دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

سعیده اسکندری، گروه جهان الف،   4030213085 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

نگاه جزیره ای به عرصه حکمرانی اجتماعی و  تاخر تاریخی در منظومه یک نظامِ حکمرانی، از جمله آفت‌هایی هستند که می توانند نظام حکمرانی اجتماعی کشورها را در بالفعل کردن بسیاری از ظرفیت های مثبت محروم سازند.

مسائل اجتماعی و مرتبط با بشر، بنا به سرشت خودِ انسان ها که پیچیده است، ماهیتی پیچیده و چند لایه دارند. در حقیقت، متغیرهای مختلفی در حوزه مسائل اجتماعی ایفای نقش می کنند و حکمرانی عرصه اجتماعی نیز به همین میزان دشوار و پیچیده و البته حساس است. در این راستا، دانشمندان و نظریه پردازان مختلفی در طول تاریخ در رابطه با مسائل اجتماعی دست به تئوری پردازی زده اند و سعی داشته‌اند بهترین ایده ها را با هدف ایجاد نظم و  انسجام مطلوب در عرصه اجتماعی ارائه کنند. 

در این چهارچوب، ایران نیز از جمله کشورهایی است که به دلایل مختلف نظیر برخورداری از جمعیت جوانِ قابل توجه، سیل دشمنی های خارجی علیه کشورمان، و البته ملاحظات مذهبی و سنتی، با معادلات پیچیده ای در حوزه حکمرانی اجتماعی خود مواجه است. معادلاتی که برخورد درست و منطقی با آن ها یک الزام است هر چند گفتمان ایرانی و اسلامی نیز از ظرفیت های بسیاری جهت ایجاد یک نظم قابل قبول در حیطه حکمرانی اجتماعی کشورمان برخوردارند. 

با این همه در این عرصه(حکمرانی اجتماعی)، ما با 2 آفت مهم و محوری نیز رو به رو هستیم که بایستی به نحو مناسبی مخاطب قرار گیرند. 

اولا، یکی از آفات جدی در حوزه حکمرانی به صورت کلی و حکمرانی اجتماعی به صورت خاص، اتخاذ نگاه جزیره‌ای است. این بدان معناست که ما پدیده های مطرح در حوزه اجتماعی را جدا از دیگر پدیده های مرتبط با زندگی بشر در نظر بگیریم و حتی در خودِ حوزه اجتماعی نیز میان عرصه های گوناگون آن دیوار‌کشی کنیم و به دنبال حکمرانی آن ها باشیم. این در حالی است که ابعاد مختلف زندگی بشر به یکدیگر مرتبط هستند و نمی‌توان آن ها را در قالب ملاحظاتی خاص و یا دیدگاه هایی محدود، محاصره و محصور کرد. 

به عنوان مثال، نمی توان در مورد زندگی جوانان و تلاش جهت تقویت رفتارهای مثبت در آن ها صحبت کرد اما نسبت به مساله اشتغال بی اعتنا بود. یا نمی توان فعالیت های 24 ساعته رسانه های دشمن با هدفِ شکل دهی به الگوی های خاص در ذهن جوان ایرانی را مورد توجه نداد. البته که ملاحظات زیادی در این حوزه هستند. با این حال نکته اصلی این است که در حوزه حکمرانی اجتماعی، بایستی مجموعه دستگاه های مختلف و مرتبط، با یکدیگر همکاری داشته باشند نه اینکه هرکدام برای خود کار ویژه های مختص به خودشان را دنبال کنند و به صورت جزیره ای به دنبال ساماندهیِ معادلات مطرح در عرصه حکمرانی اجتماعی باشند. 

دوم، تاخر تاریخی در نظام حکمرانی و البته کارگزاران ا نظام حکمرانی است. این بدان معناست که گاهی نظام حکمرانی و کارگزاران آن متناسب با واقعیت های روز به جلو حرکت نمی کنند و خود  افرادی که قرار است نظام حکمرانی و قواعد آن بر آن ها اعمال شود، از نظر فکری و تاریخی عقب‌تر هستند. 

