توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

گروه سیاسی الف،   4030218101 ۳۳ نظر، ۱ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

واکنش کیهان به اظهارات عباس عبدی

عباس عبدی، اخیراً طی یادداشتی در روزنامه اعتماد با انتقاد از واکنش اصولگرایان به سخنان پرحاشیه مهدی نصیری مبنی بر لزوم ائتلاف از تاجزاده تا شاهزاده، نوشته بود: «جناح نواصولگرایان حاکم گمان می‌کنند، می‌توانند و می‌باید هر چیزی را که نمی‌پسندند، نثار دیگران کنند، بدون اینکه اندکی تأمل نمایند که تبعات حرف‌ها و کارهای‌شان چیست. فقط دوست دارند نیش بزنند؛ نیشی که اقتضای طبیعت آنان است تا از روی درایت و آینده‌نگری. جالب است که نعمت عقل بیش از هر چیز دیگری میان انسان‌ها به نسبت برابر توزیع شده و فقط می‌ماند که افراد تا چه اندازه از این نعمت انحصاری بشر استفاده کنند. ظاهراً قصدی برای این بهره‌مندی از آن نیست.»

اظهارات عبدی واکنش کیهان را در پی داشت و این روزنامه نوشت: «درباره این تحلیل گفتنی است که امثال عبدی و ده‌ها نفر دیگر هم سالهاست مواضع بسیار تند و بی‌قاعده و به دور از عقل می‌گیرند و نهادهای قضائی و امنیتی، کمترین اعتنایی به آنان نمی‌کنند. آیا آنها نیز همان‌گونه که برخی اصلاح‌طلبان برای رفع و رجوع حرف نصیری (ضرورت برداشتن فاصله میان تاجزاده و شاهزاده در اپوزیسیون) ادعا کردند، پروژه نیروهای امنیتی هستند؟! ثانیاً ادعای مخالفت برخی اصلاح‌طلبان با سخن نصیری در حالی است که حرف او، ترجمان دیگری از تعریفی بود که بار‌ها در گذشته بر زبان اصلاح‌طلبانی مثل حجاریان تکرار شده بود: «جبهه اصلاح‌‌طلبان، از سروش تا گوگوش را شامل می‌‌شود». حتی رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ در دیدار انجمن اندیشه و قلم گفته بود: «ما، گفتمان اصلاحات را برآمده از انقلاب می‌‌دانیم. مزیت این گفتمان، جذب حداکثری است؛ این مثال درباره اصلاحات که «از سروش تا گوگوش» را شامل می‌‌شود، صحیح است و ما نمی‌‌توانیم کسی را حذف کنیم.... براندازان در جریان اصلاحات جایی ندارند». یک جبهه سیاسی چگونه می‌توانست شامل معاندانی مثل سروش و گوگوش باشد و در عین حال ادعا کند که با براندازان، مرزبندی دارد و آلت دست آنها نیست؟! این ادعا که «گفتمان اصلاحات، از سروش تا گوگوش را شامل می‌شود»، در حالی بود که سروش، منکر رسالت پیامبر اعظم(ص) شد و وحی الهی را -نعوذبالله- «رویاهای شاعرانه» توصیف کرد. گوگوش (خواننده کاباره‌ها در رژیم طاغوت) نیز به همراه دیگر سلطنت‌طلبان، مؤسس شبکه ضد دینی و ضداخلاقی من‌ و تو بود. وقتی جبهه‌ای شتر مرغ مسلک، بتواند از سروش تا گوگوش را شامل شود، چرا نتواند شامل دو ورشکسته دیگر که میل مفرط به دیده شدن دارند (تاجزاده و شاهزاده) باشد؟! مگر نه این‌که همگی در فتنه صهیونیستی پاییز ۱۴۰۱، پیاده نظام یک اتاق فرمان بودند؟»

******

توضیحات لیلاز درباره فایل صوتی منتشره از ظریف 

در بهار سال ۱۴۰۰ بود که فایل صوتی گفت‌وگوی سعید لیلاز و محمدجواد ظریف به بیرون درز پیدا کرد که بخشی از محتوای این گفت‌وگو موجب ایجاد حاشیه‌های بسیار فراوانی شد. پس از سکوت طولانی‌مدت لیلاز، حالا وی در گفت‌وگو با روزنامه شرق توضیحاتی را داده است. او در این خصوص گفته است: « من از گفتن جزئیات خودداری می‌کنم. فقط این را سربسته می‌گویم که ماجرای انتشار آن فایل مصاحبه چند‌ساعته من با محمدجواد ظریف، بدون آنکه بگویم چه کسی‌ چه کاری کرد، یکی از اهداف و دلایل و جنبه‌های افشاگری آن با هدف ارسال پالس مثبت به طرف آمریکایی بود که اگر دولت بایدن می‌خواهد برای احیای برجام کاری بکند، در همین ماه‌های منتهی به پایان عمر دولت روحانی باشد که احیای برجام بتواند به جریان همسوی‌ دولت روحانی برای تداوم قدرت کمک کند و دولت بایدن متأسفانه حتی همین کمک را هم نکرد. می‌دانی چرا؟ چون تصور واشنگتن این بود که جریان رادیکال در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ به قدرت می‌رسد و تضمین بهتر و محکم‌تری برای توافق احتمالی و احیای برجام خواهد بود. به هر حال دولت بایدن سعی داشت یک توافق بزرگ‌تر را در دستور کار داشته باشد و با این فکر، عملا مذاکرات را تا زمان به قدرت رسیدن دولت نزدیک به هسته قدرت که رئیسی بود، نگه داشت. یعنی آمریکایی‌ها در دولت بایدن، نه در چند ماه پایانی دولت روحانی کاری برای احیای برجام کردند که مثلا به سود اصلاح‌طلبان و میانه‌روها تمام شود و نه حتی در دولت رئیسی ‌توانستند برجام را احیا کنند که به سود اصولگراها باشد و نهایتا به شرایط حال حاضر کشور رسیدیم که احتمال دارد دوباره دونالد ترامپ هفت ماه دیگر در انتخابات آمریکا پیروز شود.»

