمان ایشان وقتی از خودیهای ایشان نباشند در همه امورات که به آنان محول شده کار شکنی و نافرمانی می کنند و ایجاد نارضایتی برای مردم می کنند.
ناشناس۳۳۵۶۱۷۴۱۵:۴۱:۳۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
اگر فقط ۴ تا مدیر بانکی متخلف مجازات بشن ماست بقیه شون کیسه میشه....
ناشناس۳۳۵۶۲۱۰۱۶:۱۳:۲۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
فعلا پول‌های ملت ایران مصرف کارهای دیگه میشه و مردم اصلا مهم نیستند.
ناشناس۳۳۵۶۲۱۶۱۶:۱۷:۲۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
منابع بانکها مربوط به مردم است نه دولت . دوم : ایا کسی سراغ دارید حساب قرص الحسنه تو بانک افتتاح کند که بانک از ان محل وام ازدواج دهد . سوم : منابع جاری که بانک بابت ان سودی نمیدهد اسمش جاری است یعنی هر لحظه صاحب پول بخواهد از بانک برداشت کند بانک باید مطیع مشتری باشد .پس بانک نمیتواند منابع مردم را بصورت قرض الحسنه پرداخت کند و تا سه سال انهم در صورت خوش حساب بودن وام گیرنده اقساطی دریافت کند . رییسی اگر میخواهد به مزدوجین کمک کند باید بودجه در اختیار بانکها بگذارد نه از جیب مردم . پول بانکها مال مشتریانش هست و دولت نمیتواند دستوری عمل کند . وامی هم که بانکها به کارمندان میدهند حتی اگر پانصد میلیون هم باشد که نیست برای رهن خانه هم نمیشود ضمنا نرخ انهم کمتر از دوازده درصد نیست . بله یه زمانی کارمند بانک با وامی که بانک بهش میداد صاحب خانه و زندگی میشد .
رضا۳۳۵۶۲۶۱۱۶:۵۷:۵۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
بانکها منابع دارند اما بین ما کتان خودشان تقسیم میکنند . سال گذشته بیشتر از وام ازدواج به پرسنل خودشان وام دادند. چرا بانک دولتی منابع مردم به کارمند خودش بده؟ کارمند بانک است مالک بانک که نیست
ناشناس۳۳۵۶۲۳۴۱۶:۳۳:۳۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
چون برخی گزینشی هستند ، وخود را تافته جدا بافته می دانند و به هیچ کس پاسخگو نیستند
ناشناس۳۳۵۶۲۳۸۱۶:۳۸:۲۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
امروزه دوران دستور میدهم گذشته است و مسائل آنچنان پیچیده و غامض است که روند کارها به این دستورات هیچ اعتنایی ندارد و به جای دستورات باید تصمیمات علمی و کارشناسی گرفت و تمام جوانب مسئله را حلاجی کرد و بعد بسترهای را فراهم نمود تا این تصمیمات به فعل در بیایند
ناشناس۳۳۵۶۸۰۷۰۱:۲۸:۰۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
اگه رییس جمهور یک ذره قاطعیت برا وزرا داشت و مثل احمدی نژاد دل وجرات داشت چهار تا وزیر و مدیررو پرت میکرد بیرون اوضاع درست میشد
خسرو۳۳۵۶۸۳۱۰۲:۳۰:۲۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
بانک از رئیس جمهور تبعیت نمیکنه .واقعا هر کی به هرکیه
ناشناس۳۳۵۶۹۷۷۰۸:۲۸:۱۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
در واقع مثل اینکه تو این مملکت بانکها خودشون یه حکومت جداگانه دارند مثل خودرو سازان مثل فوتبال مثل .......
سیدی هستم۳۳۵۷۰۲۹۰۹:۰۹:۵۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
سلام بنده ازاستان گلستان شهرفاضل ابادهستم ۴ماه پیش پیامک وام ازدواج اومد بعد تشکیل پرونده بانک صادرات فاضل اباد هنوزم پرداخت نکردن .
کورش۳۳۵۷۰۴۹۰۹:۲۱:۵۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
بانک از دولت حساب نمی بره
امید۳۳۵۷۰۶۶۰۹:۳۲:۰۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
تنها دولتی که اصلا فقر رو کم نکرد بلکه بیشتر هم کرد همین دولت است.
ناشناس۳۳۵۷۲۹۳۱۲:۴۱:۰۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
باید دید آیا بانک ها منابعی داشتند که تکالیف را انجام ندادند یا اینکه به دلیل عدم وجود منابع بوده است. در این صورت هر میزان که پرداخت می‌کردند باید از طریق اضافه برداشت از بانک مرکزی تأمین می‌شد که در آن صورت هم باید ۳۴ درصد جریمه را تحمل می‌کردند و هم تبدیل می‌شد به رشد پایه پولی و با ضریب فزاینده افزایش نقدینگی و افزایش شتابان تورم را به دنبال داشت.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. ابلاغ قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا دو هفته دیگر

  2. سردار رادان: رسیدگی به وضعیت حجاب مطالبه مردمی بود

  3. شهادت رئیسی و خودفرهیخته پنداری برخی از ما !

  4. رئیس‌جمهور بعدی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. برای مقاصد خود، از شهادت رئیس‌جمهوری هم نمی‌گذرند!

  6. گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری/ انتقاد رسانه اصولگرا از سوءاستفاده انتخاباتی از شهادت رئیسی

  7. علی لاریجانی اعلام کاندیداتوری کرد

  8. چرخش راهبردی یک کشور عربی در مقابل ایران

  9. بازخوانی یک جنجال قابل‌تامل در ماجرای یافتن بالگرد رئیس جمهور

  10. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

  11. سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  12. همه چیز برای فروش !

  13. بی‌تفاوتی به فقدان رئیس‌جمهور و تلقی فانتزی از امر ملّی

  14. حماس با دمپایی، اسیر اسرائیلی می‌گیرد

  15. علی لاریجانی: زمانی برای از دست دادن نداریم / مشکلات کشور حل‌ شدنی است

  16. آرایش انتخاباتی جناح‌های سیاسی در آستانه انتخابات/ اصلاح‌طلبان به موقعیت ۹۲ برمی‌گردند؟!

  17. «بیژن زنگنه» با این کارنامه رویش می‌شود نسخه هم بپیچد؟!

  18. فرانکنشتاین خاورمیانه!

  19. سعید جلیلی داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری شد

  20. پیشنهاد عجیب شریعتمداری به شورای نگهبان/ ابقای قالیباف در ریاست مجلس / آخرین گمانه‌زنی‌های انتخاباتی

  21. سانحه بالگرد شهید رئیسی و احتمالات/ «موج کوهستان» یعنی چه؟

  22. کیهان خطاب به لاریجانی: افتادن در تله برجام و برجامیزاسیون آمریکا و انگلیس، ارتفاع پست بود؛ پست‌ترین ارتفاع

  23. مانع عبور و‌ مرور غیرمجاز در استان سیستان‌و‌بلوچستان هستیم

  24. مقتدی صدر: سکوت بس است، سفیر آمریکا را اخراج کنید!

  25. و باز هم اعتبارنامه تاج گردون‌!

آخرین عناوین