بدون تردید در یکچنین شرایطی نظام حکمرانی نمی تواند کلیه ظرفیت های خود را فعال سازد و اهداف غایی نظام حکمرانی اجتماعی نیز ناقص و ابتر خواهند ماند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۷۶۹۸۶۰۰:۵۶:۳۶ ۱۴۰۳/۲/۱۶
مشکل ما با همین واژه است که ساختید حکمرانی .. واژه ای ساخته شده ای که هر روز دارند پروبالش میدهند و میخواهند در مقابله با دمکراسی قرارش بدهند
ناشناس۳۴۷۷۵۳۶۰۹:۳۹:۰۵ ۱۴۰۳/۲/۱۶
دموکراسی تا جایی که به ایران و دین ضربه نزند!
ناشناس۳۴۷۸۱۶۱۱۳:۵۸:۴۲ ۱۴۰۳/۲/۱۶
اونو دیگه اکثریت تعيين میکنه
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۴۷۷۵۹۶۱۰:۰۹:۴۴ ۱۴۰۳/۲/۱۶
از مدعی العموم درخواست میشود تکلیف افسا گری آقای رائفی پور مبنی بر دریافت رشوه ۱۴۰ سکه توسط یک نماینده را معلوم فرمایند این افشاگری حتما باید شفاف شود زیرا آسیب اجتماعی بزرگی به باور مردم با مسولان زده است
ناشناس۳۴۷۷۷۰۷۱۱:۰۷:۳۵ ۱۴۰۳/۲/۱۶
این سلطان خواه سریال اژدهای هفت سر فساد را با این حجم از فساد اقتصادی و اخلاقی مشخص کنید که بوده است
t d۳۴۷۸۱۰۵۱۳:۳۷:۱۸ ۱۴۰۳/۲/۱۶
پیدا کردن سلطان خواه لازمست ولی موجب برائت اژدهای هفتاد سر و اژدهای هفتصد سر نمیشود
ناشناس۳۴۷۷۰۴۲۰۱:۴۰:۵۵ ۱۴۰۳/۲/۱۶
نوشدارو پس از مرگ سهراب . تنها عنوانی که برای این مقاله میشه نوشت .
ناشناس۳۴۷۷۰۵۲۰۱:۴۸:۵۸ ۱۴۰۳/۲/۱۶
مهمترین اشکال نگاه قیم مآبانه به مردم و اجتماع هست.
ناشناس۳۴۷۷۴۸۹۰۹:۱۹:۵۹ ۱۴۰۳/۲/۱۶
اصل مطلب همین است که متاسفانه در تاریخ این کشور تمام حکومت ها خودشان را هادی و راهنمای مردم میدانند و میخواهند مردم را هدایت کنند و لی امروزه ماهیت حکومت ها عوض شده و حکومت باید وکیل ملت باشد و آنگونه که مردم میخواهند کشور مدیریت شوند.
ناشناس۳۴۷۷۵۳۷۰۹:۳۹:۴۳ ۱۴۰۳/۲/۱۶
همیشه بوده و خواهد بود
ناشناس۳۴۷۷۱۵۵۰۵:۱۱:۱۱ ۱۴۰۳/۲/۱۶
بارک الله نویسنده با جرات...
ناشناس۳۴۷۷۱۷۷۰۵:۲۸:۴۴ ۱۴۰۳/۲/۱۶
تنها چالش هر حکمرانی فقر و فساد است
ناشناس۳۴۷۷۶۳۰۱۰:۳۱:۵۴ ۱۴۰۳/۲/۱۶
خیر. یکی از چالش های بزرگ کشور فرار نخبه های علمی و اقتصادی و کار آفرین است. وقتی که نخبه با درآمد بالا از همه چی محرومه و نمیتونه گوشی مورد علاقه یا ماشین خارجی مدل بالا بخره یا اعضای خانواده اش نمیتونن در رفاه باشند، نخبه مجبور به مهاجرت میشه و کشور تهی از علم و کار و سرمایه. آینده بدون نخبه ها ساخته نمیشه
ناشناس۳۴۷۷۱۹۸۰۵:۵۶:۴۱ ۱۴۰۳/۲/۱۶
بله جزیره ای آنهم جزیره ای که دورتا دور آن را دیوار بلند کشیده اند
ناشناس۳۴۷۷۲۸۱۰۷:۰۸:۲۴ ۱۴۰۳/۲/۱۶
جوانان که کلا رها شده اند. شما نگاه کن و ببین یک جوان با حقوق دریافتی این روزها چند سال باید کار کنه تا بتونه ازدواج کنه، ماشین بخره، خونه بخره و... اگر حاکمیت ارزشی برای مردمش قائل بود شرایط رو برای جوان امروز بمنظور دستیابی به همین حداقل ها فراهم می کرد.
ناشناس۳۴۷۷۲۸۹۰۷:۱۱:۴۳ ۱۴۰۳/۲/۱۶
من ساده بگم، حکومت اکثریت و خواست اکثریت باید ملاک باشد.
ناشناس۳۴۷۷۳۹۰۰۸:۲۲:۳۴ ۱۴۰۳/۲/۱۶
دو موردی که فرمودید صحیح است و اولی در دنیا با دید و تفکر سیتمی حل شده است. دید سیستمی به اشتباه در ایران اتوماسیون اداری و استفاده از کامپیوتر و رایانه تفسیر شده است در صورتی که اینگونه نیست و یک دید کل گرا با در نظر گرفتن روابط اجزا است. مورد دوم هم با دموکراسی و رجوع واقعی به آرا مردم حل شده است.
ناشناس۳۴۷۷۴۲۷۰۸:۴۳:۰۲ ۱۴۰۳/۲/۱۶
فعلا که راهکار حاکمیت بیان آمار و اعداد و ارقام است خانه روز به روز گران و اجاره سخت تر می شود ولی آمارهای خیره کننده از مسکنهای که معلوم نیست چه زمان ساخته می شود بیان می گردد. از معیشت و فرزند آوری حرف می زننند ولی حقوق کارگران را یک سوم تورم ترمیم می کنند تا کارگران به هیچ وجه نتوانند ازدواج کنند و بچه دار شوند. وعده ارزانی خودرو و واردات انبوه خودرو می دهند ولی هر سال خودرو بی کیفت تر و گران تر می شود. وعده ارزانی گوشت و مرغ می دهند هر روز گوشت گرانتر و از سفره مردم بیشتر فاصله می گیرد. وعده درمان رایگان می دهند ولی بیمارستانها شلوغ و بی کیفیت است و پذیرش ندارند. و... مهمترین مشکل کشور عدم صداقت و مسئولیت پذیری مسئولان است و مواردی که فرمودید معلول این ریشه ها هستند
