افزایش قیمت خودروها بر اساس صورت‌های مالی است/ قیمت‌ها به روز شده‌اند

  4021202044 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در پی انتشار اخباری مبنی بر اخذ مجوز از سازمان حمایت توسط خودروسازان برای به روز شدن قیمت خودروها، پس از بررسی‌های انجام‌شده، قابل تاکید است که بر اساس مصوبه شورای رقابت فرایندی طبیعی رخ داده که خودروسازان پس از ارائه صورت‌های مالی و مستندات تغییرات در قیمت نهاده‌های تولید (همچون سایر کالاها)، می‌توانند قیمت محصولات خود را به روز کنند.

افزایش قیمت خودروها بر اساس صورت‌های مالی است/ قیمت‌ها به روز شده‌اند

به گزارش ایسنا، از صبح امروز، برخی سایت‌ها و شبکه‌های مجازی، موضوع افزایش قیمت محصولات خودروسازان را مطرح و اعلام کرده‌اند که «خودرو رسما گران می‌شود و این افزایش قیمت از خودروهای مونتاژی شروع شده است».

در حقیقت پس از بررسی‌های ایسنا، در این موضوع قابل ذکر و تاکید صریح است که این مجوز به‌روزرسانی قیمت محصولات خودروسازان بر اساس فرآیندی طبیعی و طبق چارچوب مصوبه ۵۴٣ و اصلاحیه‌ ۶٣٣ شورای رقابت در خصوص قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان صورت گرفته است.

تولیدکنندگان خودرو مستندات و صورت‌های مالی خود در هزینه‌های تولید را به سازمان حمایت ارائه خواهند کرد و این سازمان نیز بر اساس صورت‌های مالی دریافت شده، درخواست خودروسازان مبنی بر به روزرسانی قیمت محصولات را به دلیل تغییرات نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و قیمت نهاده‌های تولید، را مورد بررسی قرار داده و در نهایت طبق چارچوب مصوبات شورای رقابت، به خودروساز اجازه افزایش قیمت محصول خود را خواهد داد.

مجدد قابل ذکر است که طبق بررسی‌ها تأکید شده که این روند به‌روزرسانی قیمت خودرو، طبق فرآیندی طبیعی رخ داده و همچون  به‌روز رسانی  قیمت  سایر کالاها از جمله اقلام خوراکی است.

در نهایت نیز در پیگیری‌های دیگر ایسنا، شورای رقابت تاکید دارد که همچنان ناظر بر قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان است.

یادآوری می‌شود که مصوبه ۵۴٣ شورای رقابت با موضوع دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری در بهمن ماه سال ١۴٠١ صادر شد که بر اساس این دستورالعمل، مبنای تنظیم قیمت خودرو، بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری، مصوب هیأت تعیین و تثبیت قیمت‌ها است که توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محاسبه و به وزارت صمت اعلام می‌شود.

پس از آن ١٩ دی ماه سال جاری شورای رقابت دستورالعمل اصلاح شده‌ تنظیم بازار خودروی سواری (مصوب جلسه ۵۴۳ این سازمان) مصوب ١٣ دی ماه را به وزارت صمت ابلاغ کرد.

گفتنی است که شورای رقابت با اکثریت آراء حاضران، دستورالعمل مصوبه ۵۴۳ تنظیم بازار خودرو را اصلاح کرده و بر اساس آن وزارت صنعت، معدن و تجارت را به عنوان سیاست‌گذار و تنظیم‌گر فنی این صنعت، معرفی کرد و در حقیقت ابلاغ قیمت‌های محاسبه شده توسط سازمان حمایت را به وزارت صمت واگذار کرد.

البته مجدد تاکید می‌شود که این به معنای کنار گذاشته شدن کامل شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو نبوده و صرفاً وظیفه ابلاغ مصوبه قیمت‌ها و قیمت‌گذاری‌ها بر دوش وزارت صمت افتاده و از این پس نظارت شورا درباره محاسبه و ابلاغ محاسبه، پسینی خواهد بود و چنانچه در نحوه‌ اجرا، شاهد ایراد باشد، ورود خواهد کرد.

