واکنش ظریف به انتقاد شریعتمداری/ نظر پورمحمدی درباره شرط اجتهاد برای عضویت در خبرگان

  4021129048 ۸۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

واکنش ظریف به انتقاد شریعتمداری/ نظر پورمحمدی درباره شرط اجتهاد برای عضویت در خبرگان

حمله شریعتمداری به ظریف

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان در این روزنامه نوشت: «دیروز آقای ظریف، وزیر سابق امور خارجه در یک نشست دانشجویی که با عنوان «‌نظم جدید در دنیا‌» برگزار شده بود، گفت: «‌موشک مهم است به ابالفضل مهم است، به خدا مهم است. اما مردم مهم‌تر هستند»!

این بخش از سخنان ایشان به‌گونه‌ای است که انگار تلاش متخصصان نظامی ایران برای ساخت موشک، به معنای کم‌اهمیت! دانستن مردم است! و در این میان، ساخت و تولید موشک، با‌اهمیت‌تر از مردم تلقی و تصور شده است! باید از ایشان پرسید؛ آقای ظریف چه کسی گفته است موشک مهم‌تر از مردم است که جنابعالی احساس تکلیف کرده‌اید این تلقی را به زعم خود اصلاح کنید؟!

مگر «‌موشک» و «‌مردم‌» در دو نقطه مقابل و متضاد با یکدیگر قرار دارند که توجه به یکی از آن دو به معنای کم‌اهمیت دانستن دیگری باشد؟! موشک برای حفظ جان مردم است. مگر برای شما، جان و مال و نوامیس مردم اهمیتی ندارد؟!

اگر این‌گونه نیست، چرا توان موشکی را که برای حفظ جان مردم است، از اهمیت دادن به مردم تفکیک می‌کنید؟!. آن‌هم در دنیایی که قدرت‌های وحشی نظیر آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی بارها نشان داده‌اند که به خون مردم ایران تشنه‌اند و اگر از توانمندی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران که برخورداری از موشک‌های دوربرد و مدرن از جمله آنهاست، بیم نداشتند تاکنون بارها خاک میهن اسلامی را شخم زده و مردم این مرز و بوم را به خاک و خون کشیده و از میان برداشته بودند.

آیا غیر از این است؟! آیا آنچه امروزه در غزه شاهد آنیم برای آقای ظریف درس‌آموز نیست؟! ...

آقای ظریف! این پرسش -با عرض پوزش- از جنابعالی در میان است که دیدگاه حضرتعالی با خواست و اهداف دشمنان جمهوری اسلامی ایران که بارها به صراحت اعلام کرده‌اند چه تفاوتی دارد؟!

آیا دست کشیدن ایران از توان موشکی، خواسته و آرزوی آمریکا و هم‌پیمانان غربی و عبری و عربی آن نیست؟! ممکن است بفرمائید که جنابعالی موشک را هم مهم می‌دانید! خُب موشک را برای چه مهم می‌دانید؟ برای فشفشه‌بازی شب چهار‌شنبه سوری؟! یا برای حفاظت از جان و مال مردم؟ اگر گزاره دوم مورد نظرتان است، چرا توان موشکی را جدای از اهمیت دادن به مردم تلقی می‌کنید؟!

و بالاخره، برادرانه پیشنهاد می‌کنیم هرچه زودتر از مردم شریف ایران به خاطر اظهارات بیجا و دشمن‌پسند خود پوزش بخواهید.»

واکنش ظریف به انتقاد شریعتمداری

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق کشورمان در واکنش به انتقاد حسین شریعتمداری در توییتی نوشت: «سلام به گمانم سخنان بنده در تبیین شرایط نوین جهانی و تاکید بر پایه‌های انگیزشی قدرت (همچون رضایتمندی و پشتیبانی مردم) در کنار (نه بجای) پایه‌های مادی (همچون قدرت نظامی و اقتصادی) بر گروهی که با نگرش امام راحل و رهبری فاصله گرفته‌اند گران تمام شده است.

امام در دیدار نمایندگان مجلس 61/11/4: شما گمان نکنید که قدرت نظامی شما را نگه داشته است؛ قدرت ایمان شما را نگه داشته است و پشتیبانی ملت. این پشتوانه را باید حفظ کنید. اگر این پشتوانه از دست ما برود، همه ما از بین خواهیم رفت و اسلام هم دستخوش مسائل دیگری می‌شود.

اکنون چه کسی باید عذرخواهی کند؟»

توصیه روزنامه اصلاح‌طلب به ظریف

محمدجواد روح، سردبیر هم‌میهن در این روزنامه نوشت: «ظریف گرچه شخصیتی دارای قدر و قیمت و ارج و قربت است؛ اما همچون سرمایه‌ای است که سخاوت بیش از اندازه در هزینه کردن آن، از قدر و اندازه آن خواهد کاست. متاسفانه، به نظر می‌رسد ظریف به ظرافت‌های این دو وجه (به‌ویژه وجه رسانه‌ای)، توجه لازم را ندارد...

سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های مکرر ظریف که اغلب هم با مضامین و روایت‌هایی تکراری همراه است، از ارزش و وزن سخن او می‌کاهد و ناخواسته باعث می‌شود سخنان جدی و مؤثر او در مقاطع دیگر هم، کمتر شنیده شود.

در همین دو روز گذشته، ظریف در کنگره یک حزب و یک نشست دانشجویی سخنرانی کرده است که محتوای آن، نکته خاصی بیش از مواردی که در سخنرانی‌های قبل گفته بود، به همراه ندارد و به نظر هم نمی‌رسد بازخورد و توجه به آن، با گفتارهای مثلاً دو ماه پیش او، قابل‌قیاس باشد.

چنین است که در مقام یک ناظر علاقه‌مند به دکتر ظریف، دوستانه می‌توان او را خطاب قرار داد و از او خواست که در رویکرد سیاسی-رسانه‌ای خود تجدیدنظر کند و نگذارد جایگاه‌اش از سیاستمداری ملی و بین‌المللی به زینت‌المجالس و خطیب محافل فروکاهد.»

