با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

سامان مهراد، گروه سیاسی الف،   4030205143 ۹۵ نظر، ۲ در صف انتشار و ۵۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

« جامعه انتظار دارد رویکرد قوای سه‌گانه و نهادها و دستگاه‌های رسمی، همچون رهبر انقلاب فراخ‌تر و از ابعاد وسیع‌تری برخوردار باشد. رهبری همواره با نگاهی منطقی و واقع‌گرایانه، علاوه بر بیان دستاوردها و نقاط مثبت موجود، ضعف‌ها و چالش‌های سایه‌افکنده بر کشور را هم بیان می‌کنند. بیانیه گام دوم انقلاب و تصریح به عقب‌ماندگی در حوزه عدالت در کنار ذکر راه پرافتخار طی‌شده، مصداق عینی این رویکرد عقلانی است »

با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

۱- برداشت ما مردم از شرایط کشور و زندگی‌مان چیست؟ مثبت یا منفی؟ تعامل با اطرافیان و ارتباط با محیط پیرامونی چه چیزی را به ذهن‌مان متبادر می‌کند؟ آیا تفسیرمان از وضعیت با آن‌چیزی که در فضای رسمی مطرح می‌شود، منطبق است یا نه؟

۲- گویا در ایران دو ساحت متفاوت وجود دارد؛ مردم و مسئولین. در عرصه مسئولین، کشور در شرایط مناسبی به‌سر برده و عملکرد نهادهای متولی، کشور را در مسیر صعودی قرار داده اما فضای غیررسمی و ارزیابی عمومی از وضعیت، برداشت‌ها تفاوت‌های بارزی - اگر نگوییم فرسنگ‌‌ها - با روایت‌های رسمی مطروحه و بازنمایی‌‌ها دارد. 

۳- اظهارات سخنگوی محترم دولت در نشست خبری اخیر خود با اصحاب رسانه و ترسیمی که از وضعیت موجود داشت، مثال بارزی برای گزاره‌‌ای است که شرح آن رفت. آقای بهادری جهرمی در حالی از رکوردشکنی دولت در تجارت خارجی، تلاش برای سامان‌بخشی بازار خودرو، حمایت از دهک‌های پایین برای تامین مسکن، ساماندهی اجاره‌بها و اقدامات دولت در حوزه ارز و کاهش التهابات بازار سخن می‌گوید که از قضا در همین حوزه‌های ذکر شده، بیشترین مصائب و آشفتگی مشاهده می‌شود و قاطبه مردم با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. دولت معتقد است که از زمان سکانداری خود و به‌دست‌گرفتن امور اجرایی کشور، اقدامات مثبتی را برای پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد، تلاش برای افزایش ظرفیت تولید و اقدامات مثبت اقتصادی برداشته که هر چند بسیاری از فعالیت‌های زیربنایی و کلیدی آن از جمله عبور از تحریم‌های نفتی و افزایش چشمگیر فروش نفت، قابل انکار نیست اما واقعیت آن است که این تلاش‌های صورت‌گرفته نتوانسته اثرات ملموسی در زندگی روزمره مردم برجای بگذارد و این اهتمام صورت گرفته در سفره‌های مردم قابل مشاهده نیست. در برهه کنونی نارضایتی‌های معیشتی به نقطه اوج خود رسیده که چه‌بسا لزوماً منشا این گلایه‌ها به دولت فعلی هم باز نگردد اما برآیند کنونی از وضعیت دورنمایی مثبتی را به تصویر نکشیده و این مسئله، تمام داده‌های ارائه شده از سوی مقامات رسمی را چون دود به هوا می‌فرستد.

۴- به‌راستی ریشه این تفاوت‌ در ارزیابی از وضعیت کجاست؟ آیا متولیان امر در جهانی موازی زیست کرده و از آنچه که مردم با آن روبرو شده‌اند بی‌خبرند؟ شاید در نگاهی پوپولیستی و آن‌چیزی که در سال‌های اخیر باب شده، برخی سبک زندگی متفاوت مسئولان با مردم را علت چنین تصویرسازی‌های مثبتی تلقی کنند اما آن‌ تفسیری که ارجحیت داشته و به واقعیت نزدیک است، باور به کارکرد پروپاگانداست. این گمان که تبلیغات سیاسی جایگزین امر واقعی است، دارای قدمتی طولانی و امری مسبوق‌به‌سابقه بوده و بخشی از روال مرسوم فضای سیاسی در ایران است. اما مشکل جایی است که پروپاگاندای تعمیق‌یافته تبدیل به باوری رایج شده و ارتباط با فضای واقعی را از بین می‌برد. جنس بیاناتی از سوی متولیان امر که سویه‌هایی کاملاً مثبت دارد موید این مسئله است که اختلالات اساسی در ارتباط با واقعیت موجود به‌چشم می‌خورد و همین مسئله تفاسیر متفاوتی با امر واقعی و ملموس را رقم‌ می‌زند.