بر اساس اصلاح صورت گرفته، وزارت صمت بایستی قیمت‌ها را با رعایت مفاد این دستورالعمل به خودروسازان ابلاغ کند و قطعاً قیمت‌ها برای عرضه‌کننده خودرو، لازم الاجراست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۹۴۹۶۶۱۴:۱۲:۰۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲
هر جور دلتان می خواهد با این مردم رفتار می کنید
ناشناس۳۳۹۵۲۱۷۲۱:۴۹:۱۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲
خدا ملت گرفتار ما را از شر مافيای خودرو نجات دهد
مصطفی۳۳۹۴۹۷۹۱۴:۳۰:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲
این شورای رقابت و سازمان حمایت رو درش رو ببندن برن . چون بازی بدی دارن با مردم انجام میدن .اول سال خودرو سازها میگن قیمت ها رو زیاد کنیم این سازمان ها مخالفت می کنند ولی خودروسازها گوش نمی کنند. البته در ظاهر قیمت شون همون قیمت شورا هست ولی عملا عرضه رو این قدر پایین میارن که به مصرف کننده واقعی چیزی نمی رسه و فقط دلال ها و سوداگرها خودرو می گیرند و با قیمت های خیلی بالا تر تو بازار می فروشند . این رویه ادامه دارد تا اواخر سال که خودروسازها دوباره می خوان قیمت رو بالا ببرند که این دفعه شورا و سازمان حمایت به خاطر صورت های مالی قبول می کنند و خودرو رسما گرون می شود . تنها راه ادب کردن این خودروسازها فقط آزادسازی گسترده واردات خودرو هست و بعد خودروسازهای داخلی رو رها کنند بگن هر جور دوست دارید حالا قیمت گذاری کنید . ببینیم کی با این قیمت های گزاف خودروهای شما رو می خرد . واقعا مردم مظلوم ما گناه دارند درست نیست اینطوری سرکارشون بذاریم
ناشناس۳۳۹۵۰۱۹۱۵:۱۳:۰۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲
بله دیگر، بالاخره راه گران کردن را پیدا کردند!
سعید۳۳۹۵۰۳۶۱۵:۴۲:۳۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲
خودرو سازها ، یه خودرو میدن به ثبت نامی های رسمی، دو تا به قیمت آزاد میفروشن. در ظاهر شرکتهاشون زیان ده هست، اما باطنا، هیچ زیانی در کار نیست و بلکه سودآوری بزرگ پنهانی وجود داره.
ناشناس۳۳۹۵۰۵۰۱۶:۰۲:۲۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲
چطور برای ارزیابی عملکرد هیات مدیره از صورتهای مالی استفاده نمی کنید؟ اصلا دانش و فهم ارزیابی صورتهای مالی رو‌دارید یا فقط شده وسیله گران کردن قیمت خودرو؟
ناشناس۳۳۹۵۰۸۳۱۶:۵۵:۱۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲
مردم با شرکت در انتخابات میتوانند براحتی باعث کاهش قیمت خودرو و همچنین باز شدن راه واردات خودروهای خارجی شوند، فقط رمزش یک یا علی گفتنه و شرکت با نشاط در انتخابات
ناشناس۳۳۹۵۰۹۷۱۷:۱۰:۲۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲
تنها چیزی که به روزرسانی نمیشود حقوق کارگر و کارمند و بازنشستگان است!!
ناشناس۳۳۹۵۱۶۳۱۹:۴۶:۵۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲
چرا کارگران نمی‌توانند با ارائه دفاتر مالی مخارج زندگی ، حقوق خود را به روز کنند ؟ مظلوم تر از قشر کارگر در این مملکت نیست ‌ .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  5. حالا زمان مذاکره است

  6. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  7. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  12. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  13. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  14. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  15. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  16. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  19. مأمور خاطی بازداشت شد

  20. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  21. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  22. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  23. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  24. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  25. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

آخرین عناوین