***

روایت روزنامه اصولگرا از نتایج نظرسنجی ها درباره انتخابات

وطن امروز نوشت: «نظرسنجی‌های مختلفی پیرامون میزان مشارکت انجام شده است که داده‌ها و نتایج نزدیک و مشابهی را نشان می‌دهند. یکی از گزاره‌های قابل توجه در انتخابات «اطلاع از زمان انتخابات» است، این گزاره گویای میزان درگیر شدن مردم با موضوع انتخابات است. آخرین نظرسنجی‌هایی که دهه اول بهمن‌ماه انجام شده است، نشان می‌دهد تقریبا نیمی از مردم هنوز با موضوع انتخابات درگیر نشده‌اند و انتخابات برای آنها مساله نیست...

مطابق نظرسنجی‌های انجام شده در دهه اول بهمن‌ماه مرکز افکارسنجی ایسپا اعلام کرده است تنها 36 درصد مردم از زمان برگزاری انتخابات در اسفندماه آگاه بوده‌اند  یا نظرسنجی صداوسیما اعلام کرده است 52 درصد مردم نسبت به زمان برگزاری انتخابات آگاه نیستند.

همچنین عمده کسانی که اعلام کرده‌اند در انتخابات شرکت می‌کنند به دلیل مسائل ایدئولوژیک بوده است، یعنی هنوز عامه مردم با مساله درگیر نشده‌اند. برای نمونه در پاسخ به سوال «چرا می‌آییم؟» دلایل خود را اینطور ذکر کرده‌اند: 29 درصد امنیت، 24 درصد برای حل مسائل و مشکلات، 29 درصد شرعی و 13 درصد حفظ ارزش‌ها و 5 درصد سایر دلایل که این نشان می‌دهد بیشتر کسانی که تاکنون با موضوع انتخابات درگیر شده‌اند، نگاهی اعتقادی داشته‌اند...

 جست‌وجوی کاربران نشان می‌دهد عبارت‌هایی چون «دعوت به انتخابات»، «سخنان رهبری درباره انتخابات 1402»، «پروفایل انتخابات»، «کاربر رایانه انتخابات»، «دستگاه احراز هویت انتخابات»، «انشا درباره انتخابات»، «تاریخ انتخابات شورای شهر 1402»، «اولین انتخابات سراسری در ایران چند روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد» و «پیش‌بینی مشارکت 1402» عبارات نخست جست‌و‌جو شده توسط کاربران پیرامون انتخابات بوده است. این عبارات نشان می‌دهد موضوع انتخابات هنوز برای عموم مردم ایران سوال نشده است و کاربران عمومی اینترنت هنوز به مساله انتخابات ورود نکرده و درگیر آن نشده‌اند. باید تاکید کرد مشخص است نوع سوالات نشان می‌دهد عمده افراد جست‌وجو‌کننده در فضای وب، سوال عمومی پیرامون انتخابات ندارند.»

***

تذکر مهم جلایی‌پور به عباس عبدی

بحث و گفتگو درباره بیانیه مشهور به «روزنه گشایی» در اصلاح طلبان ادامه دارد. روز گذشته عباس عبدی در گفتگویی از این بیانیه انتقاد کرده بود. امروز نیز ماشاءالله شمس‌الواعظین، روزنامه نگار باسابقه اصلاح طلب در گفتگویی از این بیانیه حمایت کرده است.

اما حمیدرضا جلایی‌پور که از امضاکنندگان این بیانیه است در یادداشتی در اعتماد به انتقاداتی که عباش عبدی به این بیانیه مطرح کرده است پاسخ داده است. در بخشی از این یادداشت آمده است: «ايشان[عبدی] در بخشي از مصاحبه به درستي مي‌گويند كه معناي راي دادن فقط به منظور راي‌دهندگان بستگي ندارد و شرايط و خواسته‌هاي عمومي هم در آن دخيل است. كسي منكر اين نكته‌ درست نيست.

بيانيه صرفا مي‌گويد ما نبايد صرفا مقهور معنايي كه ديگران به راي ما مي‌دهند، باشيم و بايد بكوشيم خودمان معناي راي‌مان را تعيين كنيم كه مثلا در تاييد بي‌عدالتي‌است يا در اعتراض به آن، اما از ايشان كه تلويحا نگران مصادره معناي راي ما توسط خالص‌سازان است، مي‌پرسم آيا همين نگراني را نسبت به مصادره معناي راي ندادن ما توسط ترامپ و نتانياهو و ائتلاف ايران‌ستيزان و براندازان خشونت‌گرا هم دارد؟

آيا تحريم‌ها و تهديدهاي بيشتر عليه ايران كه ازجمله با مصادره معناي كاهش مشاركت انتخاباتي انجام مي‌شود هم نبايد جايي در محاسبات مصلحان داشته باشد؟ آيا تقويت حد وسط سياسي و پرهيز از قطبي‌سازي‌‌اي كه مي‌تواند به خشونت و امتناع توافق‌هاي ملي گشايشگر بينجامد، با راي روزنه‌گشا و اعتراضي بهتر حاصل مي‌شود يا راي ندادني كه فورا به نفع ايران‌ستيزان و براندازان خشونت‌گرا فاكتور مي‌شود؟

صرف‌نظر از جنگ روايت‌ها و تلاش‌ها براي مصادره معناي راي دادن يا ندادن، ‌خود انواع راي دادن هم «واقعيت»هاي متمايزي نيستند؟ آيا همين استقبال بخشي از اصولگرايان ميانه‌روتر از اين بيانيه و در گرفتن گفت‌وگوهاي سازنده در رسانه‌هاي‌شان با حضور اصلاح‌گرايان خودش نوعي روزنه‌اي كه گشوده شد، نيست؟»

***

نظر پورمحمدی درباره شرط اجتهاد برای عضویت در خبرگان

مصطفی پورمحمدی، دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز به خبرآنلاین گفت: «نکته‌ای وجود دارد که برخی به عنوان اشکال مطرح می‌کنند، به این ترتیب که آیا همه اعضای خبرگان باید روحانی و فقیه باشند؟ این یک مسئله اساسی است. وقتی سؤال می‌کنیم چرا؟ می‌گویند چون شأن رهبر که فقط شأن فقاهت‌اش نیست.

