دارابی: موزه داران ما باید زمان شناس و مخاطب شناس باشند

  4021026032

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: هنر بزرگ مردان و زنان حوزه میراث فرهنگی و موزه داری، آن است که زمان شناس و مخاطب شناس باشند.

دارابی: موزه داران ما باید زمان شناس و مخاطب شناس باشند

به گزارش الف دکتر دارابی در جمع تیم اعزامی از موزه های ایران برای دوره آموزشی دیجیتال سازی و انتقال تجارب موزه ای چین ضمن  تشکر از مسئولان و مقامات میراث فرهنگی چین به خصوص جناب آقای "لی چون" قائم مقام وزیر فرهنگ و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور چین گفت : برگزاری این دوره آموزشی همزمان با برپایی نمایشگاه "شکوه ایران باستان" که توسط موزه ملی ایران در کاخ موزه شهر ممنوعه پکن است را به فال نیک می گیریم و آرزو می کنم نمایشگاه های موزه ای و همکاری میراث فرهنگی میان ایران و چین روز به روز گسترش یابد.
 
معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآور شد :روز دوم نمایشگاه همه بلیت های نمایشگاه ایران برای دو هفته پیش فروش شده است و این نشانه ای از اقبال جهانیان به جایگاه و عظمت تمدن و فرهنگ و هنر ایرانیان است. 

وی افزود : ایران و چین روابط و مناسبات تاریخی از هزاران سال پیش داشته اند که یکی از نخستین گام های آن بیش از دو هزار سال پیش بر جاده ابریشم گذاشته شده است. «بندر سیراف» نام شناخته شده ای برای مردمان چین به واسطه بازرگانی، کشتیرانی و تجارت است، همانطور که «خلیج فارس» و « هرمز » بوده است. معاون میراث فرهنگی تاکید کرد : امروزه در عصر ارتباطات، هوش مصنوعی، متاورس، حاکمیت فضای مجازی و شبکه های نوین رسانه ای که مرزها را در نوردیده اند و نقش اصلی در روایت گری و ارائه تصویر از آنچه که هست را به دنیا نشان می دهند و می گویند، همانا اهتمام بایسته و اولویت داشتن در معرفی گنجینه ها، فعالیت ها و اقدامات میراث فرهنگی و بطور اخص «موزه داری» است.

قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به نقش موزه در فرهنگ سازی گفت : «موزه ها» امروزه به نمادی از دیپلماسی، تعامل، ارتباطات میان فرهنگی تبدیل شده اند. افزون بر این موزه ها در معرفی، گنجینه ها و نفایس تاریخی یک ملت نقش اصلی دارند. چرا که موزه ها به مثابه «ویترین تاریخی» هر جامعه است. نشانگر و راهنمایی برای رجوع به گذشته که هویت، تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم، عقاید و باورها را یادآور می شود و راهنمایی برای حال و آینده که با عبرت آموزی از گذشته و با اتکا بر داشته های تاریخی، «عصر و زمانه» را درک درستی داشته باشند و این حلقه اتصال و همزه وصل تاریخی را به خوبی گره بزنند. 

وی خطاب به مسوولان و مدیران موزه های ایرانی شرکت کننده در این دوره آموزشی یاد آور شد: هنر بزرگ مردان و زنان حوزه میراث فرهنگی و موزه داری، آن است که زمان شناس و مخاطب شناس باشند. زبان و مطالبات نسل کنونی و مقتضیات عصر حاکم را به خوبی فهم نمایند. ابزارها و رسانه های نوینی را که فضای فکری و اشتغالات ذهنی میلیاردها جمعیت کنونی را به خود مشغول کرده است را بشناسند و تلاش نمایند با حفظ اصالت و ریشه های تاریخی اما با بهره گیری از تکنولوژی های نوین به انتقال هویت تاریخی به مردم کمک نمایند. اگر ما بدنبال حفظ هویت، حافظه تاریخی، اهتمام به ریشه ها و اصالت های تاریخی هستیم، سازوکار جدید آن را باید بشناسیم و بکار گیریم. 

وی در پایان گفت : برگزاری این قبیل دوره ها به همه ما کمک می کند که از دستاوردها و تجارب موفق دیگران بیاموزیم و آن را مورد کاربست در حوزه کاری خود قرار دهیم.