******

اصلاح‌طلبان نامزد نداشتند، اما فراکسیون تشکیل می‌دهند!

روزنامه جوان نوشت:« اصلاح‌طلبان از چند سال پیش از انتخابات مجلس دوازدهم می‌گفتند کاندیدا‌های ما تأیید صلاحیت نمی‌شوند و به همین دلیل برای حضور در انتخابات مجلس با مشکل روبه‌رو هستیم. با این حال، هم در انتخابات مجلس به شکل زیرپوستی! شرکت کردند و هم اینکه حالا خبر تشکیل فراکسیون‌شان در مجلس آینده می‌آید.در حالی که دروغ کاندیدا نداشتن در انتخابات، ورد زبان اصلاح‌طلبان بود، لیستی ۱۶۵ نفره از نامزد‌های اصلاح‌طلب که علیرغم همه محدودیت‌های لیدر‌های اصلاحات برای آنان، در انتخابات کاندیدا شده بودند، منتشر شد. حالا هم دلیل دیگری بر دروغگویی آنان عیان شده است. غلامرضا نوری قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم اخیراً در گفتگو با روزنامه دنیای اقتصاد گفته که «با توجه به اینکه تکلیف ۲۴۵ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس دوازدهم در مرحله اول انتخابات مشخص شده و بر اساس گرایش‌های سیاسی و حضوری که نامزد‌ها در انتخابات مجلس دوازدهم داشتند، مجموع نمایندگانی که به صورت مستقل در انتخابات حضور پیدا کردند و نامزد شدند و آن‌هایی که مورد حمایت احزاب معتدل و برخی از احزاب اصلاح‌طلب فعال بودند، در این مرحله حدود ۸۰ نفر می‌شود و ما امیدواریم که با برگزاری مرحله دوم انتخابات در حوزه‌های باقیمانده این عدد نزدیک به ۱۰۰ نفر برسد. او حتی گفته که نسبت به مجلس یازدهم وضعیت بهتری دارند و دنبال سایر ارکان مجلس هم هستند: «نسبت به مجلس یازدهم شاید بتوان گفت بیش از دو برابر وضعیتمان بهتر خواهد بود... هدف ما توفیق در مجلس است و تحقق برنامه‌هایی که بتواند گرهی از مشکلات مردم و کشور را باز کند. اما طبیعتاً برای رسیدن به آن هدف ابزار و لوازم هم نیاز است که ارکان مجلس و نهاد‌های مجلس هم جزو این عوامل هستند. ما از این منظر و از این دیدگاه به هیئت‌رئیسه مجلس و سایر ارکان مجلس نگاه خواهیم داشت تا بتوانیم نقش‌مان را ایفا کنیم و همکارانمان در آن ارکان حضور داشته باشند.» روزنامه اعتماد هم نوشته است که شنیده‌های اعتماد همچنین حاکی از این است که منتخبین مستقلین و اعتدالی‌ها مدعی داشتن حدود ۱۰۰ کرسی در مجلس دوازدهم هستند. البته تشکیل فراکسیون مشترک مستقلین و اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها یعنی اینکه مستقل‌ها چندان هم مستقل نیستند! شرکت نکردن اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس تنها دروغی نبود که در این موضوع بیان کردند، بلکه دلیل آن را هم دروغ گفتند. یعنی در حالی که از عدم اقبال خود در جلب توجه حامیانشان مطلع بودند و می‌دانستند از صندوق‌های رأی اسم آنان بیرون نمی‌آید و به همین دلیل هم برای مواجه نشدن با شکست در انتخابات، تصمیم گرفتند شرکت نکنند. این روند تا جایی پیش رفت که حزب تندروی اتحاد ملت، از احزاب اصلی اصلاح‌طلب، عذر آن اعضای خود را که در انتخابات کاندیدا شده بودند، خواست و آن‌ها مجبور به استعفای اجباری از عضویت در حزب شدند.