۵- این سطور ‌به‌معنای سیاه‌نمایی و یا نافی تلاش‌های نهادهایی چون دولت و مجلس نیست و اگر با عینک انصاف بنگریم به این نتیجه خواهیم رسید که با انبوهی از مشکلات انباشته‌‌شده و ساختاری و همچنین تحریم‌های ظالمانه‌ای که برای از پای درآوردن هر کشوری کافی است، نهادهای متولی در حد توان و امکان خود به مصاف چالش‌های کشور رفته‌اند اما انتظار جامعه فاصله‌گرفتن از روایت‌های رسمی و بیان کژکارکردها و دیدن نارضایتی‌هاست. این انتظار گزافی نیست که مسئولین دولت در کنار ذکر دستاوردهای بر جای گذاشته از خود - که برخی هم به‌راستی قابل توجه و تقدیر بوده - ببینند که جان مستاجران به لب آمده، درآمد مزدبگیران و بازنشستگان تنها کفاف یک‌سوم هزینه‌های ماهانه را می‌دهد، موتور تورم با آغاز تلاطم‌های ارزی به‌ حرکت درآمده و شکاف طبقاتی در حال عمیق‌‌ترشدن است و برای کاستن از این چالش‌های اساسی قدم بردارند و گرنه با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود.

جامعه انتظار دارد رویکرد قوای سه‌گانه و نهادها و دستگاه‌های رسمی همچون رهبر انقلاب فراخ‌تر و از ابعاد وسیع‌تری برخوردار باشد. رهبری همواره با نگاهی منطقی و واقع‌گرایانه، علاوه بر بیان دستاوردها و نقاط مثبت موجود، ضعف‌ها و چالش‌های سایه‌افکنده بر کشور را هم بیان می‌کنند. بیانیه گام دوم انقلاب و تصریح به عقب‌ماندگی در حوزه عدالت در کنار ذکر راه پرافتخار طی‌شده، مصداق عینی این رویکرد عقلانی و اعتماد آفرین رهبر انقلاب است. تمسک به این روش و اتخاذ نگاهی جامع و راستین، انتظار گزافی نیست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۶۸۸۷۸۰۰:۳۶:۳۵ ۱۴۰۳/۲/۸
رییس جمهور برای این سمت سخنگویی دولت باید فرد بسیار پخته و سرد و گرم‌روزگار کشیده و خاک مدیریت خورده را انتخاب می نمودند
ناشناس۳۴۶۹۱۲۴۰۸:۴۰:۲۱ ۱۴۰۳/۲/۸
کتمان واقعیت ها و امارهای عجیب و غریب دادن که دیگه ادم کارکشته و سرد و گرم چشیده نمیخواد.
ناشناس۳۴۶۹۴۶۷۱۳:۴۷:۰۸ ۱۴۰۳/۲/۸
دقیقا
ناشناس۳۴۶۹۴۶۵۱۳:۴۶:۳۴ ۱۴۰۳/۲/۸
چه فرقی میکرد وقتی سخنگو همه چیز رو وارونه جلوه میده !!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۳۴۶۹۷۱۵۱۷:۱۷:۲۳ ۱۴۰۳/۲/۸
اتفاقاً خوب کسی رو انتخاب کردن تا مردم رو سرگرم کند و از طرف دیگر مسایل حجاب رو پر رنگ کردن تا مردم ازگرانی ها قوانین من درآوردی مصوبه مجلس دور شوند
ناشناس۳۴۶۸۸۸۰۰۰:۳۹:۴۱ ۱۴۰۳/۲/۸
از متن مقاله : « آقاي اذري جهرمي در حالي از ركورد شكني دولت در تجارت خارجي ، تلاش براي ساماندهي بازار خودرو ، حمايت از دهك هاي پايين براي تامين مسكن ، ساماندهي اجاره ها و اقدامات دولت در حوزه ارز و كاهش التهاب بازار ارز سخن مي گويد كه از قضا در همين حوزه هاي ذكر شده ، بيشترين مصائب و آشفتگي مشاهده مي شود » !! ---------------------------------- -- عجيبه ها ! -- چه عجيبه برادر ؟ -- معلومه ! اين عجيبه كه آنچه كه من و من نوعي با گوشت و پوست و استخوان و خلاصه با تمام وجودمان شب و روز و ماه و سال داريم حس مي كنيم ، فلان مسئول -- مثلا سخنگوي دولت -- كتمان ميكنه و ميگه كاملا بر عكسه ! حالا ملتفت شدي كه ميگم عجيبه ؟! --- اين كه عجيب نيست برادر ! ... كجاش عجيبه ... اين اعجب العجايبه ! ... چيزي در رديف عجايب هفتگانه قديم ! -- خوب گفتي برادر ! پدرت تو گُل بهشت !