ضمن اینکه شخص فقیه باید واجد شرایطی باشد و از طرفی یک عنصر باید دارای فهم سیاسی-اجتماعی، دارای شجاعت، مدیر، مدبّر، قدرت بر اجرا و مدیریت عالی کشور داشته باشد. تشخیص این ویژگی‌ها صرفاً در اختیار فقها نیست بلکه برخی از این ویژگی‌ها را اتفاقاً دیگرانی که در این عرصه‌ها تجربه دارند، قدرت تشخیص بهتری دارند و برای اینکه انتخاب بهتری صورت بگیرد، ضمن اینکه آن شرط فقاهت و عدالت و غیره سر جایش است، این شروط دیگر را هم باید سایر متخصصان نظر بدهند.

این حرف منطقی و عقلایی و درست است و اتفاقاً این برای افکار عمومی هم قناعت بیشتری ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر وقتی افکار عمومی می‌گوید یک مجلس مثلاً ۵۰ درصدش از فقها تشکیل شده و ۵۰ درصدش از برجستگان و نخبگان در عرصه‌های دیگر تشکیل شده، احساس می‌کنند این رهبری که انتخاب شده، واقعاً شایستگی برای این جایگاه را دارد و طبعاً باعث افزایش اعتماد عمومی شده و قدرت و پشتوانه رهبری را افزایش می‌دهد.

اما نکته این است که نمی‌شود که بر اساس ذوق، فهم، درک و نظر یک جمع این اتفاق در مجلس خبرگان صورت بگیرد، بلکه باید مبتنی بر قانون اتفاق بیافتد. این مورد هم تقریباً جزء قوانین اساسی و حکم قانون مادر را دارد، این جزء قوانین مادر است لذا یا باید در قانون اساسی این تغییر حاصل شود و یا در جای دیگر، اما در هر صورت جزء قوانین مادر است.

در قانون اساسی ما به این معنی صراحت نداریم اما باز در همان اصل ۱۰۸ قانون اساسی که مرتبط با مجلس خبرگان رهبری است و یکی، دو اصل دیگر به این قضیه اشاره شده است البته وظایف خاصی بیان نکرده بلکه می‌گوید تعیین رهبر به عهده مجلس خبرگان رهبری است به این شرط که باید قدرت تشخیص داشته باشند، همچنین در بندهای مذکور گفته شده شرایط این افراد، نحوه انتخاب آنها و وظایف این مجلس به عهده خود خبرگان است و خودشان باید تفسیر کنند.

بنابراین شرایط مجلس خبرگان را باید خود اعضا بیان کنند، اگر بگویند که این تعداد فقیه، این تعداد مدیر ، این تعداد حقوقدان، این تعداد نظامی برجسته در مجلس خبرگان حضور داشته باشند که می‌خواهند شئون نظامی رهبری را همراهی، همکاری و به رهبری کمک کنند، ظاهراً منع قانونی ندارد بلکه می‌شود گفت دلالت ضمنی هم دارد چون قانون‌گذار گفته وظایف و یکی از این وظایف این است که شرایط آن انتخاب کامل و جامع به عهده خود خبرگان گذاشته شده است.»

محمدی عراقی: باید بستر حضور زنان و غیرروحانیون در خبرگان فراهم شود

محمود محمدی عراقی نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با ایرنا درباره اینکه برخی سوال می‌کنند که آیا مجلس خبرگان مخصوص روحانیون است و شخص دیگری می‌پرسد آیا مجلس خبرگان، مخصوص آقایان است، توضیح داد: براساس قانون اساسی و مجلس خبرگان و آیین‌نامه خبرگان شرایطی مبنی بر تاکید بر مرد بودن و روحانی بودن ذکرنشده است.

وی افزود: شرایطی که برای نامزدی مجلس خبرگان رهبری ذکر شده به لحاظ علمی، تقوا، حسن شهرت، دیانت، سیاست، مدیریت است و این شرایط  در هر کسی که وجود داشته باشد مرد و زن و روحانی و غیره روحانی بودن تفاوتی نمی‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: درباره غیر روحانی‌بودن این اتفاق افتاده است که به عنوان مثال یک استاد دانشگاه که استاد حقوق یا فقه یا استاد علوم دینی است می‌تواند با همان فرایندی که روحانیون شرایط را پشت سر می‌گذارند و عضو خبرگان می‌شوند در آزمون شرکت کرده و مراحل را طی کند.

آیت الله محمدی عراقی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر در خبرگان غیرروحانی هم داریم اما با کمال تاسف باید بیان کنم که از خانم‌ها کسی را نداریم که به اعتقاد من این یک نقص و ایراد در مجلس خبرگان است.

وی ادامه داد: هیچ مانع قانونی هم در این راه وجود ندارد چراکه نیمی از جمعیت ما زنان هستند، بنابراین بهتر است که نماینده زنان از میان خود خانم‌ها در مجلس خبرگان باشد و امید است این اتفاق هر چه سریع‌تر بیفتد.

نامزد مجلس خبرگان رهبری یادآورشد: یکی از مواردی که من دنبال می‌کنم و اگر بتوان اسم آن را یک برنامه گذاشت این است که کاری کنیم که هم حضور زنان و هم غیرروحانیون در مجلس خبرگان بیشتر شود.

***

دسترسی به سکوهای پرمخاطب خارجی امکانپذیر شد

به گزارش ایسنا، سیدمحمد امین آقامیری، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی مصوبات جلسه نود و ششم شورای عالی فضای مجازی را در خصوص امکان دسترسی به سکوهای خارجی با سازوکارهای حکمرانی پذیر، ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی و ایجاد سامانه ملی و جامع داده ابلاغ کرد.

در مصوبه اول، شورای عالی فضای مجازی تنظیم گران بخشی را موظف کرده تا برای ایجاد تنوع در سبد مصرف کاربران با سازوکارهای حکمرانی پذیر و با هدف رفع نیاز مردم، سکوها و خدمات پرکاربرد خارجی را که امکان ارایه خدمات در قالب پوسته برای آنها وجود دارد، شناسایی و شرایط فعالیت آنها را در داخل کشور فراهم کنند.

این مصوبه اعلام کرده که تنظیم گران بخشی موظفند در حوزه تنظیم گری خود ظرف مدت یک ماه، خدمات و سکوهای پرکاربرد خارجی را شناسایی و امکان فنی برای دسترسی کاربران به خدمات مفید خارجی را در قالب های حکمرانی پذیر مورد بررسی قرار داده و ضوابط ارایه خدمات یاد شده را به مرکز ملی فضای مجازی ارایه کنند.

مطابق این مصوبه، مرکز ملی فضای مجازی نیز موظف است پس از بررسی، مجوز لازم جهت فعالیت بخش خصوصی را به تنظیم گران بخشی بدهد.