******

تئوریزه کردن "بی‌دولتی" برای خوش‌آمد اغتشاشگران

سایت مشرق‌نیوز نوشت: محمدرضا تاجیک، تئوریسین اصلاح‌طلب و از حامیان آشوب و تحریم انتخابات، به تازگی در یادداشتی پیرامون نسبت حکومت و جامعه فعلی ایران گفته است: «در جامعه امروز ما عده‌ای از اهالی قدرت؛ جامعه و مردمانش را شبیه خویش می‌پسندند. روایت و حکایت اینان، حکایت آن فرد است که داشت از معشوق خویش نقاشی می‌کشید و تلاش داشت معشوقش شبیه نقاشی‌اش شود، نه بالعکس. به دیگر بیان، اینان بر این میل و اراده‌اند تا جامعه را به صورت و سیرت خویش بگردانند. از مردمان، قرب نوافل را طلب می‌کنند. کس را تا کس است، در عالم آنان بار نیست. به ‌ظاهر از حقایق و دقایق عالم می‌گویند و بر هر پدیده‌ای حکمی جاری می‌سازند، لیک در باطن صفیر و دامند و هیچ حکمی را بر احوال و رفتار خویش نمی‌پسندند. کار پاکان را قیاس از خود می‌گیرند، سحر خود را معجزه می‌نمایانند. نقش باغبان جامعه را زیبنده خود می‌دانند و حق جدا کردن نهال‌ها و گیاهان «مفید» از «هرز» و تکثیر و پرورش گیاهان مفید و از بین‌ بردن گیاهان هرز را وظیفه ذاتی خود می‌دانند. اینان، همچنین نقش "جراح / درمانگر" جامعه و تشخیص ضابطه سلامت و طبیعی ‌بودن و تعریف و ترسیم مرز میان سلامت و بیماری را از قدیم نقش خویش می‌پندارند.از این ‌رو، هیچ منطقه‌الفراغی برای تفاوت‌ها و تمایزها باقی نمی‌گذارند و هر کس را که به طریقت و شریعت آنان درنیاید، سوی تفته دوزخی پرتاب می‌کنند. اینان نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بدانند که زین ‌سو که می‌روند یکی دریای هول هایل‌ست و خشم توفان‌ها؛ و دیری نخواهد پایید که بیش از گذشته در میان مردمان آنچه می‌خواهند نمی‌بینند و آنچه می‌بینند نمی‌خواهند.»

اگر بخواهیم کمی از نزدیک‌تر به اظهارات تاجیک نگاه کنیم او در حالت لغو قرارداد اجتماعی و تصور بی‌دولتی چنین حرف‌هایی را مطرح کرده است و اگرچه "عده‌ای از اهالی قدرت" را مخاطب قرار داده اما همه‌ی سازه قدرت را هدف گرفته است. مع‌الوصف کیست که نداند جوامع انسانی بر اساس عقلانیت و قرارداد اجتماعی به حکومت و قانون نیاز دارند و قانون هم یعنی باید و نباید عقلانی و اکنون تاجیک به جای آنکه به مخاطبانش، به جوانان و به قاطبه مردم توضیح بدهد که همگی مکلّف‌اند از قوانین معقول حکومت در هر زمینه‌ای پیروی کنند و آسمان در همه جای دنیا همین رنگ است اما با جهالت همراه می‌شود و تقلا می‌کند که از فضای بی‌دولتی و بی‌نظارتی بهشت بسازد و اعمال قانون را مذمت کند. تمنای تاجیک مبنی بر اینکه "در میان مردمان آنچه می‌خواهند نمی‌بینند و آنچه می‌بینند نمی‌خواهند" هم نقش بر آبی است که تازگی ندارد. او سال‌هاست که درباره برافتادن نظام اسلامی و پشت‌گرمی دادن به هنجارشکنان خیابانی محتوا تولید می‌کند. محتوایی که باید بدانیم قرار نیست انتفاعی به مردم یا حکومت برساند بلکه صرفا و فقط قرار است به فرجامی منتج شود که شهوات تاجیک و یارانش علیه نظام و ایران اسلامی به ارضا بیانجامد. مردم و جوانان باید در این زمینه هوشیار باشند.

******

توضیحات سخنگوی دولت درباره نحوه تعیین دستمزد کارگران 

از ابتدای سال و پس از اظهارات وزیر کار مبنی بر تدوین لایحه‌ای برای تغییر در مفاد قانون کار و تعیین دستمزد کارگران در مجلس، بحث‌ها و مناقشات فراوانی پیرامون این مسئله شکل گرفت. امروز علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه در این خصوص اظهار داشت: «به اصل سه‌جانبه‌گرایی اعتقاد کامل داریم. دولت هیچ لایحه‌ای در این خصوص نه تصویب کرده، نه در دستور کار برای ارسال به دولت است. دولت مخالف زیر سئوال رفتن اصل سه‌جانبه‌گرایی در تعیین حقوق کارگران است.»

وی خاطرنشان کرد: «تضمین حقوق کارگر و کارفرما در گروی اصل سه‌جانبه‌گرایی خواهد بود. دولت در این موضوع هیچ برنامه و لایحه‌ای ندارد و واگذاری آن به مجلس شورای اسلامی نقض اصل سه‌جانبه‌گرایی است.»

******

واکنش چمران به پرداخت ودیعه به برخی مدیران شهرداری تهران

انتشار برخی اسناد در فضای مجازی و ادعای پرداخت ودیعه‌های میلیاردی به برخی مدیران شهری توسط شهرداری تهران واکنش‌های متعددی را به‌دنبال داشته است. در این خصوص مهدی چمران، رئیس شورای‌شهر تهران در حاشیه جلسه شورای‌شهر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «بنده از جزئیات این موضوع اطلاع ندارم اما این مبلغ برای کمک‌هزینه مسکن بوده و مشخص نیست که این رقم به‌صورت وام بوده یا شکل دیگری است.»