ناشناس۳۴۷۷۴۳۶۰۸:۴۸:۳۰ ۱۴۰۳/۲/۱۶
این حکمرانی مورد اشاره شما هیچ راهکاری برای هیچ یک از مشکلات عدیده کشور ندارد.
ناشناس۳۴۷۷۵۵۳۰۹:۴۵:۱۶ ۱۴۰۳/۲/۱۶
نگاه جزیره ای یعنی اینکه آموزش دنیا پرستی که مبتنی بر تفکر غرب هست بدهی اما بخواهی رفتار دینی آدم ها مانند قبل آن باشد !! خوب معلوم هست خیلی جاها در تضاد هم هستند
كوچيك شما اصغر !۳۴۷۷۵۷۲۰۹:۵۳:۰۶ ۱۴۰۳/۲/۱۶
«... سيل دشمني هاي خارجي عليه كشورما ن ... » !! ...... از متن مقاله ! ------------------------------- حالا برادر جان ، چرا سيل دشمني هاي خارجي عليه كشورمان باشد ؟ مشكل از كجاست ؟
ناشناس۳۴۷۷۵۷۹۰۹:۵۶:۲۱ ۱۴۰۳/۲/۱۶
مقاله خوبي نوشتيد ، اما با به كار بردن كلمه حكمراني خرابش كرديد !
ناشناس۳۴۷۷۵۹۸۱۰:۱۲:۴۶ ۱۴۰۳/۲/۱۶
-- نظر شما در باره مقاله بالا چيست ؟ به نظر مي آيد خوب نوشته ! ...انگاري نكته هاي خوبي داره ؟ .... بله ؟! -- انشا الله كه خوبه !..اما يك نكته هم آن است كه در اين نوشته 18 بار كلمه « حكمراني » بكار برده و اين خيلي مطلبه ! -- درسته واقعاً خيلي مطلبه !
ناشناس۳۴۷۷۷۶۸۱۱:۲۷:۲۶ ۱۴۰۳/۲/۱۶
حکمرانی؟ کی گفته شما باید برای ما حکمرانی کنی؟
ناشناس۳۴۷۷۹۶۰۱۲:۴۷:۵۶ ۱۴۰۳/۲/۱۶
حاکمان باید در فکر رفاه مردم باشن مردمی که از حاکم راضی باشن جان میدهند .
ملکی۳۴۷۸۰۱۴۱۳:۰۷:۰۴ ۱۴۰۳/۲/۱۶
البته حکمرانی معادل واژه governance است و یک فرآیند قانونگذاری ، اجرای قانون ، نظارت بر اجرای قانون ، گرفتن بازخورد به منظور دستیابی به اهداف ملتی است که حاکمیت نماینده آنها محسوب میشود. اصطلاح حکمرانی خوب هم در مورد حکومتهایی به کار میرود که تمامی تلاش خود را برای بالابردن سطح آسایش ، رفاه و تامین اجتماعی مردم کشورش و جلوگیری از تنش و جنگ در سیاست خارجی در پیش گرفته اند مثل کشورهای اسکاندیناوی.
ناشناس۳۴۷۸۰۱۹۱۳:۰۸:۰۶ ۱۴۰۳/۲/۱۶
برای حکمرانی خوب قوه قضائیه مستقل از الزامات هست . در حوزه قضائی باید گفت به دلیل مشکلات اقتصادی دامنه‌دار و طولانی میزان جرم و جنایت افزایش پیدا کرده که انباشت پرونده‌های قضائی دلیل بر این مدعاست .
غ ف۳۴۷۸۱۷۰۱۴:۰۱:۴۰ ۱۴۰۳/۲/۱۶
دولتها باید خادم مردم باشند نه حاکم ایشان
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. فردا دیر است...

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  10. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  11. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  12. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  13. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  14. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  15. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  16. مأمور خاطی بازداشت شد

  17. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  18. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  19. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  20. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  21. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  22. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  23. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  24. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  25. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

آخرین عناوین