ناشناس۳۴۶۹۲۹۳۱۱:۱۱:۵۷ ۱۴۰۳/۲/۸
بهادری جهرمی درست است نه آذری جهرمی
ناشناس۳۴۶۸۸۸۸۰۰:۴۵:۰۸ ۱۴۰۳/۲/۸
اینا سعی میکنن با گفتار درمانی حال خودشون رو خوب کنند و احساس بدی نکنند از مسئولیتی که بر عهده دارند در واقع اینقدر این حرفها رو تکرار میکنند که خودشان باورشان می شود چون اگر قرار باشد با واقعیتها روبه رو شوند دیگه شبها خوابشون نمیبره دیگه نمیتونن یه لحظه آروم باشند و حتی توان لبخند زدن را در مواجهه با واقعیت زندگی اکثریت مردم از دست می دهند
ناشناس۳۴۶۸۸۹۱۰۰:۴۷:۳۲ ۱۴۰۳/۲/۸
اقتصاد دان مطرحی که با صحبت در یک میزگرد باعث شد آقای دکتر محمود احمدی نژاد با بیشترین رای رییس جمهور ایران شود در یک سخنرانی اعلام کرده اند تیم اقتصادی دولت ناکارآمد است
ناشناس۳۴۶۹۰۶۵۰۷:۵۵:۲۱ ۱۴۰۳/۲/۸
تیم اقتصادی دولت ناکارآمد است اما با در لفافه پیچیدن این حرف نمی توان احمدی نژاد را تطهیر کرد.
ناشناس۳۴۶۹۱۰۰۰۸:۱۹:۲۲ ۱۴۰۳/۲/۸
خود این آقای احمدی نژاد یکی از عوامل ناکارآمدی اقتصاد بود
ناشناس۳۴۶۸۸۹۲۰۰:۴۸:۰۴ ۱۴۰۳/۲/۸
. مسئولی اگر مثل مردم زیر میدان انقلاب زندگی نکند ، هیچ وقت نمی فهمد که مردم چه اوضاعی دارند. از طرف دیگر پروپاگاندای مخالفین دولت هم کم‌کار نبوده و سعی دارد اوضاع را خراب جلوه دهد. اوضاع اصلا خوب نیست ولی منصفانه بگوییم که خیلی بهتر از دهه قبل است. البته وجود بدنه ثابت و سابق در ادارات قابل انکار نیست.
ناشناس۳۴۶۹۱۵۵۰۹:۱۰:۳۱ ۱۴۰۳/۲/۸
به همت دولت، زندگی پایین و بالای خیابان انقلاب فرقی نداره .
ناشناس۳۴۶۹۲۶۵۱۰:۵۴:۲۸ ۱۴۰۳/۲/۸
چطوره که کلا هر چی پرسنل ادارات از دولت قبلی وجود داره محو بشه و از کره دیگری، نیرو بیاریم!!!
ناشناس۳۴۶۹۴۷۳۱۳:۵۰:۳۱ ۱۴۰۳/۲/۸
گرونی کالا و خدمات مثل دهه قبلِ . چقدر آدم میتونه بی انصاف باشه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۳۴۶۸۸۹۶۰۰:۵۲:۲۴ ۱۴۰۳/۲/۸
هی می آیند و برای مردم از کاهش سرعت نرخ تورم می گویند کمر مردم زیر بار فشار اقتصادی خرد شده است
ناشناس۳۴۶۸۹۰۰۰۰:۵۸:۲۹ ۱۴۰۳/۲/۸
این دولت از جلوی بدتر شدن گرفته و نکند انتظار داری یک شبه حل کند آن هم فاجعه ای که تحویل گرفت که در هیچ کدام از دولت ها سابقه نداشت ؟ در ضمن در مورد قدرت خرید که مهمترین بخش است در این یکی دو سال ثابت نگه داشته با اینکه برخی مواقع کمتر از تورم افزایش حقوق داده شد
ناشناس۳۴۶۹۲۷۷۱۱:۰۰:۴۶ ۱۴۰۳/۲/۸
جناب بیدار شو! همین وزیر اقتصاد قبل از مسئولیت گفت که اگه دولت کاری نکند، تورم خود به خود پایین میاد! حالا که مسئول شده سه ساله که هی وعده نیده
ناشناس۳۴۶۹۳۱۷۱۱:۲۹:۱۲ ۱۴۰۳/۲/۸
عزیزم از وقت بیداری گذشته و تورم نقطه به نقطه 60 درصدی شهریور 1400 به 39 درصدی در پایان اسفند رساندن و دلار هم گران نکردن تا ارز 4200 بردارند!!
ناشناس۳۴۶۹۴۶۳۱۳:۴۲:۴۲ ۱۴۰۳/۲/۸
عزیزم شما با توجه به آمارهایی از جنس گفتار آقای بهادر جهرمی میگی ولی من بازنشسته که در این دولت هر ساله حداقل ۲۰ درصد از قدرت خریدم کم شده با توجه به جیبم میگم.