رئیس شورا در پاسخ به این پرسش که پرداخت چنین مبالغی نیاز به مجوز شورا دارد یا خیر ابراز کرد: «این موارد اختیار شهردار تهران است اما باید شورا نیز از آن اطلاع داشته باشد.»

*****

ضربه فنی اسرائیل با توافق دیپلماتیک ایران و اقلیم

روزنامه جام‌جم، سفر نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق را زیر ذره‌بین قرار داده و در گزارشی ابعاد این سفر را واکاوی کرده است.در بخشی از این گزارش آمده است:‌«سفر نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با هیات بلندپایه به تهران و دیدار و گفت‌و‌گوی وی با مقامات بلندپایه ایران از جمله اقدامات تحسین‌برانگیز نیروهای مسلح کشورمان در تقویت امنیت ملی است به‌ویژه که صهیونیست‌ها در این فقره به لفاظی بسنده کرده و قادر به انجام واکنشی موثر در تقابل با ایران نشدند، گویا پیش‌بینی تبعات جبران‌ناپذیر خطای خود را می‌کردند. تحولات اخیر در نظام بین‌الملل تا حدی موجب انزوای صهیونیست‌ها شده و همه دولت‌ها و گروه‌های مختلف که در تعامل با این رژیم خبیث بودند - با تغییر رویکرد در سیاست‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که جمهوری‌اسلامی ایران، قدرت برتر منطقه‌است و فعالیت تقابلی با این نظام مقتدر به همین سادگی نیست و آسیب‌های ناشی از آن دامنگیرشان خواهد شد.به مثابه شرکای استراتژیک اقلیم کردستان یکی از این مناطق است که به دلیل همراهی بارژیم غاصب، اختلافاتی را با تهران داشت اما حضور بارزانی در ایران و قدردانی صمیمانه وی از دوستی ایران با کردها در شرایط سخت، نقطه عطفی در تحولات کنونی منطقه است که فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است و به استقبال شرایط جدیدی می‌رود زیرا رویدادهای رخ داده در ماه‌های اخیر برای همه دولت‌های منطقه‌ای آشکار کرد که حضور آمریکا و صهیونیست‌ها فقط ضررآفرین است و علاوه ‌بر این، غربی‌ها امکان هماوردی منطقه‌ای با ایران را ندارند به‌ویژه که جمهوری اسلامی ایران صراحتا اعلام کرد در تامین امنیت مرزهای خود هیچ مماشاتی با هیچ‌یک از طرفین ندارد.حضور نیچروان بارزانی در تهران و دیدار وی با رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه با هدف گسترش روابط دوجانبه، حل و فصل اختلافات ناشی از حمله موشکی ایران به مقر مخفی موساد در اربیل و تمایل مقامات کرد برای تنش‌زدایی با ایران صورت گرفته است و چند هدف کلان را دربر می‌گیرد که با اجرای آنها، می‌توان ضمن تعمیق روابط، از تهران و اربیل به عنوان شرکای استراتژیکی نام برد که توافق‌های صورت‌گرفته میان آنها می‌تواند به افول بیش از پیش رژیم صهیونیستی و ناکامی آنها در دستیابی به اهداف منطقه‌ای بینجامد و ضربه سختی به آنها وارد کند. رژیم صهیونیستی به منظور حفظ امنیت خود و تضعیف قدرت‌های منطقه‌ای، ایجاد واگرایی سیاسی و امنیتی در منطقه را در رأس برنامه‌های راهبردی خود قرار داده است و با ایجاد اختلافات فرقه‌ای و قومی، ضمن آن‌که باعث افزایش قدرت چانه‌زنی اسرائیل در منطقه می‌شود، می‌تواند از آن به عنوان اهرم فشاری علیه کشورهای دیگر استفاده کند که نظیر آن را در اغتشاشات اخیر علیه کشورمان به‌وضوح مشاهده کردیم اما توافق های صورت‌گرفته در سفر بارزانی که بعد از سه سال انجام می‌شود، تمام این توطئه‌ها را نقش بر آب کرده و بر انزوا و هراس صهیونیست‌ها می‌افزاید؛ چراکه مقامات رژیم جعلی اسرائیل خواستار همکاری نظامی و اطلاعاتی نزدیک و استراتژیکی با اقلیم کردستان بودند تا جای پای محکمی را برای خود فراهم کرده و حوزه نفوذ خود را علیه ایران، سوریه و عراق گسترش دهند اما با تدابیر میدانی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی، آچمز شده و در حال از دست دادن متحدان خود هستند.

******

 کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

سردار ‌احمدرضا رادان‌، فرمانده کل انتظامی کشور طی سفر به خوزستان و در دیدار با نماینده مقام معظم رهبری، نمایندگان مجلس خبرگان، سران اقوام، عشایر، نخبگان و خانواده‌های معظم شهدای استان خوزستان اظهار داشت: «به قدری هجمه دشمن با برنامه، زیرکانه، با آهنگ و ملودی خاص مردم فریب است که بعضی وقت‌ها در درون آتش هستید اما سوزش را احساس نمی‌کنیم اگرچه در حال سوختن هستیم.»فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه همواره اقوام و عشایر خوزستان در قبل و بعد از دوران دفاع مقدس دنبال حق مظلوم بودند و به ظالم تاخته‌اند، افزود: «دشمن در فتنه سال ۸۸  آموزش ۶ هفته‌ای در۶  مرحله‌ داشت تا به خیال واهی انقلاب مخملی راه انداخته و سقوط کشور را منجر شود اما مردم هوشیار وارد صحنه شده و سیلی جانانه ای به صورت آنان نواخت.»