***

مطهری: فقط در تهران لیست می دهیم

علی مطهری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  مهر، با اشاره به جزییات لیست پیشنهادی خود برای انتخابات مجلس دوازدهم موسوم به «صدای ملت» اظهار کرد: این لیست نه مربوط به اصلاح‌طلبان است و نه حتی معتدل‌ها. «صدای ملت» در واقع یک لیست فردی است که برخی معتدل‌ها و همچنین برخی احزاب اصلاح‌طلب اعلام کرده‌اند بیانیه می‌دهیم و از آن حمایت می‌کنیم؛ این لیست محصول هیچ ائتلافی نیست.

مطهری با اشاره به افراد حاضر در لیست «صدای ملت» گفت: در این لیست، هم اصولگرا داریم و هم اصلاح‌طلب؛ همچنین افرادی که منتسب به هیچ گروهی نیستند در این لیست حضور دارند؛ در واقع شاخصه همه این افراد اعتدال، عقلانیت و توجه به اصلاح امور است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی، فعلاً در لیست «صدای ملت» حضور ندارند و لیست هنوز کامل نشده است.

مطهری تاکید کرد: فعلاً برای تهران لیست می‌دهیم و برای شهرستان‌ها برنامه‌ای نداریم.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۹۲۷۸۶۲۱:۱۱:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
آقای ظریف الحق که سیاستمدار لایقی هستی با این جواب کوبنده ات
ناشناس۳۳۹۲۹۷۸۰۷:۱۶:۳۴ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
یکی از عیوب بزرگ و کوتاهی دولت جناب رییسی این است که عوامل دولت قبل را بخاطر فسادها و تخلفات به دادگاه ها دلالت نداد هنوز هم دیر نشده همانطور که در گام نخست رییس دولت قبل رد صلاحیت شد حال باید زمینه محاکمه او وزرایش و به اصطلاح مدیرانش فراهم شود
ناشناس۳۳۹۳۰۱۶۰۸:۱۸:۱۷ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
دو سال دیگه این دوستمون میاد و درخواست میکنه رییس جمهور بعدی زحمت محاکمه رییسی رو بکشه.
ناشناس۳۳۹۳۰۵۴۰۹:۱۴:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
دو سال دیگه نه طبق سنوات قبل شش سال دیگه
ناشناس۳۳۹۳۲۲۶۱۲:۲۸:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
رئیسی از عمد برای تخریب سرمایه اجتماعی کاری نکرده و نمی کند که نیاز به محاکمه داشته باشد چه برسد به تخلف!
ناشناس۳۳۹۳۲۳۳۱۲:۳۴:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
خیانتی که برجامیون به ایران کردند در تاریخ کشور بی سابقه بود حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
ناشناس۳۳۹۳۲۵۹۱۳:۰۲:۱۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
تخلفات دولت قبل در ارز و بورس باعث ضرر و زیان میلیون ها نفر ایرانی شد روحانی و برخی به اصطلاح مدیران دولتش باید در اسرع وقت محاکمه بشوند.
ناشناس۳۳۹۳۱۱۱۱۰:۲۷:۰۷ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
عوامل اختلاس بزرگ چای دبش، مافیای فولاد و پتروشیمی و سایر صنایع که با قیمت دلار آزاد محصولاتشون رو میفروشن ولی حقوق کارگر و هزینه های جاری را رو به ریال می پردازند باید پاسخگو شوند
ناشناس۳۳۹۳۱۹۹۱۲:۰۵:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
اون کسانی که 8 سال اقتصاد کشور و معیشت مردم را معطل مذاکره و برجام کرده بودند و قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو و موبایل و غیره را بیش از 10 برابر و اقتصاد مملکت را ته دره بردند باید عذرخواهی بکنند.
ناشناس۳۳۹۳۲۳۶۱۲:۳۹:۱۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
برجامیون باید به جرم خیانت به کشور محاکمه بشوند.
ناشناس۳۳۹۳۲۶۰۱۳:۰۳:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
روحانی میگفت مسئولیت برجام با من است ظریف هم میگفت امریکا نمی تواند از برجام خارج بشود اینها باید از مردم ایران عذرخواهی کنند.
ناشناس۳۳۹۳۳۵۶۱۵:۰۲:۵۲ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
ظریف باید پاسخگو باشد چرا برجام باعث زیاده خواهی دشمن در مسائل موشکی و نظامی و منطقه ای و افزایش بیش از دو برابری تحریمها شد ؟!
ناشناس۳۳۹۳۴۰۴۱۵:۴۵:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
دولت روحانی و ظریف بیشترین ضربه را به اقتصاد کشور و اعتماد مردم وارد کردند حالا هی مردم مردم می کنند !
ناشناس۳۳۹۴۱۷۵۱۳:۵۰:۳۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱
دولت رئیسی بزرگترین تورم را در طول تاریخ در 3 سال ثبت کرد هیچ دولتی در 3 سال پی در پی این تورم ها را نداشته
ناشناس۳۳۹۳۹۵۳۱۰:۲۲:۳۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱
این کسانی که از سال 400 تورم را 500 درصد کردن چی؟ نکنه در این کشور نیستی ؟ و یا گوشت و مرغ شما از روسیه و چین می آد ما خبر نداریم
ناشناس۳۳۹۳۹۳۵۱۰:۱۵:۲۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱
ظریف برای همیشه قهرمان ملی ایران وسیاستمدار درجه یک خواهد ماند.
ناشناس۳۳۹۳۰۳۴۰۸:۳۵:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
اقای ظریف عادتش دو قطبی سازیه . اگر بخشی از کشور کوتاهی میکنن دلیل نمیشه بقیه رو که وظیفشون دفاع از کشوره تخریب کرد . قبلا که فرمودن امریکا با یه دکمه که هنوز نتونسته یمن رو هم باهاش بزنه ایران رو نابود میکنه . گناه امثال ایران خودرو گردن نظامیها نیست
ناشناس۳۳۹۳۰۷۷۰۹:۳۵:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
هر کی مخالف شما حرف برنه میشه دوقطبی سازی؟
ناشناس۳۳۹۳۲۰۳۱۲:۰۷:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
ظریف مغلطه میکند موشک برای تامین امنیت مردم است.
ناشناس۳۳۹۳۲۶۱۱۳:۰۷:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
ظریف اشتباه میکنه اگر موشک نبود به سرنوشت سوریه و عراق و لیبی دچار می شدیم.
ناشناس۳۳۹۳۱۴۴۱۰:۵۶:۱۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
مغلطه کردن کار این غربزده ها ست
ناشناس۳۳۹۳۲۶۴۱۳:۰۸:۲۵ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
ظریف اشتباه میکنه اگر موشک نبود به سرنوشت غزه دچار می شدیم.
ناشناس۳۳۹۳۱۴۹۱۰:۵۹:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