ناشناس۳۴۶۹۲۸۱۱۱:۰۳:۳۴ ۱۴۰۳/۲/۸
برادر سه سال شد؛ يك شبه كجا بود؟ بين خودت و خداي خودت اين سه سال اوضاع معيشت و اقتصاد خودت بهتر شده؟
ناشناس۳۴۶۹۳۰۲۱۱:۱۷:۱۶ ۱۴۰۳/۲/۸
ما بر اساس آمار حرف می زنیم
ناشناس۳۴۶۹۴۶۴۱۳:۴۴:۳۰ ۱۴۰۳/۲/۸
آمار در سفره ها نشون داده میشه نه روی کاغذ
ناشناس۳۴۶۹۵۷۲۱۵:۲۲:۵۵ ۱۴۰۳/۲/۸
ما هم بر اساس کف بازار گفتیم!
نامی۳۴۶۹۷۶۵۱۷:۵۵:۰۷ ۱۴۰۳/۲/۸
شما بر اساس آمار حرف میزنید؟ تورم بالای 40 درصد و افزایش حقوق کارگر 20 درصد؟ آمارتر از این؟ بر اساس انصاف حرف بزنید.
ناشناس۳۴۶۹۸۰۲۱۸:۳۲:۵۰ ۱۴۰۳/۲/۸
آمار چه کسی؟خودت مگه تو این کشور زندگی نمی کنی و نمبینی؟
ناشناس۳۴۶۹۹۴۴۲۱:۰۹:۳۱ ۱۴۰۳/۲/۸
من فرهنگی بازنشسته مهر امسال که هنوز پاداش بازنشستگیم را نداده اند‌ و معلوم هم نیست کی می دهند و هر روز که می گذرد ارزش پاداشم کمتر و کمتر می شود وضعیت اسفناک تورم را با پوست و استخوانم درک می کنم !!
ناشناس۳۴۶۹۲۹۱۱۱:۱۰:۵۴ ۱۴۰۳/۲/۸
به قول آقای مهراد با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشود. کجا قدرت خرید ثابت نگه داسته شده دست کم در مورد کارمندان ، کارگران و بازنشستگان دراین سه سال حداقل سالانه ۲۰ درصد و در مجموع ۶۰ درصد از قدرت خریدشان کم شده. در دور و برت از این اقشار وجود نداره که ازشون بپرسی؟
ناشناس۳۴۶۹۳۲۲۱۱:۳۲:۴۱ ۱۴۰۳/۲/۸
شما قیمت مجموع کالا و خدمات از سال 99 که سرکوب ارزی رخ نداده بود تا الان مقایسه کنی قدرت خرید آن ثابت مانده یعنی برخی بدتر شده برخی ثابت مانده و برخی بهتر شده و در مجموع فرقی نکرده
ناشناس۳۴۶۹۴۵۲۱۳:۳۲:۱۴ ۱۴۰۳/۲/۸
قدرت واسه من کارگر با گوشت کیلو هفتصد هزار تومان که همش هم چربی و استخوان است نمانده
ناشناس۳۴۶۹۴۱۲۱۲:۵۸:۰۲ ۱۴۰۳/۲/۸
فاجعه را که خود تیم اقتصادی دولت با جراحی اقتصادی و به کما رفتن اقتصاد انجام داد.البته زمینه و زیرساختها برای به کما رفتنش فراهم بود .
ناشناس۳۴۶۹۴۴۳۱۳:۲۲:۳۱ ۱۴۰۳/۲/۸
از کما رفتن جلوگیری شد
فرشاد۳۴۶۹۴۲۴۱۳:۰۴:۴۳ ۱۴۰۳/۲/۸
مانند شما من به عمرم ندیته ام
ناشناس۳۴۶۹۴۴۸۱۳:۲۷:۰۵ ۱۴۰۳/۲/۸
ما مانند شما طایفه نگر نیستیم!!
ناشناس۳۴۶۹۴۷۴۱۳:۵۳:۳۷ ۱۴۰۳/۲/۸
از اجاره خونه و قیمت مسکن خبر نداری؟؟؟؟؟ این دولت دلار ۲۳ تومن تحویل گرفت و الان ۶۵ تومن شده . این دولت جلوی چه فجایعی رو گرفته ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!! کجا سیر میکنی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۳۴۶۹۵۸۷۱۵:۳۱:۵۹ ۱۴۰۳/۲/۸
قدرت خرید با افزایش قیمت ها فرق دارد مثلا همین مورد شما با کف حقوق در پایان سال 99 می شد 77 دلار و سال قبل 85 دلار، برای خرید یک متر مسکن در تهران می شد 16 ماه و سال قبل 15 ماه (قیمت دلار در سال 99 24 هزار تومان کف حقوق 1850 یک متر خانه متوسط 30 میلیون و سال قبل 82 میلیون)
ناشناس۳۴۶۹۹۲۰۲۰:۴۴:۲۴ ۱۴۰۳/۲/۸
عجب! قدرت خرید با گرانیها فرق دارد! داری منکر پایین آمدن قدرت خرید با گرانیها میشی؟!