سردار رادان اضافه کرد:« دشمن نفوذ را انجام می‌دهد پس از آن دست به تغییر و سپس استحاله می زند که نتیجه آن منجر به فروپاشی می‌شود. دوران دفاع مقدس جنگ سخت بود و جنگ کنونی جنگ نرم و ترکیبی است. سربازی و رزمندگی در این جنگ سهم همه‌ است و اندازه آن دست خودتان و توشه آخرت تان خواهد بود.»

فرمانده انتظامی کشور تاکید کرد: «هدف اصلی، جوانان ما هستند چه بایستی کرد اگر قبول کنیم جنگی هست آن هم جنگ نیمه سخت و نرم؟!سربازها این جنگ چه کسانی هستند؟!»

وی خاطرنشان کرد: «ما هم اعتقاد به حل مسائل اقتصادی داریم اما چه تعداد از این آدم‌های بدحجاب به خاطر مسائل اقتصادی کشف حجاب می‌کنند آرایش و موهای آنها به چه قیمت آرایش شده است؟ پس درد اقتصاد نیست اتفاقاً آنها که مشکل اقتصادی دارند پشت سر این دولت هستند.»

سردار رادان با بیان اینکه موضوع عفاف و حجاب را فرهنگی می‌دانیم اما هر موضوع فرهنگی باید و نبایدهایی دارد، بیان داشت:« موضوع حجاب مطالبه مردمی است و همه باید وارد عمل شده و حافظ نشان حجب و حیای زنان مان باشیم.»

******

 ادعای عجیب آخوندی

عباس آخوندی، وزیر مسکن دولت روحانی و از فعالان ستادی جریان اصلاح‌طلب در یادداشتی پیرامون اعتراضات دانشجویی در آمریکا پیرامون غزه نوشته است: «بی‌گمان برترین دلیل ناهم‌راهی بخش بزرگی از جامعه‌ی ایران از جمله نخبگان دانشگاهی با اعتراض‌های جهانی در برابر جنایات نظام آپارتایدی و نسل‌کشی وحشتناک اسرائیل به سیاست داخلی ایران بازمی‌گردد. متاسفانه نظام حکمرانی به‌قدری دور از عدل و انصاف با شهروندان خود رفتار کرده و زندگی را بر آنان از هر حیث تنگ کرده که آنان حتی در چنین وضعیت‌هایی که وجدان هر انسان آزاده‌ای به‌درد می‌آید از هر اقدامی که نشان از همراهی با حکومت باشد پرهیز می‌کنند. لیکن افزون بر این که بسیار مهم هم هست، به زعم من، فهم نسل جوان در ایران و جهان و هم‌چنین جریان روشنفکری مدرن از مساله فلسطین با سیاست رسمی ایران تفاوت بنیادین دارد. ایران هم‌چنان در چنبره‌ی رویکرد ایدئولوژیک به مساله فلسطین درگیر است، حال آنکه مساله نسل جدید زندگی انسانی است. تصور ما این است که دلیل و نحوه رویکرد آنان به موضوع اعتراضی همان نگاهی است که حکومت در ایران دارد. باید بدانیم که این‌گونه نیست.»

این اظهارات، واکنش مشرق‌نیوز را به‌دنبال داشت و این سایت در پاسخ به ادعاهای آخوندی نوشت: «چنین فضایی یحتمل فقط در سپهر سیاسی ایران و آن هم به دلیل رأفت زیاد نظام اسلامی قابل مشاهده است وگرنه در هیچ کجای جهان نمی‌بینیم و نمی‌یابیم که فردی از رجال سیاسی نظام که از قضا دارای سوابق اجرایی و حاکمیتی فراوان در همان نظام هست؛ اینچنین به مخالفت و تخاصم با نظام خود بربیاید و مثلا از رویداد خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین؛ پیراهن خونین عثمان بسازد و بگوید مردم ایران از حاکمیتشان ناراضی هستند و با او همراه نیستند!مع‌هذا بیان این نکته ضروریست که آخوندی گویا در تمام طول سال‌های سیاست‌ورزی و مدیریت خود؛ اندکی وقت برای یادگیری نداشته که اکنون منتظر است تا مردم ایران هم مثل دانشجویان آمریکایی دست به تظاهرات بزنند.

