تاثیر تقابل تکراری بایدن و ترامپ بر جهان

  4021117093

با نزدیک‌ شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده، جهان سعی دارد خروجی‌های مختلف صندوق‌های رای و تبعات آن بر روابط بین‌المللی را پیش‌بینی کند. احتمال بازگشت «دونالد ترامپ» به کاخ سفید خواب را از چشمان متحدان و شرکای واشنگتن ربوده است.

تاثیر تقابل تکراری بایدن و ترامپ بر جهان

به گزارش ایسنا، نشریه آمریکایی «فارن‌پالسی» در گزارشی درباره نگرانی متحدان آمریکا نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری امسال این کشور نوشته است، بحث‌هایی بر سر تاثیر این انتخابات بر سیاست خارجه در جریان است و برخی استدلال می‌کنند که نامزدهای پیشتاز این انتخابات تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

در گزارش آمده است که به باور بعضی تحلیلگران، «جو بایدن» دنباله‌روی سیاست‌های خارجه ترامپ بوده است؛ خصوصا در قبال چین. بااین‌وجود، این دو سیاستمدار آمریکایی در این مورد اختلافات فراوانی دارند.

به گزارش فارن‌پالسی، سیاست دیپلماتیک بایدن در قبال چین بر تعامل سطح بالا و حساب‌شده با هدف کاهش تنش‌ها و پیشگیری از مناقشه متمرکز بوده، اما رویکرد ترامپ شامل گزافه‌گویی و فشارهای اقتصادی با استفاده از تعرفه‌های گمرکی است. بایدن سعی دارد از روابط اقتصادی دو کشور تنش‌زدایی کند و به دنبال قطع ارتباط نیست. او در این راه از کنترل صادرات، محدودیت سرمایه‌گذاری، تعرفه‌های گمرکی و اقداماتی برای افزایش رقابت فناوری و ایجاد اشتغال استفاده می‌کند. از سوی دیگر، بایدن صراحتا متعهد شده که به نحوی از تایوان در برابر حمله احتمالی چین محافظت کند؛ حال‌آنکه ترامپ در این مورد موضع مبهمی اتخاذ کرده است.

در گزارش این نشریه آمریکایی آمده است که بازگشت ترامپ به کاخ سفید می‌تواند روابط آمریکا و چین را از اساس تغییر داده و متحدان و شرکای واشنگتن در منطقه هند-آرام و اروپا را در موقعیت دشواری قرار دهد. علاوه بر این، افزایش اختیارات اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا در امور سیاست خارجه هم‌زمان با کاهش نظارت کنگره، نشان می‌دهد که احتمال بروز تغییرات عمده در سیاست‌ها وجود دارد.

تاریخ نشان داده که انتخابات‌هایی مشابه این انتخابات، تاثیر زیادی بر روابط خارجی دارند. در سال ۲۰۰۰ دیوان عالی آمریکا تصمیم گرفت که «جورج بوش» را پیروز انتخابات اعلام کند و این تاثیر زیادی بر روابط خارجه ایالات متحده داشت. در پی حملات ۱۱ سپتامبر، حمله آمریکا به افغانستان برای ساکنان کاخ سفید امر عجیبی نبود؛ اما به گزارش فارن پالسی «تصور اینکه اَل گور (نامزد مقابل بوش در انتخابات ۲۰۰۰) نیز در صورت انتخاب‌شدن به جنگ عراق می‌رفت، دشوار است.» انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا هم می‌تواند تاثیر مشابهی بر سیاست خارجه این کشور داشته باشد؛ مخصوصا بر روابط آمریکا و اروپا.

بایدن در دوره ریاست‌جمهوری خود بر چندجانبه‌گرایی تمرکز داشته و کوشیده تا ضمن احیای روابط واشنگتن با نهادهای بین‌المللی، به متحدان آمریکا در ناتو اطمینان خاطر بدهد. در مقابل، ترامپ به متحدان اروپایی آمریکا و نهادهای چندجانبه بدبین بوده و ثبات و اتحاد دو سوی آتلانتیک را تهدید کرده است.

به گزارش فارن‌پالسی، تفاوت بین رویکرد مشارکت‌محور بایدن و موضع بده‌بستانی و مخرب ترامپ تنها به اروپا محدود نشده و به مسائلی مانند تغییرات آب‌وهوا و چندجانبه‌گرایی هم گسترش می‌یابد. بایدن به دنبال پیشبرد منافع ایالات متحده از طریق همکاری است، حال‌آنکه ترامپ سعی دارد چارچوب‌های چندجانبه را تضعیف کرده و تلاش‌های جهانی برای رسیدگی به چالش‌های عمده را تخریب کند.

بر اساس این گزارش، پیامدهای پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا فراتر از روابط دیپلماتیک خواهد بود. ترامپ می‌تواند در حوزه تجارت موجب افزایش سیاست حمایت‌گرایی شود و همچنین حمایت آمریکا را از سازمان‌های بین‌المللی کاهش دهد؛ امری که به کاهش نقش رهبری آمریکا در جهان ختم می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. فردا دیر است...

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  10. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  11. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  12. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  13. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  14. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  15. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  16. مأمور خاطی بازداشت شد

  17. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  18. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  19. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  20. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  21. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  22. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  23. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

آخرین عناوین