ناشناس۳۴۷۰۳۴۳۰۹:۵۲:۲۳ ۱۴۰۳/۲/۹
حتی جلوی چشم شما مقایسه کردیم هم قبول نمی کنید!!!
علی۳۴۶۹۵۰۲۱۴:۱۷:۳۵ ۱۴۰۳/۲/۸
نفت ده دلاری زمان کرونا الان شده ۸۰ دلار با تمام این تفاسیر تورم بیشتر از همیشه است و ارزش،پول ملی سقوط کرده
ناشناس۳۴۶۹۵۹۱۱۵:۳۳:۲۷ ۱۴۰۳/۲/۸
رکود اقتصادی باعث می شود تورم منفی هم شود اما در ایران رو به بالا بود
ناشناس۳۴۶۹۹۳۷۲۱:۰۲:۲۹ ۱۴۰۳/۲/۸
آن فاجعه ای که از آن دم میزنی اکثرا به دلیل سنگ اندازی های همفکران همین دولت بود که آن دولت هر اقدامی کرد انگی بر آن زدند و جلوی آن را گرفتند و شد این که می بینیم !
ناشناس۳۴۶۸۹۱۳۰۱:۲۳:۰۶ ۱۴۰۳/۲/۸
ارز رانتی بردارند می گویید چرا، برندارند می گویید چرا، قیمت خودرو کارخانه به حاشیه بازار آزاد می برند که باعث می شود قیمت آن هم کاهش یابد می‌گویید چرا و به فرمایشات شما عمل می کنند و باز اختلاف می اندازند باز می گویید چرا!!!
ناشناس۳۴۶۹۲۷۴۱۰:۵۸:۰۷ ۱۴۰۳/۲/۸
مشکل این جاست که بجای نظر کارشناسی، به حرف این و اون (که البته فقط یک دایره محدود از خودشان هست) عمل می شود.
ناشناس۳۴۶۸۹۲۸۰۱:۵۲:۴۹ ۱۴۰۳/۲/۸
بهتر بود مینوشتید که تلاشهای دولت نه تنها اثر مثبتی بر زندگی مردم نداشته بلکه پدر مردم را هم درآورده ! این همه اقدامات و آمارهایی که دولت میدهد چطوری هر روز ارزش پول مملکت را پائین تر و گرانی و فشار را بر مردم بیشتر کرده ؟
ناشناس۳۴۶۸۹۳۹۰۲:۲۹:۳۱ ۱۴۰۳/۲/۸
--- خدا به جناب سامان مهراد و نيز « گروه سياسي الف » صد در دنيا و هزار در آخرت جزاي خير بده ... اجركم عند الله انشالله ! --- از چه بايت مي گويي برادر ! --- از بابت اين كه بالاخره چشممان به جمال يك مقاله و نوشته « انتقادي » روشن كردند ! --- مقاله انتقادي ؟ ... انتقاد از كي برادر ؟ ... حتماً انتقاد از دولت روحاني ! .. بله ؟ -- نخير عزيز ! انتقاد از سخنگوي دولت و يا به عبارتي انتقاد غير مستقيم از برخي عملكرد دولت سيزدهم ! ... و اين از عجايب است ! -- عجب ! ... عجب ! ... پس بر من هم لازم و واجب شد كه بگويم : اجركم عند الله !! هم اجر جناب سامان مهراد و هم اجر گروه سياسي اين سايت وزين !
ناشناس۳۴۶۸۹۶۱۰۴:۲۱:۰۳ ۱۴۰۳/۲/۸
بخاطر اینکه هیچ درکی از زندگی مردم ندارن .
ناشناس۳۴۶۸۹۶۸۰۵:۰۹:۱۷ ۱۴۰۳/۲/۸
همه ی دولتها دقیقا همینجوری حلوا حلوا کرده اند و رفته اند،،،،ملت هم دیگه عادت کرده به سقوط زندگی ش...
روشن۳۴۶۸۹۶۹۰۵:۲۰:۱۳ ۱۴۰۳/۲/۸
اصولا انتخاب آقای بهادری جهرمی که هیچ سابقه ای در امور اجرایی ندارد به عنوان سخنگوی دولت، با باور به نتیجه بخش بودن پروپاگانداست.
ناشناس۳۴۶۸۹۸۰۰۵:۴۶:۲۳ ۱۴۰۳/۲/۸
شخصی را گذاشتید سخنگوی دولت یک کشور گاهی آنقدر تابلو آمار و ارقام می دهد که ملتی را شدیدا عصبانی میکند
معلم۳۴۶۸۹۸۸۰۶:۰۴:۵۳ ۱۴۰۳/۲/۸
دولت ها در حد توان تلاش می کنند.