آخوندی نمی‌داند آن صدها موشک و پهپاد ایرانی که بر فراز کشورهای منطقه و آسمان تلاویو؛ شب را به روز تبدیل کردند و صهیونیست‌ها را هدف قرار دادند؛ صرفا و فقط با حمایت و موافقت و پول مردم ایران بود که توانستند این مأموریت خطیر را انجام دهند. او حتی کتاب‌های هانا آرنت (مقتدای سیاسی اصلاح‌طلبان لیبرال) را هم نمی‌خواند که تأکید دارد قدرت یک نظام سیاسی جز با پشتیبانی مردم ممکن نیست! (منقول در کتاب خشونت، اثر هانا آرنت) آیا اگر نظام سیاسی و حاکمیتی ما آنچنان که در ذهن آخوندی هست؛ ظالم و بی‌مبالات بود؛ الآن به جای موشک‌های ما؛ موشک‌های تلاویو بر فراز آسمان ایران نبودند؟! از این هم بگذریم که قیاس رفتار شهروندان در هژمونی نظام جمهوری اسلامی ایران با شهروندان یمنی یا آمریکایی که دائما اهل راهپیمایی هستند یک قیاس صحیح نیست و مردم ایران بر خلاف ادعای آخوندی تحت ظلم یا تجاوز ارضی نیستند که دائما نیاز ببینند و صلاح بدانند بخاطر یک موضوع به خیابان‌ها بیایند.

بماند که ما در ایران رخدادهای بزرگی مثل "۹ دی" و یا دو راهپیمایی سالانه ۲۲ بهمن و روز جهانی قدس را هم داریم که گویا این مقولات در تقویم ذهنی و تحلیلی آخوندی هیچ جایی ندارند! ذکر این محاکات با آقای آخوندی هم ضروریست که باید میان نگاه برخی فعالان سیاسی و توییتری به اعتراضات آمریکا با نگاه حاکمیت به این رخدادها تفاوت گذاشت و نمی‌توان آنها را همسان دانست. ادعای "برخورد دور از عدل و انصاف نظام اسلامی با مردم ایران" نیز از جانب هرکس مسموع باشد اما از عباس آخوندی که خود بعنوان بخشی از همین حاکمیت نقش بزرگی در گرانی مسکن و مشقت در معیشت مردم دارد، مسموع نیست!»