ظریف استاد دیپلماسی التماسیه - برجام کلاه بزرگی بود که رو سر ایران گذاشت .
ناشناس۳۳۹۳۳۲۷۱۴:۳۲:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
دیپلماسی التماسی ظریف در تراز جمهوری اسلامی و تامین کننده منافع ملی ما نبود ظریف باید سکوت نماید.
ناشناس۳۳۹۴۷۸۲۰۹:۲۷:۱۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲
چه جواب کوبنده ای اگر ایشان به این سخن گهربار حضرت امام اعتقاد قلبی داشت چرا از سال 94 عمر خود و ملت ایران را در برجام سپری کرد به پشتیبانی مردم تکیه می کرد با ایمان قلبی
ناشناس۳۳۹۴۸۵۲۱۱:۳۴:۴۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲
نقد شریعتمداری منطقی و مستدله پاسخ ظریف بازم اصرار برهمون مغالطه ی قبلی ایشونه حتی اگه متوسل به بیانات حضرت امام بشه مگه حضرت امام مخالف تقویت نظامی کشور بود؟؟!! اگه همین «مردم» موردنظرآقای ظریف پس فردا ازطرف آمریکا واسراییل با موشکهای غول پیکر وبمب های چندتنی فسفری موردتهاجم قرارگرفتن ایشون با دست خالی میتونن کاری بکنن...؟؟؟!!! مردم مقاوم ومنسجمی مثل مردم غزه اگه بمب افکن وموشک نقطه زن و پهپاد های پیشرفته داشتن آیا اینقدر تلفات می دادن؟ این چه دوگانه ی مسخره ایه که ایشون مدام ازش دم می زنه؟ مگه کسی گفته مردم مهم نیستن؟
امیر حسین سلطان/تهران۳۳۹۲۷۹۶۲۱:۲۵:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
... پاسخ امروز دکتر ظریف نشان از تعجیل و خطای تشخیص آقای شریعتمداری نسبت به اظهارات این شخصیت شاخص دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است و بنابراین با تصریح ایشان اگر بنا بر عذرخواهی هم باشد این آقای شریعتمداری هستند که باید عذرخواهی کنند و نه کسی که تاکید بر مهمتر بودن مردم دارند. والله اعلم
ناشناس۳۳۹۲۹۱۸۰۱:۱۶:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
ظریف دیر یا زود اعتراف خواهد کرد اما بحث محاکمه‌اس
ناشناس۳۳۹۳۰۶۷۰۹:۲۷:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
حسن روحانی ر احضار کنید
ناشناس۳۳۹۳۲۰۵۱۲:۰۹:۰۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
ظریف درک درستی از سیاست خارجی و روابط بین الملل ندارد حتی یک بچه میداند که امروز موشک ها سایه جنگ را از سر کشور دور کرده اند.
ناشناس۳۳۹۳۲۵۶۱۲:۵۹:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
به این موشک ها مغرور نشوید. حتی اگر کارایی شان تمام و کمال هم که باشد نباید روی آنها زیاد تبلیغ بشود و توی بوق ها بزنیم!
ناشناس۳۳۹۳۳۲۲۱۴:۲۹:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
موشک ها سایه جنگ را از سر کشور دور کرده اند نه لبخند دیپلمات ها !!!
ناشناس۳۳۹۲۸۰۶۲۱:۳۵:۵۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
آقای شریعتمداری انگار داره با یه نوجوان خطاکار و تازه‌کار صحبت میکنه!
ناشناس۳۳۹۲۹۲۰۰۱:۱۹:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
اگه اقتدار نظامی ایران نبود شاید ظریف به آمریکا پناهنده میشد
امیر حسین سلطان/تهران۳۳۹۲۹۶۵۰۶:۰۶:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
آقای شریعتمداری بدون توجه به نظرات و فرمایشات امام راحل(ره) و آنچه در هشت سال دوران دفاع مقدس در پیشبرد حیات سیاسی و اجتماعی ملت ایران نقش اصلی را داشته است یعنی «حضور مردم در صحنه» خیلی زود قضاوت می کنند و از اینرو متاسفانه معمولا هم اشتباه می کنند وگرنه ایشان اتفاقا خیلی خوب می دانند که با یک بچه طرف نیستند!
ناشناس۳۳۹۳۲۰۸۱۲:۱۱:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
ظریف در زمان جنگ تحمیلی تو امریکا بود و ندیده بود که صدام شهرهای ایران را موشک باران می کرد و ما موشک نداشتیم و توان مقابله به مثل نداشتیم و اسیب پذیر بودیم.
ناشناس۳۳۹۲۸۱۲۲۱:۴۴:۵۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
اشتباه‌میکنه‌شریعتمداری ایشون‌توقع‌داره‌کسانی‌که‌به‌مراکزهسته‌ای‌کشورشون‌بتون‌ریختن‌ومنافع‌یانکی‌هاروبه‌منافع‌کشورشون‌ترجیح‌دادن‌توبه‌کنن؟ اشتباه‌میکنه
ناشناس۳۳۹۲۹۶۱۰۵:۵۵:۴۰ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
و صد البته در این میان شما هم بیشتر از شریعتمداری اشتباه می کنید. واقعا با این همه ذهنیت منفی می خواهید چی را ثابت کنید؟!
ناشناس۳۳۹۳۰۷۶۰۹:۳۴:۵۳ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
متاسفانه شریعتمداری نمیدونه کار از نصیحت و توصیه گذشته.
ناشناس۳۳۹۳۲۱۰۱۲:۱۵:۰۴ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
ظریف اشتباه میکنه اگر موشک نداشتیم 5+1 هرگز با ایران سر میز مذاکره نمی نشستند.
ناشناس۳۳۹۳۳۳۳۱۴:۴۰:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
شماکه میزمذاکره را کلاه گذاری می دانید!؟!؟
ناشناس۳۳۹۳۳۴۵۱۴:۵۲:۱۷ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
باج دادن و تسلیم دیپلماسی نیست.
ناشناس۳۳۹۲۸۲۹۲۲:۱۲:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
آقای ظریف حرف اشتباهی نزده؛ سلاح و تجهیزات جنگی بدون مردم اقتدار آور نیست و مردم نیز بدون داشتن سلاح و تجهیزات جنگی نیز باعث کشوری فاقد اقتدار و قدرت دفاعی خواهیم بود.
ناشناس۳۳۹۳۱۰۷۱۰:۱۹:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
پس دوگانه نظامی-مردم اشتباه است و اینطور حرف زدن دوقطبی کردن جامعه است و اشتباهی دیگر
ناشناس۳۳۹۳۲۲۱۱۲:۲۳:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
اگر به توصیه همفکران ظریف عمل می کردیم باید با داعش مذاکره می کردیم و قلب محور مقاومت را بتن می ریختیم و سوریه و عراق را دو دستی تحویل تروریست ها می دادیم و امروز شاهد حکومت داعش در منطقه و حضور تروریست های داعش در کشور بودیم.
ناشناس۳۳۹۲۸۴۱۲۲:۳۳:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
ظریف از افتضاحاتی که ببار آورده پشیمونه اما غرور نمیذاره ابراز کنه البته ندامت خودشو حتماً اعلام خواهد کرد اما خدا کنه دیرتر نشه
ناشناس۳۳۹۲۹۶۶۰۶:۱۵:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