ناشناس۳۴۶۹۰۰۱۰۶:۴۱:۴۷ ۱۴۰۳/۲/۸
واقع گرا ندیدم در این دولت
ناشناس۳۴۶۹۰۰۷۰۶:۵۷:۰۰ ۱۴۰۳/۲/۸
در بسیاری موارد ضعف اعتقادی جامعه و تبلیغات رسانه‌های بیگانه معاند و لیبرال باعث می‌شود خدمات عظیم دولت خدمتگزار نادیده گرفته شود
ناشناس۳۴۶۹۰۰۸۰۶:۵۸:۰۴ ۱۴۰۳/۲/۸
با توجه به خرابی‌های بسیار وسیع رخ داده در زمان دولت روحانی دولت مردمی آقای رئیسی جهت بهبود اوضاع به سال‌ها وقت نیاز دارد واقع بین باشیم
ناشناس۳۴۶۹۳۰۶۱۱:۱۸:۳۸ ۱۴۰۳/۲/۸
مگه آقای رئیسی اون خرابیها را ندیده بود که جنین وعده هایی داد؟ راستی برمانه ۷۰۰۰ صفحه ای ایشون چی شد؟
ناشناس۳۴۶۹۷۱۹۱۷:۱۹:۱۸ ۱۴۰۳/۲/۸
در دولت روحانی سفره مردم رنگین تر بود. قیمت گوشت و مرغ و میوه و اجاره و مسکن و حمل و نقل عمومی و آب و برق و گاز و غیره حداقل یک چهارم این دولت بود ولی حقوق ها را هم به اندازه بالا می برد. الان همه قیمت ها را سلیقه ای بالا می برند ولی به حقوق ها که می رسد ملت را نا دیده می گیرند.
صمصام۳۴۶۹۰۱۲۰۷:۰۳:۴۲ ۱۴۰۳/۲/۸
در مورد اقای بهادری جهرمی من فکر میکنم اصلا وظیفه ایشون در دولت گل و بلبل نشان دادن اوضاع است ایشون هر بار که امده صحبت کرده، فقط امار میده از شرایط مطلوب کشور و به به و چه چه از همه چیز
ناشناس۳۴۶۹۰۲۱۰۷:۱۵:۱۳ ۱۴۰۳/۲/۸
هیچ کدام از وعده های شخص رییس جمهور محقق نشده اما اطرافیان رییس جمهور و وزرای فعلی با آمار سازی سعی دارند اینگونه القا کنند که اوضاع گل و بلبل است و...
ن.د۳۴۶۹۰۳۵۰۷:۲۷:۲۸ ۱۴۰۳/۲/۸
افزایش چشمگیر فروش نفت که به آن اشاره شده به چه قیمتی؟ اینکه منابع ملت ایران که متعلق به نسل های بعدی این سرزمین هست را با حاتم بخشی، ۳۰-۴۰٪ زیر قیمت به چنین و سایر کشورها بفروشد ،جای افتخار و دستش درد نکنه داره؟! زمانی افزایش فروش نفت ارزش داره که حراج فروشی نشی، آیا اینجوری هست؟
صمصام۳۴۶۹۰۳۸۰۷:۳۱:۵۳ ۱۴۰۳/۲/۸
البته اظهارات سخنگوی دولت مصرف داخلی دارد که هر بار تکرار میشود .
ناشناس۳۴۶۹۰۶۸۰۷:۵۷:۳۱ ۱۴۰۳/۲/۸
این دولت هیچ برنامه و نقشه راه مشخصی برای حل مشکلات اقتصادی ندارد .
اینجا جایی برای خنده نیست۳۴۶۹۰۷۰۰۸:۰۱:۱۵ ۱۴۰۳/۲/۸
چند سال قبل از نمایندگان مجلس در مورد قیمت روز مواد غذایی مثل نان و روغن و.....سوال پرسیده بودند و اکثریت نمایندگان که حتی قیمت یک عدد نان را نمی‌دانستند مشغله و فشار کاری بهانه کرده و از گفتن قیمت ها طفره رفته بودند انگار که ما مردم عادی که محصولات خانوار را روزانه می‌خریم همه بیکار و بی عار و فقط این عزیزان بودند که تنها در کشور مشغول بودند!!!!!! منظور این که این آمار شایدنتیجه مشغله و فشار کاری دولتیان هست!!!!!!
ناشناس۳۴۶۹۰۸۲۰۸:۱۱:۴۸ ۱۴۰۳/۲/۸
یک انتقاد وسط بازانه
ناشناس۳۴۶۹۰۹۳۰۸:۱۶:۱۹ ۱۴۰۳/۲/۸
دیگر مردم حرف را و امارهای دولتی را قبول ندارند. مردم براساس وضعیت معیشت و کف بازار قضاوت میکنند. ولاغیر
ناشناس۳۴۶۹۱۰۲۰۸:۲۰:۱۳ ۱۴۰۳/۲/۸
وقتی شعار و تبلیغ بر واقعیت میدان پیشی می‌گیرد خودشان هم به صحبت هایشان باور پیدا میکنند ....
ناشناس۳۴۶۹۱۲۷۰۸:۴۴:۰۴ ۱۴۰۳/۲/۸
تا زمانی که رسانه های داخلی. در بند رودربایستی ها هستند، حقایق را آنگونه که هست، نمی توانند منعکس کنند و بالطبع مشکلات هم روی زمین می ماند. سخنگوی دولت هم بخشی از این فضای رسانه‌ای است.