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۸۱۸۰۷۲۰:۵۶:۴۹ ۱۴۰۳/۲/۱۸
آقای آخوندی حتما بارها سوگندها خورده و با آرمانهای امام و نظام بیعت کرده که در مناصب تراز اول این مملکت و نظام حضور داشته،
ناشناس۳۴۸۱۸۹۷۰۰:۰۰:۲۸ ۱۴۰۳/۲/۱۹
ترک فعل اخوندی در ساخت مسکن باعث نجومی شدن قیمت مسکن و افزایش بی رویه اجاره بهاء شد.
ناشناس۳۴۸۱۹۳۴۰۰:۲۸:۴۰ ۱۴۰۳/۲/۱۹
ایشان و پسرش قرار بود دادگاهی شوند نتیجه چه شد در ضمن اولین فردی که باید قانون مشروعیت سنجی اموال ودارایی ها در مورد او اجرا شود وزیر مسکن دولت قبل است تا عیان شود مشت نمونه خروار است
ناشناس۳۴۸۱۹۹۳۰۶:۳۲:۰۸ ۱۴۰۳/۲/۱۹
عباس آخوندی ، محمد جواد ظریف ، حسن روحانی و کابینه او را احضار کنید.
ناشناس۳۴۸۲۲۱۴۱۱:۰۵:۴۴ ۱۴۰۳/۲/۱۹
موافقم 100 درصد
ناشناس۳۴۸۱۹۹۵۰۶:۳۶:۰۴ ۱۴۰۳/۲/۱۹
برادر گرامی سردار رادان طرح نور در مقابل شبیخون بی حجابی ولنگاری طرحی محدود است و برای مقابله با این شبیخون همه نیروها و دستگاه های متولی امر عفافرو حجاب که در لایحه مشخص شده است باید ورود نمایند
امیر حسین سلطان/تهران۳۴۸۲۱۶۶۱۰:۰۲:۳۴ ۱۴۰۳/۲/۱۹
قابل توجه فرمانده کل محترم انتظامی کشور بنا بر آنچه در منابع موثق نتیجه گیری شده است: «هم فقر انسان ضعيف الايمان را به كفر، گناه و ظلم سوق مي دهد و هم ثروتمندي و از اين رو بود كه پيامبر به امتش تعليم مي داد كه از خداوند كفاف بخواهند تا هم از مضرات فقر در امان باشند و هم به پيامد هاي بد ثروتمندي مبتلا نشوند.»
ناشناس۳۴۸۲۲۱۰۱۱:۰۴:۰۸ ۱۴۰۳/۲/۱۹
عزیزم قانون حجاب حتی در همین طرح اجرا نمی شود
ناشناس۳۴۸۲۲۱۲۱۱:۰۵:۰۷ ۱۴۰۳/۲/۱۹
آخوندی و روحانی و ظریف سیلی های سختی از ملت ایران خوردن . محاکمه شون مطالبه ماست
ناشناس۳۴۸۱۸۴۲۲۲:۲۱:۰۹ ۱۴۰۳/۲/۱۸
همه را برق می گیرد و مردم غزه را چراغ موشی، که شخصی مثل آخوندی به یاد آنها بیافتد!!!! آنهم برای اهدافی که این آقایان دارند،یعنی واقعأ شما و رفقایتان این مردم را اینقدر فراموشکار فرض کردید؟؟؟
ناشناس۳۴۸۱۸۴۸۲۲:۳۰:۱۸ ۱۴۰۳/۲/۱۸
حالا فهمیدید دنبال برجام های متعدد بودن تا ایران مانند لیبی و عراق و اوکراین شود؟
ناشناس۳۴۸۱۹۴۶۰۱:۱۵:۲۵ ۱۴۰۳/۲/۱۹
حدود یکسال پیش قوه قضاییه زمان دادگاه برای عباس آخوندی و فرزندش تعیین کرده بود ولی هیچ گزارشی از تشکیل دادگاه رسانه ایی نشد لطفا در این زمینه شفاف سازی شود
ناشناس۳۴۸۱۹۶۰۰۱:۴۹:۰۹ ۱۴۰۳/۲/۱۹
قانون‌عفاف و حجاب را هرچه سریعتر تصویب کنید تا تمام دستگاه ها و نیروهای مسول دیگر از جمله سازمان مردم نهاد بسبج هم پای کار بیاید
ناشناس۳۴۸۱۸۴۹۲۲:۳۲:۲۱ ۱۴۰۳/۲/۱۸
همین شخص آخوندی با همدستی رئیس وقت مجلس جلوی تصویب مالیات بر دلالی گرفتند تا تورم اینطور بالا برود
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۴۸۱۹۳۵۰۰:۳۲:۲۲ ۱۴۰۳/۲/۱۹
ما بطور جدی از آقای رییسی گله مند هستیم چرا مسولان دولت قبل را که هم ترک فعل از وظایف خود داشته اند و هم به ثروت های های نجومی رسیده اند را چرا به قوه قضاییه دلالت نداده است
ناشناس۳۴۸۱۸۷۰۲۳:۱۸:۳۱ ۱۴۰۳/۲/۱۸
عباس اخوندی خود بهتر میداند که مردم ایران در 45 سال گذشته همواره از مردم مظلوم فلسطین حمایت و از رژیم خبیث و کودک کش صهیونیستی اعلام انزجار کردند بیداری مردم دنیا و دانشجویان و اساتید دانشگاههای امریکا و غرب نتیجه پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 است که حالا جلوه خود را نشان می دهد.
ناشناس۳۴۸۱۹۴۰۰۱:۰۷:۱۹ ۱۴۰۳/۲/۱۹
مدعی العموم عباس آخوندی را به پای میز محاکمه بکشد
ناشناس۳۴۸۲۱۷۲۱۰:۱۰:۵۶ ۱۴۰۳/۲/۱۹
ایرانی ها بیشتر اهل عمل هستند. ضامن ادعا حمایت حداکثری مردم از عملیات وعده صادق بود. وقتی تمام دنیا از اهداف ملت ایران آگاه هستند لزومی ندارد به همگان این موضوع را اثبات نمایند. در شرایط خاص و راهپیمایی های مناسبتی موضعشان را بازگویی و تاکید می کنند.
ناشناس۳۴۸۱۸۷۶۲۳:۲۲:۱۲ ۱۴۰۳/۲/۱۸
دیپلماسی التماسی ظریف در تراز جمهوری اسلامی و تامین کننده منافع ملی ما نبود مردم میدانند که قدرت موشکی ایران و امثال سردار سلیمانی ها و طهرانی مقدم ها سایه جنگ را از سر کشور دور کرده اند نه لبخند دیپلمات ها !!!
ناشناس۳۴۸۱۸۸۰۲۳:۲۵:۰۰ ۱۴۰۳/۲/۱۸
از تاجزاده تا شاهزاده و گوش و سروش دلسوز این مردم و کشور نبوده و نیستن اینها بدنبال مطامع سیاسی و منافع شخصی خودشان هستن.
ناشناس۳۴۸۱۹۴۷۰۱:۱۸:۰۷ ۱۴۰۳/۲/۱۹
آقای عباسی سخنران مطرح کشور چند سال قبل از مسولین کشور درخواست کرده بود آقای عباس آخوندی را پیگیری کنند ثروت چندهزار میلیاردی را چگونه رقم زده است در این زمینه مدعی العموم مسول است رسیدگی کند
ناشناس۳۴۸۱۹۶۶۰۲:۰۷:۵۷ ۱۴۰۳/۲/۱۹
حرفهایی از عباس آقا آخوندی برای مطرح کردن مجدد خود
ناشناس۳۴۸۱۸۹۶۲۳:۵۸:۲۰ ۱۴۰۳/۲/۱۸
فایل صوتی ظریف پالس به امریکا برای احیای برجام بود اما امریکایی ها بهش محل نگذاشتن و تحویلش نگرفتند.
ناشناس۳۴۸۱۹۰۰۰۰:۰۴:۳۹ ۱۴۰۳/۲/۱۹
دیپلماسی التماسی ظریف و روحانی شکست خورد اما سردار سلیمانی دلاور با شکست حکومت داعش در منطقه باعث افتخار و غرور و عزت ایران شد.
ناشناس۳۴۸۱۹۰۳۰۰:۰۸:۱۹ ۱۴۰۳/۲/۱۹