چی دیرتر نشه؟! خودتان همه چی را به هم می بافید و نتیجه گیری می کنید!
ناشناس۳۳۹۲۸۴۶۲۲:۴۶:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
فعلا در استفاده زنان در بخش های دیگر که زندگی ها نابود شده.....
ناشناس۳۳۹۲۸۵۰۲۲:۴۸:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
رهبری برای دوقطبی سازی حرف نمی زند اما شما بابت آن حرف می زنید
ناشناس۳۳۹۲۸۵۳۲۲:۴۹:۵۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
فرار رو به جلو از جنس ظریف و دوستانش شما که دنبال با یک کلید ما را نابود می کنند بودی و دوران موشک ها گذشته!!!
شمس۳۳۹۲۸۵۸۲۳:۰۹:۲۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
با سلام آیا معیشت مهم است یا موشک ؟ به نظرمن این دو درعرض هم هستند اما این هم عرضی بازهم اهم و مهم دارد مادر یک دوره با بحث گفتگوی تمدنها و دوستی با دنیا آثار این مورد را در زندگی و‌معیشت دیدیم اما در دوره های بعد با دشمنی و شعارهای مرگ بر تمام دنیا این وضع اقتصادی مملکت ماشده و ای کاش مردم برای مسولین ما معم تر از خودشان بودند
حمید۳۳۹۲۹۶۲۰۶:۰۰:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
سلام رفیق. یادمان میره که وقتی از حرف ناحق دیگران ناراحت میشیم.و توقع حق گویی داریم؛چرا خودمون این خواسته خوب رو عمل نمیکنیم...فرمودید بعد از گفتگوی تمدنها،چون شعار دادیم اوضاع خراب شد.اما شما؛ یا نمیدانید، یا نمیخواهید که بدانید؛.این وقاحت و تمامیت خواهی ذات امپریالیسم بود که؛ اقای خاتمی رو هم،از گفته خودش پشیمون کرد..یادتون رفته که جرج بوش، از نقش مهم وسازنده دولت خاتمی و کلا نقش ایران در مهار طالبان،چگونه تشکر کرد؟؟!!.. دسترنج ایران وهمه تلاشهای سازنده و مساعدت به آمریکا؛شد..محور شرارت ..!!!,,,بخاطر دفاع از موضوعی،نفی وحذف حقیقتی دیگر،عادلانه نیست.با احترام
ناشناس۳۳۹۳۲۲۵۱۲:۲۷:۱۳ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
زمانی که بدنبال گفتگوی تمدن ها بودیم جزو لیست محور شرارت شدیم و سهم 50 درصدی ایران از دریای خزر 9 درصد شد ومنابع ملی ما برباد رفت اوضاع کنونی کشور هم نتیجه 8 سال فرصت سوزی دولت قبل با برجام است.
ناشناس۳۳۹۲۸۶۰۲۳:۱۵:۱۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
بزرگان کشور دنبال واگذاری منافع ملی نیستند اما تو هستی با برجام های متعدد
ناشناس۳۳۹۲۸۶۲۲۳:۱۷:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
خودت را با امام مقایسه نکن .... امام دنبال نابود توان نظامی نیست اما بعضا تو هستی
ناشناس۳۳۹۲۹۲۸۰۱:۳۸:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
گیرم ضرادخانه ها تکمیل اگر مردم‌ همراه نباشند فایده ی ندارد ... در زمان جنگ هم اگر مردم همراه نبودند کسی داوطلب اعزام به جبهه ها نمی شد و ارتش به تنهایی کاری از پیش نمی برد .
ناشناس۳۳۹۳۰۷۰۰۹:۳۱:۲۴ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
شوروی هم مردم را نداشت ولی هیچ کس هم جرات حمله نظامی نداشت چون قدرت نظامی بود !!
جواد۳۳۹۳۱۴۸۱۰:۵۸:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
ولی از درون متلاشی شد و فروپاشید
ناشناس۳۳۹۳۲۳۱۱۲:۳۲:۱۲ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
شوروی وقتی با آمریکا توافق کرد از هم پاشید ولی کشورهای کمونیستی دیگر توافق نکردن و همچنان هستند مانند کوبا یا کره شمالی و جمهوری اسلامی ایران هم چون پشتواته مردمی دارد نه از درون فرو می پاشد و نه از طریق جنگ که قدرت نظامی است
معلم تاریخ۳۳۹۲۹۵۵۰۵:۱۶:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
با وجود احتمال جنگ نظامی اولویت کشور تقویت بنیه نظامی حداکثری است.
ناشناس۳۳۹۲۹۷۵۰۷:۰۱:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
زمان جنگ مردم ما با ایمان بودند و عراق با موشک و انواع تجهیزات نظامی حمله می کرد و این همه شهید دادیم.
کارگر۳۳۹۳۰۴۹۰۹:۰۳:۵۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
پیشنهاد من به آقای شریعتمداری این است که با انسانی که ادعای سواد میکند و در اصل بیسواد محض است و میخواهد سواد خود را با مغلطه از سخنان امام و غیره برساند نباید بحث کرد آقای ظریف سالهاست که در آمریکا زندگی کرده و آب و نان آمریکایها رو خورده و همیشه در حال سیاه نمایی و تخریب می باشد .
درین۳۳۹۳۰۸۵۰۹:۴۴:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
دوستان عزیز اقای ظریف کجا امام راحل کجا امام به نقش وپشتیبانی مردم اعتقاد داشتند واقای ظریف به یاری غرب اینها چون شکست سیاسی خوردند حالا دارند رجز میخوانند
ناشناس۳۳۹۳۱۸۶۱۱:۵۶:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
آقای شریعتمداری من با سخنان آقای ظریف کاری ندارم میخواهم اینو بگویم که درست تجهیزات نظامی برای یک کشور نیاز است ولی مسئولان باید هم بتوانند موشک تجهیزات نظامی پیشرفته درست کنند و هم رفاه و هم آرامش مردمش را نیز فراهم کنند.نه اینکه تک محوری جلو برود.
ناشناس۳۳۹۳۲۳۰۱۲:۳۱:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
پیشرفت صنایع نظامی ما نتیجه مدیریت جهادی است اما مشکلات اقتصادی ما نتیجه عملکرد تکنوکرات های غربگرا در 45 سال گذشته است.
ناشناس۳۳۹۳۳۲۸۱۴:۳۴:۰۴ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
با سلام. دوست عزیز الان چندین سال است که همه دولت ومجلس وهمه ارکان نظام دست شما است.پس چرا روز به روز وضعیت معیشت مردم بدتر شده.
ناشناس۳۳۹۳۳۵۰۱۴:۵۴:۴۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
برای اواربرداری و بازسازی خرابی های دولت روحانی حداقل 4 سال زمان لازم است ببین ساختن چقدر سخته ولی ویرانی اسان است.
ناشناس۳۳۹۳۴۲۶۱۶:۰۷:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
از بدتر شدن جلوگیری شده
ناشناس۳۳۹۳۳۰۸۱۴:۱۵:۰۴ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
اینی که شما گفتی خلاف صحبت های ظریف است. این یارو داره دوقطبی سازی میکنه تا به ورشکسته های سیاسی منفعل و غربگدا در انتخابات تنفس مصنوعی بدهد.