ناشناس۳۴۶۹۱۵۹۰۹:۱۵:۰۰ ۱۴۰۳/۲/۸
اوضاع امروز به مراتب بدتر از دیروز است و امسال باید حسرت پارسال رو بخوریم.
ناشناس۳۴۶۹۳۰۴۱۱:۱۸:۰۰ ۱۴۰۳/۲/۸
امروز بهتر از دیروز هست
رضا۳۴۶۹۵۵۳۱۵:۰۴:۴۹ ۱۴۰۳/۲/۸
خوشبحالت برادر. تو وضعت برخلاف ملت ایران بهتر شده
ناشناس۳۴۶۹۱۷۱۰۹:۲۴:۱۸ ۱۴۰۳/۲/۸
انتقاد از دولت انقلابی؟
ناشناس۳۴۶۹۱۷۲۰۹:۲۴:۴۵ ۱۴۰۳/۲/۸
فقط کافی است نگاهی به شرایط موجود کشور و برنامه ایران در افق 1404 بیندازید تا ببینید که کشور مقامات با کشور ما فرق می کند
ناشناس۳۴۶۹۲۷۱۱۰:۵۷:۲۰ ۱۴۰۳/۲/۸
کامل به برنامه افق 1404 مسلط نیستم اما شاید همون برنامه هم از جنس این سخنرانی ها بود]!
ناشناس۳۴۶۹۲۰۶۰۹:۵۳:۳۱ ۱۴۰۳/۲/۸
آقای رئیسی درکی از وضعیت اقتصادی مردم ندارند کار ایشان شعار ، سخنرانی ، سفر های استانی و به سایر کشور هاست .
ناشناس۳۴۶۹۲۰۷۰۹:۵۷:۳۰ ۱۴۰۳/۲/۸
قیمت دلار که نمونه واضح و روشنه، می بینیم متوجه میشیم .
ناشناس۳۴۶۹۲۱۶۱۰:۰۴:۰۵ ۱۴۰۳/۲/۸
همینه که هست. میخواستید رای بدید.
ناشناس۳۴۶۹۳۶۰۱۲:۰۲:۲۷ ۱۴۰۳/۲/۸
به کی ؟کاندیدای ما بین اون ۶ تا نبود !
ناشناس۳۴۶۹۴۰۷۱۲:۵۲:۲۷ ۱۴۰۳/۲/۸
میدونستید که اگر نرید پای صندوق، این دولت رای میاره. پس با نرفتنتون پای صندوق به این دولت رای دادید. حالا هم برید درصد مشارکت رو نگاه کنید، بگید بیاد مشکلاتتون رو حل کنه.
ناشناس۳۴۶۹۷۱۶۱۷:۱۷:۵۹ ۱۴۰۳/۲/۸
فرض کن همتی جای رییسی بود آخه از همتی چه کاری بر میاد اگر می تونست کاری کنه همان 4 سال که رییس بانک مرکزی بود کاری می کرد جز اینکه بله قربان گوی روحانی بود
حمید۳۴۷۰۱۰۷۰۰:۵۸:۲۶ ۱۴۰۳/۲/۹
مثلا می خواهی شور انتخاباتی ایجاد کنی!!!
ناشناس۳۴۶۹۲۱۹۱۰:۰۷:۱۸ ۱۴۰۳/۲/۸
ما وضعیت سفره خود را می سنجیم نه آمار دولت را
ناشناس۳۴۶۹۲۲۶۱۰:۱۶:۳۰ ۱۴۰۳/۲/۸
آقای جهرمی این دولت چه کار مثبتی برای مردم انجام داده در این دوسال. آیا مواد خوراکی ارزان شده؟ آیا مسکن پایین آمده؟ آیا خودرو پایین آمده؟ آیا بیکاری کم شده؟ آیا اجاره خانه کم شده؟......................
ناشناس۳۴۶۹۲۲۷۱۰:۱۷:۵۸ ۱۴۰۳/۲/۸
همین که تولید ناخالص داخلی از 280 به 410 میلیارد دلار رسیده گویا هست جناب و به مرور خودش را نشان می‌دهد
ناشناس۳۴۶۹۳۰۹۱۱:۲۲:۴۶ ۱۴۰۳/۲/۸
البته روی کاغذ!
ناشناس۳۴۶۹۳۱۶۱۱:۲۸:۱۱ ۱۴۰۳/۲/۸
از کجا معلوم این آمار عجیب درست باشه؟؟؟
ناشناس۳۴۶۹۳۳۸۱۱:۴۱:۵۵ ۱۴۰۳/۲/۸
از کجا معلومه از 450 سال 92 به 280 سال 1400 درست باشه؟!!!!