نظرات روزنامه های اصولگرا جالب است.نظر مخالف را رد می کنند ولی در عمل همان را تایید می کنند.
ناشناس۳۴۸۱۹۱۷۰۰:۱۵:۱۸ ۱۴۰۳/۲/۱۹
پس بگو چرا در مدینه فاصله غرب گداها بی‌حجابی بدتر از ایران هست نگو فقیر و بدبخت هستند!!!!
علی۳۴۸۲۰۲۸۰۷:۴۳:۰۴ ۱۴۰۳/۲/۱۹
دو نکته : اول : جریان اصلاحات بعداز شکست در انتخابات سال 88 که آن فتنه بزرگ را براه انداختند به دشمنان این ملت پیام دادند تحریمهای سنگین ( خیانت به ملت )علیه ایران اعمال کنند تا نظام را ساقط کنند و هرگز هم بصورت علنی از مردم و نظام بخاطر آنهمه خساراتی که وارد کردند عذر خواهی نکردند نکته دوم : باید به آقای آخوندی گفت حتی ساخت مسکن برای مردم را که نیاز ضروری کشور برای صاحب خانه شدن جوانان و کارگران و کارمندان میباشد را نساختی ؟
ناشناس۳۴۸۲۰۳۲۰۷:۵۱:۲۹ ۱۴۰۳/۲/۱۹
مگر‌خواسته‌دانشجویان‌در‌امریکا‌این‌نیست‌که‌دولت‌از‌همکاری‌و‌کمک‌به‌اسراییل‌دست‌بر‌دارد.ایران‌که‌چنین‌رابطه‌ای‌با‌اسراییل‌ندارد‌که‌حالا‌دانشجویان‌ایرانی‌بخواهند‌به‌رابطه‌ادامه‌ندهد.دنیا‌تازه‌فهمیده‌که‌حق‌با‌ایران‌است‌که‌با‌اسراییل‌مخالف‌است.اسرائیل‌به‌‌هیچ‌قاعده‌.و‌قانونی‌پایبند‌نیست.
ناشناس۳۴۸۲۰۳۶۰۷:۵۷:۳۷ ۱۴۰۳/۲/۱۹
آخوندی یادش رفته که واسه مسکن ترک فعل داشته
ناشناس۳۴۸۲۰۵۸۰۸:۲۵:۰۹ ۱۴۰۳/۲/۱۹
سردار رادان محبوب قلبها
ناشناس۳۴۸۲۱۰۷۰۹:۲۲:۵۵ ۱۴۰۳/۲/۱۹
اگر امثال آخوندی بخاطر بلایی که در دولت روحانی بر سر اقتصاد و زندگی مردم آوردند احضار و پاسخگو میشدند اینگونه در جایگاه مطالبه گری نمی ایستادند..... حالا امثال این آخوندی در حال تکرار حرفهای روشنفکران ایرانی هست ، و فکر میکند به نظریات و کشفیات جدیدی در عرصه علوم اجتماعی وانسانی دست یافته است.
کارمند ساده۳۴۸۲۱۵۲۰۹:۵۳:۳۹ ۱۴۰۳/۲/۱۹
بحث تخلفات ؛ ترک فعل ؛ رانت خواری و بیکاری میلیون ها نفر از کارگرساده ساختمانی و صنعتی تا دکتر و مهندس این رشته یعنی مسکن که پیشران اقتصاد کشور ایران بزرگ است و .... هزاران سند اخلاقی از جمله حقوق و مزایا این وزارت را گرفته و لی بالاترین افتخارش این است که حتی یک خانه نساخته . یک سوال از قوه قضاییه و مجریه دارم ؛ چرا با این همه دلیل ایشان را محاکمه نمی کنند؟ و چرا قوه مجریه دروزارت خانه علوم یک کرسی تدریس به کسی می دهند که هنگام داشتن پست نتوانسته حتی یک خانه بسازد ، پست وکرسی میدهند در حالیکه هزاران دکتر متخصص در این رشته برا تدریس وجود دارند که همگی از جوانان بیکار هستند ؟
ناشناس۳۴۸۲۱۷۳۱۰:۱۱:۰۸ ۱۴۰۳/۲/۱۹
آقای لیلاز شما خودتان فایل صوتی ساختید و منتشر کردید بعد به گردن دیگران انداختید و به نهادهای امنیتی تاختید که نمی توانند شرایط را کنترل کنند ولی همه دسیسه ها از طرف خودتان بود چقدر عدم صداقت دارید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  5. حالا زمان مذاکره است

  6. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  7. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  12. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  13. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  14. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  15. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  16. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  19. مأمور خاطی بازداشت شد

  20. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  21. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  22. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  23. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  24. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  25. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. حالا زمان مذاکره است

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  7. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  8. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  9. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  10. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  11. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  12. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  13. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  14. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  15. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

  16. سفیدشویی جنایت!

  17. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

  18. تعیین تکلیف اسرائیل در حج امسال

  19. دستور محسنی اژه‌ای درباره پرونده‌های فولاد مبارکه و چای دبش

  20. آیت‌الله علم‌الهدی: ولایت مقدم بر عدالت است

  21. رحیم‌پور ازغدی: قبلا به شوخی می‌گفتند کاخ سفید را حسینیه می‌کنیم الان اما در حال رخ دادن است

  22. ترکیه ای که من دیدم! 

  23. مخالفت آیت‌الله سبحانی با تعطیلی شنبه

  24. آخرین تصمیم دولت برای حمایت از نهضت ملی مسکن

  25. برائت نامه محمدعلی رامین از پسرش یاسین و مهناز افشار

آخرین عناوین