ناشناس۳۳۹۳۳۰۶۱۴:۱۲:۵۰ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
یعنی شریعتمداری منصوب رهبری در موسسه کیهان از آرمانهای امام و رهبری فاصله گرفته و لابد نظرات شخص مشکوکی همچون ظریف به نظر امام و رهبری نزدیک تر است. !!!
ناشناس۳۳۹۳۳۵۱۱۴:۵۵:۵۳ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
دیدگاه ها و سخنان امام(ره) در حافظه یک ملت جای گرفته است و تنها جناب ظریف نیستند که به آنها استناد می کنند.
ناشناس۳۳۹۳۴۰۶۱۵:۴۸:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
امام خمینی(ره) فرمودند امریکا شیطان بزرگ است اینها چرا نام شیطان بزرگ را به کدخدا تغییر دادند ؟!
ناشناس۳۳۹۳۳۶۵۱۵:۰۸:۱۳ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
دوست گرامی، مهم علم ودانش است نه نزدیکی.که البته آقای ظریف دراین خصوص دارای صلاحیت است.
ناشناس۳۳۹۳۴۰۹۱۵:۵۱:۳۴ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
برجام نافرجام نشان داد که ظریف در مورد سیاست خارجی دارای صلاحیت ابراز نظر نیست.
صدای ملت۳۳۹۳۳۳۱۱۴:۳۷:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
با سلام گذشت زمان نشان داد که دیپلماسی میدان جواب نمیدهد وهزینه های زیادی برای ملت دارد.حرف آقای ظریف ثابت شد.ای کاش آقای شریعتمداری اشتباهش رابپذیرد وعذرخواهی کند.
ناشناس۳۳۹۳۳۵۲۱۴:۵۷:۴۳ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
در دهه 90 شاخص های اقتصادی منفی بود و کشور در تمام زمینه ها دچار عقب ماندگی شد این نتیجه دیپلماسی التماسی دولت قبل بود روحانی و ظریف باید از مردم ایران عذرخواهی نمایند.
امیر حسین سلطان/تهران۳۳۹۳۳۵۸۱۵:۰۵:۱۷ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
من بارها در این سایت ذیل مطالب ‌نقل شده از سوی آقای شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان نظرم را ارسال داشته ام که تعدادی از آنها هم درج گردیده است اما شاید برای اولین بار باشد از نوع موضعگیری ایشان نسبت به اظهارات جناب آقای دکتر ظریف بسیار متعجب و همینطور بسیار متأثر شدم که چرا یک اعلام نظر طبیعی و بی غلط و غش باید با این چنین واکنشی روبرو شود! گفتن «مردم مهمتر هستند» اینقدر باعث پریشان حالی یک نفر از اهالی رسانه گردد که فی الفور دست به قلم گردد و با ادبیات نسبتا تند و گزنده نهایتا خواستار عذرخواهی فوری شوند! با هیچ منطقی چنین واکنشی سازگار نیست. و عجیب تر و باعث تاثر بیشتر اینکه و آنهم لااقل در ۲ مطلب در ۲ نوبت از روز گذشته در سایت الف کامل پوشش داده شوند! والله اعلم
ناشناس۳۳۹۳۴۰۸۱۵:۵۰:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
ظریف و امثالهم چرا فقط موقع انتخابات از مردم یاد می کنند ؟!
ناشناس۳۳۹۳۴۱۲۱۵:۵۳:۱۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
مگر موشک ها برای تامین امنیت مردم نیست ؟! اگر مردم مهم هستن تامین امنیت شون مهم تر هست.
ناشناس۳۳۹۳۳۸۸۱۵:۲۹:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
اگه میدان نبود الان ایران چند پاره شده بود
ناشناس۳۳۹۳۷۳۳۰۰:۴۹:۰۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱
واقعا چه کسی گفته موشک مهم‌تر از مردم است که ایشان احساس تکلیف کرده‌اید تا آن را اصلاح کنند؟! بعدا آیا منظور امام این بود که بریدبدون سلاح بجنگید یا اینکه در کنار توکل و ایمان به خدا، خودتان را مجهز کنید، از جمله به موشک که بسیار اهمیت دارد این سفسطه بازی ها تا کی و تا کجا ادامه می یابد
ناشناس۳۳۹۳۷۳۸۰۱:۱۰:۰۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱
خسته شدیم ازین دوقطبی های کاذب .. یک سوال تاریخی از جناب ظریف دارم .. در زمان پیش از تاریخ قوم آشور که بسیار خونریز هم بودند به مردمان ایران که اکثر کشاورز و دامدار بودند و سلاحی هم نداشتند و اتفاقا زندگی عالی و خوبی هم داشتند بارها حمله کردند و خون های بسیاری ریختند تا سرانجام مادها و دیاکو تصمیم گرفتند سلاح بدست بگیرند تا نجات یابند یا در زمان حمله مغول از ایشان بپرسید چطور توانستند ایران را نابود کنند مگر غیر ازین بود ک کشور هیچ سپاه یکپارچه ای نداشت و مردم بیچاره هم نتوانستند از شهرشان دفاع کنند و هر شهر صبر کرد تا شهرها یکی یکی سقوط کنند و به کمک هم نرفتند یا در زمان صفویه وقتی بعد از شاه عباس که یک آرامش نسبی در کشور حاکم بود شاهان بعدی بنای سپاه را کم کم از بین بردند که چه نیازی به هزینه برای سپاه و سلاح هست تا اینکه محمود افغان با ۱۸ هزار نفر کشور را به خاک و خون کشید و تازه روس‌ها و عثمانی ها هم جرات کردند و دوسوم ایران را اشغال کردند .. آنجا هم عدم داشتن سپاه و سلاح و نیروی نظامی یکپارچه باعث مرگ بسیاری از مردم و غارت کشور شد ..
محمد۳۳۹۳۹۱۳۰۹:۵۶:۴۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱
آقای ظریف امتحانش را در سالهایی که دارای قدرت ( وزیر) بوده پس داده است و ما را با از دست دادن مولفه های قدرت دچار مشکلات فراوان و شاید جبران نا پذیر روبرو کرده است و بسیاری از مشکلاتی که امروز دولت با آن روبرو می باشد نتیجه تفکر ظریف و دوستان ایشان می باشد.ساختن کار بسیار سخت و دشواری می باشد آن هم در شرایطی که تحریم های فلج کننده بر ما تحمیل گردیده ولی تخریب و راکد نگهداشتن آسانترین کار است همان بلایی که در زمان وزارت ایشان و دوستانشان بر سر هسته ای و سایر دستاوردها آوردند.
ناشناس۳۳۹۳۹۹۱۱۱:۱۳:۰۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱
ظريف از مطلب امام خميني بطور تقليل يافته براي پاسخ به آقاي شريعتمداري استفاده ابزاري كرد.
ناشناس۳۳۹۴۱۸۶۱۴:۰۹:۳۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱
ظریف استاد دوگانه سازی مسائل کشور است،میدان یا دیپلماسی،مردم یا موشک،برجام یا جنگ،مذاکره با کدخدا یا انزوا روحیه ساز شکاری وی را به وادی دوگانه سازی انداخته
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. فردا دیر است...