ناشناس۳۴۶۹۲۵۹۱۰:۴۸:۵۲ ۱۴۰۳/۲/۸
این دولتها فقط از پیشرفت میگویند و ما چیزی جز عقب گرد نمی بینیم
ناشناس۳۴۶۹۳۱۲۱۱:۲۶:۰۳ ۱۴۰۳/۲/۸
اکنون دیدگاه زندگی مسئولین رده بالا و مردم به مثابه دو ضلع زاویه است که هر آن از هم دور میشوند.
ناشناس۳۴۶۹۲۹۶۱۱:۱۳:۲۵ ۱۴۰۳/۲/۸
اتفاقأ با حلوا حلوا گفتن دولتمردان دهان طرفداران دولت رئیسی کلی هم شیرین میشه.
ناشناس۳۴۶۹۳۱۴۱۱:۲۷:۳۹ ۱۴۰۳/۲/۸
اینها حال خودشون خوبه خبر از درد مردم ندارند.
ناشناس۳۴۶۹۳۴۴۱۱:۴۷:۱۹ ۱۴۰۳/۲/۸
فعلا حلوا حلوا گفتن رویکرد برخی مسئولین شده است حقوق کارگر با وجود تورم 40 درصد 20 درصد بالا می رود انتظار تعریف و تمجید از عملکرد آنها را از کارگران دارند!
ناشناس۳۴۶۹۳۷۴۱۲:۱۲:۴۹ ۱۴۰۳/۲/۸
باید مردم باید صادق بود در غیر این صورت اعتماد مردم از بین می رود که برای کشور فاجعه بار خواهد بود
مبینیان۳۴۶۹۴۷۸۱۳:۵۷:۴۳ ۱۴۰۳/۲/۸
تصمیم گیری در نهادهایی مثل نشست سران قوا باعث بی اعتبار شدن مجلس وقوه قضائیه در قبال تصمیم های دولت شده است.
ناشناس۳۴۶۹۷۳۵۱۷:۲۸:۴۲ ۱۴۰۳/۲/۸
دولت با ادعای داشتن برنامه 7000 صفحه ای و دادن وعده های واهی ناچار است که هر روز آمارهای بیشتری ارائه کند.یک روز می گویند سرمایه گذاری خارجی از 16 سال قبل هم بیشتر شده و هیچ فرد عاقلی در دولت نیست که بپرسد این همه که گفتی پس نتیجه آن چی شد؟ یک روز از ساخت مسکن می گویند ولی هنوز مسکن های دوره احمدی نژاد و روحانی را هم تحویل نداده اند، یک روز از حمایت از تولید می گویند ولی منابع بانکی را به جای تولید به وام فرزندآوری می فرستند.
ناشناس۳۴۷۰۲۰۹۰۷:۳۶:۰۰ ۱۴۰۳/۲/۹
توی همین متن کوتاه هم مشاهده میشه باز مشکلات به گردن دولت های قبل انداخته شده . عزیزان الان نزدیک سه سال هست که این دولت سر کار هست و بناوبه گفته خودشون مشکلات از تحریم و... نیست بلکه از نارضایتی دولت مردان هست . خب با گفته های خودشون علت مشکلات کنونی عم نه تحریم و نه دولت های گذشته و... بلکه خودشون هستن خب توقع ندارین که بیان بگن مشکل هست؟ میگن اوضاع گل و بلبله . ولی توجه نمیکنن با گفتن حرف واقعیت تغییری نمیکنه اونم واقعیتی که کیلومتر ها با حرفاشون فاصله داره . تنها اعتبار سیاسی خودشون رو نابود میکنن
ناشناس۳۴۷۰۳۰۷۰۹:۲۵:۱۲ ۱۴۰۳/۲/۹
دولتمردان اوضاع کشور را با توجه به شرایط خودشان تفسیر میکنند. خدایی هم شرایطشان الان خوب شده. آنهایی که قبلا کار داشتند یا مدیر شدند یا رئیس. حقوقشان به شدت افزایش یافت. قبلا با تاکسی و مترو این و آن ور میرفتند حالا خودرو با راننده در اختیارشان است. به نظر شما اینها پیشرفت و ترقی نیست!؟ برای این افراد افزایش قیمت گوشت و مرغ و دلار و طلا مفهومی ندارد. چون آنقدر درآمد دارند که هیچ تورمی را احساس نکنند. و این رفتارشان مخالف رفتار آقا امیرالمومنین است که خود را در وضعیت ضعیف ترین مردم سرزمینش قرار میداد.
ناشناس۳۴۷۰۷۴۵۱۴:۴۶:۵۸ ۱۴۰۳/۲/۹
مساله این دولت آن وآن دولت نیست مساله این است که وقتی مسوولان به طور کل منکر وجود مشکل هستند چگونه میخواهند آن را حل کنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  8. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  10. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  11. درباره توبه تتلو

  12. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  13. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  14. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  15. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  16. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  17. برای این عکس شما تیتر بزنید

  18. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  19. تضادی عجیب و پر ابهام!

  20. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  21. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  22. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  23. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  24. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  25. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

آخرین عناوین