مظلوم‌نمایی‌های نخ‌نما شده/ چرا برخی برای تروریست‌ها مویه می‌کنند؟

گروه سیاسی الف،   4021109052 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

برخی از افراد و جریان‌ها در شبکه‌های اجتماعی با مظلوم‌نمایی تروریست‌های وابسته به اسرائیل و مویه برای آن‌ها، سعی دارند که روایت وارونه‌ای از روال دستگیری و مجازات آن‌ها ارائه دهند تا بدین ترتیب موجب بدبینی جامعه به نهادهای امنیتی و قضایی و متعاقباً بالابردن هزینه برخورد با این‌گونه افراد شوند.

مظلوم‌نمایی‌های نخ‌نما شده/ چرا برخی برای تروریست‌ها مویه می‌کنند؟

به گزارش الف، صبح دیروز چهار نفر از اعضای تیم عملیاتی اسرائیل به دار مجازات آویخته شدند. بر اساس اعلام مرکز رسانه قوه‌قضائیه، محمد فرامرزی، محسن مظلوم، وفا آذربار و پژمان فاتحی افرادی بودند که حکم محکومیت آن‌ها به اجرا درآمد و اعدام شدند. اما مطابق معمول که برخورد و مجازات با تروریست‌ها با فضاسازی‌های بسیاری مواجه می‌شود، این بار هم عده‌ای در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی این اعدام را به مسائل سیاسی مرتبط کرده در حالی که بررسی روال پرونده این افراد حاکی از جرایم امنیتی و اقدامات تروریستی از جمله بمب‌گذاری‌های آنان در مراکز حساس کشور است.

* از بازداشت تا صدور حکم اعدام

مردادماه سال ۱۴۰۱ بود که وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای از دستگیری تیم عملیاتی موساد در کشور خبر داد و اعلام کرد:‌ «یک تیم عملیاتی مرتبط با سرویس موساد که از مسیر اقلیم کردستان عراق به صورت غیرقانونی وارد کشور شده بودند و قصد انجام عملیات بمب‌گذاری در یک کارخانه تولید تجهیزات وابسته به وزارت دفاع در اصفهان را داشتند، قبل از عملیات، توسط سرباز‌های گمنام امام زمان (عج)، دستگیر شدند.»

پس از بازداشت چهار متهم پرونده به نام‌های محمد فرامرزی (سرتیم و هدایتگر تیم)، محسن مظلوم (مسئول نگهبانی از اطراف رانندگی و پشتیبانی تیم)، وفا آذربار (برادرزاده عبدالله آذربار، نفر دوم گروهک کومله که وظیفه جاگذاری بمب‌ها را در سوله مربوطه بر عهده داشت) و پژمان فاتحی (مسئول رفع موانع و درگیر شدن با افراد در صورت بروز مشکل) روال بررسی و تحقیقات پرونده آغاز و پس از جمع‌آوری ادله و مستندات در دادسرا، پرونده به دادگاه انقلاب ارجاع شد که در نهایت دادگاه انقلاب این چهار متهم را به اعدام محکوم کرد. از آنجایی که حکم صادره قابل فرجام‌خواهی بود، وکلای تسخیری متهمین درخواست فرجام‌خواهی کرده و پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع شد امادر نهایت  دیوان‌عالی کشور حکم دادگاه انقلاب را تایید و بدین ترتیب این چهار نفر اعدام شدند. 

* مظلوم‌نمایی‌های نخ‌نما شده

دلایل بازداشت و اعدام این چهار تروریست و روال بررسی پرونده به‌قدری واضح است که جای شک و شبهه‌ای در آن باقی نمی‌ماند. رصد اطلاعاتی محکومین توسط وزارت اطلاعات و مستندسازی جرایم در جهت انفجار یک مرکز نظامی، همکاری با حزب تروریستی کومله، توضیحات قوه‌قضائیه در خصوص روال تحقیقات و اتهامات مطروحه در دادگاه، ادوات و سلاح‌های به‌دست‌آمده از این چهار نفر و اقرار آنان که صراحتاً به آموزش عملیاتی زیر نظر موساد اشاره کرده و از نیت قبلی و آگاهانه خود برای بمب‌گذاری پرده برداشتند، حاکی از قطعیت جرایم و اثبات حکم آنان است. اما از آن‌جایی که از سوی عده‌ای هر اقدام دستگاه‌های امنیتی و قضایی با واکنش‌های غیرعقلانی و مظلوم‌نمایی‌های نخ‌نما شده مواجه می‌شود، برخی از وابستگان این افراد و جریانات معاند در خارج از کشور سعی کردند روایت دیگری را از این حکم و اعدام تروریست‌ها ارائه دهند؛ اقدامی که ممکن است برای برخی شائبه سیاسی‌بودن احکام صادره را ایجاد کند اما همه دلایل موجود خط بطلانی به‌روی این ادعاها و مظلوم‌نمایی‌ها می‌کشد.

هدف این مویه‌ها در شبکه‌های اجتماعی و تصویرسازی کذایی از دستگاه‌های امنیتی و قضایی، بالابردن هزینه مقابله و اعدام تبهکارانی است که در صورت کوچک‌ترین فرصت با اقدامات تروریستی خود جان مردم ایران را گرفته و کلیدی‌ترین مراکز کشور را منهدم می‌کنند و از این روست که پس از هر برخورد و مجازاتی، بخشی از فضای مجازی به تسخیر حامیان تروریست‌ها در می‌آید. در همین پرونده مشاهده شد که برخی مدعی شدند این حکم قوه‌قضائیه مربوط به اغتشاشات ۱۴۰۱ بوده و اعدام این افراد سیاسی است در صورتی که دستگیری تروریست‌های وابسته به موساد یک ماه پیش از وقوع اغتشاشات رخ داده و کاملاٌ مشخص است که هدف اصلی این سم‌پاشی‌ها و منطبق‌کردن این حکم بر التهابات رخ‌داده سال گذشته در مناطق کردنشین کشور، انحراف افکار عمومی است.

یکی از راه‌هایی هم که می‌تواند موجب حساسیت و حس ترحم جامعه را برانگیزد، مظلوم‌نمایی است و به‌همین دلیل است که همسر یکی از این تروریست‌ها مقابل دوربین نشسته و با گریه‌کردن سعی می‌کند او و دیگر تروریست‌ها را بی‌گناه جلوه دهد. این روشی نخ‌نما شده و ناکارآمد است و پیش از این هم آزموده شده اما از آنجایی که اذهان بخشی از جامعه توسط رسانه‌های غربی به تسخیر درآمده و ماهیت وقایع به گونه دیگری بازنمایی می‌شود، باید در وهله اول به روشنگری پرداخت و با استناد به دلایل آشکار موجود، این سناریوی مظلوم‌نمایی را رسوا کرد. علاوه بر این، ضرورت دارد که نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی همان‌گونه که تاکنون نشان داده‌اند، همچنان در جهت مقابله و اشد مجازات با تروریست‌ها ثابت قدم باشند و این هجمه‌های مجازی کوچک‌ترین خللی در عزم و اراده آنان ایجاد نکند.

*مستندی از رصد و بازداشت تیم عملیاتی اسرائیل در ایران