  2. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  3. صوت افشا شده مدیرعامل ایران خودرو: اگر پارس تا امروز آدم کشته بگذارید ۶ ماه دیگه هم بکشد!

  4. فراریان بزرگ مالیاتی را بشناسید

  5. توقف روند کاهش جمعیت در ایران

  6. واکنش کنعانی به اقدام ضد ایرانی کانادا

  7. درخواست رئیس‌جمهور کلمبیا برای بازداشت نتانیاهو

  8. وزیر کشور: مردم با حضور در انتخابات برگ زرین دیگری بر افتخارات این کشور افزودند

  9. هیلاری کلینتون: دانشجویان معترض تاریخ نمی‌دانند!

  10. تکلیف ۳۰ منتخب تهران در مجلس تعیین شد + گرایش سیاسی

  11. نتایج مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم

  12. چرا قیمت مسکن در تهران گران‌تر از بعضی شهر‌های بزرگ دنیاست؟

  13. اعتماد به نفس مقاومت

  14. ترکیب سیاسی مجلس دوازدهم به کدام سمت و سو می‌رود؟

  15. واکنش محسن رضایی به توهین نماینده صهیونیست‌ها به منشور ملل متحد

  16. دهه «رکود، عبرت، تجربه»/ ۱۰ میلیون فقیر حاصل ۱ دهه اقدام غلط

  17. مشارکت نصف شد!

پربحث‌های هفته

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. چرا این همه بد اخلاقی؟

  3. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  4. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  5. درباره توبه تتلو

  6. فردا دیر است...

  7. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  8. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  9. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  10. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  11. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  12. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  14. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  15. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  16. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  17. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

  18. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  19. تنوری که هنوز سرد است...

  20. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  21. ایثارگران را بدنام نکنید !

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  24. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  25. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

پربحث‌های هفته

  1. چرا این همه بد اخلاقی؟

  2. فردا دیر است...

  3. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  4. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  6. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  7. تنوری که هنوز سرد است...

  8. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  9. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  10. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  11. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  12. پاسخ طحان‌نظیف به انتقادات روحانی از شورای نگهبان/ رقیب جدید قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم

  13. رئیسی: برخی به‌دنبال معامله بر سر موشک‌هایمان بودند/ به‌بهانه دورکردن سایه‌جنگ،برجام‌های ۲ و ۳ را دنبال می‌کردند

  14. سفیدشویی جنایت!

  15. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  16. کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

  17. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  18. هر چقدر رأی بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر است/ مرحلهٔ دوم انتخابات به‌اندازهٔ مرحلهٔ اول اهمیت دارد

  19. شهادت یکی از پاسداران نیروی زمینی سپاه در جنوب‌شرق کشور

  20. واکنش کنعانی به اقدام ضد ایرانی کانادا

  21. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

  22. این حق مسلم را پایمال نکنید!

  23. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم

  24. ترکیه ای که من دیدم! 

  25. وزیر کشور: مردم با حضور در انتخابات برگ زرین دیگری بر افتخارات این کشور افزودند

آخرین عناوین